Air Products postaví první rotterdamskou vodíkovou plnicí stanici pro nákladní auta

Z přístavu Rotterdam mají brzy jezdit stovky vodíkových tahačů. foto: Air Products
Z přístavu Rotterdam mají brzy jezdit stovky vodíkových tahačů. foto: Air Products

V nizozemském Rotterdamu vzniká ohromný vodíkový klastr, jehož provoz budou obsluhovat nákladní elektromobily poháněné vodíkovým palivovým článkem, které budou zajišťovat dopravu zboží mezi Nizozemskem, Belgií a Německem. Pro jejich provoz je potřeba vybudovat síť čerpacích a první už je ve výstavbě.

Společnosti Air Products (NYSE: APD), postaví a zprovozní do dvou let první vodíkovou čerpací stanici pro nákladní automobily v nizozemském Rotterdamu. Čerpací stanice vznikne v rámci projektu Čistý vodík a silniční doprava (CH2aRT) ve spolupráci s firmami Schenk Transport a TNO. Projekt je zaměřený na vývoj nákladních vodíkových automobilů a související vodíkové infrastruktury, a je podporován z fondů Evropské unie.

Čerpací stanice bude zpočátku zásobovat nákladní vodíková vozidla společností Air Products, Schenk Tanktransport a dalších, které v rotterdamském přístavu již začaly používat vodík. A následně bude projekt přispívat k naplnění cílů mezinárodního konsorcia HyTrucks, které chce do roku 2025 nasadit 1 000 nákladních automobilů na vodík v trojúhelníku Rotterdam, Antverpy a Severní Porýní-Vestfálsko.

Polovina těchto vozů bude mít základnu v přístavu Rotterdam, a proto bude nutné vybudovat infrastrukturu potřebnou pro jejich provoz.  Pro spojení Nizozemska, Belgie a Německa je v plánu výstavba 25 vysokokapacitních vodíkových stanic a navýšení kapacity výroby nízkoemisního vodíku.  

„Toto partnerství je pro společnost Air Products velmi pozitivní. Jako největší světový výrobce vodíku tak můžeme přispět k rozšíření vodíkových technologií.  Ty, ve srovnání s jinými technologiemi, umožňují nákladním vozidlům rychlejší doplňování paliva, větší dojezd vozidla a přepravu těžších nákladů,“ popsal Kurt Lefevere, viceprezident společnosti Air Products pro Benelux, Německo a Francii výhody použití vodíku v těžké silniční dopravě. Podle něj jsou nákladní vozidla na vodíkové palivové články důležitou cestou, jak dosáhnout stoprocentního snížení emisí.

Bezemisní vodík se vyrábí v rotterdamských chloralkalických elektrolyzérech Nouryon (dříve AkzoNobel Specialty Chemicals), které využívají větrnou energii z farem Krammer a Bouwdokken v Nizozemsku. Vyrobený vodík se čistí v zařízení Air Products a potrubím se dopravuje na místa konečného použití. 

zdroj: tisková zpráva

11 komentářů u “Air Products postaví první rotterdamskou vodíkovou plnicí stanici pro nákladní auta”

  1. Ja stale celkom nechapem tomu vodikovemu osialu. Je to technologia, ktora ma velke problemy a velmi nizku efektivitu. Keby sa rozpravali aspon o metanolovych palivovych clankoch, tak OK. Metanol ma vela vyhod hlavne co sa tyka distribucie, bezpecnosti a uchovavania (v podstate na urovni benzinu) a nepotrebuje byt stlacany ci podchladzovani na extremne nizke teploty. Urcite ma aj svoje nevyhody ale videl by som tam schodnejsiu cestu. Vieme ho vyrobit z FVE/veternikov a to aj doma a bez zbytocneho stlacania alebo ho vlastne mozme vyrabat z akejkolvek biomasy, takze vlastne FVE ani nepotrebujeme a dokonci to za nas fotosynteza aj ked nie je taka ucinna ale velmi lahko sa instaluje a nezavadzia + samozrejme vytvara kyslik 😉

                1. A co vas do toho na co ja odpovedam? Ste fasista, komunista ci liberal, ze vas trapi, ze mam slobodu na nieco odpovedat? Ale ano bavim sa o vasich nezmysloch, to je pravda. S hlupakom sa tazko bavi.

                  Mna zivi IT a vas?

Napsat komentář