Audi vstoupilo v roce 2018 s modelem Audi e-tron do éry elektromobility. Na úspěšnou historii elektrického průkopníka navazuje nyní nové Audi Q8 e-tron.
Audi e-tron má na svém kontě od uvedení na trh před čtyřmi lety již 150 000 prodaných vozů. Do roku 2026 bude Audi nabízet více než 20 modelů elektromobilů. Poté bude na globální trh nově uvádět už jen výhradně elektrické modely. „Naší podnikovou strategií ‚Vorsprung 2030‘ jsme stanovili pevné datum pro konec spalovacích motorů a jasně jsme se rozhodli, že Audi bude již za jedenáct let výhradně elektrickou značkou,“ říká Markus Duesmann, předseda představenstva společnosti AUDI AG.
V případě Audi Q8 e-tron se jedná o vrcholný model v kategorii elektrických SUV a crossoverů. S vnější délkou 4915 milimetrů, šířkou 1937 milimetrů a výškou 1619 milimetrů u verze Sportback a 1633 milimetrů u karosářské varianty SUV nabízí Q8 e-tron maximum prostoru a komfortu. Modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron jsou o dva milimetry nižší. Rozvor náprav 2928 milimetrů ponechává velký prostor pro nohy i na zadních sedadlech. Velkorysý je také objem zavazadlového prostoru, 569 litrů ve verzi SUV a 528 litrů ve Sporbacku. V předním zavazadlovém prostoru je navíc k dispozici 62 litrů.
Pro obě karosářské verze jsou k dispozici tři varianty elektrického pohonu všech kol. Základní modely Audi Q8 50 e-tron a Audi Q8 50 Sportback e-tron mají dva elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 250 kW v režimu Boost, nabízejí maximální točivý moment 664 N.m a podle metodiky WLTP umožňují dojezd až 480 km (SUV), resp. až 500 km (Sportback).
SOUVISEJÍCÍ: Audi Q4 e-tron: vyšší nabíjecí výkon a rozšířené funkce
Modely Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 55 Sportback e-tron poskytují prostřednictvím dvou elektromotorů celkový nejvyšší výkon 300 kW v režimu Boost a maximální točivý moment 664 N.m. Dojezd je podle metodiky WLTP až 580 km, u verze Sportback to je až 600 km. Nejvyšší rychlost modelu Q8 50 e-tron je elektronicky omezena na 200 km/h. Vrcholné modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron pohánějí tři elektromotory, které v režimu Boost nabízejí nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. Dojezd modelů S je až 500 km v případě SUV i Sportbacku. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h.
Větší kapacita sady akumulátorů a vyšší nabíjecí výkon
Zákazníci mají na výběr dvě velikosti sady akumulátorů: V modelu Q8 50 e-tron má sada akumulátorů využitelnou kapacitu 89 kWh (celkovou 95 kWh), v obou výkonnějších verzích Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron je k dispozici využitelná kapacita 106 kWh (celková 114 kWh). Optimalizací systému řízení sady akumulátorů se podařilo zvětšit využitelnou kapacitu. Na vysokovýkonném nabíjecím stojanu (HPC) dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálního nabíjecího výkonu 150 kW.
U modelů Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron vzrostl maximální nabíjecí výkon až na 170 kW. Velkou sadu akumulátorů lze nabít z 10 na 80 % za méně než 31 minut – a získat tím dojezd 350 až 400 kilometrů. Nabíjení modelu Audi Q8 e-tron z nabíjecího stojanu se střídavým proudem nebo z nástěnné nabíječky probíhá s výkonem až 11 kW. Na přání nabízí Audi nabíjecí výkon 22 kW při použití střídavého proudu.
Za ideálních podmínek se Audi Q8 50 e-tron kompletně nabije střídavým proudem za téměř 9 h 15 minut (22 kW: 4 h 45 minut). U velké sady akumulátorů jsou časy nabíjení 11 h 30 minut s 11 kW a cca 6 hodin s nabíjecím výkonem 22 kW. Audi Q8 e-tron nabízí v sériové výbavě funkci Plug & Charge.
Autorizace vozidla proběhne na kompatibilních nabíjecích stojanech automaticky po zasunutí vidlice nabíjecího kabelu a následně se spustí proces nabíjení. Zcela automatické je také vyúčtování. V roce 2023 bude spuštěna nová nabíjecí služba Audi Charging, která zajistí komfortní přístup ke 400 000 veřejným nabíjecím přípojkám napříč Evropou. Spolehlivým pomocníkem při vyhledávání nabíjecích přípojek podél trasy je plánovač tras e-tron.
Pro nové Audi Q8 e-tron byl modifikován koncept asynchronních elektromotorů na zadní nápravě. Magnetické pole je elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí místo dosavadních dvanácti. Elektromotor tak při stejném elektrickém proudu vytváří silnější magnetické pole, které má za následek větší točivý moment. Pokud řidič hnací sílu nepotřebuje, odebírá elektromotor menší elektrický proud. Tím se snižuje spotřeba elektrické energie a prodlužuje dojezd.
U modelu S na základě modelové řady e-tron realizovala značka Audi poprvé ve velkosériové výrobě koncept pohonu se třemi elektromotory, který byl nyní pro nový model SQ8 e-tron zdokonalen. Na přední nápravě pracuje elektromotor o výkonu 124 kW. Na zadní nápravě jsou uloženy dva elektromotory, každý s výkonem 98 kW, které pohánějí nezávisle na sobě pravé a levé zadní kolo. Řidič tak může krátkodobě využívat nejvyšší výkon až 370 kW.
Prostřednictvím dvou zadních elektromotorů může být hnací síla libovolně rozdělována mezi obě kola ve zlomcích sekundy. Zatímco u předchozího modelu Audi e-tron byl preferován pohon zadních kol, nyní je vozidlo primárně poháněno elektromotorem na přední nápravě. Tím se podařilo zvýšit hospodárnost a prodloužit dojezd bez nutnosti podstupovat kompromisy v oblasti jízdních vlastností. Při požadavku vyššího výkonu je hnací síla přenášena během zlomku sekundy na obě nápravy.
Audi Q8 e-tron – propojení komfortu se sportovností
Nové Audi Q8 e-tron je sériově vybaveno podvozkem se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči. V závislosti na jízdní situaci lze světlou výšku vozu měnit v celkovém rozsahu 76 milimetrů. Optimalizovaná charakteristika vzduchových pružin vylepšuje jízdní dynamiku v příčném směru. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC kromě toho nabízí řidiči větší volnost při řízení, a to především v ostrých zatáčkách, které Audi Q8 e-tron projíždí citelně agilněji také díky modernizovanému progresivnímu řízení.
V převodce řízení byl převod pozměněn tak, aby řízení reagovalo mnohem bezprostředněji i na malé otočení volantu. Efekt strmějšího řízení umocňují tužší ložiska přední nápravy. Pohyby volantu jsou díky tomu přenášeny na kola bezprostředněji, a navíc se zlepšila zpětná vazba. Tomu byla také přizpůsobena činnost všech souvisejících regulačních systémů podvozku, jejichž charakteristika je v souladu s DNA značky Audi vyvážená a dokonale vzájemně sladěná.
Další zdokonalení aerodynamiky
Při vývoji modelu Audi Q8 e-tron stála v popředí zájmu aerodynamika. Výsledkem je snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) z 0,26 na 0,24 u modelu Q8 Sportback e-tron a z 0,28 na 0,27 u modelu Q8 e-tron. Spoilery, umístěné na spodní části vozu před koly, odklánějí proudění vzduchu kolem kol. Spoilery na přední nápravě byly zvětšeny a u modelu Audi Q8 Sportback e-tron se nyní používají spoilery i před zadními koly. U modelu SQ8 Sportback e-tron jsou spoilery umístěny pouze na zadní nápravě. V oblasti masky chladiče doplňuje poprvé u modelu značky Audi použitý samotěsnicí systém elektricky ovládané žaluzie, které masku chladiče automaticky uzavírají. Tento systém ještě více optimalizuje obtékání přídě vzduchem, a zabraňuje nežádoucím ztrátám.
Komfortní parkování s asistenčním systémem remote park assist plus
V modelu Audi Q8 e-tron je k dispozici cca 40 asistenčních systémů. Až pět radarových senzorů, pět kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů sbírá informace o okolí, které jsou následně zpracovávány centrální řídicí jednotkou asistenčních systémů. Novinkou je asistenční systém remote park assist plus, který bude zařazen do nabídky v průběhu roku 2023. S jeho podporou zajede Audi Q8 e-tron i na úzká parkovací místa. Uživatel ovládá parkovací proces na chytrém telefonu prostřednictvím aplikace myAudi App. Jakmile vůz zaujme na parkovacím místě definitivní polohu, automaticky se vypne, zajistí proti samovolnému pohybu a uzamkne dveře. Před vyjetím z parkovacího místa zapne uživatel elektromotor v aplikaci myAudi App a s vozidlem si následně vyjede na dálku tak, aby mohl komfortně nastoupit.
Uvedení na trh na jaře 2023
Zákazníci mohou nové modely Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron objednávat od poloviny listopadu a jejich uvedení do prodeje v České republice a evropských trzích je plánováno na konec února 2023. Základní cena modelu Audi Q8 e-tron byla v České republice stanovena na 2 087 900 korun a zahrnuje prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček pokrývající 5 let s nájezdem 120 000 kilometrů.
zdroj: tisková zpráva
může mi někdo vysvětlit jak je možné že Audi Q8 e-tron s normálníma klikama jezdí za míň a dál a taková slátanina na pokračování vod tezlas fčetně nejnovější TMY s divnoklikama za 37 milijard k vejplatě šéfa co beru $1 ročně plat bez baráků hotovej chudák je furt tak předražená ?? 😀 😀 😀 😀 😀
https://www.youtube.com/watch?v=L4YxwZEhzMY
Vetsi baterka, vetsi dojezd. Ale kde pisou o porovnani s Teslou? Neni to myslene oproti staremu eTronu od Audi?
$180*15 = furt ještě nehorázně přepálených $2.700 za akchčiji na jeho přepalčíčovinu prý na futra dalších 13béček a ted už víš proč divnoklika musí stát +2 mega holt ten ansábl drobet nabobtnal. Ale furt mě ještě nikdo nevysvětlit ty divnokliky proč irenko proč 😉