Bezplatné elektrobusy v Praze najely 23 000 km

Dvojice nových českých elektrobusů značky SOR, které jezdí na trase pravidelných linek BB1 a BB2 spojujících multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická v Praze 4, najely za první půlrok ostrého provozu již více než 23 000 km.

Svezení v elektrobusech si nenechalo ujít více než 300 000 cestujících. Jedná se o první elektrobusy nasazené do ostrého provozu v pražské hromadné dopravě, které mohou cestující využívat bezplatně.
foto:

Celkem 23 554 ujetých kilometrů má aktuálně na svém kontě dvojice českých elektrobusů SOR EBN 9,5 bezplatně sloužících veřejnosti na pravidelných linkách BB1 a BB2 mezi stanicí metra Budějovická a multifunkčním areálem BB Centrum na Praze 4.

Každé z vozidel najezdí denně v průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a obě vozidla přepraví za den přibližně 3 600 osob. Projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA s cílem snížit zatížení životního prostředí zejména ve městech.

Z průzkumu, který na vzorku více než 2 600 respondentů provedl provozovatel pražského BB Centra, společnost PASSERINVEST GROUP, vyplynula převažující spokojenost pasažérů (více než 80%) se zavedením novinky.

Víte že…

• akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností
• energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu
• po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická – BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100% plné baterie za 6 hodin
• při plném využití kapacity 73 pasažérů je jeden elektrobus schopen denně přepravit více než 3600 osob
• samozřejmostí v elektrobusech na Brumlovce je wifi pokrytí.

Cestující oceňovali zejména tichou a plynulejší jízdu než u klasických autobusů, čistotu a profesionalitu řidičů. Neutrální hodnocení pocházelo asi od pětiny respondentů. Desetinu cestujících upozornila až otázka tazatelů na skutečnost, že necestují běžným autobusem.

Elektrobusy směřující k BB Centru jsou přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro případ nemocí, dovolených atd. V dosavadním provozu se plně projevily výhody elektrického pohonu ve veřejné dopravě: šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost.

V praxi jsou dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí. Při brždění nebo jízdě z kopce elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie.

tisková zpráva

26 Comments on “Bezplatné elektrobusy v Praze najely 23 000 km”

  1. Samozřejmě je dobře, že
    Samozřejmě je dobře, že se konečně elektrobusy objevily i v Praze (všude jinde v EU ve velkých městech už jezdí), ale…V autobusech mě vždycky vadil zápach zplodin z nafty. V těhle autobusech je všudypřítomný intenzivní zápach z chlorovaných plastů. Jízda je to sice krátká, ale i tak se ten zápach nedal moc vydržet. Chudák řidič je na tom podobně jako stříkač v lakovně.
    Výrobce by se měl zamyslet nad tím, že výpary z plastů jsou toxické a že podobné problémy řešili ve vlacích, v letadlech ap. a nedělat pořád ty samé chyby.

      1. Budu se opakovat, ale máme
        Budu se opakovat, ale máme na VŠB-TUO P106 electric a pokusně si vozí na střeše na zahrádce jeden starý FV panel, v autě e malý měnič. Dlouhodobý zisk ukazuje při slunečném počasí nabití +10 km denně. Ano, nezdá se to mnoho, ale po 16 letech a 270 tis. km má pokles NiCd baterií 20%, tedy dojezd 80 km z původních 100. A to už 10km navrch je dost. Navíc počítáno v maximu je to až 3.650 km „zdarma“ (starý panel a k ničemu jinému nepoužitelný měnič). A i kdyby bylo hezky a slunečno jen polovinu dní v roce, pořád se to vyplatí. Navíc tím lze elektrické auto například automaticky vytápět / chladit, a to taky ní k zahození, když si to nic nebere z baterky motoru.

      1. Praha je ve zkoušení
        Praha je ve zkoušení elektrobusů naprosto tragický příklad v rámci hlavních měst v EU. Není jim co závidět, straky co jim rozkrádají magistrát a dopravní podnik prostě nedokáží z nasazení a provozu elektrobusů tak profitovat. Jiné vysvětlení tam není. Vždycky něco jako zkoušejí v počtu 1-2 ks a nakonec to odpískají. I tento pokus jde mimo magistrát a DPP, projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA.
        U nás v Ostravě jezdí elektrobusy už delší dobu v ostrém provozu, dokonce se tu i vyrábějí v dceřiném podniku DPO, přesto ani tady není doma nikdo prorokem a poslední masivní výdaj byl za 105 CNG busů loni v běžném i kloubovém provedení. Tak elektrobus z Ostravy jezdíme jen ukazovat na akce spojené s elektromobilitou a jezdí jinde v EU.

  2. možná by byla lepší
    možná by byla lepší informace pro respondenty, že cca 1700 takovýchto elektrobusů by dokázalo nahradit naši největší přečerpávací elektrárnu pro „uskladnění“ jinak nevyužitelné ele. energie… 🙂
    Takhle to pro neznalého cestujícího může vypadat, že elektrobus pro svůj provoz potřebuje jadernou elektrárnu…:)

    1. Taky mě to bilo do očí, k
      Taky mě to bilo do očí, k elektrobusu přihodit atomovou elektrárnu ?!
      Daleko lepší by bylo říct, že uskladní elektřinu z FVE na polích. Můžou dobíjet na každé konečné a né čekat 6 hodin v garáži na nabití?
      Co by jste ale chtěli, když je tam zaháčknutý ČEZ.

      1. Jenze tahle linka je
        Jenze tahle linka je „trochu“ specificka – kazdy autobus se otoci 50x denne na cca 2km kolecku (aby dal 100km). Linka jezdi 12 hodin (7-19), takze kazdych 15 minut. Pokud cesta z toho trva 10 (cekani na nekolika svetelnych krizovatkach, casto husty provoz, nastupy/vystupy), tak pripojovat a odpojovat kabel pokazde na necelych 5 minut (a to kdo vi jestli), z toho by ridici hrablo…

Napsat komentář