Air Products postaví první rotterdamskou vodíkovou plnicí stanici pro nákladní auta

V nizozemském Rotterdamu vzniká ohromný vodíkový klastr, jehož provoz budou obsluhovat nákladní elektromobily poháněné vodíkovým palivovým článkem, které budou zajišťovat dopravu zboží mezi Nizozemskem, Belgií a Německem. Pro jejich provoz je potřeba vybudovat síť čerpacích a první už je ve výstavbě.

Společnosti Air Products (NYSE: APD), postaví a zprovozní do dvou let první vodíkovou čerpací stanici pro nákladní automobily v nizozemském Rotterdamu. Čerpací stanice vznikne v rámci projektu Čistý vodík a silniční doprava (CH2aRT) ve spolupráci s firmami Schenk Transport a TNO. Projekt je zaměřený na vývoj nákladních vodíkových automobilů a související vodíkové infrastruktury, a je podporován z fondů Evropské unie.

Čerpací stanice bude zpočátku zásobovat nákladní vodíková vozidla společností Air Products, Schenk Tanktransport a dalších, které v rotterdamském přístavu již začaly používat vodík. A následně bude projekt přispívat k naplnění cílů mezinárodního konsorcia HyTrucks, které chce do roku 2025 nasadit 1 000 nákladních automobilů na vodík v trojúhelníku Rotterdam, Antverpy a Severní Porýní-Vestfálsko.

Polovina těchto vozů bude mít základnu v přístavu Rotterdam, a proto bude nutné vybudovat infrastrukturu potřebnou pro jejich provoz.  Pro spojení Nizozemska, Belgie a Německa je v plánu výstavba 25 vysokokapacitních vodíkových stanic a navýšení kapacity výroby nízkoemisního vodíku.  

„Toto partnerství je pro společnost Air Products velmi pozitivní. Jako největší světový výrobce vodíku tak můžeme přispět k rozšíření vodíkových technologií.  Ty, ve srovnání s jinými technologiemi, umožňují nákladním vozidlům rychlejší doplňování paliva, větší dojezd vozidla a přepravu těžších nákladů,“ popsal Kurt Lefevere, viceprezident společnosti Air Products pro Benelux, Německo a Francii výhody použití vodíku v těžké silniční dopravě. Podle něj jsou nákladní vozidla na vodíkové palivové články důležitou cestou, jak dosáhnout stoprocentního snížení emisí.

Bezemisní vodík se vyrábí v rotterdamských chloralkalických elektrolyzérech Nouryon (dříve AkzoNobel Specialty Chemicals), které využívají větrnou energii z farem Krammer a Bouwdokken v Nizozemsku. Vyrobený vodík se čistí v zařízení Air Products a potrubím se dopravuje na místa konečného použití. 

zdroj: tisková zpráva

11 Comments on “Air Products postaví první rotterdamskou vodíkovou plnicí stanici pro nákladní auta”

  1. Ja stale celkom nechapem tomu vodikovemu osialu. Je to technologia, ktora ma velke problemy a velmi nizku efektivitu. Keby sa rozpravali aspon o metanolovych palivovych clankoch, tak OK. Metanol ma vela vyhod hlavne co sa tyka distribucie, bezpecnosti a uchovavania (v podstate na urovni benzinu) a nepotrebuje byt stlacany ci podchladzovani na extremne nizke teploty. Urcite ma aj svoje nevyhody ale videl by som tam schodnejsiu cestu. Vieme ho vyrobit z FVE/veternikov a to aj doma a bez zbytocneho stlacania alebo ho vlastne mozme vyrabat z akejkolvek biomasy, takze vlastne FVE ani nepotrebujeme a dokonci to za nas fotosynteza aj ked nie je taka ucinna ale velmi lahko sa instaluje a nezavadzia + samozrejme vytvara kyslik 😉

                1. A co vas do toho na co ja odpovedam? Ste fasista, komunista ci liberal, ze vas trapi, ze mam slobodu na nieco odpovedat? Ale ano bavim sa o vasich nezmysloch, to je pravda. S hlupakom sa tazko bavi.

                  Mna zivi IT a vas?

Napsat komentář