Solární články zakomponované do karoserie auta se stanou dříve nebo později realitou. Ke slunci tudíž pomalu obracejí svou pozornost i největší automobilky světa. Jednou z prvních je Ford, který již příští týden představí C-Max Solar Energi Concept, automobil se solární střechou.
foto: Ford
C-Max Solar Energi Concept je společným dílem automobilky Ford, kalifornské SunPower a Institutu technologie v Georgii. Podle oficiálních informací Ford nebere celý projekt jen jako demonstrátor technologií, ale jako reálnou a v blízké době nasaditelnou technologii.
Solární články na karoserii Fordu zabírají plochu 1,5 m2. Jsou založeny na křemíku a posazeny na ocelovém podkladě. Zároveň jsou však mnohem tenčí než klasické články, což umožnilo konstruktérům kopírovat zakřivení střechy.
Rekordy ve výkonech ale přesto netrhají. Ač podle automobilky Ford jsou rekordně účinné, za jeden den střecha vyrobí pouze 320 Wh elektrické energie. Není však jasné pro jaké klimatické pásmo tato hodnota platí. Je pochopitelně rozdíl, pokud necháte auto stát na slunci ve Švédsku nebo Mexiku…
foto: Ford
Ford však má koncept velmi dobře promyšlený. K autu totiž patří i speciální stanová konstrukce, jejíž střecha je poseta fresnelovými čočkami. Jedna se o čočky koncentrující světlo, avšak při mnohem nižší hmotnosti a tloušťce než klasické čočky.
Konstrukce stanu dokáže sledovat pohyb Slunce a koncentrovat jeho paprsky na solární střechu C-Max Solar Energi Concept. Za celý den na slunci díky tomu solární články vyrobí až 8 kWh elektrické energie, což se rovná asi čtyřem hodinám nabíjení z klasické zásuvky.
Nejedná se sice o nijak ohromné množství elektrické energie, ale přesto postačí až na 40 kilometrů jízdy. Své zákazníky si tak celý koncept jistě najde. Pokud žijete v místě s dostatkem slunce a denně do práce neujedete více než oněch 40 kilometrů, C-Max Solar Energi Concept je rozhodně zajímavou volbou.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ford od roku 2014 nabídne svá elektrická auta i v Evropě
Avšak nemusíte se bát, že při nedostatku slunce se solárním vozem nikam nedojedete. Auto vychází z modelu C-MAX Energii, tedy z plug-in hybridu kombinující dvoulitrový spalovací motor a elektromotor o výkonu 68 kW.
V autě najdeme baterii o kapacitě 7,6 kW, tedy akorát pro celodenní nabíjení skrze solární články umístěné na střeše. Pokud však přesto nebude svítit slunce, plná palivová nádrž vystačí až na 1000 kilometrů jízdy.
Ford není první, kdo solární panely do střechy svých aut montuje. Už dříve toto nabídla jako doplňkové vybavení také Toyota pro svůj hybrid Prius anebo Fisker u plug-in hybridu Fisker Karma. Ani u jednoho auta se nejednalo o právě oblíbenou součást výbavy.
Dostatečně výkonné solární panely ve střeše však i přesto považujeme za naprosto klíčový doplňek plug-in hybridu. Auto může až 95 % svého života prostát na místě. V létě do něj nepřetržitě praží slunce. A jestliže jde o plug-in hybrid, obsahuje baterii, do které je možné energii slunce ukládat – tak proč ji nevyužít?
Navíc se tím eliminuje kritický „nedostatek“ plug-in hybridů, tedy nutnost pravidelného – a pokud možno co nejčastějšího – připojování auta do zásuvky.
cena, cena a zase cena. Cena
cena, cena a zase cena. Cena stanu, nedejbože motorického, versus cena el. ze zásuvky za dobu životnosti stanu. To samé u panelů na střeše auta, a nakonec cena samotného auta, když tam pořád je spalovák se 100 l nádrží a baterie s omezenou životností. Pořád si myslím, že tudy cesta nevede. Experiment, možná, seriovka ne. Lidé si pořizují auto aby jim usnadnilo život a nezruinovalo peněženku. Myslím že zatím jediný, kdo to pochopil je Musk s Teslou, svůj cíl a strategii ohlásil dopředu a zatím plní co slíbil. Jen mě mrzí,že ostatní výrobci aut vyčkávají a vymýšlejí blbiny. Jednoho dne se probudí a číňani budou vyrábět a prodávat do světa copytesly po milionech a a čr bez spalovacího průmyslu zkrachuje.
Nářez. Malé městské
Nářez. Malé městské auto v našem pásmu po většinu roku už ani kapku paliva. V létě je šance si za týden „naspořit“ i na kratší víkendový výlet bez kapky paliva. Spotřeba ropy padá o desítky procent a „přetížení elektráren“, oblíbený argument proti elektromobilům, se nekoná. Noční můra ropných lobbistů. Všichni teď už lépe rozumíme, proč je v médiích tak silný odpor proti elektromobilům.
prevadzka elm nie je
prevadzka elm nie je lacnesia. ten myth uz padol. ide len o nahradu a enviromental.
Amen.
Amen.
ze vsetci budeme denne
ze vsetci budeme denne slnkom dobijat dennu potrebu auta /65 km/, je utopia.
jedine ze by sme „vsetci“ byvali v americkych rodinnych domoch v pasme kde takmer nesnezi a je dlhy svit.
to su clanky pre vyvolenych alebo pre masy ?
Podle videa ten panel dava
Podle videa ten panel dava 305wh aspon to tam rikaji a udajne to jsou lepsi clanky z lepsi ucinosti.
Ty články musí být
Ty články musí být neuvěřitelně neefektivní, jestli za den vyrobí pouze 0,32 kWh s plochou 1,5 m2. Chápu, že sklon je špatný a efektivita tím pádem bude max 80 %, ale 1,5 m2 by mělo dávat alespoň 250 Wp. Takž ei při uvažované účinnosti 80% by to za hodinu svitu dalo 200 Wh.
Ahoj Jan, neviem či som si
Ahoj Jan, neviem či som si prečítal dobre „Ač podle automobilky Ford jsou rekordně účinné, za jeden den střecha vyrobí pouze 320 Wh elektrické energie“
Neviem či si to s tými 0,32 kwh za deň nepodcenil tie ich rekordné články, alebo panel. Neviem kde si tento údaj videl ale ty ho uvádzaš niekoľkonásobne nižší ako by bol v skutočnosti. Ak zoberieme do úvahy územie USA a napr. štát Severná dakota tak tam dopadne za rok v priemere 1700 kwh/m2 sln.energie. Na vyše 90 percentách územia USA neklesá táto hodnota pod 1500 kwh/m2. ak si to teda vydelíme 1700/365 dňami v roku(priemer, v lete-viac v zime-menej) tak dostaneme číslo 4,66 a pri 20 percentnej účinnosti panela je to 0,93 kwh/m2, a na ten panel na aute čo je 1,5 m2 je to teda takmer 1,4 kwh za deň… Ale ak sa niekde mýlim tak ma opravte 🙂
Ještě odečti špatný
Ještě odečti špatný sklon panelu – není nasměrován kolmo na slunce a dostaneš se dejme tomu na 1 kWh. Ale i tak to silně převyšuje uváděnou hodnotu…
Pri odhadu ‚vyteznosti‘
Pri odhadu ‚vyteznosti‘ energie z fotovoltaickeho clanku doporucuji zvolit pesimistictejsi podminky. Vyrobci to uz vedi – kdyz budete predpokladat slunecny den a vhodny sklon, vyjdou vam skvekvela cisle, ktera vam ale nasledne omlati technicti ctenari o hlavu.
V nasich podminkach se i v zime pocita s radiaci max. 300 W/m2 (na vodorovny povrch). Kdyz je trvale zatazeno, je to asi 100 W/m2. kdyz budeme pocitat s 200 W/m2, tak nas nemuze nikdo podezirat z nadrzovani.
Rekneme ze auto bude venku 6 hodin.
Behem te doby nestoji pouze na parkovisti (ideal), ale taky jede – mestem, krajinou, ruzne sklony, ruzne stiny… To vse kazi ucinnost a muzeme to reprezentovat faktorem N=0.8
Potom muzeme tukat do kalkulacky:
1) Vykon dopadajici na 1.5 panelu = 200*1.5 = 300 W
2) S ucinnost panelu 20% dostaneme 0.2*300= 60 W
3) Za 6 hodin je to 360 Wh
4) Kdyz vezmeme negativni vliv mesta a stromu a sklonu = 0.9*360= 324 Wh.
Samozrejme si muzme idealizovat podminky jizdy… vylepsit ucinnosst panelu… apod.
co to je za jednotku? – 320
co to je za jednotku? – 320 Wh za jeden den
co se Vám na tom
co se Vám na tom nezdá?
0,32kWh el. energie
Bylo by mnohem
Bylo by mnohem zajímavější, kdyby se ten stan nad autem roztáhnul motoricky a pří velkém větru třeba sám schoval.