V nizozemském Rotterdamu vzniká ohromný vodíkový klastr, jehož provoz budou obsluhovat nákladní elektromobily poháněné vodíkovým palivovým článkem, které budou zajišťovat dopravu zboží mezi Nizozemskem, Belgií a Německem. Pro jejich provoz je potřeba vybudovat síť čerpacích a první už je ve výstavbě.
Společnosti Air Products (NYSE: APD), postaví a zprovozní do dvou let první vodíkovou čerpací stanici pro nákladní automobily v nizozemském Rotterdamu. Čerpací stanice vznikne v rámci projektu Čistý vodík a silniční doprava (CH2aRT) ve spolupráci s firmami Schenk Transport a TNO. Projekt je zaměřený na vývoj nákladních vodíkových automobilů a související vodíkové infrastruktury, a je podporován z fondů Evropské unie.
Čerpací stanice bude zpočátku zásobovat nákladní vodíková vozidla společností Air Products, Schenk Tanktransport a dalších, které v rotterdamském přístavu již začaly používat vodík. A následně bude projekt přispívat k naplnění cílů mezinárodního konsorcia HyTrucks, které chce do roku 2025 nasadit 1 000 nákladních automobilů na vodík v trojúhelníku Rotterdam, Antverpy a Severní Porýní-Vestfálsko.
Polovina těchto vozů bude mít základnu v přístavu Rotterdam, a proto bude nutné vybudovat infrastrukturu potřebnou pro jejich provoz. Pro spojení Nizozemska, Belgie a Německa je v plánu výstavba 25 vysokokapacitních vodíkových stanic a navýšení kapacity výroby nízkoemisního vodíku.
„Toto partnerství je pro společnost Air Products velmi pozitivní. Jako největší světový výrobce vodíku tak můžeme přispět k rozšíření vodíkových technologií. Ty, ve srovnání s jinými technologiemi, umožňují nákladním vozidlům rychlejší doplňování paliva, větší dojezd vozidla a přepravu těžších nákladů,“ popsal Kurt Lefevere, viceprezident společnosti Air Products pro Benelux, Německo a Francii výhody použití vodíku v těžké silniční dopravě. Podle něj jsou nákladní vozidla na vodíkové palivové články důležitou cestou, jak dosáhnout stoprocentního snížení emisí.
Bezemisní vodík se vyrábí v rotterdamských chloralkalických elektrolyzérech Nouryon (dříve AkzoNobel Specialty Chemicals), které využívají větrnou energii z farem Krammer a Bouwdokken v Nizozemsku. Vyrobený vodík se čistí v zařízení Air Products a potrubím se dopravuje na místa konečného použití.
zdroj: tisková zpráva
Ja stale celkom nechapem tomu vodikovemu osialu. Je to technologia, ktora ma velke problemy a velmi nizku efektivitu. Keby sa rozpravali aspon o metanolovych palivovych clankoch, tak OK. Metanol ma vela vyhod hlavne co sa tyka distribucie, bezpecnosti a uchovavania (v podstate na urovni benzinu) a nepotrebuje byt stlacany ci podchladzovani na extremne nizke teploty. Urcite ma aj svoje nevyhody ale videl by som tam schodnejsiu cestu. Vieme ho vyrobit z FVE/veternikov a to aj doma a bez zbytocneho stlacania alebo ho vlastne mozme vyrabat z akejkolvek biomasy, takze vlastne FVE ani nepotrebujeme a dokonci to za nas fotosynteza aj ked nie je taka ucinna ale velmi lahko sa instaluje a nezavadzia + samozrejme vytvara kyslik 😉
Ani Emil Tupec neveri vodiku.
Šéfe, co to máte pořád s tím Emilem Tupcem? To je kdo? 🙂
Já jsem taky spíše pro bateriová vozidla. Ale v zásadě bych bral klidně i ten vodík. Hlavně, když dané řešení nebude mít negativní dopady na ovzduší a klima.
Nejakej exot kterej pise strasne sprosty posty na fdrive tecka cz. A me se to nejak zalibilo. Ja jsem taky prdlej…..
Jinak s vasim komentarem souhlasim.
No a to o nom musite stale pisat? Uz to zacina byt aj trochu otravne.
Od té doby co se o něm píše, je od něj pokoj. Ale není to tak dlouho a možnost návratu trvá, je třeba být bdělý.
No dobre ale to musite o nom pisat na uplne odlisnom portaly? Takto je to celkom off-topic
Bavíš se o nesmyslech a odpovídáš na off-topic….
😃A kdy prozradíš co tě živí srabe??🤡💩
A co vas do toho na co ja odpovedam? Ste fasista, komunista ci liberal, ze vas trapi, ze mam slobodu na nieco odpovedat? Ale ano bavim sa o vasich nezmysloch, to je pravda. S hlupakom sa tazko bavi.
Mna zivi IT a vas?
Pro XMen…👍😃😁😆
Musime. Abysme upozornovali na celou absurditu internetovych „diskuznich“ for. Vic rozumu ma i ten Emil Tupec.