BMW iX5 Hydrogen: Bavoři zkouší vodík, mají naději?

BMW iX5 Hydrogen prošel závěrečnými zimními testy v blízkosti polárního kruhu. Technologie vodíkových palivových článků umožňuje neomezenou udržitelnou mobilitu i při extrémně nízkých venkovních teplotách.

Už v březnu se BMW iX5 Hydrogen vydal na náročný testovacím program v extrémních povětrnostních podmínkách. Šlo o součást závěrečného zimního testovacího programu na veřejných komunikacích a v testovacím centru BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22

Funkční testy a ověřování integrace palivových článků, vodíkových nádrží, maxima výkonu baterie a centrální řídicí jednotky vozu potvrdily, že se na tuto další možnost mobility bez produkce CO2 lze spolehnout a může poskytnout trvale udržitelnou radost z jízdy s vysokou úrovní komfortu a neomezeným výkonem i v extrémních teplotách pod bodem mrazu.

BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22

Testy v blízkosti polárního kruhu ukazují, že BMW Group pokračuje ve vývoji BMW iX5 Hydrogen. Společnost vyrobí malou sérii tohoto modelu ještě v průběhu letošního roku a rovněž se zavázala přispět k rozšíření sítě vodíkových čerpacích stanic. „Zimní testy v extrémních podmínkách jasně ukázaly, že BMW iX5 Hydrogen dokáže podat plný výkon i při teplotách –20 °C, a představuje tak reálnou alternativu k vozidlu poháněnému bateriovým elektrickým pohonem,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW AG odpovědný za vývoj.

BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22

Poháněcí soustava BMW iX5 Hydrogen spojuje vodíkový palivový článek s elektromotorem využívajícím technologii BMW eDrive páté generace. Vodík, který je používán jako zdroj energie, je uložen ve dvou 700barových nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Palivový článek přeměňuje vodík na elektrickou energii a generuje výkon 125 kW. Elektromotor může navíc využívat energii uloženou v hlavní baterii.

BMW iX5 Hydrogen in Arjeplog Feb 22

Tato baterie se nabíjí buď rekuperací energie, nebo z palivového článku. Celkový maximální výkon činí 275 kW. Jediné emise, které palivový článek při své činnosti vypouští, jsou vodní páry, jejichž teplo se navíc mimořádně efektivně využívá k vytápění interiéru vozu. Pohon, systém ukládání energie a řídicí systémy procházejí v zimním prostředí Laponska extrémně náročnými zkouškami odolnosti.

Testy probíhají také na speciálně připravených ledových plochách a zasněžených silnicích, které nabízejí ideální podmínky pro testování integrace všech systémů pohonu a podvozku. Testuje se tedy také řízení, pružiny a tlumiče, stejně jako regulační systémy podvozku a sladění mechanických brzd a zpomalování pomocí rekuperace energie. I v tomto případě dokáže BMW iX5 Hydrogen zúročit skutečnost, že je oproti srovnatelnému vozu vybavenému pouze bateriovým elektrickým pohonem lehčí.

zdroj: tisková zpráva, foto: BMW

Čtyři komentáře u “BMW iX5 Hydrogen: Bavoři zkouší vodík, mají naději?”

  1. Skoda, ze se tu z toho v posledni dobe stal z velke casti kopirak tiskovych zpav bez jakehokoli komentare. Ale co se toho bmw tyce – udaje co jsem nasel o hmotnosti jsou 2500kg – teda stejne jako verze pehv a o 66 kg mene nez cista baterka – rozdil 66 kg bych jako odstatnou vyhodu u dvouapul tunoveho auta asi radeji nevypichoval – zni to totiz, ze zadne zajimavejsi vyhody to proti ciste baterce nema… vodiku v osobakach se mi moc vrit nechce, ale jen at se to zkousi – prolem je, kdyz se to bude zase tlacit skrz dotace – teda kdyz statni urednik ma rozhodovat co je lepsi a to tlacit proti trhu a casto proti zdravemu rozumu.

Napsat komentář