Dvojice nových českých elektrobusů značky SOR, které jezdí na trase pravidelných linek BB1 a BB2 spojujících multifunkční areál BB Centrum a stanici metra Budějovická v Praze 4, najely za první půlrok ostrého provozu již více než 23 000 km.
foto: ČEZ
Celkem 23 554 ujetých kilometrů má aktuálně na svém kontě dvojice českých elektrobusů SOR EBN 9,5 bezplatně sloužících veřejnosti na pravidelných linkách BB1 a BB2 mezi stanicí metra Budějovická a multifunkčním areálem BB Centrum na Praze 4.
Každé z vozidel najezdí denně v průměru 100 km, a zvládne tak zhruba 50 jízd. Elektrobus pojme až 73 pasažérů a obě vozidla přepraví za den přibližně 3 600 osob. Projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA s cílem snížit zatížení životního prostředí zejména ve městech.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
BYD postaví další továrnu na elektrobusy
Z průzkumu, který na vzorku více než 2 600 respondentů provedl provozovatel pražského BB Centra, společnost PASSERINVEST GROUP, vyplynula převažující spokojenost pasažérů (více než 80%) se zavedením novinky.
Víte že…
• akubaterie se 180 lithium-iontovými články mají celkovou kapacitu 172 kWh, což odpovídá průměrné denní spotřebě 25 českých domácností
• energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu dokázala loni Jaderná elektrárna Temelín vyrobit za necelou půlvteřinu
• po celodenním provozu má elektrobus z trasy Budějovická – BB Centrum (při nabíjení 3× 400 V/32 A) opět 100% plné baterie za 6 hodin
• při plném využití kapacity 73 pasažérů je jeden elektrobus schopen denně přepravit více než 3600 osob
• samozřejmostí v elektrobusech na Brumlovce je wifi pokrytí.
Cestující oceňovali zejména tichou a plynulejší jízdu než u klasických autobusů, čistotu a profesionalitu řidičů. Neutrální hodnocení pocházelo asi od pětiny respondentů. Desetinu cestujících upozornila až otázka tazatelů na skutečnost, že necestují běžným autobusem.
Elektrobusy směřující k BB Centru jsou přiděleny dvěma stálým řidičům, další dva jsou proškolení na jejich řízení pro případ nemocí, dovolených atd. V dosavadním provozu se plně projevily výhody elektrického pohonu ve veřejné dopravě: šetrnost elektrobusů k životnímu prostředí a velmi nízká hlučnost.
V praxi jsou dokonce tišší než trolejbusy, protože v nich není slyšet zvuk trolejí. Při brždění nebo jízdě z kopce elektrobus o výkonu 120 kW rekuperuje a dobíjí touto energií vlastní baterie.
Samozřejmě je dobře, že
Samozřejmě je dobře, že se konečně elektrobusy objevily i v Praze (všude jinde v EU ve velkých městech už jezdí), ale…V autobusech mě vždycky vadil zápach zplodin z nafty. V těhle autobusech je všudypřítomný intenzivní zápach z chlorovaných plastů. Jízda je to sice krátká, ale i tak se ten zápach nedal moc vydržet. Chudák řidič je na tom podobně jako stříkač v lakovně.
Výrobce by se měl zamyslet nad tím, že výpary z plastů jsou toxické a že podobné problémy řešili ve vlacích, v letadlech ap. a nedělat pořád ty samé chyby.
Ak by dali na strechy FV
Ak by dali na strechy FV panely, tak by získali za pekného slnečného počasia aj 6kW za hodinu. Strecha má skoro 30m2.
Ale aj tak je to super.
Kiež by takých jazdilo, čo najviac.
A také 6kW za minutu a
A také 6kW za minutu a podržte se, dokonce i 6kW za sekundu a to vše na stejném panelu :).
Eh. Zle som to sformuloval,
Eh. Zle som to sformuloval, ale myslel som to dobre 🙂
To já taky 🙂
To já taky 🙂
Pokud by byly panely
Pokud by byly panely polozene, nemeli by zdaleka takovou ucinnost. A v praze se jezdi mezi budovami, takze kazdou chvili stin…
Fakt jo? 😀
Fakt jo? 😀
Budu se opakovat, ale máme
Budu se opakovat, ale máme na VŠB-TUO P106 electric a pokusně si vozí na střeše na zahrádce jeden starý FV panel, v autě e malý měnič. Dlouhodobý zisk ukazuje při slunečném počasí nabití +10 km denně. Ano, nezdá se to mnoho, ale po 16 letech a 270 tis. km má pokles NiCd baterií 20%, tedy dojezd 80 km z původních 100. A to už 10km navrch je dost. Navíc počítáno v maximu je to až 3.650 km „zdarma“ (starý panel a k ničemu jinému nepoužitelný měnič). A i kdyby bylo hezky a slunečno jen polovinu dní v roce, pořád se to vyplatí. Navíc tím lze elektrické auto například automaticky vytápět / chladit, a to taky ní k zahození, když si to nic nebere z baterky motoru.
Novej Prius s FV panelama ve
Novej Prius s FV panelama ve střeše dobije 3,2 km za den pokud puňta svítí. V součtu za rok to není k zahození.
Mozna ve slunecnych statech
Mozna ve slunecnych statech jak Kalifornie nebo Nevada, u nas bych k tomu byl dost skepticky (u nas se uvadi cca 1000 slunecnych hodin rocne; treba Sactramento, CA jich ma 3470).
V Americe jim to ti pitomci
V Americe jim to ti pitomci zakázali prodávat protože bezpečnost při bouračce, tak to musej žaponci předělat 😀 😀
Máte to nejak vyskúšané,
Máte to nejak vyskúšané, alebo je to iba vaša domnienka?
Na mojom citroene mám 280Wp na streche a kapote a čuduj sa svete ono mi to cez leto nabije dojazd takmer 20km za deň…
Rád bych četl,že jezdí
Rád bych četl,že jezdí poslední dva spalovací autobusy,pak by to byl článek dle mého gusta,ale i tenhle je fajn!
+1
Přesně
+1
Přesně
+1 🙂
+1 🙂
A jako prvni to musi jezdit
A jako prvni to musi jezdit samozrejme prazackum v cechystanu ….
No vasi firma nebrani nikdo
No vasi firma nebrani nikdo aby s tim jezdila do nejake podhorske vesnicky v moravistanu.
Mimochodem treba v Ostrave (i dalsich mestech) se elektricke autobusy testujou snad dele nez v Praze
Praha je ve zkoušení
Praha je ve zkoušení elektrobusů naprosto tragický příklad v rámci hlavních měst v EU. Není jim co závidět, straky co jim rozkrádají magistrát a dopravní podnik prostě nedokáží z nasazení a provozu elektrobusů tak profitovat. Jiné vysvětlení tam není. Vždycky něco jako zkoušejí v počtu 1-2 ks a nakonec to odpískají. I tento pokus jde mimo magistrát a DPP, projekt je společnou iniciativou developerské a investiční společnosti PASSERINVEST GROUP, Skupiny ČEZ a dopravní společnosti ARRIVA.
U nás v Ostravě jezdí elektrobusy už delší dobu v ostrém provozu, dokonce se tu i vyrábějí v dceřiném podniku DPO, přesto ani tady není doma nikdo prorokem a poslední masivní výdaj byl za 105 CNG busů loni v běžném i kloubovém provedení. Tak elektrobus z Ostravy jezdíme jen ukazovat na akce spojené s elektromobilitou a jezdí jinde v EU.
Další ukřivděněj
Další ukřivděněj fňukáček si vylejvá srdíčko. 😀
a navic zadarmo co, no
a navic zadarmo co, no strasna nespravedlnost a krivda na ty mimoprazske 😀
Pecka!
Pecka!
možná by byla lepší
možná by byla lepší informace pro respondenty, že cca 1700 takovýchto elektrobusů by dokázalo nahradit naši největší přečerpávací elektrárnu pro „uskladnění“ jinak nevyužitelné ele. energie… 🙂
Takhle to pro neznalého cestujícího může vypadat, že elektrobus pro svůj provoz potřebuje jadernou elektrárnu…:)
+1 Dobre porovnani.
+1 Dobre porovnani.
Taky mě to bilo do očí, k
Taky mě to bilo do očí, k elektrobusu přihodit atomovou elektrárnu ?!
Daleko lepší by bylo říct, že uskladní elektřinu z FVE na polích. Můžou dobíjet na každé konečné a né čekat 6 hodin v garáži na nabití?
Co by jste ale chtěli, když je tam zaháčknutý ČEZ.
Jenze tahle linka je
Jenze tahle linka je „trochu“ specificka – kazdy autobus se otoci 50x denne na cca 2km kolecku (aby dal 100km). Linka jezdi 12 hodin (7-19), takze kazdych 15 minut. Pokud cesta z toho trva 10 (cekani na nekolika svetelnych krizovatkach, casto husty provoz, nastupy/vystupy), tak pripojovat a odpojovat kabel pokazde na necelych 5 minut (a to kdo vi jestli), z toho by ridici hrablo…
Na spoločnej konečnej by
Na spoločnej konečnej by spoje mohli dostať bezkontaktnú dobíjačku a zvládli by to aj bez tej 6 hod. prestávky. Stúpla by ich využiteľnosť a tým aj celkové náklady na prepravu jednej osoby.