Mike Calise, vedoucí oddělení pro elektrická vozidla pro Severní Ameriku ve firmě Schneider Electric, představil aktuální trendy v elektrické automobilové dopravě. Podle Calise elektrická vozidla již brzy naruší současné kralování aut se spalovacím motorem. Svou vizi blízké automobilové budoucnosti Calise představil v rozhovoru pro webový magazín Charged EV.
foto: Schneider Electric
Podle Calise je „narušení“ (disruption) stav, kdy nová technologie, produkt nebo obchodní model – tedy inovace, vstoupí na nový trh a zcela vytlačí původní technologii/produkt/model díky svým výrazně lepším užitným vlastnostem.
Předpokladem je, aby nová inovace byla o řád lepší než původní. Jen díky tomu budou lidé ochotni přijmout změnu systému (narušení) a začnou novou inovaci používat. Pokud je nová inovace jen o trochu lepší nebo levnější, nemá šanci na úspěch.
Příklady „narušení“ je v historii i současnosti řada. Můžeme zmínit přechod z koňské dopravy na automobilovou v prvním desetiletí 20. století, přechod z CD k elektronickému prodeji hudby, prodej elektronických knih místo klasických nebo chytré telefony (výrazně dražší) vytlačující domácí kamery a klasické „hloupé“ mobily.
Podle Calise je podobný trend patrný i na poli elektrických dopravních prostředků. Nemusí jít zrovna o technologický průlom, ale díky „výrobní explozi“ padá cena klíčových technologií (baterie) a produkt (elektromobil) se tak stává dostupný pro širokou skupinu lidí.
Pro zavádění nové inovace je typické řada selhání a neúspěšných startů. Stejně je tak velmi nebezpečné očekávat strmý růst nového trhu, protože zavádění nové inovace trvá dlouho.
Trh s elektrickými vozy se však podle Calise dostal do spirálového a nezadržitelného růstu. Nyní je trh ve fázi 2 – ochotna připustit elektrická vozidla (electric vehilce willing).
Jde o stav, kdy jsou zákazníci ochotni kupovat elektrické vozy, což plodí poptávku po nabíjecích staních a následně zase pro elektrických vozidlech a levných bateriích. To je začátek „narušení“ – přivedení nové inovace k životu.
Calise se také optimistický vyjadřuje k vývoji pokročilejších baterií, resp. k poklesu ceny baterií. Cenově konkurenceschopné elektrické auto střední třídy se má objevit mezi roky 2020 až 2025.
Elektromobily té doby získají baterie s dvojnásobnou kapacitou při stejné ceně, nebo se stejnou kapacitou při poloviční ceně. Vývoj baterií pak samozřejmě bude pokračovat dále.
Klíčovým problém je nabíjecí nfrastruktura. Do konce tohoto desetiletí má být dostupné „nabíjení bez přemýšlení“, půjde o fázi 3 zavádění nové inovace – schopná elektrická auta (electric vehilce able).
Nabíjecí stanice budou, tedy v rozvinutých zemích světa, natolik rozšířené (domov, práce, obchodní centra, parkoviště, atd), že uživatel nemusí přemýšlet, kde svůj elektromobil dobít. To povede k dalším výraznému nárustu zájmu o elektrické dopravní prostředky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
2020: prodáno 7,5 milionu elektrických aut?
BMW: Čína se stane největším trhem s elektromobily
STUDIE: vývoj elektromobily v Česku? Tisíce prodaných elektromobilů v roce 2020
K úplném „narušení“ automobilového trhu dojde podle Calise v roce 2040, nebo dokonce už v roce 2030. Klíčové se stane rozšíření nabíjecích míst umožňující rychle dobití elektromobilů.
Již v příštím desetiletí se objeví elektromobily střední třídy s dojezdem 500 nebo 600 km. Calise si však pokládá otázku, zda lidem (resp. určité skupině) nepostačí levnější elektromobily s dojezdem třeba jen 200 km na dálnici.
Lze si představit obchodní model, kdy si koupit levnější elektromobil, ale nabíjení budete mít na čas zadarmo nebo dokonce trvale za zvýhodněnou cenu.
Menší dojezd díky husté sítí dobíjecích stanic pak nebude problém. Navíc řízení auta na více než 3 hodiny je únavné, a řidiči musí zastavit k odpočinku tak i tak.
Tak to sa nedozijem. Mam
Tak to sa nedozijem. Mam este cca 20 r. zivota a nez sa to ukaze aj tu.. Pripada mi ale divne, ze sa ocakava pokles cien baterii vdaka inej chemii alebo este vacsej mass. Li bateria, to je skor ako procesor bez Moorovho zakonu. Aj olovene uz narazili na hranicu a ich cena nema kam klesnut. EV lacne nebudu, a ich pridana hodnota v komforte je iba zbozne prianie. Vydriduchovia si na bezne dostupne zasuvky budu pytat sialene sumy a budeme na tom este horsie ako teraz 😀 Ved aj ten kon/konsky povoz bol predsa lacnejsi a dostupnejsi. Zralo to len travu zo zeme.
Ja to vidim tak, ze
Ja to vidim tak, ze spalovacie auta, budu este dlho jazdit po cestach, Mame tu aj oldtimery, ktore clovek len tak nemoze zmiest z povrchu zemskeho! Vsetky auta, ktore teraz jazdia na benzin a naftu, maju este dlhu buducnost, teda aspon kym ich svetovy politici nezakazu uplne. Ale nemyslim ze sa tak stane v najblizsich 10-15 rokov. Ja som tiez za cistejsie ovzdusie a lacnejsiu, zelensiu buducnost a tym padom aj za ekologickejsiu transportaciu osob z bodu A do bodu B pomocou EV.
Ludstvo by sa malo samozrejme a logicky uberat lepsou cestou a hlavne zdravsou…treba mysliet aj na buduce generacie nie len na tuto a buduce dve. Dufam teda ze nastup akehokolvek pre prirodu cisteho-eklologickejsieho spolobu dopravy bude co najskor.
Som za EV a chcem ho vlastnit, chcem vlastnit a vyuzivat, to co je pre prirodu a zdravie ludi najlepsie a najzdravsie.
Dufam ze takto budu postupom casu rozmyslat 100vky, tisice a miliardy ludi na tejto planete.
1. autami nespalenu cast
1. autami nespalenu cast ropy spalia lode, lietadla, a tepelne elektrarne.
2. EV nie je o tom ze to ma byt lacnejsie a ani nebude
3. ved ono sa to zas zaspini niecim a inak.
4. Este stale tu je CNG nezatazene danami
5. elektrina nie je z nicoho, nie je to zdroj, je to iba medium a chemicky akumulator bude vzdy horsia nadrz ako ta z plastu 😀
Samozrejme existuje aj
Samozrejme existuje aj optimisticka vizia. Fotovoltaika, vietor, kam sa pozries a vlady ktore nie su skorumpovane 😀
A není lepší být
A není lepší být závislí s palivem na vlastním státě nebo si část vyrobit v případě elektřiny než v případě ropy na spekulanty někde z Ruska, Ameriky nebo Arabie? Na co tu máme ten slavný Temelín? Proč prodávat elektriku Rakušákum, kteří nejsou schopni si dostatek elektriky zajistit.
Temelin potrebuje predsa
Temelin potrebuje predsa tiez palivo, ktore pochadza z ? Mini staty ako je SK CZ AT HU SL … nemaju na sucastny energeticky vydaj dost vlastnych zdrojov ani v rozlohe ani v nerastoch. Museli by sme sa uskomnit, zastavit exportnu vyrobu, aby sme vobec vyhriali cast bytov, drevopriemysel by skolaboval lebo by sa kradlo drevo a neobnovovalo by sa 100% (ako za vojny v severskych statoch). Ze odoberame plyn a ropu a tie nasledne na nasich uzemiach spracovavame (Slovnaft, ..) je naopak prinos, lebo je to lacny zdroj velkej energie ktora drzi vsetko pokope.
Istu nadej vidim vo fuzii ak sa posunu dalej (zatial na nastartovanie potrebuju viac energie, nez ziskana energia z doby po ktoru to dokaze bezat, uskladnit a opatovne vyuzit)
PS: Nizko zahustene vidiecke dediny roztrusene po SR problem nie su, ich spotreba dreva ak je to jediny zdroj je velmi nizka, t.j. museli by sme sa preskupit a byt ako jednotlivci efektivnejsi, tak by to fungovalo co som samozrejme zazil ja ako clovek s rodicmi z vidieckeho vychodu kde nebola poriadne ani elektrina.
Este dodam k tomu vidieku,
Este dodam k tomu vidieku, ze to bola pre vsetkych drina, bez auta, len bicykle, obcas vlak, kravin, nonstop starostlivost v domacnosti o upne vsetko, ked vam zhliadnutie luxusnych nakupnych maniacok a rozoberanie ich problemov pripada absurdne viac nez normalne. Vsetci boli radi ze sa z toho vymanili, ze odcestuju do miest, kde sa zije na ukor. Sebestacnost, je neuveritelna celozivotna drina, bez spoluprace a vzajomnej zavislosti, sirsieho rozsahu vymeny zdrojov, vzajomnej zavislosti, neexistuje luxus.
1) nesouhlasim, ale bez
1) nesouhlasim, ale bez poradnych info nemuzu ani vyvratit
2) EV ma byt lacnejsie
3) to je pekna blbost…
proc chodite do prace? Ved on by vam dal nekdo penize ikdybyste jen zebral 😀
To je podobna mentalita (idiocie).
4) a prave proto doufam, ze zrusi dan z pohonnych hmot a zavedou dan z km. To by bylo nejspravedlivejsi.
5) elektrina neni z niceho? wtf??? Podle me elektrina je z mnoha zdroju… a ze akumulator bude vzdy horsi nadrz je taky pekna blbost. Kdyby tomu tak bylo tak mate mobil s plastovou nadrzi a ne s akumulatorem. Nemluve o tom ze je treba pocitat ucinnost systemu a ne jen nadrze.
Bohužel bod 4 není
Bohužel bod 4 není pravda
4, CNG je zatíženo spotřební daní, dokonce vyšší, než plyn, kterým si ohřejete oběd. Na zemní plyn do sporáku vám naúčtují 30,6 Kč/MWh
Na CNG:
– 1.1.2015 do 31.12.2017 sazba 68,40 Kč/MWh
– od 1.1.2018 do 31.12.2019 sazba 136,80 Kč/MWh
– od 1.1.2020 sazba 264,80 Kč/MWh
1, je to myšleno tak, že ten kdo nebude jezdit spalovákem, koupí si letadlo, nebo loď? Možná to jen špatně chápu…
2,Dle mého názoru je EV jednodušší a levnější stroj, takže až se bude vyrábět ve velkém bude levnější
To je předpověď jak noha.
To je předpověď jak noha. Někdy za 10 let přijde automobil střední třídy, někdy za 25 let bude vybudovaná pořádná dobíjecí síť… Na tohle musel Mike Calis vystudovat určitě minimálně tři vysoké školy 😀
A ještě k té poslední
A ještě k té poslední větě. Jízda přes 3 hodiny, pokud nepočítáme taxíky ve městě, tak bude z 90 % po dálnici. Vzhledem k tomu, že už teď se dá pomalu zdřímnout na dálnici u nejmodernějších aut (díky line assist, front assist,…), tak v roce 2040 tohle bude asi ten nejmenší problém.
Okolo EV sú veľmi časté
Okolo EV sú veľmi časté diskusie na tému dojazdu. Osobne si myslím, že je to pomerne jednoducho riešiteľné – stačí dohoda výrobcov (uznávam, to nie je až také jednoduché). Stačí vyrobiť samonosnú karosériu so sendvičovou podlahou (podobne ako v Tesle). Vymeniteľné batérie by boli prístupné zboku z oboch strán podlahy do necelej polovice hĺbky. Prekryté by mohli byť dverami s presahom pod prah. Batérie by boli štandardizované pre všetky automobily (rozmery, spôsob uchytenia, napätie – kapacita podľa technológie). V stredovom tuneli (v podlahe medzi batériami) by bola nevyhnutná elektronika (vymeniteľná v servise). Pri takejto konštrukcii by bol dojazd konfigurovateľný – aj s príslušnou cenou. Otvoril by sa priestor na možný prenájom batérii (krátkodobé, účelové zvýšenie dojazdu). A zároveň by bolo možné auto „nabiť“ jednoduchou výmenou vybitých betérií za nabité (na „pumpách“). Takisto by to otváralo priestor na kombináciu modelov vlastnenia alebo prenájmu batérií.
Idea výměnných baterií
Idea výměnných baterií je sice krásná, ale obecně nerealizovatelná. Stejné rozměry baterií a jejich uchycení je nesmysl. Je to na úrovni požadavku, aby tvar současných palivových nádrží byl shodný napříč všemi kategoriemi aut. Jinak to mají malá auta do města, jinak limuzíny, jinak SUV…
Dále ve výměně baterií je problém, že životnost a využitelnost energie v accu se odvíjí dle užívání a chování majitele. Nedovedu si představit, že baterku si budu „šetřit“ a chovat se k ní ohleduplně, abych na výměnné stanici dostal baterii, ke které se ostatní majitelé chovali jako hovada a já kvůli tomu nedojedu do cíle, kam obvykle se svojí baterkou dojedu.
Proč by to byl nesmysl?
Proč by to byl nesmysl? Máme unifikované podvozky, viz VW, Škoda, Seat.
Neříkám, že to je bez problému, ale je to „jen“ konstrukční problém.
Čemu by vadilo, mít většinu aut v typizovaných rozměrech, dejme tomu v nějakém rozpětí? A speciální vozidla by tomuto nepodléhaly.
Chce to jen chtít!!!
Nikdo nebrani VW, Skode,
Nikdo nebrani VW, Skode, Seatu aby udelali vlastni stanici na vymenu baterii. Jen nemuzou ocekavat ze se jim prispusobi cely svet.
Ja si nemyslím že to je
Ja si nemyslím že to je nezmysel. Tí čo poznajú ako sú konštruované hot-swap disky v diskových poliach vedia o čom hovorím. Rozdielne rozmery auta by vytvárali priestor pre väčší/menší počet šachiet na batérie. Dokonca si viem predstaviť kombinovanie batérií rôznych technológií v jednom aute – v koncepte som písal o stredovom tuneli, ktorý by mal zameniteľnú riadiacu elektroniku – nie je problém prepínať sady batérií – po vybití sady Pb batériíí (na prijateľnú mieru) prepnem na LiFePol sadu.
Čo sa týka vlastnej hýčkanej sady je to jednoduché – túto sadu nevymieňam. Predpoklad je, že svoje baterky mám len v takom množstve, ktoré mi stačí na denné dochádzanie (a domáce, pomalé, nočné nabíjanie).
Celý koncept je postavený na štandardizácii hlavne batériových modulov (nie nevyhnutne podvozkov). Podobnou cestou sa v podstate vydala aj Tesla, aj keď to nedotiahla do tohoto stavu. Samotný podvozok si výrobca navrhne ako uzná za vhodné (napr. pod sedadlami by mohli byť moduly umiestnené vertikálne, pod nohami horizontálne – vyššia projektovaná kapacita/dojazd).
moduly se nevybijeji
moduly se nevybijeji postupne, ale vsechny soucasne. Kdyby jste je chtel vybijet postupne, musel by jste omezit vykon auta na tolik kolik doda jen ta aktualne vybijena cast.
Řešení je nejdříve
Řešení je nejdříve nabít interní baterii a pak přidat též nabitou baterii. Je to o plánování, narychlo by to asi moc nefungovalo.
Ale to se stejně nestane…
Auto nie je lego.
Auto nie je lego.
Nehovorím o aute ako o
Nehovorím o aute ako o legu, ale o baterkách. Tam priestor vidím.
Maji problem se dohodnout na
Maji problem se dohodnout na konektoru… Ocekavat ze se dohodnou na baterii je blbost.
Už někdo spočítal kolik
Už někdo spočítal kolik bude potřeba vyrobit elektřiny pro dobíjení EM při masovém používání?
7xméně než na výrobu
7xméně než na výrobu benzínu a nafty pro spotřebu spalovací verze.
+1
+1
Chcete říct, že
Chcete říct, že rafinérie spotřebuje na výrobu třeba 1 litru benzínu nějakou el. energii, nazvěme ji x. Potom máme průměrnou spotřebu auta se spalovacím motorem asi 8l/100km a průměrnou spotřebu auta na baterii ykW/100km. y=8x/7
I kdyby bylo potřeba na výrobu 1/l benzinu tolik el. energie co by stála polovina ceny benzínu(bez daní bude cena asi kolem 20kč/l), tak y=11.43, což je řádově jinde než předpokládám.
Takže, dokud nepošlete odkaz na zdroj považuji váš příspěvek za nesmysl.
Nevím, kde vzal 7x, ale
Nevím, kde vzal 7x, ale spotřeba samotné úpravy benzínu v rafinérii je zhruba 1,5kWh na 1l benzínu a o něco víc u nafty. To jsou snadno dohledatelné údaje. Už to je samo o sobě šílené číslo vezmete-li v úvahu, že na 15kWh se dá ujet 100km. Připočtete-li energii spotřebovanou při těžbě a přepravě od zdroje až po stojan, dá se myslím dost jednoznačně říct, že při tankování přímo do EV to i při započtení všech ztrát bude stačit na větší porci ujetých km než při jízdě na benzín a naftu vyprodukovanou stejným množstvím energie.
Souhlasím,
No jo většina
Souhlasím,
No jo většina společnosti má tu představu, že benzín a nafta do stojanů naprší a nemají ani „tucha“ jak je tento proces neskutečně náročný na spotřebu elektřiny.
No bohužel tento stav se nijak výrazně nezlepší, protože většina společnosti je ráda, že si umí spočítat kolik stojí deset rohlíků.
A tomu zbytku je to jedno.
Pane, vy nevíte proč je
Pane, vy nevíte proč je potřeba se v diskuzi podepisovat a pokud jste psal příspěvek nahoře tak ani nevíte, že se máte omluvit. Takže se soustřeďte na vaše chyby.
Na výrobu 1 litru benzinu
Na výrobu 1 litru benzinu se spotřebuje asi 1,2 až 1.5 KWh elektřiny. Tedy když někdo píše, že elektromobily nejsou o moc víc ekologické, než spalovače, jen že se čmoudění přesune jinde, tak to se tedy mílí. Spalovač při spotřebě 8 litrů/100 km spotřebuje cca 10 KWh elektřiny a elektromobil 15 KWh. Tedy spalovač čoudí na elektřinu z 2/3 co elektromobil, ale k tomu pak musíte připočítat vlastní čmoudění na spálení těch 8 litrů atd… Odkaz jsem zde dal, ale napsalo to, že když chci dát odkaz, musím se zaregistrovat, což se mně nechce. Tak hledejte na youtube tenhle článek : PŘESTAŇME RAFINOVAT ROPU A BUDEME MÍT SPOUSTU ELEKTŘINY PRO ELEKTOMOBILY
Svojho času som našiel
Svojho času som našiel článok, ktorý sa presne týmto zaoberal. Vztiahnuté to bolo na Prahu a otázka znela či je súčasná rozvodná infraštruktúra pripravená na takúto zvýšenú záťaž. Výsledok bol, že keby sa okamžite vymenili všetky autá (Sci-fi) za EV, spotreba v Prahe by stúpla o cca 20%, takže by to nebol neprekonateľný problém. V reále sa bude aj infraštruktúra rozvíjať – hlavne sieť nabíjacích staníc, ktorá ale nebola predmetom pôvodnej otázky. To ale takisto nie je neprekonateľný problém. Väčšina áut používaných na dochádzanie (<100km/deň) sa môže nabíjať v noci z bežnej zásuvky (dobitie 6-8 hod.). Zároveň sa zvýši odber prebytkovej nočnej EE - čo by energetici možno aj privítali.
Pokud vezmu v potaz váš
Pokud vezmu v potaz váš příspěvek a budu předpokládat, že to co platí v Praze bude platit i jinde v ČR(SR), tak podle internetových zdrojů* je dnes spotřeba el. energie asi 70TWh/rok a zvýšení by tak bylo o 14TWh/rok. JETE vyrobilo za loňský rok 15TWh. Takže jedna jaderná elektrárna navíc(nebo přidané bloky) by vyřešila naši závislost na dovozu ropy. To je super! Navíc by to vyřešilo ekologické škody napáchané při přepravě, výrobě, distribuci ropy a spalování benzinu.
*http://www.cez.cz/cs/pro-media/cisla-a-statistiky/energetika-v-cr.html
http://www.novinky.cz/ekonomika/357646-v-temeline-pribrzdily-vloni-vyrobu-elektriny-odstavky.html
A pokud vezmete v potaz i
A pokud vezmete v potaz i můj příspěvek, tak s průměrným přebytkem ČR ve výrobě 16 TWh ročně nemusíme další jaderku stavět. Jen prostě budou mít Rakušáci smůlu, nic nevyvezeme.
Ti totiž od nás kupují nejvíce elektřiny, jelikož jejich čisté vodní zdroje díky nízké hladině vody nestačí a jaderku si těsně před dostavěním dobrovolně zavřeli. V černobylské hysterii udělali šupky dupky referendum a sice těsně, ale i tak odpůrci atomu vyhráli. Což jim nebrání v tom občas traktory zablokovat hraniční přechody a vést proti atomu štvavou kampaň. Kam takové věci vedou vidí nyní v praxi i Němci, kde atomky odstavují z politických důvodů také a topí uhlím pod kotly elektráren o 106, aby vůbec měli čím svítit.
Ja osobne vidím aj priestor
Ja osobne vidím aj priestor na rozvoj alternatívnych zdrojov – ale rozumne. Fotovoltaika má jednu výhodu a to, že dodáva elektrinu temer garantovane počas dňa, kedy je obvykle vyššia spotreba. Treba ju ale budovať výhradne na strechách budov (v žiadnom prípade nimi neznehodnocovať polia). Takto by boli zároveň v miestach priameho odberu (netreba transformovať na VN). Takže 20-40% odberu by mohla FV pokryť (viac nemá zmysel bez dostupných batérií).
Osobne si myslím že aj samotné FV panely nemajú dôvod byť také drahé ako sú. V podstate je to roztavený a následne špeciálne zatuhnutý piesok (nie je síce všade ale aj tak ho je dosť). Celá technológia je plne automatizovateľná a zmestí sa obrazne do garáže.
Veterné elektrárne sú bez batérí čistá stochastika, ale nejaké percento je prípustné.
Vodné elektrárne by mali byť budované hlavne menšie (bez transformácie na VN) na spotrebu vo svojom okolí.
Ale to sme zľahka skĺzli do inej témy 🙂
To masové používání
To masové používání myslíte jak? Jako že najednou nějakým zázrakem všichni spalovací auta zahodí a vymění je za elektro? Pro mě je to sice krásná představa, ale bohužel z říše scify jak tu už píšou.
Podle mě se stačí trochu zamyslet a použít selský rozum.
Podle statistiky, cca 95% dobíjení současných majitelů elektroaut probíhá doma v zásuvce přes noc. Za tento odběr jsou elektrárný naopak velmi rádi protože v noci je proudu přebytek. On totiž „ten“ proud nejde jen tak vypnout, jak si kde kdo mysli, elektrárny musí běžet sice se sníží výkon, ale proud tam stále je a ten si buď někdo koupí a spotřebuje, nebo se musí „spálit“ do nicoty. Takže celých 95% nabíjení elektroaut můžeme zanedbat.
A zajímá nás pouze 5%.
Každý rok stoupá spotřeba elektřiny. Protože lidé ji stále více využívají pro svoje potřeby. To že se v tom mixu zařadí elektroauta je troufam si tvrdit mizivé procento z celkové spotřeby a nárůstu potřeby elektřiny.
Daleko větší nárůst je z továren, ze spotřební elektroniky (už jen kolik se prodalo televizí, která každá „žere“ minimálně současné 60W, starší klidně 200-500W, počty jdou do miliónů!), dále to jsou notebooky, a konečně i ty mobily. Sice je to možná sranda, ale i mobil který bere „nula nula nic“ v obrovském počtu, v jakých se na světě prodává jsou daleko větší spotřeba než i v budoucnu nějakých „pár“ elektromobilů.
Odpověď na otázku je tedy: je to zanedbatelné, ruku v ruce bude spotřeba stoupat nezávisle na počtu elektromobilů.
Další poznámka je jak tu zmínil v příspěvku, ještě výroba benzínu, která ruku v ruce s rozšiřováním elektromobilů se bude snižovat, tj. tím pádem se táke sníží spotřeba elektřiny na jeho výrobu. Což je další fakt pro to moje tvrzení, že „až“ se elektromobily budou masově používat, tak to na spotřebu elektřiny nebude mít až tak zásadníé vliv.
Prostě to bude v rámci celkového zvyšování spotřeby elektřiny a nijak to tuto spotřebu skokově nezvýší aby se kvůli tomu musela budouvat, nedejbože, nová JE.
Nová elektrárna se bude budovat i kdyby se žádné elektromobily nepouživali.
V ČR průměrně ročně
V ČR průměrně ročně vyrobíme navíc a vyvezeme 16 terrawatt elektřiny. Důslednou elektrifikací MHD, tj. elektrifikací vlakových tratí, nasazováním tramvají a trolejbusů do měst, provozem elektrobusů, dále používáním elektroaut, elektroskútrů a elektrokol, bychom toto gigantické číslo jen o něco málo zmenšili. A nemuseli platit horentní sumy za ropu a plyn, potřebný k provozu dopravních prostředků dnes. Protože LPG už svoje místo na trhu má a CNG si ho masivně buduje. Dokonce nelogicky za řádné podpory stítu a EU z našich daní, což se zakrývá ekologií a podporou místních výrobců. Jenže nejdražší je jejich provoz a ten plyn dovážíme. Pak si zpovykaní šejci stavějí na poušti kryté lyžařské sjezdovky, kupují zlaté Bentleye a jakýsi Putin se svou armádou střídavě bojuje ve svém pohraničíproti sousedním zemím. To všechno za naše peníze díky naší hlouposti nebo spíše zkorumpovanosti politiků.
A to vůbec neuvádím, že malými místními výrobnami elektřiny (biomasa, fotovoltaika, vítr, voda, kogenerační vytápění) bychom dokázali elektřinu vyrábět a spotřebovávat na místě výroby bez drahé distribuce.