Americké školáky začal vozit první elektrický školní autobus SST (Star in Student Transportion) od firmy Trans Tech Bus. K zahájení provozu došlo dva roky po oficiální premiéře elektrobusu SST.
foto: Trans Tech Bus
Školní elektrobus SST je dalším důkazem, že právě veřejná hromadná doprava bude v elektrické mobilitě hrát stěžejní roli. Autobusy mají výhodu, že nabízejí dostatek prostoru pro baterie a přesně se ví, kolik kilometrů denně najedou. Lze si tak velmi snadno spočítat, zda se pro danou trasu elektrobus hodí či nikoliv.
Jedním z ideálních příkladů jsou americké žluté školní autobusy. Den za dnem autobusy rozvážejí děti po stálých trasách ze škol a poté zase domů. Současný dojez elektrických autobusů je pro tyto denní jízdy víc než dostatečný.
První vlaštovkou je elektrický autobus od firmy Trans Tech Bus, který začal rozvážet školáky v Kalifornii. Autobus pojme až 25 školáků a má dojezd 160 kilometrů. Dostatečná hodnota pro běžný denní provoz.
Elektrobus SST je postaven na základě dodávky Ford E-450 a je vybaven elektrickým hnacím ústrojím od firmy Motiv Power Systems (MPS). Výhodou elektropohonu od firmy MPS je jen minimum konstrukčních zásahů při konverzi z benzinového na elektrickou verzi autobusu.
„Tímto způsobem jsme odpověděli na volání dopravních společností po spolehlivých elektrických vozidlech, které se mohou začlenit do stávají výrobní a servisní infrastruktury nákladních aut a autobusů,“ řekl Jim Castelaz, zakladatel a generální ředitel společnosti Motiv Power Systems.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Malá revoluce: další elektrobus v ulicích Prahy
Konec starých naftových autobusů je v nedohlednu
Elektrobus s nabíjením z trolejí bude na zkoušku v Českých Budějovicích
„Jsme naprosto nadšení vidět autobus přepravující studenty, aniž je vystaví výfukovým plynům spalovacího motoru. Doufám, že v době, kdy moje dcera bude dostatečně velká na to, aby šla do školy, čisté a bezemisní školní autobusy jako je tento, budou dopravním standardem,“ dodal.
Kromě ekologie a čistoty provozu mluví pro školní elektrobusy i menší provozní náklady pro provozovatele – v případě Spojených států pro školy. Elektrobus SST dokáže americké škole údajně ušetřit ročně až 10 000 dolarů (205 000 Kč).