Mercedes od roku 2025 ukončí vývoj spalovacích motorů, budoucnost jsou elektromobily na baterky

Od roku 2025 budou všechny nové automobilové platformy Mercedes-Benz výhradně elektrické.

Mercedes-Benz se připravuje na kompletní přechod k elektrickému pohonu již v tomto desetiletí – všude, kde to tržní podmínky umožní
foto: Mercedes-Benz

Ve zkratce:

– V roce 2025 uvede Mercedes-Benz tři nové platformy pro elektromobily
– Mercedes-Benz vybuduje společně s partnery osm gigantických závodů pro výrobu akumulátorových článků s celkovou kapacitou více než 200 GWh

Mercedes-Benz směřuje do zcela elektrické budoucnosti. Značka s hvězdou bude do konce tohoto desetiletí připravena nabízet výhradně vozidla s elektrickým pohonem – všude, kde to tržní podmínky umožní. Mercedes-Benz tímto strategickým krokem od „Electric first“ k „Electric only“ urychluje transformaci pro budoucnost s nulovými emisemi a zásadní rolí softwaru.

Mercedes-Benz bude od roku 2022 nabízet elektromobily napájené akumulátory (BEV – Battery Electric Vehicle) ve všech segmentech, v nichž je značka zastoupena. Od roku 2025 budou všechny nové automobilové platformy výhradně elektrické a zákazníci budou mít u každého modelu na výběr alternativu s kompletně elektrickým pohonem. Mercedes-Benz ponechává i v rámci této urychlené transformace v platnosti své cíle v oblasti marží a ziskovosti.

„S tímto krokem je spojena zásadní realokace kapitálu. Chceme, aby urychlená transformace byla zisková a úspěšná historie značky Mercedes-Benz pokračovala i v nové éře. Jsem přesvědčen o tom, že se nám to s našimi velmi kvalifikovanými a motivovanými zaměstnanci podaří,“ řekl Ola Källenius, předseda představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG.

Společnost výrazně urychlí investice do výzkumu a vývoje. Pro období mezi roky 2022 a 2030 se počítá s celkovými investicemi více než 40 miliard eur do akumulátorových elektromobilů. Rychlejší rozšíření nabídky elektromobilů s přesvědčivými užitnými vlastnostmi přinese dřívější přijetí elektromobility.

Mercedes-Benz zavede v roce 2025 tři výhradně elektrické platformy:

MB.EA pokryje všechny středně velké a velké osobní vozy a jako rozšiřitelný modulární systém se stane elektrickým základem budoucího portfolia BEV.

AMG.EA bude představovat elektrickou platformu koncipovanou pro sportovní divizi vozů a bude přizpůsobená požadavkům zákazníků značky Mercedes-AMG s mimořádným zájmem o vyspělou techniku.

VAN.EA zahájí novou éru elektricky poháněných vozů v kategorii lehkých užitkových vozů. Tyto modely budou přispívat k realizaci bezemisní přepravy a měst s nulovými emisemi CO2.

Mercedes-Benz již reorganizoval své aktivity v oblasti pohonů spojením plánování, vývoje, nákupu a výroby pod jednu střechu a nyní zvyšuje vlastní podíl na tvorbě přidané hodnoty i ve vývoji a výrobě poháněcí techniky pro elektromobily.

Tento krok zahrnuje akvizici britské společnosti YASA, která se specializuje na elektromotory. Mercedes-Benz získal tímto převzetím přístup k jedinečné technologii v oblasti elektromotorů s axiálním magnetickým tokem a know-how pro vývoj ultravysokovýkonných elektromotorů s axiálním magnetickým tokem.

Vlastní elektromotory, včetně eATS 2.0, jsou důležitou součástí strategie s jasným zaměřením na efektivitu a náklady u kompletního systému zahrnujícího i měnič a software.

V urychlené elektrické strategii značky Mercedes-Benz bude hrát klíčovou roli Čína, která je v současnosti největším elektromobilovým trhem na světě se stovkami firem a dodavatelů specializovaných na software a komponenty pro elektromobily.

Mercedes-Benz potřebuje kapacitu výroby akumulátorů více než 200 GWh a společně s partnery plánuje vybudovat na celém světě osm výrobních závodů pro akumulátorové články. Tyto kapacity rozšíří již plánovanou síť devíti závodů pro výrobu akumulátorových systémů.

Příští generace akumulátorů bude dalekosáhle standardizovaná a bude ji možné používat ve více než 90 % všech budoucích osobních a lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz. Současně bude velmi flexibilní, aby mohl Mercedes-Benz nabízet všem svým zákazníkům individuální řešení.

Mercedes-Benz bude nové články a moduly vyvíjet a efektivně vyrábět v Evropě s novými partnery. Tento krok přispěje k tomu, že Evropa zůstane centrem automobilového průmyslu i v éře elektromobility. Výroba akumulátorových článků umožní značce Mercedes-Benz transformovat současnou výrobní síť v oblasti pohonů.

Mercedes-Benz bude prodlužovat dojezd v průběhu životního cyklu jednotlivých modelů osobních a lehkých užitkových vozidel nepřetržitým zaváděním nejpokrokovějších technologií akumulátorových článků do jejich výbavy. Mercedes-Benz pracuje na příští generaci akumulátorů společně s partnery, jakým je například firma SilaNano.

Cílem je zvýšit energetickou hustotu použitím výrazně většího podílu křemíku na anodě. To umožní dosud nevídané dojezdy a ještě rychlejší nabíjení. Mercedes-Benz vede navíc jednání s partnery v oblasti technologie s pevným elektrolytem. Jejich společným cílem jsou akumulátory s ještě vyšší úrovní energetické hustoty a bezpečnosti.

Nabíjení: Mercedes-Benz pracuje na tom, aby stanovoval nová měřítka také v oblasti nabíjení. „Plug & Charge“ umožňuje nabíjení bez dodatečných kroků pro autentizaci a placení. Služba „Plug & Charge“ bude spuštěna ještě v letošním roce v souvislosti s uvedením modelu EQS na trh.

„Mercedes me Charge“ je již dnes jednou z největších nabíjecích sítí na světě a v současnosti zahrnuje na celém světě více než 530 000 nabíjecích přípojek se střídavým nebo stejnosměrným proudem. Mercedes-Benz kromě toho spolupracuje se společností Shell na rozšíření nabíjecí sítě.

Zákazníci získají lepší přístup k nabíjecí síti Shell, která bude do roku 2025 zahrnovat 30 000 nabíjecích přípojek v Evropě, Číně a Severní Americe, a to včetně více než 10 000 rychlonabíjecích stanic. Mercedes-Benz kromě toho plánuje prémiové nabíjecí stanice v Evropě, které budou zákazníkům nabízet individuální nabíjecí služby ve výjimečných lokalitách.

VISION EQXX

Mercedes-Benz v současnosti vyvíjí elektromobil VISION EQXX s reálným dojezdem více než 1000 kilometrů. Cílem je také dosažení jednociferné spotřeby elektrické energie v kWh na 100 kilometrů při normální rychlosti jízdy na dálnici, což odpovídá dojezdu více než 10 km na kWh. Interdisciplinární tým, jehož součástí jsou mimo jiné odborníci z oddělení Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain (HPP), dosáhl v tomto projektu již velkého pokroku. Světová premiéra je plánována na rok 2022. Mercedes-Benz využije technický pokrok z vývoje studie VISION EQXX u svých nových automobilových platforem.

Plán výroby

Mercedes-Benz intenzivně připravuje svou globální výrobní síť na produkci elektromobilů. Díky časným investicím do flexibilní výroby a využití velmi moderního systému výroby MO360 může Mercedes-Benz již dnes vyrábět akumulátorové elektromobily velkosériově.

Osm elektricky poháněných modelů Mercedes-Benz bude od příštího roku sjíždět z montážních linek sedmi výrobních závodů na třech kontinentech. Všechny závody pro montáž osobních automobilů a akumulátorů, provozované společností Mercedes-Benz AG, kromě toho přejdou do roku 2022 na klimaticky neutrální výrobu.

Mercedes-Benz zvyšuje kapacity pro výrobu akumulátorů a rozšiřuje vlastní know-how v této oblasti díky spolupráci s německou společností GROB, která je světovým lídrem na trhu s velmi inovativními systémy pro výrobu akumulátorů a automatizaci.

Spolupráce se zaměřuje na montáž akumulátorových modulů a sad. Mercedes-Benz kromě toho plánuje výstavbu závodu pro recyklaci akumulátorů v bádenském Kuppenheimu.

Společnost tak rozvíjí potřebné know-how a současně si zajišťuje recyklační kapacity. Uvedení recyklačního závodu do provozu je plánováno na rok 2023 – v závislosti na výsledcích zatím velmi slibně probíhajících jednání s úřady.

Personální plán

Transformace od spalovacích motorů k elektrickému pohonu je možná a ve společnosti Mercedes-Benz je již v plném proudu. Mercedes-Benz spolupracuje s odbory na nové orientaci svých zaměstnanců. Společnost přitom sází na rozsáhlé rekvalifikační programy, přirozenou fluktuaci a nabídky odstupného.

Technické akademie nabízejí zaměstnancům školení v perspektivních oborech. Jen v roce 2020 bylo v Německu školeno v oblasti elektromobility 20 000 zaměstnanců. Pro vývoj budoucího operačního systému MB.OS bylo na celém světě vytvořeno 3 000 nových pracovních míst pro softwarové inženýry.

Finanční plán

Mercedes-Benz ponechává v platnosti své cíle v oblasti marží a ziskovosti, stanovené na podzim 2020. Předpokladem pro tyto cíle byl 25% podíl hybridních vozidel a elektromobilů (xEV) na celkovém prodeji v roce 2025.

Aktuální potvrzení těchto cílů je založeno na předpokladu výrazného nárůstu podílu xEV na 50 % v roce 2025 a vývoje trhu, na němž budou vozidla se spalovacími motory do konce tohoto desetiletí v podstatě nahrazena elektromobily.

Důležitým faktorem pro dosažení cílů v oblasti marží a ziskovosti je zvýšení čisté tržby na jedno vozidlo – například zvýšením podílu vrcholných modelů elektromobilů Mercedes-Maybach a Mercedes-AMG.

Mercedes-Benz bude kromě toho usilovat o ještě přímější kontrolu nad cenami a prodeji. Další pozitivní vliv budou mít vyšší tržby v oblasti digitálních služeb. Mercedes-Benz současně pracuje na dalším snižování fixních a variabilních nákladů a na snižování podílu věcných investic na celkovém objemu investic.

Ke snižování nákladů přispějí standardizované akumulátorové platformy a rozšiřitelné automobilové platformy společně s pokrokem v oblasti akumulátorové technologie. Podíl nákladů na akumulátory na celkových nákladech na vozidlo se pravděpodobně výrazně sníží.

Kapitálová alokace se posune od „Electric first“ k „Electric only“. Investice do spalovacích motorů a technologií pro plug-in hybridní pohony klesnou v období mezi roky 2019 a 2026 o 80 %. Mercedes-Benz na základě toho předpovídá pro zcela elektrický svět podobnou ziskovost jako v éře spalovacího motoru.

„Naším hlavním úkolem v této transformaci je nadchnout zákazníky pro přechod na elektromobilitu přesvědčivými produkty. Pro značku Mercedes-Benz je průkopnická vlajková loď EQS jen začátkem této nové éry,“ řekl Källenius.

tisková zpráva

10 Comments on “Mercedes od roku 2025 ukončí vývoj spalovacích motorů, budoucnost jsou elektromobily na baterky”

  1. Tento článek si s odstupem čtyřech let znovu přečtěte. Stojí to za to. Je to memento totální minely elektromobilních fantazií evropského automobilového průmyslu.

    A na vrcholu tohoto pomníku se tyčí dvojice bankrotů EQS a CLE 63, kterého se ve vrcholné hybridní dvoulitrové verzi prodalo nula, opakuji… NULA kusů.

    Od tohoto roku, po navrácení vývoje spalovacích motorů do kanceláří dočasně okupovaných elektrikáři, se CLE 63, ó jaké překvapení, vrací ve čtyřlitrové V8 verzi.

    1. Pise se o vyvoji novych vozu. Ty zastarale spalovaky budou jeste nejaky cas vyrabet, ale novy vyvoj bude ukoncen. Ze se montuje nejaky CLE s oznacenim 63 s motorem 4 litry je vlastne potvrzeni toho, ze 6,3 litry jsou minulost. Priste to bude 3 litr a pak na setrvacnik a konec. Hybridni auta jsou od zacatku ani ryba ani maso, proste nemaji budoucnost. V clanku se pise hlavne o plne bateriovych autech a ty jsou stredobodem vyvoje. Jsem zvedavej kdy vas to vecne lhani prejde nebo vas mrskne. Ale tim ze porad fandite rusakum, tak mate i rusacke geny a lhani mate vrozene. Tak si musime pockat az vas mrskne.

Napsat komentář