A tenhle znáte? Provoz elektromobilů není levnější než provoz spalováků…

Některé české internetové portály čtenáře doslova masírují, jaký nesmysl jsou elektromobily. Poté, co se ceny elektroaut ve střední třídě přestaly již nyní u řady výrobců lišit od těch se spalovacími motory, nastoupil nový argument. Ten říká, že provoz na elektřinu je dražší než ten na fosilní palivo.

Zda to je pravda lze snadno ověřit. Pro výpočet využívám jeden z nám známých modelů, který má fakticky elektrický klon. Jde o Škodu Kodiaq a Enyaq iV (cenová politika Škody, na rozdíl od jiných značek, stále „diskriminuje“ bateriová elektroauta , ovšem při obvykle lepší výbavě a vyšším výkonu BEV, ale cenový rozdíl zde nezohledňuji).

Data o průměrné spotřebě jsou použita z řidičského portálu Spritmonitor.de. Ten dává průměrnou spotřebu Enyaq 21,25 kWh/100 km, průměr spalovacího Kodiaq pak 8,05 l/100 km.

Pro výpočet nákladů na palivo počítám s aktuální cenou fosilního paliva 38 Kč/l (mírně pod aktuální hodnotou), u BEV pak s využitím mnou používané nabíjecí karty WE Charge koncernu Volkswagen (u které nedávno vzrostla cena). Ta existuje ve dvou verzích, se zvýhodněním nabíječek Ionity ve verzi dražší – bezplatnou třetí možnost, s vyšším tarifem, pomíjím. Propočet dělám pro obě verze.

U BEV předpokládám nabíjení z 60% doma (tarif za 7 kč), 10% u pomalých AC nabíječek, a zbývajících 30% podílu u rychlých DC nabíječek (2:1 u výhodnější volby).

Výsledek je obsažen v tabulce.

Bez ohledu na volbu tarifu, dokonce i při nízkém měsíčním nájezdu 1500 km, je úspora na palivu kolem 30 %. Při navýšení nájezdu na dvojnásobek vzroste u výhodnějšího tarifu na 37 %.

Volba nabíjecího mixu ve výpočtu je přitom poměrně „neefektivní“. Při mém obvyklém nájezdu, cca 2500 km měsíčně, kdy nabíjím na DC nabíječce jen na zhruba 800 km, činí úspora za palivo 51 % (na 300 km nabíjím bezplatně, což ve výpočtu pomíjím). Navíc k tomu v propočtu nákladů figuruje ne nepodstatná úspora za servis (plus „drobnosti“ jako neplacení dálniční známky a bezplatné parkování). Proto, i přes poměrně podstatné zdražení nabíjecích služeb (vyvolané růstem ceny energií) je stále BEV v provozu z hlediska „tankování“ citelně úspornější než auta s vnitřním spalováním (ICEV).

Pohled do ceníku třeba BMW (model 4), nebo porovnání dnešních cen vozů Tesla se srovnatelnou konkurencí potvrzuje, že pořízení BEV a ICEV v některých třídách vychází přinejmenším srovnatelně. Vzhledem k obvykle vyšší zůstatkové hodnotě BEV (nižší riziko drahého servisu) a obdobné ceně pojistek vyjde, při smysluplném provozu BEV (vysoký podíl domácího nabíjení), celkový náklad (TCO) u elektromobilu viditelně lépe.

Jediným, zato podstatným problémem, který brzdí rychlejší rozvoj BEV (z hlediska majitelů BEV naštěstí, neb jinak by zřejmě nestačila nabíjecí infrastruktura nutná na delší cesty) je neexistence srovnatelné cenové alternativy v kategorii levnějších aut. Škoda Enyaq iV pro většinu uživatelů (s výjimkou „dálničních letců“ nebo těch, co nemají možnost domácího nabíjení) představuje z hlediska užitné hodnoty přinejmenším podobné „zboží“ jako Kodiaq, s levnějšími náklady na provoz.

Srovnatelná užitná hodnota za podobnou cenu ale jistě neplatí pro dnes nejlevnější elektromobil Dacia Spring v porovnaní s malým autem podobné ceny (kolem 450 tisíc). Na trhu není ani dostatek levnějších ojetých aut v dobré kvalitě (které se postupně na trh dostanou z fleetů).

Dnes vede cesta k podobným nákladům (TCO)  u tohoto typu aut jen přes pokles cen baterií, velkosériovou výrobu menších modelů nebo přes jejich státní podporu. Zatímco poslední podmínka již v některých zemích platí a funguje, k plnění ostatních se dobereme časem. O tom, zda tato ilustrace přesvědčuje o tom, že BEV přinesou vedle snížení emisí také faktické snížení nákladů na osobní mobilitu, se může zamyslet každý z vás.

PS: Zdá se, že k podobnému závěru jako já došli i lidé jinde.

166 Comments on “A tenhle znáte? Provoz elektromobilů není levnější než provoz spalováků…”

  1. No jasně. A pro těch 90% kteří nemají kam auto přes noc píchnout, započteme tarif DC 13,2Kč ze 100% a je vymalováno. Jezdíme minimálně za stejné peníze a při ultrarychlé téměř za dvojnásobek benzínové verze. Článek popisuje realitu drtivé menšiny potencionálních uživatel elektromobilu a vydává ho za obecný příklad každého elektromobilisty. Celkem manipulace. Možnost dobíjení AC přes noc má drtivá menšina obyvatel a mnoho let to tak ještě zůstane. Změna infrastruktury je úkol na desetiletí. Bez ohledu na to, jaké termínu na ÚV EU odhlasují.

    1. pro ZocelenyDrapalik…. V ČR je 2 000 000 rodinných domů, k těm ještě připočti garážová stání ,,bytařů“ a porovnej s počtem obyvatel…Zjistíš, že z tvé ,,,,drtivé menšiny““, která má možnost AC dobíjení přes noc, je najednou většina (a možná i velká většina)

      Já chápu frustraci tvé sociální bublinky, ale okolo pár měšťáků bez garáže se svět netočí. Jó a pro příště než tady začneš vykřikovat nesmysly si své tvrzení laskavě nejdříve ověř…Co kdyby těm tvým blbostem ještě někdo uvěřil?! 😜

      1. Jo, přesně tak. Máme 2 miliony rodinných domů a více než 4 miliony bytů, čili 2/3 obyvatelstva jsou bez možnosti dobíjení přes noc. Je potřeba posoudit všechna čísla, nejenom ty co se hodí. Navíc nemalá část rodinných domů stojí na vesnici, kde vás ČEZ prostě nepřipojí pro nedostatečnou kapacitu. Stejný případ jsou bloky garáží někde na okraji města. Prostě platí co jsem řekl. Drtivá většina se dnes přes noc nepřipojí a další rozšíření je podmíněno masivní výstavbou sítí. Ta výstavba ani nezačala. Dokonce nezačalo ani její projektování. Ukažte mi alespoň projekt, jak toho dosáhnete, a teprve pak stanovujte data zákazů. Pro mně za mně si tomu říkejte frustrace, ale takhle přistupuje k problému technik. Problém je, když technické problém řeší pouze politici s planoucím zrakem.

        1. A nemáte to jedno? Nikdo vás přece neomezuje. V roce 2035 si koupíte poslední spalovák a teoreticky s ním můžete jezdit až do roku 2050. Říkám teoreticky protože prakticky už nebudete mít na benzin. Žádný zákaz nebude potřeba, lidi se výfukáčů vzdají sami. Nemohou za to politici ani zelení. Většina nalezišť už se prokazatelně nachází za ropným zlomem kterému se taky říká „konec levné ropy“. Ropa nedojde, mastnou hlínu budeme vymačkávat ještě 100 let ale cena už bude pro většinu lidí nedostupná. Syntetická paliva nedokážeme vyrábět v takovém množství a taky nebudou levná. Takže zbývá elektřina. Rozvody se samozřejmě musí průběžně posilovat ale to se dá stihnout.

        2. Pro ZocelenyDrapalik… Ale prdlajs 😃…
          V těch 4 000 000 bytech jsou už započítány y ty rodinné domy. Je to skoro přesně půl na půl…Nehádej se – ověř si to… Navíc průměrný počet obyvatel v domech je větší než v bytech – logicky jsou třeba jedno nebo dvoupokojáče určeny pro jednotlivce či páry a ne pro rodiny s dětmi. Kromě toho u baráku máš skoro vždy aspoň jedno auto, ve městských bytech je ještě významná část lidí zcela bez auta…
          Argument, že si nemůžeš nabíjet auto i když máš barák nebo garáž už zavání nějakou psychiatrickou diagnózou…

          Co že platí cos řekl??? Že 90% aut není možné nabíjet přes noc??? Vždyť je to dokázaný nesmysl!!!…Běž se léčit cvoku.

          1. Nechci prudit, ale v nejbližší obci pod kterou spadám jsou nejběžnější jedno a tři fáze16A a 20A. Víc to nesnese. Už tak měli problém vejít se do limitů na začátku a na konci vedení, kde jim to lezlo přes 250V nebo padalo na 210V. Jediné co se snažili trochu pořešit je segmentace, ale celkovou kapacitu to nevyřešilo, dalších dvacet let na to nikdo nesáhne a tady se určitě žádné elektromobily nabíjet nebudou.
            Takže si rovnou škrtni několik desítek našich domů 😉 A něco mi říká, že to bude takový venkovský standard.

                1. Urcite. Uz vidim jak v nejake mikrositi s malym transformatorem obec zapasi se stabilitou napeti a vam daji 3x63A. Jiste mate soukrome vedeni primo z Temelina. Blablabla.
                  Kdybych bydlel v takove dire, uz bych mel davno velkou FVE a k tomu velkou baterku kterou bych prubezne nabijel ze slunce a ze site abych mel stabilni napeti. Jak se jmenuje ta vase obec, Münchhausen?

                2. @leo
                  oproti sa pred tromi desaťročiami zakúpil hokejista.
                  pretože na ulici nemali kapacitu, z vysoko napäťovéh vedenia si zaplatil vlastný trafo pre (vtedy neznáme) plne elektrifikované ….

                3. Na vyrovnávání napětí mám UPS, který má vystačit jen na pohodový start záložního zdroje.
                  Pokud máš zájem, za desítku ti vyfotím můj elektroměr (bez čísla) a za další desítku pošlu fotku dokumentace zapojení hlavního domovního záložního agregátu. Máš zájem? 😀

                4. @123. Z vysokonapetoveho asi tezko. Mozna ze strednenapetoveho vedeni. Nevim kde to ma byt, ale v nasi obci je sit vcelku silna a presto se bude pristi rok jeste posilovat a budeme mit pripojeni ze dvou stran. Hodne lidi skocilo tenkrat Cezu na spek a instalovali primotopy ktere po par letech vyhazeli. Takze vsechny domy maji minimalne 3x25A ktere jiste nevyuzivaji a presto se rozvod jeste posiluje. Mozna kvuli nam, nekdo jim napraskal ze mame 2 EV a TČ a fve a tak nasi oblast prohlasili za vyvolenou😀

                5. @42. A co bych z toho mel? Vsechny vase komentare ukazuji, ze nam vesite buliky na nos.

                6. @123. Omluva, stredni napeti v Cezku neexistuje. Vse nad 1000V je vysoke napeti. Sorry, moje chyba. Stredni napeti neboli Mittelspannung se oznacuje v DE od 1000V do 30000V.

              1. No problém vidím v tom, že v těch domech se zcela jistě ohřívá voda v bojlerech a nějaký přímotop tam sem tam taky zaručeně najdeš. A silně pochybuji, že vedení je stavěné na maximální zátěž všech přípojek, když jsou problémy už teď a to bez nabíjení elektromobilů.

                1. A ten vas soused s tepelnym cerpadlem co presel na uhli asi po instalaci zjistil, ze ma elektrinu jen pro sviceni. Vesite nam jeden bulik zadruhym na nos.

                2. pro Runnču….Jasně, všechny spotřebiče budou vždycky uspokojeny, ale 5A pro elektromobil přes noc už nepude… Prostě to nepude!!!…A proč???… Protože si to Runner nepřeje.😁

                3. Protože agregace a kolize na sdíleném médiu. Ty rychlovarné konvice se všechny nepotkají, zatímco ty pomalu nabíjené elektromobily ano.

                4. pro Runnču… Prostě to nepude!!!….A ne a ne a ne!!!…😃😆

                1. Amperak je kutil na vsechno a proto ma vlastni FVE. Jinak kdyby FVE byly v siti nevhodne, tak by je distributor neschvalil k provozu. Uz ste slysel neco o maximalni impedanci site nad kterou vas nepripoji? Takze kdyz fve je schvalena, zpetna vazba na sit bude zanedbatelna a nebo ji neschvali a pak nemuze kazit sit. Vase tvrzeni o kazeni site je vycucane z prstu.

          2. To je přesně ten problém. Fungujete stejně jako ti politici. Na základě pár čísel ze statistik máte pocit, že jste pochopili celý svět a můžete rozkázat, co je pro ostatní dobré. To je centrální řízení. A je to přesný opak tržního systému. Centrální řízení je všude příčinou nefunkčního hospodářství. Já na rozdíl od vás – teoretiků statistických tabulek, připojuji ročně desítky staveb a s tím, že nedostaneme potřebnou kapacitu se setkávám běžně. Na venkově obzvlášť. Potom běžně čekáme několik let, než se upraví rozvody. Už jenom osazení nového trafa je dnes neskutečný problém, na který se čeká klidně 2 roky i tam, kde problémy s rozvody nejsou. Díky zákazu spalováků se problémy s kapacitou rozvodů i zdrojů, které mohli proběhnout přirozeně, zkoncentrují do několika málo let a i dnes dlouhé termíny se ještě protáhnou. Já na rozdíl od vás ze své každodenní praxe vím, že desítky procent RD, které počítáte jako že už jsou vlastně připravené pro nabíjení, připravené nejsou a budou potřebovat investice a hromadu času než budou. Já to vím už dnes. Vy a politici se to dovíte, teprve až zákaz začne devastovat hospodářství.

            1. Mozna vite jak se pripoji jistic a elektromer. Ale zrejme nevite, ze standardni nabijecka u EV je 1x10A. Kdyz myslite ze to maloktery RD zvladne, tak by se asi mely zakazat pracky a mycky. Nebo by se mely predelat na naftovy motor. Ten efektivne ohreje vodu i roztoci buben. Nebo pro pracku je rozvodna sit ok a pro EV ne? EV se muzou nabijet prave v noci kdy vsichni spi a malokdo pere.

            2. pro ZocelenyDrapalik….Odbornické pindy – to jsem si mohl myslet 😃…
              Postavil jsem sám a vlastníma rukama (a to skoro doslova) rodinný domek, rozvody vody, elektřiny, ohřev vody, solární a větrnou elektrárnu, bateriové úložiště a další. Protože nejsme připojeni na žádné veřejné sítě, nikdo mi do toho nekecal…
              JENŽE jsem neměl potřebné znalosti a zkušenosti, internet tehdy ještě nebyl takový fenomén, musel jsem si často nechat poradit od odborníků… Nejdůležitější co jsem se naučil bylo, že než začnu tahat z odborníka rozumy a rady, kterýma se hodlám řídit, nejprve zjistím jeho obecný světonázor… Hlavně jestli je založením konzerva nebo pokrokář. V prvním případě hned poděkuju a odcházím hledat někoho jiného… Když odborník-konzerva narazí na problém nebo přístup, který ještě neřešil, řekne ti že TO NEPUDE 😁
              Zkostnatělá kapacita se vyznačuje taky tím, že ho cizí názory a argumenty nezajímají a vlastně je ani neposlouchá. Kolikrát tady v diskuzích padlo, že ten zákaz je vlastně jen formální a moc toho na věci nemění: k přechodu na elektro by stejně došlo a spalovákem budeš moci jezdit i nadále…

              Ten zákaz prodeje spalováků od 2035 má možná největší význam pro ZABEDNĚNÉ ODBORNÍKY, aby si konečně uvědomili, že si na přechod na elektromobilitu nehrajeme, ale skutečně přecházíme. Podle vašich poplašených reakcí jste to právě teď pochopili.😱😉… Podobně je to s přechodem na OZE..

              S tou devastací hospodářství je to složitější… Velký díl viny za to, že to jde od desíti k pěti nesou politici se svou neoliberální globalizací a to už trvá více jak tři dekády… Ale v posledních letech jste na vině právě VY ZALETOVANÝ ODBORNICKÝ KONZERVY… Nejen že ignorujete technologický pokrok a nechali jste ujet východní Asii v čele s Čínou, ale ještě jste svým odporem k nutným změnám nakazili veřejnost.😡
              Doufám že nenapravitelné škody, které jste napáchali svojí arogantní stupiditou půjdou ještě aspoň zmírnit…
              PITOMCI 🤡

              1. Tohle je i na takového trotla jako jsi Ty, Oštěpe hodně slabé. Napřed si vytáhni z ři.ti ten drát od ČEZu a pak dělej ramena a nadávej do pitomců….
                Taky jsem si postavil sám barák a nadále se jej sám udržuju, nicméně v dnešní době, kdy vyrůstají lidé manuálně nezruční a nehotoví, stejně jako technicky nevzdělaní nelze považovat Tebou hlásaný šroubovácko-lopaťácký přístupu k životu za jediný možný a jediný správný světonázor. Protože právě proto, že vyrůstají generace netechnických a manuálně nezručných lemplů jsou tito vehnání do nárůče těch „odborníků“, kteří ty důvěřivce oholí až na kost……

                1. pro Dlaždicy… Nevím o jakých drátech a ČEZu blábolíš. Už to sem píšu po ixtý – NEMÁM přípojku… Škoda že se asi osobně nesetkáme, mohl bych to zkusit vyklepat morseovkou na tvoji dutou lebeň – třeba bys to tak pochopil….

                  Hele nejsi ty nakonec taky ODBORNÍK??.. Rozumíš všemu to vím, ale je taky něco co umíš??
                  Já tě pro tvé agresivní vymáhání pravopisu tipuju na učitele češtiny na prvním stupni ZŠ 😄

                2. @Ostěp: Je to tak půl až tříčtvrtěrok, cos psal, že přípojku ještě stále máš, protože nemáš ještě dostatek peněz na to, abys byl čistý ostrovan. Setkání s normálními lidmi se nebráním, setkání s fanatiky a sektáři se vyhýbám. Jako člověk, který hodně četl mám rodný jazyk v oku a krvi, nemá to nic společného s mým zaměstnáním. A protože seš tak blbej, napovím Ti, že mé vzdělání je medicínsko přírodovědné.

                3. pro Dlaždicy…ne ne máš to pomotaný. Psal jsem, že v zimě za nejhorších podmínek musím nastartovat benzínovou centrálu – zhruba 3% celoroční spotřeby elektřiny mám z benzínu… Ale neboj, už na tom dělám… Odhaduju 3 až 4 zimy a měl bych frčet elektricky 100% OZE…Budu informovat 😉

                  Proč o své profesi jen napovídáš??
                  Upřímně nechápu – se snad stydíš?? ..
                  Děláš pokusy na zvířatech nebo tak něco??

                4. @Oštěp: jo, teď jsi na to kápnul, dělám pokusy na vás, eVolech.

          3. Kolega jen poukazal na problem, ktery skutecne existuje a naprosto ho chapu. ja mam sice RD s wallboxem, ale z mych kolegu v praci je to spis vyjimka- z 10ti lidi 3 bydli v domku, 7 v byte a z toho 3 s velkym problemem shani jakekoliv misto, natoz aby si vybirali to s nabijeckou. s rostoucim poctem aut a klesajicim poctem parkovacich stani (viz Praha) se problem zlepsovat nebude. navic do vypoctu nutno zadat baterii za 400k s omezenou zivotnosti a zamyslet se nad tim, co si koupi normalni clovek za ojetinu, kdyz ted za ropaka z DE platili 200k…takovi lide asi nebudou mit 400k na novou baterii. A pak muj priklad z praxe: jezdim 2x tydne do nemecka a musim tam nabijet. ceny jsou bratru 0,78Eur/kWh a musim potvrdit, ze za takovou dardu jsem driv s naftakem jezdil opravdu levneji. nechapu ekologickou myslenku zelenych mozku z DE, ale touhle cenou k te zmene moc neprisipaji.

            1. Je to přesně tak. ČEZ nabízí bez registrace dobíjení na ultrarychlých nabíječkách za 20 Kč/kWh. To je šílený. Když řekneme, že na to najedeme 350km, tak na 700km potřebuju 2x74kwh, což je 2960 Kč a to bude nafta určitě levnější. Když to samé nabiju v práci za dejme tomu 4,50 Kč/kWh, tak ujedu 700km za 666 Kč a na to se samozřejmě nafta nechytá. Obě strany používají argumenty jak se jim hodí. Pravda je jako vždy někde uprostřed…

    2. Rok 2035 je hodne vzdaleny a to si muzete jeste na posledni chvili koupit novy spalovak ktery vam vydrzi jeste hodne dlouho. Tak nezvante ze v panelaku nebudete mit auto. Nechte ty ostatni koupit EV aby vam vybudovali infrastrukturu abyste i vy mohl nekdy 2050 v pohodli presebdlat do BEV. Vsichni co argumentuji s panelakem maji zrejme omezeny horizont a nedovedou myslet na delsi interval nez do vyplaty.

      1. Nevkládejte mi do úst co jsem neřekl. Za prvé. Neřekl jsem, že v paneláku nebudou mít auto. Řekl jsem, že provoz elektromobilů pro obyvatele bytů je (a na 99% i mnoho let bude) dražší než spalovák a že těch lidí je většina. A potvrzuje to čísly i autor článku. Za druhé já fakt nikomu nezakazuju pořídit si elektromobil. Pro část uživatelů je elektromobil dobrá cesta již dnes. Ale pro velkou část ne. Zákazy chodí z opačné strany. Já jsem na rozdíl od vás zažil dobu, kdy ústřední výbor vyhlašoval bohulibé cíle a svými usneseními řídil hospodářství a vím, že jestli to k něčemu vedlo, tak nikdy k dosažení bohulibých cílů. Dnes to bohuže tu dobu začíná připomínat.

          1. Jak řekl jeden německý technik – EU vyskočila z letadla a rozhodla se, že si cestou dolů určitě stihne sešít padák. Ano, zdá se to daleko, ale takhle odpovědný hospodář nefunguje. Každá ideologie sní o tom, jak by krásně fungovala, kdyby měla uvědomělejší obyvatelstvo, které realitu ignoruje s písní na rtech. To už tu ale všechno bylo.

            1. Jenomže tady nejde o ideologii ale o realitu. Není to výmysl EU, je to celosvětový problém. Ropa dochází, planeta se otepluje. Nemáme na výběr. Buď elektro nebo chodit pěšky. Problém s rozvody elektřiny určitě bude. My ale budeme mít proti ostatním státům výhodu. Vlivem slabší kupní síly nebude rozvoj u nás tak prudký a budeme mít víc času na posílení rozvodné sítě. Zatím se nám to daří, v elektromobilitě jsme poslední v EU. Někteří by ale měli začít trénovat tu chůzi.

    3. Tomuhle musím smát. Já plánuju nabíjet v práci ale jakožto člověk žijící v bytu bez parkovacího stání musím hned dodat, že doma je to nereálné. Ani s městem se nedá dohodnout na výstavbě nabíječek/wallboxů atp. Prostě to nejde. A takových bytů bude, troufnu si tvrdit, naprostá většina. O tom, že některé baráky už teď nepřipojíte, se ani nezmiňuji.
      Pak také nabíjení. Někdo plánuje EV používat naplno – já. Jasně, nabíju v práci ale po republice hodlám využívat ty nejrychlejší nabíječky, které jsou dostupné. Takže se klidně může stát, že provoz nakonec bude dražší, než toho spalováku 🙂 A co ? Záleží prostě pouze na tom, kde nabíjíte. Pokud nemusíte nabíjet na veřejných nabíječkách, pak je provoz jistě mnohem levnější. Pokud využíváte pouze veřejné rychlonabíjení, pak je provoz třeba i dražší.

              1. HALÓ PROBUĎTE SE 📯📢🔔🛎️📣😃
                Teď když to začalo být zajímavé, tak se vám zachtělo zmizet po Anglicku?!
                Co to jsou ty NEPŘIPOJITELNÝ BARÁKY ❓❓
                Jak já miluju pražské bájesloví, u všech Ezopů… Pérák, Černá Sanitka, atd….
                Co to jsou ty NEPŘIPOJITELNÝ BARÁKY ❓❓😁😆

                1. Já ještě máchám trencle…… Ale kdybys nebyl trotl a přečetl sis diskuse k článkům na IDNES, na které tu dávám občas odkaz a diskutují tam konkrétní lidé pod konkrétními jmény – tak bys věděl. Ale protože seš samolibý trotl, který je přesvědčený o tom, že když to jde po Tvém šroubovácko-lopaťáckém přístupu u Tebe na „ostrově“, tak to musí jít všude? Ostatně – co Ty Robinsone víš o tom, co kde je za hranicemi Tvého „ostrova“? Leda kulové. Soudím, že sem přispívají povětšinou lidé ze satelitů – tj. lokalit vybudovaných na zelené louce, kde jsou právě tyto podmínky nesrovnatlené s podmínkami v původní roztroušené nebo i celistvé vesnické zástavbě. Ale o vesnici původně nešla řeč, to jen Ty sis to ohnul tak, jak potřebuješ.

                2. pro Dlaždicy… Uznávám – máš kousek pravdy. O připojování k síti ČEZ toho vážně moc nevím – starám se o to svý

                  A právě proto se ptám: CO TO JSOU TY NEPŘIPOJITELNÝ BARÁKY ❓❓😁

                3. Z pohledu elektromobility je například nepřipojitelný dům mého strýce. Historický 1x16A a víc nejde. Nová síť v nedohlednu. Ale nevadí mu to, na to co potřebuje mu to stačí.

                4. pro Runnču… Minimální možné AC nabíjení je 5 nebo snad 6A… Tak já fakt nevím, tobě přijde 6 jako větší číslo než 16…??

                5. A to jako myslíš, že by nechal přípojku vyhrazenou pro nabíjení elektromobilu, aby mu to přes noc nabilo na cestu do práce a celý víkend pak bude svítit svíčkama, aby si mohl zajet nakoupit do města?

  2. Luděk snědl vtipnou kaši, nebo trpí poškozením mozku, či je uplacen z Ruska. Jinak se ty jeho bludy nedají racionálně vysvětlit. Nemá smysl s tímto individuem bez technických znalostí diskutovat, on má zelné vidění světa a je mu úplně jedno, že kvůli tomu dojde k návratu k prvobytně pospolné společnosti. Měl by dostat tak na pět let průměrnou mzdu v ČR, bydlet v nájmu, mít manželku na mateřské se třemi dětmi a řešit pořízení auta…chtěl bych ho vidět jak kupuje elektrický samohyb 😀

    1. V Cesku se porizuje rocne desetitisice drahych automobilu a tento clanek ma za cil primet primarne movite zakazniky ke koupi EV. Kdo si nemuze z financnich duvodu koupit nove auto, ten si zrejme nekoupi ani EV. Takze vas utok je zbytecny.
      Pokud kritizujete nakup drahych aut vseobecne, tak to lze chapat. Ale i tak je vas utocny komentar nevhodny, protoze napadate pouze kupujici EV.

      1. Příspěvek vlastizrádce Niedermayera má za cíl relativizovat dopad extrémního skokového růstu cen elektřiny na rozvahu zákazníků pořizujících nové vozidlo, protože mechanismy zdražování spalovacích vozidel, mířící na cenovou paritu s elektromobily, s podobným cenovým šokem nepočítaly a předpokládaný růst prodejů, na který se chystaly automobilky i infrastruktura, a do které říše nalila obrovské zdroje, jsou ohroženy.
        Tudíž všechny zrádné krysy v říšském žoldu dostali notičky vybubnovat na náměstích, že černá je vlastně bílá.

  3. Problém je jinde. Když si pořídíte spalovák o 400 000Kč levnější, tak ten cenový rozdíl Vám dává „zadarmo“ cca 130 000 Km. A to mluvíme o spotřebě 8l, např. Octávive Style 1.5 TSI DSG skladovka za cca 700tis.Kč bude jezdit celkově za 6,5l, což je 160 000 Km k dobru. A to se bavíme, že nabíjíme za 7Kč, pokud někdo bude pravidelně nabíjet za více jak 10Kč, tak elektromobil jezdí stejně draho jako ropák. Já sám chci elektrombil, ale tohle se prostě musí změnit. Elektřina je předražená, elektromobily taky, zejména teda v ČR..

  4. Pro informaci, jak vypadá článek plný dezinformací i na jinak celkem důvěryhodném webu: https://vtm.zive.cz/clanky/konec-snu-o-aute-ktere-by-bralo-energii-ze-slunce-lightyear-bankrotuje-fotovoltaika-na-strese-nestaci/sc-870-a-220779/default.aspx

    Tak předně není pravda, že Lightyear one má průměrnou spotřebu 15 kWh / 100 km. Reálně je to kolem 10 kWh / 100 km (ještě aby ne, za tu cenu).

    No, a takhle věta: „Výkon nejlepších současných panelů se pohybuje okolo 200 W na 1 m².“, za tu bych autora článku nejradši nakopal do řiti. Účinnost FV panelů > 20 % je dnes už běžný standard.

    https://ev-database.org/car/1166/Lightyear-0

      1. V našich podmínkách, v letním období kolem poledne, uvažujme intenzitu sluneční energie zhruba 1 kW / m2. Z těch v článku uváděných 200 W / m2 pak vychází účinnost FV panelu cca 20 %.

        Auto za 7 mega rozhodně nebude mít na karosérii běžné FV panely s účinností kolem 21 %. Tandemové panely perovskit – křemík se dostávají s účinností i nad 30 %.

        https://www.pv-magazine.com/2022/12/20/hzb-achieves-world-record-32-5-efficiency-for-perovskite-tandem-solar-cell/

        Japonci na střechách hybridních Toyot prý používají PV články Sanyo také s vysokou účinností kolem 30 %.

        Ano, je to drahé, ale kde jinde by se to mělo objevit, když ne právě na drahém solárním elektromobilu? Když k tomu zvážíme nízkou spotřebu vlastního vozu kolem 10 kWh / 100 km, pak nevidím důvod, proč by v jižní Evropě nemohl mít Lightyear One v létě dojezd čistě ze slunce kolem 70 km denně.

        1. pro J.K. … Pardon… Zasekla mě ta tvoje věta o běžný účinnosti FV panelů přes 20% (respektive vyšší než 200 wp/m²) což právě vůbec běžný není… Když vynecháme oboustranné, tak se přes 200 w/m² dostaneš jen výjimečně a minimálně…

          Ale úplně jsem při tom počítání zapomněl, že jde o střechu Světelnýho roku Jedna 🙄… Tam nejspíš ten panel za těma na družicích moc pozadu nebude…

          Nic proti použití FV panelů u tohoto druhu auta samozřejmě nemám, ale když si tu samou technologii představím u dodávek s velkou boudou, co rozváží zboží po lidech a furt někde stojí, ale ne zas tak dlouho, aby se vyplatilo nabíjet – to bude teprve perpetum mobile 🌞🔋👍

      1. Když pomineme jaké by musely být hlavní jističe aby většina parkovacích míst měla AC sloupek a dala alespoň 10A, tak jak se bude řešit placení té elektřiny ?
        Ono je něco jiného dát si zásuvku do vlastní garáže, to je otázka pár stovek (v extrémním případě skoro doslova) a něco jiného je dát AC sloupky třeba ke stovce parkovacích míst na veřejném parkovišti. V případě masivního využívání tu elektřinu nikdo sponzorovat aby byla bez měření nebude.

        1. pro Jimmy… Tak já fakt už nevím 😳… To si vážně nedovedeš představit, jak by to mohlo fungovat??… Mně napadá víc možností, nejlepší by asi byla jejich kombinace, protože veřejné parkoviště, stání na sídlišti a parkování u fabriky co jede na čtyři směny vyžadují odlišný přístup… Pro jistotu ti připomínám, že žijeme ve dvacátých letech 21. st😉
          Nikdo nemluví o sponzoringu, jističe – děláš jako kdyby domácnosti, nebo dokonce průmyslové podniky byly energeticky nenáročné…
          Zkrátka mám pocit, že na tebe přesně platí:
          ,,,,Nehledá způsoby, hledá důvody““

          1. Bydlím v jedné poměrně uzavřené čtvrti kde je směs starých činžáků, rodinných domů a paneláků. Když se podávám na mapy cz tak na ulicích stojí cca 500 aut. Vyhrazených parkovacích míst (tj. nějak označených) je cca 30-40, ale na cca polovině ačkoliv jsou vyznačená místa podélně, tak tam stojí o polovinu více aut než je vyznačeno a to šikmo (jak se tam stálo vždy). Na větších plochách co se dají oficiálně považovat za parkoviště stojí cca 150 aut, ale nejsou tam žádné čáry, takže auta stojí tak efektivně jak to jen jde. Na jednom větším plácku tedy auta stojí ve dvou podélných řadách i uprostřed. Zbytek, tedy cca 350 aut stojí podélně na ulici a opět efektivně za sebou, tedy dle aktuální délky aut pokaždé jinak. I nějaké garáže tu máme. Na počet garáží u rodinných domů by mě stačily prsty možná i jen ty na rukou. Pak tu jsou typické komunistické garáže, tedy daleko a malé, takže pochybuji že se pravidelně používá alespoň polovina z nich. O velikosti hlavních jističů nelze mít iluze, protože se v každé garáži předpokládala jedna žárovka.

            Tak v popsané čtvrti (a je to spíše lepší čtvrť) mám opravdu velký problém si představit nabíjecí sloupek u každého místa.

                1. pro Dlaždicy… No já jsem to spíš myslel tak, že by svoji energii kterou věnujou boji proti pokroku, měli nasměrovat na změnu své stupidní situace s parkováním…
                  Ale tobě jejich zoufalá situace přeci vyhovuje – kdyby každý měšťák měl možnost svoje auto inteligentně zaparkovat (což už dávno mělo být), za chvíli by ses svým odporem proti elektromobilitě ztrapňoval sám🤡😜

                2. Co navrhujete? Zbourat všechny domy starší 10 let a postavit nové s parkováním podzemí ? Poddolovat stávající zástavbu a postavit parkování pod ní ? Kdo to zaplatí ? Protože k takovýmto úpravám bude už cena samotného EV pakatel. Nebo plebsu zakázat auta úplně, ať si jezdí na kole ?

                3. @Jimmy. Z logiky veci by bylo nejlepsi kdyby uz existovaly plne autonomni auta. Auto vas vysadi nebo vyzvedne doma a pak samo odjede na nejake vhodne parkoviste kde se autonome napoji na nabijecku a ceka az si ho vyzadate. Tezko rict, zda to nekdy bude fungovat, ale bylo by to uplne nejlepsi. Druha moznost je sdilena auta, ktera budou vic jezdit nez parkovat a sehnat parkovaci misto by melo byt jednodussi pro ty nesdilene.

                4. Z logiky věci by bylo nejlepší kdyby existoval v každé domácnosti replikátor jako mají ve Startreku. Nic by se už nikam nemuselo vozit. Sice to stejně jako autonomní auta ještě neexistuje a není jisté že někdy bude ale bylo by to nejlepší.

                  Tak jsme se zasnili ale to nám nijak nepomůže.

                  Sdílené auta lidi zjevně nechtějí. Kdyby je chtěli, tak už je mají dnes. Sdílené auto nemusí být EV, takže v tom lidem nic nebrání jít do sdílení. Ale zjevně to lidí prostě nechtějí.

                  Mimochodem jeden typ autonomního vozidla už existuje a používá se. Říká se tomu TAXI, ale je to z pohledu uživatele dost drahé na provoz, takže se to používá jen okrajově.

                5. @Jimmy. Sdileni auta je pro mnoho lidi neznama vec a co lidi neznaji, toho se boji. Kdyby byl Taxi cenove dostupny, tak by hodne lidi nemelo vlastni auto. Takze to sdileni neni tak spatne, jen je nutne lidem to trochu usnadnit. Treba by byl takovy model dobry jako v Berline. Na nektera mista jezdi malo lidi a presto je nutne mit dopravni obsluznost. Jel sem z letiste na konec Berlina s celodenni jizdenkou a poslednich par km jsem jel Taxikem bez extra placeni. Na zastavce u Metra byla cedule s telefonnim cislem na privolani Taxi. S platnou jizdenkou me odvezl zase na urcitou zastavku. Nelze teda jet libovolnou trasu. No na jezdeni na sidliste to jiste neni dobry model, ale dalo by se vymyslet jak sidlistim ulehcit.

                6. Sdílení je vždy celkově dražší, než vlastnictví. Kromě TCO musí být pokryty i náklady sdílení a v případě komerčních půjčoven i zisk.
                  To je jednoduchá ekonomická matematika.

                7. @42. Ale predstav si kolik investicnich prilezitosti ti unikne kdyz vlozis penize do plechu, ktery 97% casu stoji u chodniku a jen ztraci hodnotu.
                  P.S. to neni z me hlavy, na to nemam. Cetl jsem nejaky komentar jednoho genialniho financnika.

                8. pro Jimmy…Tvá argumentace je poněkud chaotická: nic o plebsu na kolech jsem ani nenaznačoval…
                  Ano, města se musí rozvíjet do třetího rozměru. Kdo to zaplatí??? Naši předci vystavěli města a mi mnohem pokročilejší nepostavíme ani garáže?!!! A ty to uzavřeš, jako kdyby tahle neschopnost byla přírodní zákon… Vy jste vážně v těžký dekadenci 🤨

                9. Naši předci ty města ale stavěli stovky let. Velký rozvoj nastal s průmyslovou revolucí, tedy cca cca před 150 lety. Při průměrné životnosti zástavby 70-100 let, tedy za cca 100 let bude problém samovolně vyřešen. Téměř všechny domy v té době budou mít podzemní parkování (nějaké historické domy zůstanou). Takže kdyby se to nechalo pozvolnému vývoji, tak se problém vyřeší sám. Dnes už také nestavíte domy pro provoz koní (můj dům má ještě průjezd navržený pro koňský povoz).

                  Problém ale je, že EU nehodlá čekat na pozvolný vývoj a cpe EV silou. Takže už za 12 let se mají prodávat pouze EV. Jsem si 100% jistý že za 12 let nebude naše čtvrť přestavěná na podzemní parkování, i když by mě nepřekvapilo, kdyby za 100 let tomu tak bylo, ale to nám za těch 12 let nepomůže.

                10. Je těžko čekat na pozvolný vývoj když je pět minut po dvanácté. I když nás to nezabije tak stejně dojde ropa. Takže možná není špatný nápad místo podzemních garáží začít stavět ty průjezdy pro koně. 😉

                11. pro Jimmy …Mám dojem, že furt nechápeš to zásadní: Vodu můžeš regulovat nábřežím, postavit splavy, přehrady, kanály, suchý poldry, atd…
                  Ale nikdy tu vodu NEZASTAVÍŠ. ..
                  Voda symbolizuje TECHNOLOGICKÝ POKROK….Neber změny jako nepřítele, zbav se vsugerovanýho strachu a chovej se racionálně – pro tvoje dobro.

                12. A pokrok se dělá tak, že zakážeme stávajcí technologii ?

                  Parní stroje nikdo nezakázal, ale alternativa spalovací motory byla lepší a proto se prosadila. Koně v dopravě také nikdo nezakázal, ale lidi je opustili sami.

                13. @Jimmy. DDT bylo hodne ucinne a kvuli skodlivosti bylo pravem zakazane. U nekterych vyrobku je nutne prikrocit k regulaci a zakazu. S vasi argumentaci by byly i drogy uplne volne dostupne.

                14. pro Jimmy… Nikdy jsem nebyl pro zákaz výroby spalováků a několikrát jsem to psal i sem na Hybrid. Tak znova: Zákaz je zbytečný a navíc dělá zlou krev mezi zmatenými lidmi (ty jsi příklad)… Zakazovat teď výrobu spalováků od 2035, je jako zakazovat v roce 1985 výrobu černobílých televizí po roce 2000😉. NADBYTEČNÉ

                15. @leo
                  DDT síce niekde zakázali, ale niekde ho vo veľkom používajú aby obyvateľstvo bolo chránené pred chorobami.

                  aktivisti majú také čarovné slovíčka „môže spôsobiť“
                  lenže tí tučniaci nevymrali a medvedi so stopami ddt v tuku sa množia nebývalým …

                16. Ze DDT hubi ptaky vas asi nezajima. Bez hmyzu by ani lidstvo neexistovalo. Nastesti bylo DDT zakazane v Ceskoslovensku uz 1974, tak to nemuzete svadet na EU a Brusel.

                17. Leodendulo, je to naprosto stejné, jako u FVE – jednorázový výdaj na budoucí spotřebu. S tím rozdílem, že FVE jen klesá v ceně, zatímco vozidlo může v ceně i růst, a to i vysoce nad původní pořizovací cenu.
                  Já mám dvě auta, která v ceně rostou výrazně nad hodnotou inflace. Mě osobně to těší, jen pojišťovna na to nebyla připravena.

              1. Pro Dr.Nejchytřejšího a ostatní spřízněné šroubováky. Na konkrétní Jimmyho dotaz jste odpověděli spoustou ideologicky zabarvených keců jako např. pokrok – to je voda živá…., je 5 min po dvanácté…, skopčák vytáhne nesilnější kalibr v podobě DDT… Klasika – máte řečí jak opice chcaní nebo politici. Politici mají jen ty kecy, vy kromě keců máte ještě konkrétní šroubovácké zkušenosti, které jsou v daném kontextu prd platné a vy to víte, tak jenom tak, že jste byli dotázání kušňujete. No abych Ti doktore neupíral zásluhy – Tvá rada, že Jimmy má s ostatními obyvateli sídliště utvořit bojůvku vyzbrojenou cepy a sudlicemi a jít na zlodějích obývajích okolí měst si ty peníze nutné na přestavby sídlišť vymoci – ta je za 100 bodů. Úplně živě vidím skopčáka, jak dosáhne 200 bodů protože napíše, že ta holota, ta chátra, ta lůza ze sídlišť nemá co vlastnit a pochtívat auta, kdyby se lépe učyly a výce snažyly, tak by lépe bydlely jako on. Načež všechny trumfne jeho blahorodí Niedermayer, protože napíše, že se zasadí o přijetí takových norem v EP, které umožní vlastnit výlučně zkratovůz výlučně občanům jejichž jméno zní německy, holandsky, případně norsky nebo to musí být vysocí modroocí blondáci jako on. A má to za 300. Mihne se tu pár příspěvků hlupáčků co budou Jimmymu tvrdit, že kdyby investoval do akcií Tesly nebo do bitcoinu, byl by teď tak ve vatě, že by přestavbu celého sídliště mohl zatáhnout sám a Schuma mu připomene, aby nezapomněl na tu zeleň, všude přítomnou zeleň… Načež to všechno zabije v noci japonský Matla, protože řekne, že kdybychom tady diskutovali slušně a k věci, už by auta na daném sídlišti parkovala sama naprogramovaná podle nefalšované matlí inteligence. Na koho jsem zapomněl, ať mi políbí zadel.

                1. pro Dlaždicy… Všichni jsou strašně ukecaný a pak napíšeš 300 slov o hovně 😁…Ty…písmáku 🤡

                2. @Dochtor: Mnooo o ho.ne. Psal jsem I o Tobe, zas tolik sebekritiky jsem od Tebe necekal. Asi Te to fakt vzalo….

                3. pro Dlaždicy…Tak teď tě fakt už nestíhám… nevadí…činčin 😘

            1. Budte klidny, tak jako se poprali investori o to kdo zakope na sidlistich prvni opticke kabely s internetem tak se poperou investori o to kdo prvni tam postavi ty nabijeci wallboxy.
              Hodne aut na male plose totiz slibuje mnohem rychlejsi navratnost nez nekde ve stare zastavbe v centru mesta. Takze mate vlastne vyhodu.

              Technicky si s tim take nelamte hlavu, to uz si ochotne vyresi oni a casu na to budou mit dost. Urcite vice nez 12let, protoze kolik fungl novych aut tam na tom sidlisti parkuje? Tech 12let se tyka tech co si za 12 let planuji koupit fungl nove auto. Ty bazarovky co v nich jezdi lide ze sidlist se budou smet prodavat dal, i kdyz maji jeste spalovaci motor.

              Co se pak tyka toho jisteni. Tak to resi inteligentni rizeni nabijeciho vykonu, ktere ma uz muj sest let stary wallbox.
              Pro prumerny denni najezd 40km pri spotrebe 22kWh/100km a 14h casu kdy auto pres noc stoji mu staci prikon 628W coz je na jedne fazi pri 230V 2,73A.

              Takze neni duvod k panice. 🙂

                1. pro Runnču… Možná u toho auta při nabíjení nebudeš muset stát – jak seš teď zvyklej na pumpě 😃😆

                2. Já nabíjím auto když spím. Teď se snažím spočítat kolik času jsem ušetřil tím, že nemusím dojíždět k benzince. Bude to docela dost ale zase ne tolik co moje žena prokvákala do telefonu. 😉

                3. Ano mate pravdu. Nekdo prijede v pet odpoledne a odjede v sedm rano, ale nekdo prijede treba az o pulnoci a to je na tom to skvele, protoze ve skutecnosti nebudou nabijet vsichni vzdy tim nizkym vykonem, ale aktualne maximalne dostupnym.
                  Stejne jako ten muj wallbox reaguje okamzite na to, kdyz zena zapne varnou konvici a snizi nabijeci vykon pro auto aby nasledne po dovareni vody opet tomu autu pridal.
                  Takze ruznorodost casu kdy lide prijizdeji domu pomuze rozlozit to nabijeni v case.
                  Neboli kdyz pan Uspechany prijede o pulnoci domu tak pan Novak uz bude mit svuj denni najezd davno nabity a pan uspechany tak dostane k dispozici mnohem vetsi vykon, kterym ten svuj denni najezd bude mit nabity uz ve ctyri rano.

                  Zadnou paniku. 😉

                4. Musím říct, že Michelinovy příspěvky patří mezi ty nejsrandovnější tady. Třeba ta utopická fantazie, jak na tom sídlišti přijíždějí obyvatelé v různou dobu a v různou dobu tam budou zapojovat elektromobily do nabíječek.

                  Realita sídliště je následující:
                  1) Všichni přijíždějí stejně, například v Praze mezi 17:45-18:45.
                  2) Problém není, zda je volná nabíječka, ale zda bude kde zaparkovat. Kdo přijede později než ve výše uvedeném čase, stojí buď někde na prasáka, nebo i kilometr daleko.
                  3) Kdo bydlí na sídlišti, není potenciální kupec elektromobilu.

                  Ale prosím pokračuj, černý humor mě baví.

                5. Doktore Voštěpe, já u auta nestojím, nejsem kokot s elektromobilem.
                  Strčím tam hadici a ta minuta tankování je tak akorát na to vyházet odpadky a přešmydlat sklo od svinstva. A tradá.

                6. No vida. Konecne se shodneme (viz. vas prispevek nize), ze vetsina prijizdi na sidliste mezi 17:45-18:45, odjizdi pak cca mezi 6-8h rano, takze to tedy neni 14, ale 12-13h kdy auto stoji.
                  Rozlozit nabijeni tak aby byla vsechna auta rano nabita a utahlo to jisteni je pak otazka primitivniho softwaru.

                  Mozna vam pripadaji me prispevky komicke.
                  Pred dvaceti lety byla take predstava, ze bude mit doma skoro kazdy stomegabitovy i rychlejsi internet, nebo mobil v kazde kapse, ktery navic zvladne praci tehdejsiho pocitace, ale vetsim vykonem, a temer vsude bude mit ne jen signal, ale i rychle datove pripojeni fakt smesna.

                  Takze zadnou paniku. Nemate ani predstavu o tom jak to bude na sidlistich vypadat za dvacet let az tam tou dobou bude z tech 500 zminenych aut jiz celych sto mozna dveste na baterky.
                  Posuzujete jak se bude zit lidem na sidlistich s elektromobilem za nizsi desitky let podle soucasnych podminek.
                  Tady nejsme v Rusku. Tady se sidliste postupne revitalizuji. Tak jako se ted resi zatepleni a nove vytahy (a take by si jeden rekl “proboha zateplit vsechny baraky, kde se na to vezme”) a take to jde, tak se zitra bude resit otazka parkovani.

                  A ze nekdo musi parkovat az kilometr od baraku? To je sice pro nej smutne pokud nema rad pohyb, ale i tam muze byt wallbox…

                  Takze hlavne zadnou paniku. Nic hrozneho vam ani nikomu ze sidlist nehrozi.

                7. Micheline, to je pořád dokola. Já tomu fakt nerozumím, elektromobilisté jsou asi nějak mentálně postižení, že pořád dokola opakujou ten samý nesmysl s průměry.
                  Ano, denně průměrně auto možná najede 40km. Ano, nabíjení na sídlišti lze rozložit do 14 hodin. Buďto vylosováním časových slotů, nebo omezením nabíjecího výkonu.
                  ALE UŽITNÁ HODNOTA JE OHRANIČENA NEJVYŠŠÍ POTŘEBOU, nikoliv průměry. Nikdo nepřisoupí na systém, kdy budou vozidla nabíjena extrémně pomalu a už vůbec ne na systém, kdy si vylosuješ nabíjecí slot mezi 3-6 ráno.
                  Protože pokud nebude vozidlo nabito v případě potřeby, a ta může nastat neplánovaně, a dříve či později u KAŽDÉHO nastane, hodnota vozidla je rovna nule.

                  Průměry pro řízení zdrojů nestačí.

                8. pro Runnču…. Pro výjimečný případ použiješ veřejné rychlonabíjení. Kdo používá auto ve výjimečném režimu pravidelně, zařídí si svoje pomalé domácí nabíjení jako ,,prémiové“ bez omezování a za příplatek. Třeba….
                  Furt jen vymýšlíš proč to ,,nepude“ a začíná to být docela trapas…

              1. pro Michelin… To je minimální proud, kterým je schopen nabíjet, nebo může jít s příkonem ještě dolů?? A můžeš ho nastavit ručně na nějaké minimum, nebo si do toho automatika nenechá kecat??
                Těch tvých 0,6 kW mě překvapilo, protože jestli se nepletu, vysvětlovali mi tady, že se s minimálním nabíjecím příkonem nedostanu pod kilowatt. Pro ostrovní systém by se mi hodilo ručně nastavit nabíječku třeba už od 0,5 kW abych využil i menší přebytky, když není úplně jasno a zbytečně necykloval baterku v systému…
                Co to máš? Neříkej mi, že zas výrobek od Tesly umožňuje něco, co ostatní nikoliv 😳…
                Díky za případné objasnění, tenhle problém je pro mě dost důležitý….

                1. Nabijeni EV se nastavuje na urcite proudy. Standardne 6A az 32A, nektera EV jdou i pod 5A. EV muzete nabijet bez problemu i v USA kde maji 115V. Tak pro male vykony muzete pouzit transformator 230/115V a nastavite proud treba 6A a nabijite vykonem 6*115=690W. Urcite lze nabijet napetim nizsim nez 115V, pravdepodobne v ramci sitovych toleranci, teda 115V minus 10%.
                  Obracene to funguje take, muzete nabijet napetim az 285V. U Kony/Niro lze nabijet snad i 3A.

                2. K tomu je ale vhodné doplnit, že u tak malých nabíjecích proudů jsou ztráty při nabíjení obrovské.

                  …Za necelé čtyři hodiny nabíjení se do akumulátoru uložilo 5,39 kWh energie, přičemž ze zásuvky bylo odebráno 6,74 kWh. Během procesu se tak „ztratilo“ 1,35 kWh energie, což je 25 %. A jak se ukázalo, je to absolutně nejhorší výsledek, kterého lze dosáhnout…

                  Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/mraz-akumulator-baterie-nabijeni-elektromobil.A230119_141120_tec_technika_nyv/2#space-a

                3. Asi vas nepotesim i Tesla umi nastavit rucne nejmene 5A.
                  Pro priklad toho sidliste to, ale nevadi, protoze je nepravdepodobne, ze budou nekdy potrebovat nabijet vsechna auta ve stejnou chvili.

                4. AC nabíjení jde stáhnout na 5-6A níž se nedostaneme. Ale DC nabíjení řídí stojan. Takže by neměl být problém zkonstruovat DC nabíječku řiditelnou od nuly. Otázkou je jestli se auto při malém proudu neodpojí.

                5. Pro Leodendula, Michelin, Jimmy…To je zajímavé s tím americkým napětím, pokud jím opravdu můžu nabíjet i auta koupená na EU trhu (= nemají, nepotřebují žádnou úpravu podle síťového napětí)…
                  Jestli to dobře chápu, v Americe bude těch nastavených 5A zhruba do 600W, u nás 2x tolik. A taky to asi znamená, že domácí nabíjení nastavené na maximum bude v EU 2x rychlejší než v Americe…A nebo je to jinak, ten Wallbox si to přežvýká a do auta půjde stejně Watů jak při 110v, tak při 230v???
                  Kdybych mohl snížit příkon na polovinu pomocí snížení napětí na 110v to by bylo super… Akorát bych to asi neměnil zpátky z 230v na 110v, ale rovnou z baterek na 110v…
                  Ztráty když jsou z přebytků mě fakt netrápí, hlavně zbytečně necykloval baterky, když to není nutné….

                6. @Dr. V USA maji jak 115V tak 230V. Na 3 vodicovem kabelu ma jeden zem a zbyle dva kazdy 115V oproti zemi a vzajeme 230V. Leaf nabiji na 115V i na 230V nastavenym proudem, protoze jistic je dimenzovany vzdy na Ampery a napeti ho nezajima. Aby auto nevyhazovalo jistic, je vzdy proud v Amperach smerodatny. Na aliexpress nabizi nabijecky EV s input voltage 100V az 250V. Ted nemam original nabijecku od Leafa, ale bylo to tam podobne napsane. Asi by byl menic DC AC 115V idealni. Jinak by byl dobry regulovatelny transformator na plynulou regulaci. Znam to take, kdyz sviti a elektrinu nepotrebuji, tak bud spalit nebo poslat do auta. Jine vyuziti zatim neexistuje (H2)

                7. @Dr. Pripominka k transformatoru. Kdyby to byl izolacni transformator, musi byt na sekundaru jedna faze uzemena. EV to kontroluje kvuli bezpecnosti. To same plati pri nabijeni z elektrocentraly. Vystup je neuzemeny a EV by nenabijelo. Staci uzemnit jeden pol, je uplne jedno ktery, oba jsou stejne. Asi nejlepsi je drzet se zvyklostem a uzemnit pravy pol pri pohledu do zasuvky.
                  Ale pozor, existuji i usporne transformatory ktere maji jeden pol propojeny mezi primar a sekundar. Tak ten pripoj na primaru na neutralni vodic a tim je problem vyresen. Chce to promerit multimetrem. A bacha, elektrina pekne kope.

                8. pro Leodendula…Díky to by mě mohlo pomoct … To vím že kope 😃 Jednou jsem chytil shozený drát ze sloupu, abych ho kus poodtáh stranou. Viděl jsem odtamtud odjíždět elektrikářskou zásahovku, tak bylo jasné, že tam nic neteče 😆… Kotrmelec…Pravou rukou dovnitř, levou nohou ven, popraskané žilky pod kůži, jako kdybych proběhl ostružiním na zápěstí a lýtku…
                  Ale jinak pohoda, akorát jsem byl na ně hodně nasranej 😉

          1. Jojo… věřím že tohle byl argument starejch formanů: ,,,,A jak by sis ty automobily představoval mladej?? Koni dám nažrat všude. Víš kolik by muselo bejt výdejen tohodle benzinu?? A když přijedu za tmy, to budu tahat hospodáře z pelechu?! A jak ten drahej benzin budu platit?? To sebou budu tahat měšec stříbrnejch?? A pak pojedu přes Řáholec a hupne na mě Rumcajs!!““😃

      2. …mne sa napríklad páči model budovania dobíjacích staníc, ktorý sa už nejakú dobu buduje vo francúzkych mestách ako Lyon,Dijon… …pred panelákom sa vyhradia 2 miesta pre dobíjanie elektromobilu (2x22kW AC), každá domácnosť dostane RFID čip, cez aplikáciu človek zistí, že už má elektromobil nabitý… (využívam, keď sme u známich v Lyonu) …a potom preparkuje… na domácnosť sa to potom účtuje v nízkom tarife, podľa toho, ako stanicu využíva… ..pre verejnosť je potom možnosť využiť miesto a zaplatiť normálne platobnou kartou… to, čo sa vyberie na platbách kartou, ide do spoločnej kasy… naviac skoro u každého obchodného centra nájdete možnosť nabíjania zdarma… tiež vo všetkých kempoch, bola i možnosť dobíjania elektromobilu ….a ani raz som nezažil, aby tam obsadil miesto pre dobíjanie elektromobilu niekto zo spalovacím autom… :oD

      3. Představit si cokoliv je snadné. Já si představuju, že místo aut budeme jezdit drony. Je to tak těžké si to představit? Není. Ale těžké je to zrealizovat. Osadit v každé ulici na každém sídlišti v každém městě účtovaný nabíjecí bod, k nim dovést silnější rozvody, osadit silnější trafa a silnější přenosové trasy, je úkol na několik desetiletí.

          1. Já myslím, že v roce 2050 budou mít výfukáč jen ti nejbohatší fanatici. Ostatní odpadnou dřív kvůli cenám PHM. Ropa sice ještě bude ale už za trochu jinou cenu. Většina lidí odpadne ještě před rokem 35. Automobilky to dobře ví a přechodu na elektro se proto ani nebrání.

                1. Protoze neumis zyrat, tak zirej. Nebo jeste lepe čum.

    1. v článku se přece píše, že EV zatím pro všechny není, zejména pro dálniční piloty a lidi, kteří nemají možnost doma nabíjet.
      Jen pozn. mám známý, kteří prodali barák a koupili byt, protože bydlení v bytě má pro ně spoustu výhod s čímž souhlasím. Má taky ale nějaké nevýhody a mezi nimi je, že si třeba auto nenabijete a buřt na zahradě si neopečete… 🙂

  5. Je to reálný a korektní výpočet nákladů EV. Provozní náklady, tichý a plynulý provoz s okamžitou silnou akcelerací patří k výhodám EV. Zdlouhavé nabíjení a cena jsou nevýhodou. Baterie dnešních EV budou mít vyšší životnost než dnešní nízkoobjemové turbo benzíny. A jiné vlastnosti, jako ekologičnost EV provozu je různá dle použití. Například velké těžké EV SUV při provozu na dálnici nabíjené z polské sítě = z 90% z uhlí má k ekologii daleko. Naproti tomu malé městské EV (Fiat 500e, Honda-e) které denně jezdí po Praze do 100 km (do práce, do školky, na nákup…) a pro tyto cesty ho stačí 8 měsíců v roce dobíjet z přebytků vlastní fotovoltaiky je ve výsledku mimořádně ekologickým autem (neříkám že levným). Měli bychom tedy být všichni rádi za lidi, co na to mají a takové auto si pořídí, protože ve městě to prospěje zdraví všem.

    1. Lidem pořád nedochází, že stačí 4 panelky na garáž a auto jezdí celoročně zdarma. Stačí nejlevnější měnič, může být klidně symetrický a bez dalších automatik. Jeho jediný úkol je dodávat všechno do sítě. K tomu virtuální baterka. To se dá pořídit do 50-ti tisíc. Kdykoliv přijde tak má „plnou nádrž“ a nemusí se zdržovat ježděním k benzínce a kupováním drahé kapaliny.

      1. Za pár měsíců vezmu celoroční data z bezpečnostního systému a můžeme s grafem slunečního svitu spočítát, jak by mi reálné mohlo slunce nabít elektromobil. Obávám se, že pro aktivně žijícího člověka, co na rozdíl od důchodce Leodenduly jen nesedí doma na prdeli při sledování dokumentů o operaci Barbarossa, to většinu měsíců v roce nebude žádná hitparáda.

        1. Už asi po šesté ti vysvětluji, že je potřeba virtuální baterka. Ty čtyři panely na garáži ti vyrobí za rok 2 MWh. To je prostě dané a nezajímá tě kdy. Při spotřebě auta 15 kWh/100 km to je 13 tisíc km. To je taky dané a nikoho nezajímá kdy to vyjezdíš, třeba na Silvestra. Kdyby to někomu nestačilo tak si těch panýlků dá víc.

          1. Jenomže „virtuální baterka“ je záležitost ekonomická, nikoliv technická. Je totiž naprosto jedno, jestli máš panel na garáži, na domě, na cizím domě nebo ho nemáš a výdaj na FVE vložíš do jiného aktiva, z jehož pronájmu budeš vytvářet zisk pro pokrytí nákladů na elektřinu.

            Takže sorry ale buďto se bavíme o nabití elektromobilu z tvé FVE nebo o tom, jak vydělat prachy. Vyber si.

        2. pro Runnču… Je zajímavé, jak mi tady často horlivě vysvětlujete (nejen ty), jak ostrovní systém je nesystémový a nevhodný jako celospolečenský energetický model. A já s váma vždycky znova souhlasím.😉
          Ale když přijde na dobíjení elektromobilů, vždy vyžadujete od domácích fotovoltaik, aby pracovali ostrovním způsobem…
          Trochu schíza 🤡🤡

          1. Pokud mám nabíjet z vlastní FVE elektromobil, pak mě zajímá, jak je to použitelné.
            Až se budu ptát, kolik dostanu za vyrobenou elektřinu dodanou do sítě korun, kreditu nebo bonbónů, pak mě zajímá, jaký je to obchod.
            Visper umístěním panelů na garáž naznačuje, že se jedná o variantu jedna a následně mluví o variantě dvě. Což nechápu a uniká mi souvislost s garáží, protože pak se už bavíme čistě o obchodu.

            Ale nehrajme si na blbé, samozřejmě víme, o co jde. Naznačoval, že stačí dát panely na garáž a bude to dobíjet auto. Jenomže, ony v reálném životě věci fungují často jinak, než podle teoretických představ.

            1. Já nemluvím o variantách. Jenom tvrdím, že když si dá člověk pouhé 4 panely na garáž tak jezdí celoročně zdarma. Úplně zdarma ne, platí distribuci, takže plná nádrž stojí strašných 20 Kč. Nejsou to teoretické představy u mě to takto funguje delší dobu. Jediný rozdíl je ten, že garáž mám v baráku a 14 panelů na střeše. Těch 10 navíc spotřebuje barák. Na samostatnou garáž by stačily 4.

  6. S koncem dodavek ruzzkych PHM a ropy do Cezka ocekavam celkem brzke ochabnuti boje proti elektromobilite. ruzzko vehementne brani ubytku spotreby ropnych produktu, protoze je to jejich zivobyti. Ale kdyz jsou z trhu EU vylouceni, tak jim to uz neni nic platne. Ted je protinalada proti EV uz jen setrvacnost prihlouplych lidi, kteri uverili ruzzkym zvastum. Rok bez prisunu dezinformaci z ruzzka a je pokoj.

    1. S tím souhlasím, za rok nějaký boj proti elektromobilitě naprosto nebude dávat smysl. Ke konci roku 2023 míříme na reálnou inflaci nejméně 40% proti srovnávacímu základu 2020, což znamená zásadní omezení disponibilních prostředků domácností, ale i firem. Tržby maloobchodu klesají 8 měsíců v řadě, třetina domácností hospodaří se saldem. Hypoteční trh klesl o 80%. Realitní trh a stavebnictví zkolabovaly prakticky na nulu. Prodeje automobilů se zhroutily na čísla velké finanční krize 2009.

      Samozřejmě, že nikdo nebude bojovat proti elektromobilitě. To totiž patří do jiné reality.

      1. Jednak buďme vděční, že jsme se dočkali dalšího sdílení moudra všehomíra… a všichni si to zapamatujme – pan gendrový narcis nám právě oznámil výhled reálné inflace na konci roku… tak si pojďme koncem roku srovnat o kolik procent se tedy pan ego splete, pokud tvrdí, že bude inflace 40% :-). Je to stejný nesmysl, jako zobecnění, že ženy jsou preciznější nebo muži lepší analytici… to záleží člověk od člověka, ale pan „rozumím všemu od války, elektromobility až přes personální poradenství a vývoj inflace“ opět nezapomněl sdělit své moudro, na které tu kaká pes… 🙂 . užívejme si toho trolení než Rusku dojdou peníze a odpojí ho…

  7. Vlastizrádce Niedermayer, se svojí agitkou opět na Hybridu? Pane Horčík, kolik vám za to platí, zveřejníte také?

    Prošel jsem text letmo, ale dvě věci mě fakt pobavily. Zaprvé že ten Němec neumí udělat tabulku a zadruhé věta „cenový rozdíl zde nezohledňuji“, následující ihned po tvrzení o paritě cen spalovacích a elektrických vozidel. 😀 Tak ten byl dobrej.
    Vlastizrádče, vaše agitka během energetické krize EU je už tak trochu křeč, že?

                1. Ono to doopravdy vypada, ze ty zvasty pise ChatGPT. Dovede psat uzasne veci ktere se jevi jako fundovane. Pri blizsim zkoumani zjistite, ze se jedna o pseudofakta a pseudoargumenty. A kdyz si nevi rady, tak jednoduse vymysli hlouposti jako s tema analytickama.
                  AI bude jeste velmi nebezpecna technologie.

                1. Ja myslim, ze chatbot by dokazal dosahnout docela vysoke uspesnosti v analyzach a predpovidani.
                  Zatimco tenhle troll se zatim seknul uplne ve vsem co predpovedel, takze bych neprecenoval Ruskou technologickou vybavenost.
                  Spise to bude nejakej zamindrakovanej luzr, co nema na vic nez si nechat platit v bitcoinech (a patrne ani nevi od koho) za to, ze pise tyhle zvasty.

Napsat komentář