Stlačený zemní plyn (CNG) jako alternativní pohon automobilů zná jen 44 % lidí, zatímco o zkapalněném ropném plynu (LPG) už slyšelo 85 % obyvatel České republiky. Lidé ale alternativy benzínu a nafty často zaměňují.
foto: DB Schenker
S ekologickými pohony si většinou spojují vyšší cenu vozů, nízký počet čerpacích stanic nebo omezené možnosti parkování. Za hlavní přínos označují levnější provoz a nižší emise. Ukázal to nedávný spotřebitelský výzkum provedený společností E.ON.
V současné době jezdí v České republice asi 14 000 aut na CNG. Oproti stavu před deseti lety jejich počet podle Českého plynárenského svazu narostl třicetinásobně.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Jak zvládnout první dovolenou s autem na CNG
Čeští inženýři vyvinuli nový motor na stlačený zemní plyn do lokomotiv
„Měsíčně je registrováno asi 400 až 500 nových automobilů, z toho osobní a dodávková vozidla na CNG tvoří 2,35 %,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.
Cena benzínu roste, povědomí o CNG také
Povědomí o alternativní dopravě se podle odborníků zvyšuje společně s tím, jak roste cena ropy. Za poslední tři měsíce zdražil benzín v průměru na 30 Kč/l, cena nafty narostla na 28,50 korun. CNG lze naopak u velké části plnicích stanic natankovat už za cenu 17 až 18 korun za kubík, což odpovídá zhruba jednomu litru benzínu.
Zatímco loni znalo CNG jako jeden z alternativních pohonů 32 % lidí, letos povědomí o ekologické alternativě vzrostlo o dvanáct procentních bodů.
„Vozy na CNG se využívají především ve firmách s většími vozovými parky, případně s nimi jezdí živnostníci. Povědomí o autech na CNG zvyšuje i rozvíjející se sekundární trh s ojetými vozy, protože lidé v České republice nakupují převážně ojetá vozidla,“ dodává Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.
Pronájem ekologických vozů
Při nákupu vozidel sehrává stále větší roli operativní leasing, tedy pronájem vozu. Hlavním faktorem, který ovlivňuje výši splátek, není pořizovací cena vozu, ale zůstatková hodnota.
Na trhu se stále objevují nová vozidla na CNG, která opouštějí závody předních automobilek. Například model Octavia ve výbavě Active 1,4 TSI o výkonu 81 kW, který jezdí na CNG, lze zakoupit za 448 900 korun.
Benzínový model 1,4 TSI s výkonem 110 kW stojí o 16 tisíc korun méně. Za dieselový motor 1,6 TDI o výkonu 81 kW si naopak kupující oproti CNG o 4 tisíce korun připlatí.
Zájem o CNG mezi veřejností zvyšuje nejen zajímavá cena, ale též rozvoj sítě plnicích stanic, kterých je v České republice k dispozici už 124. Jejich počet meziročně vzrostl téměř o 50 procent a další se plánují.
Mezi posledními zahájily provoz například stanice v Brně, Jičíně nebo Trutnově. V zemích Evropské unie je asi 3 300 CNG stanic. V České republice probíhá, ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy, nejdynamičtější výstavba.
„Do roku 2020 bude v provozu více než 200 veřejných stanic. Tím se zvýší i potenciál pro leasing CNG vozidel,“ dodává Jiří Šimek.
Škodovka na CNG ujede kilometr za 0,90 Kč
Minimálně jeden typ netradičního pohonu aut dnes využívají asi 3 % českých firem. V dohledné době ho plánuje zavést dalších 8 % podniků.
S rozvojem sítě CNG stanic lze očekávat, že zájem poroste rovněž u veřejnosti a lidé začnou ekologické varianty benzínu a nafty více rozlišovat.
Tento trend lze přitom pozorovat už dnes. „Až s rozšířením sítě plnicích CNG stanic byla tato ekologická alternativa tradičních pohonů zvýrazněna,“ domnívá se Petr Hrubý.
Podle Františka Filisteina má nyní zájem o vozy s pohonem na CNG stoupající křivku. „Jak se síť čerpacích stanic rozrůstá, pozorujeme zvýšenou poptávku i z řad soukromých zákazníků,“ dodává.
A další nárůst zájmu o alternativní dopravu odborníci očekávají. „Rozevírají se totiž cenové nůžky mezi tradičními a alternativními pohony. Například se Škodou Octavií na CNG je možné ujet kilometr za cenu 0,90 korun,“ uvádí Petr Hrubý.
Odhadovat budoucí vývoj ceny kapalných paliv je obtížné, ale plyn je jako komodita stabilnější než ropa a celosvětové zásoby zemního plynu jsou celkově též větší než u ropy.
Spotřeba CNG v České republice každoročně narůstá a podle údajů Českého plynárenského svazu dosáhla loni 43,6 milionů kubíků.
OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW
OCTAVIA COMBI I 1.6 MPI 75KW LPG , nádrž v rezervě kam natankuju max 65 litrů plynu. Dojezd město cc650km až 700km. Dálka 750km až 800km.
Cena za 1 km město většinou 1kč / 1km. Dálka 0,70Kč až 0,85Kč. Cena plynu 10,50 Kč až 12,90Kč k dnešnímu dni tedy 3.8.2016
0,9kč/km je dávno pryč,
0,9kč/km je dávno pryč, to bylo v době před cca 6 – 8 lety kdy stalo CNG 21,5/kg a bylo 18 plnících stanic v celé ČR. Dnes z alternatívních paliv vede, bohužel, LPG, a je to smutné.
Hola, kdo jezdí na CNG a
Hola, kdo jezdí na CNG a má doma plnící box? Písněte sem zkušenost.
Počítám-li rozdíl á m3 natankovaný 18,- a doma 13,50 pak při uváděných 0,85Kč/100km versus domácích 0,64 a při 250tis km je to 52tis Kč úspora. Vyplatí se box doma?
Nutno započíst spotřebu
Nutno započíst spotřebu elektřiny. Není to vůbec málo!!!
Humpolec Supercharger Tesla
Humpolec Supercharger Tesla Už je v provozu ? Je i na mapě ! Na Google maps jsou fotky s odkrytými stojany a nabíjecími kabely
https://www.tesla.com/findus#/bounds/65,55,34,-11?search=supercharger&name=europe
https://www.youtube.com/watch?v=Oe-Pwnnpzyc
Je to tak, viz. náš
Je to tak, viz. náš článek. Jsme aktuálně na místě a hemží se to tu Teslami :). Od p. Marušince máme také článek o tom jak projekt vznikal, vydáme ještě během dneška.
To je opravdu hodně. To BEV
To je opravdu hodně. To BEV zná tak 4,4%. Chce to čas a budou se ptát: benzin? Neznám!
Co je to benzín?
Co je to benzín?
LPG je stále výhodnější.
LPG je stále výhodnější.
Byl, je , a bude!! To je
Byl, je , a bude!! To je bezesporu.
LPGéčko mám už pět let.
LPGéčko mám už pět let. Začínám mít roupy a přemýšlím o hybridu, ale teď jsem byl u pumpy a: najeto 455Km, za LPG 360Kč a za zvýhodněnou cenu umytí auta. Celkem 405Kč. Kdo to má? ( Ibiza 1,4 16V )