Jak se české společnosti připravují na dobu elektrickou a které značky aut s alternativním pohonem u nich vedou?
Analýza společnosti Imper se zaměřila na české firmy, které ve svém vozovém parku mají zastoupeny vozy na alternativní pohon – ať ve formě čistě elektrických aut, vozů na CNG či LPG nebo hybridů.
Z celkového počtu 2322 firem se nepřekvapivě největší část nachází v Praze – celkem 997 společností. Na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj (299) následovaný Středočeským (221) a Moravskoslezským (200). Ostatní kraje nepřesáhly podílem přes sto firem a na samotném konci žebříčku se umístil Karlovarský kraj s 29 společnostmi.
Vozy s alternativním pohonem přitom nejsou jen výsadou firem s miliardovými obraty. Mezi společnostmi s obratem do pěti milionů má takovýto vůz 627 firem, u obratu nad 100 milionů jde pak o 451 firem. Přibližně polovina firem, která vlastní elektroauta, pak zaměstnává méně než 10 zaměstnanců.
„Potvrzuje se, že elektroauta se stávají běžnou součástí firem. Svůj podíl na tom má i stávající daňové zvýhodnění včetně úlev na dani z příjmu u zaměstnanců, kteří využívají elektromobil pro pracovní i soukromé účely,“ dodává Tomáš Berger, CEO společnosti Imper.
Škodu dohání Mercedes
Z pohledu nejoblíbenějších značek osobních vozů s alternativním pohonem vede mezi českým firmami Škoda Auto (608 vozů), na paty jí ale šlape jak Mercedes (493 vozů), tak i značka Audi (483 vozů) a BMW (398 vozů). Firemních aut značky Tesla pak na silnicích můžeme potkat hned 230. Zajímavý je i pohled do kategorie luxusních vozů, kde české firmy využívají hned 78 vozů Porsche, 19 značky Jaguar, dvě hybridní Ferrari a jedno Bentley.
Vzhledem k tomu, že elektroauta se na českém trhu zatím stále zabydlují, tvoří většinu firemních flotil auta registrovaná v posledních třech letech. Raritou je pak nejstarší registrovaný elektrovůz v podobě legendárního Peugeotu 106 Electric, který byl vyroben v roce 1999.
Vedou hybridy
České firmy disponují celkem 1193 automobily na čistě elektrický pohon, na CNG jezdí 247 vozů. Velmi oblíbené jsou pak především hybridy. Kombinace benzínu a elektropohonu využívá 1374 vozů, variantu nafta a elektro pak 602 aut.
Ve firemních parcích ale nalezneme také 290 elektrických motocyklů, 5 čtyřkolek a 42 elektrických nákladních automobilů – ty jsou však spíše výjimkou a v alternativních pohonech převládá hybridní varianta benzinu s CNG.
Vozy využívající alternativní pohon – ať už jde o hybridy či auta na elektřinu, CNG či LPG pohon, si cestu do českých firem zatím hledají a momentálně je vlastní přibližně 2 % z celkového počtu 137 795 českých firem.
„České firmy stále sází především na hybridy, které mohou být vhodným kompromisem v případech, kdy čistě elektroauto například nenabízí požadovaný dojezd. Je pravděpodobné, že se zlepšujícími se kapacitami baterií bude v následujících letech podíl hybridů klesat,“ dodává Tomáš Berger.
Kraj | Počet firem vlastnících elektroauto |
Praha | 997 |
Jihočeský kraj | 50 |
Jihomoravský | 299 |
Karlovarský | 29 |
Vysočina | 43 |
Královéhradecký | 78 |
Liberecký | 47 |
Moravskoslezský | 200 |
Olomoucký | 65 |
Pardubický | 54 |
Plzeňský | 91 |
Středočeský | 221 |
Ústecký | 77 |
Zlínský | 71 |
Celkem | 2322 |
zdroj: tisková zpráva