Bezpilotní letoun Toyota začne létat jako taxi v Dubaji

Bezpilotní letoun, společný projekte automobilky Toyota a americké společnosti Joby Aviation, by měl začít do roku 2026 fungovat jako létající taxi v Dubaji.  Letoun uskutečnil 1. listopadu minulého roku svůj první zkušební let v Japonsku. Tento let byl prvním mimo území Spojených států.

Jmenuje se eVTOL a je to zkratka pro Electric Vertical Take-Off and Landing (elektrický vertikální vzlet a přistání). Má prvky vrtulníku, dronu a malého letadla a měl by fungovat jako létající taxi pro dojíždění do práce, služební cesty, cestování ve volném čase a další. 

Je výjimečně tichý, bezpečný a šetrný k životnímu prostředí díky elektrickému pohonu s nulovými emisemi. eVTOL vyvíjí americký partner s využitím finančních prostředků Toyoty, která zároveň dodává i některé technologie a systém výroby TPS (Toyota Production System).

Generální ředitel společnosti Joby JoeBen Bevirt a předseda představenstva Toyoty Akio Toyoda se na spolupráci dohodli už v roce 2019. Společné cíle potvrdil Toyoda naposledy právě loni v listopadu.

Snaha o leteckou mobilitu už od roku 1925

Před 100 lety, v roce 1925, nabídl Sakiči Tojoda, zakladatel skupiny Toyota, cenu na podporu vývoje akumulátorové baterie, která by dokázala poskytnout dostatečný výkon k přeletu letadla přes Tichý oceán.

Od té doby se Toyota po generace soustředila na výzvu letecké mobility.  Kiichiro Toyoda pak projevil velký zájem o letecký průmysl a vyrobil prototypy vrtulníků a leteckých komponentů.

Po druhé světové válce se Shoichiro Toyoda mimo jiné podílel na společném vývoji prvního elektronicky řízeného leteckého pístového motoru na světě s jednou americkou společností v technickém centru Toyota Higashi Fuji, které lze označit za místo, kde se zrodil vývoj letecké mobility Toyoty. Dnes Sakičiho sen pokračuje a baterie jsou považovány za reálný zdroj energie pro eVTOL.

zdroj. tisková zpráva

One Comment on “Bezpilotní letoun Toyota začne létat jako taxi v Dubaji”

  1. Je zajimave, ze u toho eVTOL nepouzijou svou bajnou Fuel Cell techniku, ale ty nevhodne lithiove baterie. Asi se chteji vymanit z vodikove kazajky a chteji svetu ukazat, ze baterky jsou lepsi nez H2 aniz by to museli priznat u EV. Jojo, v Japonsku se nesmi ztratit oblicej.
    Doufejme ze ten H2 nesmysl uz konecne prestanou propagovat.

Napsat komentář