Autosalon Detroit 2017: Bosch představil pohonný systém pro elektromobily

Úzké hrdlo pro budoucí masivní rozšíření elektromobility je kromě baterií také dodavatelský řetězec. Současní výrobci komponent prostě nejsou na velkovýrobu komponent pro elektromobily a plug-in hybridy připraveni. Bosch na autosalonu v Detroitu ukazuje, že se to začíná měnit.

Bosch patří mezi tzv. „Tier 1“ dodavatele komponent v automobilovém průmyslu. Proto je dobré znamení, že investuje také do vývoje a výroby elektrického pohonu.
foto: Bosch

„Prezentujeme řešení, které zlevní elektromobilitu pro široké masy,“ řekl Dr. Rolf Bulander, předseda divize řešení pro mobilitu. Světovou premiéru na autosalonu v Detroitu 2017 (NAIAS) oslavil elektrický pohonný systém eAxle. Ten má podle tiskové zprávy Bosch potenciál postrčit trh s elektropohony dál.

Zatímco v současné době se pohonný systém skládá z jednotlivých komponent, Bosch slibuje v budoucnosti přinést integrovaný elektrický pohon kombinující převodovku, elektromotor a výkonovou elektroniku v kompaktním provedení. To celý pohon zmenší, zlevní a zefektivní. Odpadne spousta kabelů, konektorů apod.

eAxle je škálovatelný a flexibilně využitelný na různých platformách. Je údajně zhruba o pětinu menší a o 5-10 % levnější než ostatní typy elektrických pohonů. Žádné konkrétní specifikace ale společnost zatím nezveřejnila.

Bosch v Detroitu také ukázal systém tepelného managementu, který dokáže zejména v zimním období prodloužit dojezd až o 25 %. Bosch ale neustále inovuje také v oblasti spalovacích motorů a autonomního řízení.

tisková zpráva

40 Comments on “Autosalon Detroit 2017: Bosch představil pohonný systém pro elektromobily”

    1. Taky už mne ten kabel za
      Taky už mne ten kabel za mnou moc nebaví, už 2x jsem kupoval nový, páč ho občas přefiknu. Bateriově se mi líbí Husqarna, protože má celou řadu akumulátorových věcí s jedním typem akumulátoru do všeho. Ale zatím AL-KO 16 let stará funguje a ročně stojí 100,- Kč za nabroušení nože. Sekám za sluníčka, tedy na elektřinu z FVE. A necháváme trávník na 7-9 cm, alespoň nevysychá a neochodí se. Není to jednodruhový pažit (betonová tráva) a najde se tam i hmyz a kytičky. Pohoda.

    1. Asi ten „Motorek Boš“
      Asi ten „Motorek Boš“ nebude az taky spatny, ked sa tak dobre predava. Kazdopadne sa mi tato myslienka paci. Ked nejaky mala firma zalozi biznis na, za danych moznosti, jednoduchej a dostupnej prestavbe spalovacich aut. Presne ako to je u spominanych elektrokol. Je moznost si vybrat lacnu mrdku, aj super drahy bajk, ale je moznost si elektrifikovat svoje vlastne kolo. A hlavne z nastupom prestavbovych kitov musely aj OEM vyrobci elektrokol prehodnotit svoju cenovu politiku a kvalitne elektrokola su dostupnejsie.

    2. Chcel som reagovat, ale
      Chcel som reagovat, ale naco. Pan je urcite znaly veci. Radsej si kupim ten „Motorek Boš“ protoze Franta od vedle rikal ze je nejlepci, ako nejaky agogs a pod., to je ta mrdka, co som myslel. A ano jazdim na jednom kole z bionx a na druhom z 8fun, takze z elektrokoly nemam ziadne skusenosti :-/.
      Preco sa vzdy v kazdej diskusii najde de.il, ktory znechuti od chuti diskutovat. Koncim.

        1. Oprav akumulátorů z 18650
          Oprav akumulátorů z 18650 je plnej youtube o ten bych takovej strach neměl.

          Z jedné recenze
          „Vydrží přesně dvě sezóny, třetí sezónu si půjdete koupit novou !!!!! Sekám 150 m2, dvakrát do týdne, žádnou džungli, ale udržuji krátký trávník!!!!
          Měl jsem již dvě bošky, obě odešly třetím rokem, to je po záruce. Nekupuji levné věci, ale sekačkami Bosch jsem mírně řečeno rozčarován…“

          http://sekacky.heureka.cz/bosch-rotak-40/recenze/?review=3954147#u3954147

          1. U akumulátorové je celý
            U akumulátorové je celý motor, ložiska a řídící elektronika uložena v hlíníkové skořepině. Není použit žádný řemen.
            Problém je řídící elektronika motoru, která je spatně navržena a odchází .
            Také nastavení výšky sečení je celé s plastu a praská .

  1. Bošce už zas tak moc
    Bošce už zas tak moc nevěřím, starej germán … dělá i automatický pračky… Nedivil bych se kdyby to bylo uděláno schválně tak jako doposud aby současná mašinérie měla zas koho dojit. Vždyt elektropohon pro giganty byl tak snadno vyvinutelný a doposud ho nevyvinuli …. Nad Teslu prostě není, dělá to poctivě a všichni vostatní jsou jen imitátorský béčka :)))))))))

    youtube.com/watch?v=pqRlkAYLDZs

    1. Na druhou stranu tady
      Na druhou stranu tady pravidelne v recenzich (Radovan?) vidime plac, ze vyrobce neudelal vsechno integrovane v podvozku a „frunk“ (predni kufr) jako Tesla/BMW a misto toho jsou pod predni kapotou relativne pristupne jednotlive komponenty pohonneho systemu. Asi nelze mit oboji…

      1. Protože Radovan prosazuje
        Protože Radovan prosazuje jednoduchost a prostor pro posádku a náklad. K tomu auto je, aby ji převezlo z místa A do místa B. Ne na vožení technologie, jak je tomu dnes u spalováků a ještě více u hybridů. Spalovací předělávky na elektro – Soul, uP, Golf – se toho taky drží, ale to je implementací jiné technologie do primárně spalovacího vozu. Leaf je takový divný v tom, že v dávnověku asi nikoho u Nissanu nenapadlo to vzít více z gruntu. Tedy jako třeba Ion nebo i3 nebo Tesly. Baterie pod podlahu a motory s příslušenstvím na nápravu. A hlavně – elektromobil má být bezúdržbový, takže přístupy někam do kufru nejsou nutné, ba právě naopak.

              1. Jestli ji bude vyrábět
                Jestli ji bude vyrábět Bosch nebo Valeo,tak pravděpodobně údržbu potřebovat bude.Jestli ji bude vyrábět japonec(Toyota,Nissan,Mitsubishi)a bude se snaźit alespoň jako dosud,tak s největší pravděpodobností žádná údržba nebude třeba.Priusy staré více než 15 a více let doposud žádné problémy,které jste vyjmenoval memají.Mám dlouhodobou zkušenost s desítkami Priusů coby automechanik,takže to zažívám na vlastní kůži-žádné závady se nekonají.Proto moje volba v BEV padá na Leaf,přestože není rozhodně designová ikona.S německou technikou mám bohužel také dlouholeté zkušenosti a díky tomu by mne koupě I3,e-golf apod.ani nenapadla.

  2. stale som nepochopil ako z 1
    stale som nepochopil ako z 1 m 1mm medi dokazu vytiahnut po prepocte 30 kW. 15 kW AV 3f. motor som uz videl, a jeho menovity meratelny vykon pri zatazi s efektivitou 98 % bol skutocne 15 kW. Ale mal rozmer meter x meter x kilometer, privodne kable hrube ako moja noha a poplasny signal pre spustenim.

    ked sa podla rovnakych tabuliek vyrobil AC 3f 250 W mal na dlzku asi mol metra a pri 10 Hz pri regulovanych otackach nebolo mozne ho udrzat aby sa netocil, pri 200 Hz isiel ako gula.

    ako to tie KW pri roznych druhoch a pohonoch vlastne meraju ?

    ako to ze striedavy trojfaz s magnetmi s udavanym neviem ci prikonom alebo cim 2kW nema ani polovicu sily ako 180 W AC 3f. motor zostaveny podla tabuliek ???

    1. Výkon elekromotoru je dán
      Výkon elekromotoru je dán v podstatě pouze možností chlazení a nepřímo tepelnou odolností použité izolace. Proto staré elektromotory, kde vnitřní elektrická izolace vydržela 50-60°C (cca 1950) byly opravdu veliké a jejih stav se kontroloval přiložením ruky. Později izolace vydržela přes 200°C a při kontrole by jste si o motor spalil ruku, ale byl ok a mnohem menší. Pokud dnes máte motor chlazený vodou, bude opět menší. Navíc v autě nikdy nepojede motor dlouho na maximální výkon a proto je vždy v běžném autě motor menší než by pro dlouhodobé použití plného výkonu bylo potřeba.

        1. Jmenovitý výkon stejného
          Jmenovitý výkon stejného motoru pro Afriku a Antarktidu se bude výrazně lišit. Jmenovitý výkon elektromotoru je prostě daný „pouze“ schopností ho uchladit. To ale také znamená že je ho možné krátkodobě přetížit i o stovky procent. Toho využívá např. Tesla.

          Na druhou stranu s spalovací motor běžného auta dokáže podávat svůj maximální výkon jen pár desítek sekund než se začne přehřívat a zasáhne řídící jednotka a výkon omezí. Proto třeba motory do malých letadel jsou drahé, protože musí plný výkon dokázat dávat dlouhodobě.

  3. Sním či bdím.
    Sním či bdím. Spolutvůrce VW Dieselgate představuje kompaktní elektromotor? Kde ho tak rychle vyvinuli? Nebo že by ležel dobře schovaný roky na dně v šuplíčku? Člověka napadají různé věci. Ten obrat kam vítr, tam plášť, je prostě podezřelý…..
    Ale jinak OK.

    1. Nevim co se ti nezda – Bosch
      Nevim co se ti nezda – Bosch vyrabi to, o co maji automobilky zajem a rekl bych ze mu je uplne jedno jestli jsou to cerpadla na naftu, elektromotry, nebo pohon cerpajici energii z eteru ….
      Jinak ty vis jak rychle to vyvinuli? Ono s ohledem ze nejde o nic svetoborne sloziteho ani neni moc duvod aby to trvalo vyvinou nejak extremne dlouho..

      1. Automobilky mají zájem v
        Automobilky mají zájem v konecné fázi koupit výrobce (nebo sami zalozit tovarnu+vyvoj), aby nemuseli kupovat od cizích a pak ryžovali na nahradních dilech jako to dělali dosud u spalovaku…

        P.S. vyvoj motoru, že není nic náročného? Ze by zapomenutý génius, kterého nechtějí zaměstnatnat na vývoji např. u Siemens?

    2. Bosch vyvyji elektricke
      Bosch vyvyji elektricke pohony dlouho a medialne vyvoj podobnych veci zacal roztrubovat nekdy v dobe kdy na svet prisli Leaf a Tesla S, tedy nekdy mezi 2010 a 2012, takze proste nejaky mensi team ve firme dostal rozpocet a 5-7 let si nekde hrali a zkouseli co by se mohlo jak vykoumat aby se mohl nejaky elektropohon vyrabet levne ve vetsim meritku, tedy nic zarazejiciho ani vyjimecneho na takovej produkt

      vyrabej a vyvyjej proste to o co je a nebo by mohl bejt zajem, nic zvlastniho

    3. ono dát do kompaktu
      ono dát do kompaktu elektromotor s jednostupňovou převodovkou a elektronikou s vyrobením jednoho výtvoru zase není práce na léta. Navíc když si to nikdo nemůže vyzkoušet a všichni jsou odkázaní jen na nic neříkající údaje o tom,že to bude lepší…. 🙂

Napsat komentář