V září 2011 byla podepsána ministrem vnitra ČR vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb. Podle této vyhlášky již mohou od září v ČR auta na stlačený zemní plyn (CNG) parkovat ve všech, tedy i hromadných podzemních garážích pro veřejné užívání.
foto: Hybrid.cz
Platí to tedy například pro garáže které jsou například součástí velkých obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení. Ve většině států EU, včetně našich sousedů (Německo, Rakousko, Slovensko, aj.), to dnes již možné je. Vyhláška je platná od 6. září 2011.
„Lidé ocení možnost parkování se svými CNG vozy ve všech garážích a velká obchodní centra, kam zatím tyto vozy nesměly, získají další zákazníky,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie (ČPU).
„CNG již dávno není méněcenná pohonná hmota, je to naopak velice moderní, ekologické a bezpečné palivo,“ dodává. S parkováním aut na CNG musí souhlasit majitelé samotných garáží, které musí splňovat vyhláškou dané technické normy.
Znamená to například dostatečné odvětrávání prostor parkoviště a vybavení detektory úniku plynu. „Pokud takové zabezpečení některá stávající garáž dosud nemá, toto dovybavení nestojí majitele více než pár desítek tisíc korun,“ upřesňuje Markéta Schauhuberová, manažerka ČPU.
„V tuto chvíli již jezdí v ČR jezdit více než 3 tisíce vozidel na zemní plyn a každý rok jich 20-25 procent přibývá. Nabídka na českém trhu je opravdu velká. V současné době si můžete vybrat z nabídky více než 30 druhů sériově vyráběných osobních a užitkových CNG vozidel. Podle poslední celosvětové statistiky jezdí již 13 milionů CNG vozidel“, dodává Markéta Schauhuberová, manažerka ČPU.
Podle Mezinárodní asociace vozidel na zemní plyn (IANGV) se díky rostoucímu zájmu o alternativní paliva v průběhu následujících deseti let na silnicích objeví dalších více než 50 milionů aut poháněných stlačeným zemním plynem. Do roku 2020 by auta na zemní plyn mohla představovat nejméně devět procent všech vozidel na světě.
V Evropě to znamená do deseti let nejméně 23,5 milionu vozidel. „Zemní plyn zaujme během krátké doby ve světě jako dominantního paliva třetí místo po benzínu a motorové naftě,“ dodává Schauhuberová. U nás by mělo v tu dobu jezdit až 400 tisíc vozidel na CNG.
No, už teď se kolikrát
No, už teď se kolikrát nedá na takových parkovištích pořádně dýchat – takže ventilace pod psa. Jestli v tom budou moci parkovat auta na plyn tak potěš… 🙁
Nejprve si o autech na CNG
Nejprve si o autech na CNG neco prectete a pak teprve piste, driv to nema smysl. CNG != LPG 😉
Dako, forum.cngklub.cz
CNG-optimismus bych trochu
CNG-optimismus bych trochu zchladil, to, že to vyhláška už nezakazuje neznamená automaticky, že všichni provozovatelé garáží hned přestaví své garáže a začnou CNG povolovat.
V praxi je to podle mně spíš naopak – v neděli jsem parkoval v úplně novém (pár dní) parkovacím domě na Černém mostě, který ani není podzemní a dokonce ani nemá žádné stěny, jen takové kovové sítě, čili není žádný rozumný důvod zakazovat vjezd čemukoliv – a jaká značka se neskvěla hned vedle zákazu vjezdu LPG? Ano, správně, zákaz vjezdu CNG.
No já bych ten optimismus
No já bych ten optimismus zchladil ještě víc. To, že to bude stát pár desítek tisíc je pěkný blábol. Ona totiž příslušná ČSN kromě požadavku na větrání a plynovou detekci říká, že vyhrazená místa pro LPG a CNG musí tvořit samostatný požární úsek. A to u stávajících (zejména podzemních) staveb může jít klidně do statisíců, někdy to může být i nerealizovatelné.
Nejsem si jistý, jestli
Nejsem si jistý, jestli tato prognóza vyjde. Vypadá to spíše, vzhledem celkovému odklonu od stále dražších fosilních paliv to budou spíše eletromobily.