Největší evropská platforma pro městskou mobilitu spouští v Praze Bolt Drive, inovativní carsharingovou službu integrovanou do stávající aplikace Bolt.
Potkávat v ulicích auta s logem Bolt jsou Pražané již zvyklí, od pondělí 3. června k nim ale přibude flotila čtyř set sdílených vozů značek Toyota a Audi s nápisem Bolt Drive na předních dveřích. Praha se tak stane po Tallinnu, Rize, Vilniusu a Berlíně dalším hlavním městem, ve které je tato služba sdílení aut k dispozici.
Velkou výhodou Bolt Drive je okolnost, že je již součástí mobilní aplikace Bolt. Její uživatel si tedy může podle svojí momentální potřeby jedním kliknutím vybrat, zdali se nechá odvézt taxíkem, půjčí si koloběžku nebo nově také auto.
Vozy Bolt Drive si bude možné vypůjčit téměř kdekoliv na území Prahy. V rámci modelů Audi A1, A3 a Q2, a Toyotami Yaris, Corolla a CH-R bude na výběr mezi spalovacím motorem a hybridním pohonem, a budou dostupné ve třech cenových kategoriích.
Cena vypůjčení auta se vypočítá z délky trvání jízdy a ujeté vzdálenosti, a již zahrnuje pohonné hmoty, pojištění a dálniční známku. Uživatelé aplikace Bolt tedy budou mít jednoduše a rychle k dispozici automobil se všemi výhodami, které přináší, ovšem bez nevýhod spojených s vlastněním vozu.
„Nedávno jsme si zadali reprezentativní průzkum mezi Pražany, kteří vlastní auto. Vyšlo z něj, že přes 30 procent motoristů vydá za údržbu vozidla nejméně 25 tisíc korun za rok s tím, že další sedmina dotázaných ani přesně neví, kolik je auto vlastně stojí. Zároveň ale téměř polovina pražských motoristů auto používá pouze jeden či dva dny v týdnu. Lidé jsou totiž zvyklí, že když potřebují auto, byť jen pár dní v roce, musí je vlastnit. Služby soustředěné v aplikaci Bolt jim přitom dávají plnohodnotnou, ale zároveň mnohem méně nákladnou alternativu,“ vypočítává praktické přínosy carsharingu Václav Soukup, ředitel služby Bolt Drive na českém trhu.
K využívání Bolt Drive přitom stačí do aplikace Bolt nahrát fotografii řidičského průkazu, občanského průkazu a svého obličeje s tím, že schválení uživatele proběhne během pouhých několika málo minut.
Následně se v aplikaci zobrazí nejbližší dostupné vozy, přičemž vybraný automobil si uživatel může zdarma zarezervovat na až 15 minut tak, aby k vozidlu čekajícímu opodál stihl pohodlně dojít. Pro ukončení jízdy je pak nutné vozidlo zaparkovat ve vyhrazené parkovací zóně, která pokrývá téměř celou Prahu.
Služba Bolt Drive je již dostupná také ve všech třech pobaltských zemích, Německu a v Polsku, a aktuálně čítá celkem 8 700 sdílených vozů. Bolt Drive představuje další vrstvu nabídky prostředků městské osobní dopravy v rámci největší evropské aplikace pro městskou mobilitu.
Bolt tak nyní i v Praze nabízí celou paletu prostředků osobní dopravy po městě – tedy koloběžky pro ježdění do několika málo kilometrů, odvoz autem pro střední vzdálenosti a carsharing pro delší cesty, a to i za město. Což je v souladu s cílem platformy Bolt, kterým je přispívat ke zlepšení kvality každodenního života ve městech a snižovat počet osobních aut v jejích ulicích.
zdroj: tisková zpráva
Jestli jim vydrží ceny, co nastavili, tak to bude naprostý luxus a naprosto zbytečné pro většinu lidí vlastnit auto.
Třeba půjčení Audi A1 na 3 dny + 1000 km je za 4712 Kč. Se kterým novým autem se kdo dostane v TCO na 4,7 Kč/km? Podle mě ani s Fabií ne.
Je to tak. Jen bude potřeba rozdělit Vánoce a Velikonoce na tři termíny, zavést třísměnný provoz ve všech firmách, víkendy losovat podle rodného čísla a letní dovolenou v červenci přidělovat 1x za tři roky.
To naředí souběh potřeby jezdit ve stejnou chvíli a kapacitně to pak možná vyjde.
Psal jsem lidi, ne firmy a většinu ne všechny. Vyjmenoval si menšinu, gratuluji, dostáváš se na úroveň lidí, pro které které je něco nemožné, pokud to nevyhovuje procentu nejatypičtějších použití.
Polovina Prahy si může nechat svoje auto, druhá polovina si vystačí s 5x menším počtem aut. Celkem -40 % aut v Praze. Považoval bych to za ohromný úspěch.
Zajímavé, že se očividně losuje už teď, protože jsem si jaksi nevšiml na sídlištích, že by bylo každý víkend nula parkujících aut. Dokonce mám někdy problém i kde zaparkovat, pravda, o všedním dnu je to prakticky vždy.
Zrovna tys tu psal, jak je třeba vyřešit těch pár procent největších čmoudů. Lidí, co mají nájezd 5000/rok a nevyplatí se jim obměnit své auto z roku 19xx nesplňujícího emisně vůbec nic. Ale chápu, teď už do města ani nepáchneš, tak nám tu nech si vyřešit a zlepšovat to, co už nějak funguje. Car4Way/Anytime mají k dispozici auta furt – Vánoce, Velikonoce, Víkendy, ranní/večerní špičky, takže ti zřejmě trochu haprujou tvé dokonalé statistiky.
Jistota disponovat autem v případě nutnosti je hned na druhém stupni Maslowovy pyramidy potřeb.
Od toho se odvíjí potřeba jeho vlastnictví. Nikoliv od průměrů, nájezdů a podobných nesmyslů.
Půjčovny optimalizují svůj vozový park na nejnižší poptávku. Nikoliv nejvyšší. Evidentně o tom nic nevíš.
Jasně, takže to nejde, běž to říct všem provozovatelům carsharingu, ať těch skoro milion aut raději prodají potřebným, protože ty o tom víš všechno, jako ostatně o všem včetně háčkování :-D.
Můžeš začít třeba u Car4Way a vysvětlit jim, že těch 1000 aut nepotřebojí, protože nejnižší poptávka je o 2 řády níž.
Jednou se tu vysmíváš lidem, jak nejmají základy ekonomie a pak napíšeš takovou hovadinu, fakt nechápu. V oboru působí 4 firmy, přidá se pátá konkurence, z toho runnerovi vyplývá, že to celé nemůže fungovat, protože lidé mají jiné potřeby. Na jakém stupni pyramidy asi bude koukat na své auto dalekohledem, protože je zaparkované kilometr od vchodu do baráku.
Rusy vlastněný Louda Auto Car4Way přežívá pouze díky dlouhodobým zápůjčkám a operativnímu leasingu.
Anytime od D-mobility sekal dluh 150 milionů ročně, od 2021 přestali zveřejňovat účetní uzávěrky, což je předzvěstí bankrotu.
Co tam máš dál?
Zase další auta, která budou zabírat parkovací místa.
Tyto „služby“ s jejich výhodami pokud jsou určeny pro město, by měly výhradně používat elektromobily. Jinak by neměly být povoleny.