Autosalon Paříž 2018: Mercedes-Benz EQC se ukáže s výkonem 300 kW a dojezdem 450 km

Mercedes-Benz představil svou novou produktovou a technologickou značku pro elektrickou mobilitu poprvé na Pařížském autosalonu 2016. A v polovině roku 2019 bude na trh uveden první model Mercedes-Benz značky EQ: EQC.

Díky dvěma elektromotorům na přední a zadní nápravě s celkovým výkonem 300 kW nabídne Mercedes-Benz EQC skvělou jízdní dynamiku a dojezd až 450 km v kombinovaném cyklu EU (předběžný údaj).
foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQC má jako první model Mercedes-Benz nové produktové a technologické značky EQ mnoho progresivních stylistických detailů a barevné doplňky v typických odstínech značky. EQC se svými mohutnými proporcemi řadí v segmentu SUV mezi tzv. crossovery. Protažená linie střechy, která nad zádí klesá ve stylu kupé, a tvarové řešení bočních oken s nízko umístěnou spodní lištou řadí tento model vizuálně mezi konvenční SUV a SUV s prvky kupé.

Jako první model Mercedes-Benz nové produktové a technologické značky EQ disponuje EQC zcela nově vyvinutým systémem pohonu, jehož součástí je kompaktní elektrický hnací řetězec (eATS) na přední i zadní nápravě. EQC tak může nabídnout jízdní vlastnosti vozidla s pohonem všech kol.

Hnací řetězce eATS vpředu a vzadu mají v zájmu snížení spotřeby elektrické energie a zvýšení jízdní dynamiky odlišnou koncepci. Přední elektromotor je optimalizován pro nejvyšší možnou hospodárnost v oblasti nízkého až středního zatížení. Zadní elektromotor určuje dynamiku. Společně přenášejí na vozovku nejvyšší výkon 300 kW, celkový maximální točivý moment obou elektromotorů dohromady činí 765 N.m.

Inženýři společnosti Mercedes-Benz zvýšili různými opatřeními akustický komfort. Uložení hnacích řetězců eATS je u modelu EQC dvojnásobně izolováno prostřednictvím pryžových ložisek, která oddělují jednak poháněcí jednotku od pomocného rámu, a dále také pomocný rám od karoserie. Náročná izolace je doplněna dalšími opatřeními pro snížení hladiny hluku. Výsledkem je extrémně tichý interiér modelu EQC.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC
foto: Mercedes-Benz

Lithium-iontové akumulátory pojmou 80 kWh elektrické energie. I u elektromobilů závisí spotřeba paliva a dojezd do značné míry na způsobu jízdy. EQC podporuje řidiče pěti jízdními režimy s různou charakteristikou: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT a individuálně nastavitelný režim.

Zásadní roli v jízdních režimech, zaměřených na hospodárnější jízdu, hraje haptický pedál plynu, který vede řidiče k hospodárné jízdě. Řidič má kromě toho možnost ovlivňovat výkon rekuperace kinetické energie prostřednictvím páček na volantu.

Asistenční systém ECO Assistent významně pomáhá řidiči při předvídavé jízdě, a to prostřednictvím pokynů, kdy může uvolnit pedál plynu, například z důvodu blížícího se omezení rychlosti, a funkcí, jako je setrvačná jízda nebo cílené řízení rekuperace.

Za tím účelem je využíváno síťové propojení jednotlivých systémů, které poskytuje navigační údaje, informace o rozpoznaných dopravních značkách a informace inteligentních bezpečnostních asistentů (radarové senzory a stereokamera).

Flexibilní a rychlé nabíjení

EQC standardně disponuje kapalinou chlazenou nabíječkou OBL s výkonem 7,4 kW, díky níž je připraven pro nabíjení střídavým proudem jak z domácí elektrické sítě, tak i z veřejných nabíjecích stanic.

Až třikrát rychleji než z domácí elektrické zásuvky probíhá nabíjení z nástěnné nabíječky Mercedes-Benz Wallbox. A ještě rychleji lze elektrickou energii doplňovat stejnosměrným nabíjením – u modelu EQC ve standardní výbavě – například prostřednictvím CCS (Combined Charging Systems) v Evropě a USA nebo CHAdeMO v Japonsku či GB/T v Číně.

V závislosti na stavu nabití akumulátorů může EQC na příslušné nabíjecí stanici využívat maximální nabíjecí výkon až 110 kW. Doba nabíjení z 10 na 80 procent kapacity akumulátorů pak činí cca 40 minut (předběžný údaj).

Technické údaje

Spotřeba elektrické energie (kombinovaný cyklus EU): 22,2 kWh/100 km
Dojezd (kombinovaný cyklus EU): více než 450* km
Pohon: 2 asynchronní elektromotory, pohon všech kol
Nejvyšší výkon: 300 kW (408 k)
Max. točivý moment: 765 N.m
Nejvyšší rychlost: 180 km/h (elektronicky omezená)
Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s
Akumulátory: lithium-iontové Energetická kapacita akumulátorů 80 kWh
Hmotnost akumulátorů: 650 kg
Délka/šířka (se zrcátky)/výška: 4761/1884 (2096) /1624 mm
Rozchod kol (vpředu/vzadu): 1625/1615 mm
Rozvor: 2873 mm
Objem zavazadlového prostoru (v závislosti na výbavě): cca 500 l
Pohotovostní/celková/užitečná hmotnost (DIN): 2425*/2930/505 kg
Nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu při stoupání 12 %: 1800 kg

EQC má ve své výbavě progresivní multimediální systém MBUX – Mercedes-Benz User Experience – který byl rozšířen o řadu specifických funkcí EQ, například ukazatel dojezdu, stavu nabití a toků energií. Prostřednictvím MBUX lze ovládat a nastavovat rovněž navigační systém, optimalizovaný pro vozy EQ, jízdní režimy, nabíjecí elektrický proud a dobu odjezdu.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC
foto: Mercedes-Benz

Na grafické ploše MBUX je umístěna speciální dlaždice EQ, která zpřístupňuje velký počet specifických funkcí EQ. Alternativně se uživatel dostane přímo do menu EQ systému MBUX prostřednictvím tlačítka vlevo dole. Specifické hlasové ovládání EQ usnadňuje ovládání modelu EQC rozpoznáváním hovorové řeči.

Inteligentní služby: Příjemné cestování od startu až do cíle

EQ nabízí v rámci programu Mercedes me komplexní služby pro současnou i budoucí elektrickou mobilitu. Mezi nejdůležitější nové služby a funkce, které jsou plánovány pro uvedení modelu EQC na trh, patří:

Klimatizace před zahájením jízdy: Interiér bude mít požadovanou teplotu již při odjezdu. Řidič si funkci nastaví přímo prostřednictvím MBUX nebo aplikace Mercedes me App. Interiér je před zahájením jízdy klimatizován sofistikovaným systémem s tepelným čerpadlem a přídavným elektrickým topením.

Optimalizovaný navigační systém EQ vychází při výpočtu vždy z nejrychlejší trasy s ohledem na nejkratší dobu nabíjení. Plánování trasy navíc dynamicky reaguje na změny a může probíhat uvnitř vozu i mimo něj (prostřednictvím aplikace Mercedes me App).

Díky optimalizovanému navigačnímu systému EQ si mohou zákazníci značky Mercedes-Benz snadno vyhledávat nabíjecí stanice a prostřednictvím služby Mercedes me Charge mají komfortní přístup k nabíjecím stojanům různých poskytovatelů, a to i v zahraničí. Výhodou pro zákazníky je přitom integrovaná funkce úhrady s jednoduchým vyúčtováním.

Aktivní a pasivní bezpečnost: Specifický bezpečnostní koncept pro EQC

EQC disponuje nejnovější generací asistenčních systémů Mercedes-Benz. Mezi ně patří nové funkce v paketu asistenčních systémů, jako je předvídavé přizpůsobení rychlosti jízdy před dojetím k dopravní koloně.

Pokud systém rozpozná dopravní zácpu, sníží aktivní adaptivní tempomat DISTRONIC s předstihem rychlost jízdy na cca 100 km/h. V samotné dopravní koloně na dálnici se vůz pohybuje v jízdním pruhu tak, aby vznikl prostor pro průjezd vozidel záchranných služeb.

EQC splňuje nejvyšší požadavky také v oblasti pasivní bezpečnosti. Kromě obvykle rozsáhlého programu nárazových testů platí u značky Mercedes-Benz další přísné bezpečnostní standardy, které dalece převyšují legislativní kritéria, například pro akumulátory a všechny díly, jimiž prochází elektrický proud.

Skelet karoserie modelu EQC byl přizpůsoben mimořádným požadavkům elektrických komponentů a akumulátorů, aby byla zaručena bezpečnost na obvykle vysoké úrovni. Komponenty pohonu pod přední kapotou jsou uloženy osvědčeným způsobem v novém pomocném rámu, který je obklopuje.

Mechanická ochrana akumulátorů: Již samo o sobě výhodné umístění vysokonapěťových akumulátorů pod podlahou vozidla zaručuje vysokou úroveň bezpečnosti. Zásobník energie je obklopen odolným rámem, který dokáže pohlcovat nárazovou energii.

Mezi rámem a akumulátory jsou uloženy deformační prvky, které pohlcují značné množství nárazové energie také při silném bočním nárazu. V přední části jsou akumulátory chráněny před vniknutím cizích těles speciálním ochranným štítem.

Elektrická ochrana vysokonapěťového systému: Rozsáhlé zkušenosti značky Mercedes-Benz s vysokonapěťovými pohony vedly k vytvoření bezpečnostního konceptu vícestupňové ochrany v případě nehody.

Vysokonapěťový systém se na základě detekované intenzity nárazu samočinně vypne buď vratně, nebo nevratně. Navíc je vybaven rozpojovacími místy, na nichž mohou pracovníci záchranných služeb manuálně deaktivovat vysokonapěťový systém.

Zkušební program: Náročné testy na celém světě

Až do uvedení modelu EQC na trh ujede 200 prototypů a předsériových vozidel několik milionů kilometrů při testech na čtyřech kontinentech (Evropa, Severní Amerika, Asie a Afrika). Součástí zkušebního programu je více než 500 jednotlivých testů.

Stejně jako všechna vozidla Mercedes-Benz musí i EQC absolvovat náročný standardní program. Ten je navíc doplněn speciálními testy elektrického pohonu, akumulátorů a vzájemné součinnosti všech komponentů pohonu.

Inženýři značky Mercedes-Benz mohou přitom vycházet z rozsáhlých poznatků digitálních zkoušek, které sloužily jak k zajištění vyrobitelnosti, tak i k simulacím například v oblastech aerodynamiky, pasivní bezpečnosti a akustického i vibračního komfortu. Další intenzivní testy proběhly v mnoha zkušebnách technického centra Mercedes-Benz v Sindelfingenu. Poměr mezi digitálními a reálnými testy činí cca 35:65 %.

Výroba: Přípravy v závodě Brémy běží na plný plyn

Sériová výroba modelu EQC bude zahájena v roce 2019 v závodě Mercedes-Benz Brémy. Její přípravy již běží na vysoké otáčky. Nový EQC bude integrován do již probíhající sériové výroby jako čistě elektricky poháněné vozidlo. Využívány přitom budou nejmodernější výrobní technologie.

Zásadní inovací je přitom centrum pro montáž akumulátorů do vozidla, při níž EQC absolvuje po zabudování obou elektrických hnacích řetězců (eATS) do karoserie tzv. druhou „svatbu“. EQC je rozpoznán jako elektrický model pomocí datového nosiče na karoserii a vybaven příslušnými akumulátory.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC
foto: Mercedes-Benz

Karoserie je přepravována transportním zařízením na speciálních závěsech ve tvaru písmene C, jejichž prostřednictvím je položena na rám. Nosná ramena pak vyzvednou akumulátory zespodu k podlaze vozidla a pracovník na lince jen kontroluje automatické přišroubování montážního celku.

Souběžně s přípravami závodu v Brémách se již rozbíhá výroba vlastních akumulátorů pro EQC v závodě pro výrobu akumulátorů v Kamenci (u Drážďan), který byl za tím účelem rozšířen.
Kromě Brém se na zahájení výroby modelu EQC pro místní trh připravuje také německo-čínský společný výrobní podnik Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).

tisková zpráva

31 komentářů u “Autosalon Paříž 2018: Mercedes-Benz EQC se ukáže s výkonem 300 kW a dojezdem 450 km”

    1. 🙂
      Proto tam taky nepíší podle kterého kombinovaného

      🙂
      Proto tam taky nepíší podle kterého kombinovaného cyklu, nejspíš to bude podle starého NEDC.

      Je zajímavé, že nejvíc dobroserskými globalisty ovládaná automobilka Mercedes, kde už blokační počet hlasů neovládají žádné staré konzervativní rodiny zakladatelů, přesto totálně nezvládajá modernizační přechod a patří i při nejlepší interpretaci maximálně k těm ve středu pelotonu.

    2. Pozor na ten chyták že normovaná spotřeba elektromobilu na
      Pozor na ten chyták že normovaná spotřeba elektromobilu na 100km se udává jako celková odebraná energie ze zásuvky při nabíjení vozu s ním dodávaným kabelem! Tudíž jízdní spotřeba vozidla bude někde kolem 18kWh/100km a to těch 450km dá.

  1. Teda nevim no… mě to auto vůbec nesedí, působí to na
    Teda nevim no… mě to auto vůbec nesedí, působí to na mě hrozně přeplácaně, jako když na tom dělali pejsek s kočičkou, přitom design dnešních aut jde spíš směrem k jednoduchosti (a to se mi velmi líbí)
    Celkový dojem, jako že v MB pořádně neví kudy kam a podle toho to auto vypadá.

    1. Si jednoduše z nás dělají pr*el… Evropský výrobce a
      Si jednoduše z nás dělají pr*el… Evropský výrobce a nabídne místo 3-fází jen jednu???
      Zlatá Audina, která nabídne 3x32A, takže i nabíjení u nákupáku z obyčejného wallboxu bude poměrně přínosné a bude to stát za to, vytáhnout z kufru kabel a napíchnout se…

      1. A přitom to bylo tak jednoduchý. Kdyby nebyli mládenci
        A přitom to bylo tak jednoduchý. Kdyby nebyli mládenci líní a podívali se co všechno má narvaný pod přední kapotou Tesla, tak to bylo v cajku.

        Ale oni ne ne a ne a ještě jednou ne. Inspiraci hledáme jenom ve vlastní historii a našli asi – když se podívali na model Mercedes 300 SEL 6.8 AMG

        Podrobně popsaný v článku s decentním názvem: Rudá svině v Praze :

        https://auto.idnes.cz/mercedes-ruda-svine-rote-sau-dg1-/auto_ojetiny.aspx?c=A121024_172056_auto_ojetiny_fdv

    1. Juknul jsem na odhady počtu výroby Mercedes EQC na
      Juknul jsem na odhady počtu výroby Mercedes EQC na Bloombergu.

      A vida, krásný graf (krom EQC je tam i odhad na Teslu, Jaguar i-Pace, Audi E-tron, BMWi3 …

      Počty Mercedsu jsou strhující:

      2019: 10300 kusů
      2020: 15500 kusů
      2021: 16400 kusů

      (Jedná so roční produkci ne týdenní . :-)))))

      https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-04/mercedes-readies-first-tesla-rival-in-12-billion-attack-plan

      P.S.1 Elon může mít zatím klidný spánek .

      P.S.2 Mercedes ročně vyrobí cca 2,37 milionů popelnic. Těch deset tisíc elektromobilů EQC bude činit 0,42%

          1. Neviem kedy ten graf vznikal, ale pre rok 2018 model 3 už
            Neviem kedy ten graf vznikal, ale pre rok 2018 model 3 už určite nesedí.

            V grafe je 24900

            Ak pozrieme na https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/ tak len v prvom polroku je predaných 23832 (ďalšie mesiace ignorujem, lebo Tesla zverejňuje čísla štvrťročne, takže presné čísla budú až v októbri)
            Takže za pol roka je počet takmer ako za rok v grafe. A to na insideevs sú len čisto údaje za USA. Takže zanedbáme niekoľko kusov čo prišlo aj do Kanady.

            Podľa https://www.fleetcarma.com/electric-vehicles-sales-update-q2-2018-canada/ by ich malo byť 2785 za Q2.
            Za Q1 som nevidel v tabuľke model 3, takže asi vtedy ešte nedodávali https://www.fleetcarma.com/electric-vehicles-sales-update-q1-2018-canada/

            1. Původním záměrem bylo najít zdroj, kde je odhad výroby
              Původním záměrem bylo najít zdroj, kde je odhad výroby Mercedesu EQC, protože kometovaný článek je o této značce. Bohužel moc toho momentálně není k mání, tak i Bloomberg potěšil. To že údaje za porovnávanou Teslu nejsou přesné, jsem si nevšiml (a za to se omlouvám)…

              1. No tak je pravda, že som sa po tej pripomienke ako model 3
                No tak je pravda, že som sa po tej pripomienke ako model 3 nesedí venoval len tej. Zvyšku áut nie.
                Koľko budú vyrábať (ak neprezradia) je asi veštenie z dezénu 🙂
                Možno to nejakých zákazníkov od tesly odoberie, ale predpokladám že bude ak zopár zákazníkov, čo „vymenia“ benzín/nafta mercedesa za elektro mercedesa.

                Ináč zaujímavé takmer všade píšu „first in a series of battery-powered models“ alebo „Mercedes predstavil svoj prvý elektromobil“ a pod. Akoby elektrické „B“ neexistovalo.

            2. Pokud dobře chápu tento web, tak je Tesla na dobré cestě
              Pokud dobře chápu

              tento web,

              tak je Tesla na dobré cestě do konce září vyrobit celkově téměř 100.000 Tesla Model 3.
              Vzhledem k tomu že 2. kvartál skončil na čísle 41.000 by to znamenalo za třetí kvartál výrobu necelých cca 60.000 vozů Model 3.
              Čili je asi schopná za čtyři čtvrtletí (za rok) vyrobit více než 200.000 vozů jen tohoto typu.
              Jsem zvědav kdy takového množství e-aut dosáhnou VW či Mercedes.

                1. Proč? Mercedes nikoho nezajímá….
                  Proč? Mercedes nikoho nezajímá….

                2. Myslím, že teď nemáš pravdu, Radovane. Například já
                  Myslím, že teď nemáš pravdu, Radovane. Například já jsem posledních patnáct let v mercedesech jezdil. A ať si kdo chce co chce říká, svezení je to komfortní.
                  Pravda je, že podcenili elektromobilitu a to fatálně. Kdyby tomu tak nebylo, vozil bych dál a rád na kapotě, pod kterou bzučí elektromotor jejich hvězdu.
                  Snad někdy v budoucnu ještě ňákou tu hvězdu povozím, no.

                3. Uvidíme jak dopadnou volby. Třeba budou hvězdy na
                  Uvidíme jak dopadnou volby. Třeba budou hvězdy na čumácích všech dopravních prostředků opět povinné 🙂

                4. Dooost dobrý!!!! :-)))
                  Vím, že víš, že takhle jsem to

                  Dooost dobrý!!!! :-)))
                  Vím, že víš, že takhle jsem to faaakt nemyslel.
                  A NESTRAŠ !!!

                5. Já mám z Daimleru hodně špatný pocit. To zmršené
                  Já mám z Daimleru hodně špatný pocit. To zmršené elektrické Béčko, ostuda elektrické Vito (to mám přímo od kolegy, co od nich bere auta a nabízeli mu ho do cukrárny, baterka neutáhla ani chlaďák, natožpak nějakou jízdu), ty divné hrátky s nákladním eCanter Fuso, pořád dokola testování, konceptování, vize, kecy a kraviny. Kdyby stejným způsobem pojali spalovací mobilitu, tak ještě dnes jezdíme na koních. Paní Benzová se musí v hrobě obracet, když ten korporát vidí.

Napsat komentář