Ušetřit prostor, čas, peníze, ale také pomoci životnímu prostředí. To vše přinese nový automatický parkovací systém vyvíjený na Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (VŠB) ve spolupráci s firmou Koma Industry s.r.o.
Systém v podobě samoobslužného parkovacího domu bude možné variabilně rozšiřovat nebo zmenšovat podle aktuální potřeby. V neposlední řadě přispěje k řešení problémů s nedostatkem parkovacích míst v českých městech a obcích.
Vyvíjený moderní parkovací systém vzniká v souladu s konceptem Průmyslu 4.0. Pomocí autonomně pracujících manipulačních vozíků a systému výtahů bude parkovat nosné palety s automobily. Automatický parkovací systém bude vybavený hybridním napájením s využitím obnovitelných zdrojů energie a akumulací, včetně systému pro nabíjení elektromobilů.
Konstrukce budovy bude navržena tak, aby umožňovala eliminaci prachových částic a částečné hospodaření s dešťovou vodou. Výsledkem projektu budou dílčí technologické celky parkovacího systému ve formě manipulačních vozíků, hlavního systému řízení pohybu vozíků v patře i mezi patry a návrh stavební části komplexu. Funkčnost již výzkumníci otestovali na modelu v měřítku cca 1:18, u kterého řešili např. minimalizaci operačních časů pro vyparkování vozidel.
„V současné době je parkování vozidel velkýmproblémem řady měst. Roste poptávka po uskutečnění projektů v rámci konceptu Smart City. Tento projekt je v souladu s konceptem a umožňuje zvýšení koncentrace automobilů, a to včetně elektromobilů, na minimální ploše,“ zdůraznil Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky, která projekt podpořila částkou přesahující 9,3 milionu korun z Programu EPSILON. „Dalším přínosem je využití obnovitelných zdrojů energie a akumulace elektrické energie pro zajištění napájení automatického parkovacího systému, včetně možnosti nabíjení elektromobilů,“ dodal.
Jak tedy bude takový parkovací systém fungovat? Z pohledu řidiče půjde o standardní postup. „Na vstupní bráně s informacemi o obsazenosti se řidič identifikuje parkovací kartou. V případě volného místa bude otevřen vstupní odbavovací prostor a po korektním najetí na paletu a zabezpečení vozidla potvrdí kartou zaparkování. Po návratu k parkovacímu domu opět kartou spustí proces vyparkování, které z pohledu parkovacího domu končí navezením automobilu na paletě do odbavovacího prostoru a jeho následným opuštěním,“ vysvětlil Lukáš Prokop z VŠB.
Vozidla budou samozřejmě vždy připravena ve směru jízdy. „V rámci projektu máme ale další nápady, které by měly zásadně urychlit celý proces, související s využitím mobilních informačních technologií. Například přiblížení času vyparkování a tím pádem předchystání vozidla či architektonické uspořádání domu s možností oznámení, na kterém odbavovacím prostoru bude auto přichystáno,“ dodal Lukáš Prokop.
Automatický parkovací systém je připraven jako architektonický návrh v několika verzích, modulech, které lze spojovat a vytvářet tak větší parkovací prostory s optimalizací parkovacích robotů. Dále je v přípravě software, který by na základě geometrie prostor navrhl optimální řešení se zapojením vyvíjené technologie.
„Standardní navržená verze má pět podlaží, přičemž jedno je využito pro techniku a odbavovací prostory, ostatní pro parkování. Zároveň jedno patro má vyšší světlou výšku kvůli parkování SUV vozidel. Každé patro má k dispozici jak nabíjení pro robotická vozidla pro manipulaci s paletami, tak pro nabíjení elektromobilů,“ uvedl Lukáš Prokop.
Řidičům toto řešení přinese především možnost chráněného parkování v přelidněných aglomeracích. Na rychlost parkování a vyparkování se autoři projektu snaží nahlížet tak, aby byla srovnatelná s parkovacími domy s nájezdem. Propojení s informačními technologiemi umožňuje velmi dobře optimalizovat chod parkovacího domu z hlediska procesu parkování a vyparkování. Důležitou částí je i soběstačný provoz a zelené plochy, které vznikly současně s technickým řešením parkovacího domu. S tím souvisí i hospodaření s vodou a další.
„Předpokládáme, že by se v nejbližších pěti letech mohlo podařit postavit funkční domy, kde by se doladily problémy, které se při přípravě návrhu neprojeví,“ řekl Lukáš Prokop.
zdroj: tisková zpráva
Autonomni auta toto nepotrebuji. Projekt se zameril zrejme jen na technickou proveditelnost, z financniho hlediska to nebude fungovat. I bez takovych vychytavek nejsou konvencni parkovaci domy prodejni hit. Kdo by byl ochotny platit vysoke poplatky. Kolenovrti vam to budou ignorovat.
každé parkovanie „pod strechou“ je drahá záležitosť. uspeje iba ak je parkovanie vedľa na slnku, vetre daždi rovnako drahe/drahšie.
parkování v přelidněných aglomeracích – to chcú kam predávať? kde v európe je „prelidneno?
Je to drahé, posun aut by stál energii. Brusel prostě auta zakáže včetně elektromobilů a podobná parkoviště nebudou potřeba.
Hodně dobrý nápad – chválím! Podobný koncept jsem viděl na videu od Nissanu a věřím, že vás to také inspirovalo. Koncept tohoto parkování EV umožňuje tolik výhod řešení (od nabíjení, vyrovnávání sítě, monitoring, využití OZE, …) včetně řešení tolik obávaného případného zahoření EV (rychlé přemístění vozu a ochrana ostatních, místo na řešení problému)! Dokonce si myslím, že to v budoucnu ani jinak nebude možné řešit v hustě osídlených místech. Palec nahoru!