BMW iX5 Hydrogen prošel závěrečnými zimními testy v blízkosti polárního kruhu. Technologie vodíkových palivových článků umožňuje neomezenou udržitelnou mobilitu i při extrémně nízkých venkovních teplotách.
Už v březnu se BMW iX5 Hydrogen vydal na náročný testovacím program v extrémních povětrnostních podmínkách. Šlo o součást závěrečného zimního testovacího programu na veřejných komunikacích a v testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

Funkční testy a ověřování integrace palivových článků, vodíkových nádrží, maxima výkonu baterie a centrální řídicí jednotky vozu potvrdily, že se na tuto další možnost mobility bez produkce CO2 lze spolehnout a může poskytnout trvale udržitelnou radost z jízdy s vysokou úrovní komfortu a neomezeným výkonem i v extrémních teplotách pod bodem mrazu.

Testy v blízkosti polárního kruhu ukazují, že BMW Group pokračuje ve vývoji BMW iX5 Hydrogen. Společnost vyrobí malou sérii tohoto modelu ještě v průběhu letošního roku a rovněž se zavázala přispět k rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic. „Zimní testy v extrémních podmínkách jasně ukázaly, že BMW iX5 Hydrogen dokáže podat plný výkon i při teplotách –20 °C, a představuje tak reálnou alternativu k vozidlu poháněnému bateriovým elektrickým pohonem,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj.

Poháněcí soustava BMW iX5 Hydrogen spojuje vodíkový palivový článek s elektromotorem využívajícím technologii BMW eDrive páté generace. Vodík, který je používán jako zdroj energie, je uložen ve dvou 700barových nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Palivový článek přeměňuje vodík na elektrickou energii a generuje výkon 125 kW. Elektromotor může navíc využívat energii uloženou v hlavní baterii.

Tato baterie se nabíjí buď rekuperací energie, nebo z palivového článku. Celkový maximální výkon činí 275 kW. Jediné emise, které palivový článek při své činnosti vypouští, jsou vodní páry, jejichž teplo se navíc mimořádně efektivně využívá k vytápění interiéru vozu. Pohon, systém ukládání energie a řídicí systémy procházejí v zimním prostředí Laponska extrémně náročnými zkouškami odolnosti.
Testy probíhají také na speciálně připravených ledových plochách a zasněžených silnicích, které nabízejí ideální podmínky pro testování integrace všech systémů pohonu a podvozku. Testuje se tedy také řízení, pružiny a tlumiče, stejně jako regulační systémy podvozku a sladění mechanických brzd a zpomalování pomocí rekuperace energie. I v tomto případě dokáže BMW iX5 Hydrogen zúročit skutečnost, že je oproti srovnatelnému vozu vybavenému pouze bateriovým elektrickým pohonem lehčí.
zdroj: tisková zpráva, foto: BMW
Skoda, ze se tu z toho v posledni dobe stal z velke casti kopirak tiskovych zpav bez jakehokoli komentare. Ale co se toho bmw tyce – udaje co jsem nasel o hmotnosti jsou 2500kg – teda stejne jako verze pehv a o 66 kg mene nez cista baterka – rozdil 66 kg bych jako odstatnou vyhodu u dvouapul tunoveho auta asi radeji nevypichoval – zni to totiz, ze zadne zajimavejsi vyhody to proti ciste baterce nema… vodiku v osobakach se mi moc vrit nechce, ale jen at se to zkousi – prolem je, kdyz se to bude zase tlacit skrz dotace – teda kdyz statni urednik ma rozhodovat co je lepsi a to tlacit proti trhu a casto proti zdravemu rozumu.
Take Toyota sazi na vodik.
Cítí EU dotace.
Nic nového, Bavoři tu pí….nu zkoušejí od roku 2004.