Smart a BASF představily v září 2011 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem světovou novinku: Smart Forvision, který se může jako první vůz pochlubit koly z termoplastického plastu. Nejedná se o pouhý neživotný koncept pro automobilové přehlídky, ale o koncept, který již prošel potřebnými zkouškami a může být bez problémů masově vyráběn.
foto: BASF
Plastová kola budou po Frankfurtu k vidění také na mezinárodním veletrhu plastů Fakuma, který se bude konat od 18. do 22. října v Ludwigshafenu (GER).
BASF zkoumá nové baterie pro elektromobily
Celoplastová kola nového Smartu jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen 6 kilogramů a jsou vyrobena z nového polyamidu Ultramid Structure od BASF. Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů vede při konvenčním pohonu k citelné úspoře spotřeby paliva.
U elektromobilů, což je případ Smartu Forvision, vede ke zvýšení dojezdu vozidla. Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou dílů: nad vlastní nosní částí se nachází kryt kola, který je taktéž vyroben z Ultramidu. Obě části mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení.
„Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětluje Heiko Heß, který je v BASF zodpovědnou osobou pro vývoj kol. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu.“
Velmi pevný kompozitní plast Ultramid je vyztužen dlouhými vlákny. Díky vyztužení je jeho schopnost odolávat zatížení obzvláště vysoká – může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.
Takže nový bakelit?
Takže nový bakelit? Určitě by šlo nahradit i část karoserie, pevnost to evidentně má…
To je velmi zajímavá
To je velmi zajímavá otázka, viz. náš článek Motory z plastu – minulost či budoucnost?.
Tady je PDF tabulka
Tady je PDF tabulka parametru:
http://www.plasticsportal.net/wa/plasticsEU~en_GB/function/conversions:/publish/common/upload/engineering_plastics/Ultramid_range_chart.pdf
Ne. Z mnoha důvodů…
Ne. Z mnoha důvodů…
A motor by z toho nevedeli
A motor by z toho nevedeli vyrobit?