7 % Čechů už řídilo elektromobil, pro většinu to byl pozitivní zážitek, zjistil Volkswagen

Nejoblíbenější technologií v současných vozech Čechů je parkovací asistent, bezdrátové propojení vozidla s mobilem, adaptivní tempomat a bezklíčové odemykání a startování auta.

Podle téměř tří čtvrtin lidí přispívají moderní technologie k bezpečnosti provozu.
foto: Volkswagen

Moderní technologie jsou pro české řidiče stále důležitější součástí výbavy automobilů, a to především ty, které zvyšují jejich bezpečnost. Vyplynulo to z průzkumu, který pro Volkswagen provedla v dubnu na vzorku 525 respondentů agentura Datank. Při nákupu nového auta by 7 % Čechů zvolilo elektromobil, naopak autonomním autům příliš nevěří. 

7 % Čechů již někdy řídilo elektromobil, 6 % auto s hybridním pohonem a pro tři čtvrtiny z nich to byla pozitivní zkušenost. Jeho nákup zvažuje 7 % lidí, kteří si chtějí v následujícím roce kupovat nové auto. Lidé na nich oceňují především jejich ekologičnost (55 %), ekonomickou výhodnost z dlouhodobého hlediska (45 %) a tichý chod (35 %). 

Proti elektromobilům pak podle Čechů hrají především finanční důvody (vysoká cena je pro 72 % z nich důvodem k tomu si elektromobil v nejbližší době nekoupit). 48 % jej nechce kvůli malému dojezdu na jedno nabití a 42 % proto, že neví, kde by jej nabíjelo. 

Samořiditelná auta? Zatím jim nevěříme!

K samořiditelným autům pak Češi mají zatím vyloženě vlažný vztah. Na to, že si jej jednou pořídí, se těší jen 7 % lidí a 31 % se této představě nebrání. Naopak 63 % si jeho vlastnictví představit nedokáže, a to proto, že této technologii nevěří.

Fanoušky autonomních aut jsou více muži (téměř 40 % si umí představit jej vlastnit, nebo se na něj dokonce těší, oproti 34 % žen) a nejmladší generace řidičů – 56 % se jeho vlastnictví nebrání, nebo se na něj vyloženě těší, naopak z řidičů nad 56 let technologii nevěří 70 %. 

„Celou řadu technologických novinek, které současná auta nabízejí, Češi zatím neznají – neměli možnost si je vyzkoušet. Z toho plyne i zdánlivá nedůvěra nebo menší zájem. Právě na příkladu elektromobilů, které se nyní těší značné popularitě, se ukazuje, že osvěta, a hlavně osobní zkušenost jsou pro přijetí technologických novinek klíčové,” řekl Patrik Fejtek, ředitel divize Volkswagen osobní vozy. 

Jaké technologie máme v autech teď… 

Auta českých řidičů zatím přílišnou technologickou vybaveností neoplývají. Mezi nejoblíbenější vymoženosti patří parkovací asistent (využívá jej 33 % řidičů), bezdrátové propojení vozidla s mobilním telefonem (27 %), adaptivní tempomat (26 %) a bezklíčové odemykání a startování auta (22 %).  

„Stáří českého vozového parku a současná legislativa zatím neumožňuje Čechům využívat všechny technologie, které moderní auta nabízejí. Proto si primárně oblíbili takové, které jim prakticky pomáhají při jízdě. Do budoucna nicméně očekáváme další inovace a jsme na ně připraveni. Příkladem může být třeba komunikace auta s dopravní infrastrukturou, což již nyní v Německu umožňuje technologie Car2x v nejnovějších modelech Volkswagen Golf,“ řekl David Valenta, PR manažer Volkswagen osobní vozy. 

…a jaké si přejeme v příštím autě 

Podle téměř tří čtvrtin českých řidičů moderní technologie přispívají k bezpečnosti aut. A po jakých tedy Češi touží? I zde jednoznačně vede parkovací asistent, kterého chce ve svém příštím autě mít 63 % Čechů, pro 50 % je důležitá vestavěná navigace.

U ostatních technologických vychytávek se pak hodně liší představy žen a mužů a také mladší a starší generace řidičů. Třeba adaptivní tempomat chtějí hlavně muži (48 %) a nejmladší řidiči ve věkové kategorii do 25 let (zde jich je dokonce 55 %).

Naopak brzdový asistent je důležitý hlavně pro nejstarší generaci řidičů nad 56 let – ve svém příštím autě jej chce mít 51 % řidičů z této věkové kategorie, přičemž průměr je 45 %. Muži v autech dále touží po možnosti volby jízdních režimů (26 % mužů oproti 13 % žen) a prémiovém soundsystému – kvalitní zvuk je důležitý pro 24 % mužů (ale jen pro 10 % žen). 

Pro ženy řidičky je než adaptivní tempomat důležitější třeba systém pro sledování mrtvého úhlu (44 % žen jej uvedlo jako důležitý oproti 40 % mužů). Ještě výraznější rozdíl je pak v názorech na funkci automatického parkování, které by ve svém dalším autě chtělo mít 43 % žen (a jen 29 % mužů).

V tom se ženy shodují s nejstarší generací řidičů – z nich by tuto funkci chtělo mít 41 % (oproti 30 % v generaci nejmladší). Výrazně více než muži pak ženy také ocení možnost bezdrátového nabíjení telefonu – 32 % žen oproti 26 % mužů.

„Průzkum ukázal, že Češi stále více vnímají potřebu moderních technologií. Volkswagen v tomto směru nabízí řadu služeb, jako je například We Connect – aplikace, prostřednictvím které můžete ovládat a sledovat své auto na dálku nebo dočasně zakoupit a aktivovat různé funkce, jako jsou třeba inteligentní světlomety, které si ve svém autě přeje mít téměř 40 % Čechů,“ řekl David Valenta. 

Obnova vozového parku 

14 % Čechů plánuje letos nákup nového auta, jde především o mladé lidi do 25 let (18 % lidí z této věkové kategorie). Mezi nejčastější důvody, které je k tomu vedou, je špatný technický stav starého auta (33 %), pravidelná obnova (20 %) a nevyhovující velikost stávajícího auta (19 %).

Naopak ekologie, následování trendů či posilování svého statusu jsou důvody veskrze marginální. Od nového auta Češi očekávají především to, že bude bezpečné a úsporné (shodně 62 %) a že bude mít dobré jízdní vlastnosti (47 %). 

Mobil v autě 

Telefon lidé v autě používají především na telefonování, navigaci a pro poslech hudby. Třetina respondentů pak uvedla, že telefon v autě nepoužívá vůbec. Pro poslech hudby jej využívá nejčastěji nejmladší generace řidičů (35 %), jako navigaci pak věková skupina 26–35 let (26 %) a výhradně k telefonování pak řidiči nad 56 let (39 %). Telefon v autě nejméně používají řidiči ve věkové skupině 46–55 let (44 % z nich jej v autě na nic nepoužívá). 

Jací jsou Češi řidiči? 

Češi řídí opravdu často. Drtivá většina z nich za volant usedne několikrát za týden (85 %) a říká o sobě, že řídí ráda (66 %). 85 % řídí auto vlastní, oproti tomu jen 0,4 % lidí řídí auta sdílená (více je to v nejmladší věkové kategorii do 25 let, kde sdílené auto alespoň občas řídí 1,4 % lidí). Jedno auto vlastní 52 % českých domácností, 33 % má ve své garáži auta dvě.  

Průzkum provedla v dubnu 2021 výzkumná agentura Datank na vzorku 525 respondentů. Pro sběr dat byla využita metoda Topic*Miner založena na sadě standardizovaných otázek, které jsou předloženy respondentům z cílové skupiny prostřednictvím online panelu nebo je jim rozeslán emailem link na dotazník, který sami vyplňují. 

Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se čeští řidiči staví k technologiím, které se postupně dostávají do automobilů. Co rozhoduje při volbě nového auta a jak nové technologie využívají. 

tisková zpráva

29 Comments on “7 % Čechů už řídilo elektromobil, pro většinu to byl pozitivní zážitek, zjistil Volkswagen”

  1. Je úplně fuk jestli je to v reálu 70000, nebo 700000.
    Je úplně fuk jestli je to v reálu 70000, nebo 700000. Elektromobilita už není budoucnost, stává se z ní současnost. To vaše odmítání nevyhnutelného mi připomíná kejhání starců s nokií v ruce, že matlafoun by si nikdy nepořídili. Nebudou přeci nabíjet každý den, na internet mají počítač, na fotky foťák. S elektromobilitou je stejné, prostě to na co jste zvyklý zcela vytlačí. Smiřte se s tím. Jediné s čím nesouhlasím jsou dotace, to je svinstvo a zrušil bych to napříč všemi obory.

    1. V zásadě souhlas, ale pochopte, že nemají moc proti těm
      V zásadě souhlas, ale pochopte, že nemají moc proti těm „matlafounum“ nebo EV. Co já slyším ty „starce“, oni spíš mají proti, že to nevydrží na baterku jako ten předchozí přístroj, které uměl vše, co používali – volat a posílat SMS. Stejně to vidím s BEV…ty nikomu nevadí, vadí spíš cena a neuvěřitelně blbý vlastnosti současných baterek. Já tomu říkám trh, každý má právo si vybrat…a proto se pořád vyrábí tlačítkový telefony a pořád budou dostupný ICE auta.

    2. hele ftáku ještě dnes v roce 2021 spousta lidí má
      hele ftáku ještě dnes v roce 2021 spousta lidí má čudlfón a nechce nepotřebuje sebou tahat dočasnou placku matlafón kerýmu furt prdá sklo a žere baterku 😉 Pochop tvoje „nevyhnutelné“ není definované, je to jen výmysl, zbožné přání 😉 Ano bylo by fajn jezdit na baterky ale nekopejme do mrtvoly dyž fšici stejnak víme že je to debyl :))) To na co jsme zvyklí sice ještě chvíli stačí, ale to neznamená že hned sežerem matlatezly protikliky i s navyjákem a ještě k tomu za ranec peněz. Pochop už že nerostou na stromě :))))

        1. Ja v sobe resim rozpor. Fandim elektromobilite, ale tak nejak
          Ja v sobe resim rozpor. Fandim elektromobilite, ale tak nejak na to uplne nemam, protoze stavim barak, mam male deti a pracuju ve vede, kde vydelky nejsou nijak astronomicke.
          A to dilema je, jestli koupit ojety nissan leaf, anebo VW Phaeton 3.0 V6, za stejnych 10-15 tis. EUR. Je to Jekyll a Hyde ve me. Jsem taky deviant. Vy byste asi mel jasno v tom, co si vybrat 😀

          1. Tak já především vždy nejdříve definuji kritérie,
            Tak já především vždy nejdříve definuji kritérie, které musí každé moje nové auto splňovat.

            Když nepočítám auta co jsem kupoval pro rodinu, manželku, tak pro moji širší potřebu mám tři kategorie:

            Pracovní – od toho očekávám naprostou spolehlivost, komfort a pro mnohahodinové jízdy za všech podmínek a okolností. Elektromobil škrtám, protože nemám čas trávit čas u nabíječek.

            Rodinné – i zde musí být naprostá spolehlivost, musí to být dokonalá čtyřkolka, k tomu velká přepravní kapacita a schopnost připojit přepravák. Elektromobil škrtám, protože v plném osazení za něj tunový přepravák nepřipojím a navíc nehodlám při cestách týrat rodinu čekáním na dobití.

            Zábavné – zde čekám pouze a jedině zábavu – vysoký výkon, nízkou hmotnost, velký aftermarket dílů. Zde elektromobil škrtám, protože nebudu s dvoutunovým těhotným hrochem na okruhu za debila.

            Pokud máte malé děti a potřebujete větší auto, chcete spolehlivost i slušný výkon, koupil bych Subaru Outback 3,6R.

          2. Já bych v první řadě vynechal Nissan Leaf(nemá teplotní
            Já bych v první řadě vynechal Nissan Leaf(nemá teplotní management baterie). Být Vámi, raději bych co se týče elektromobilu vsadil v cenové relaci 15 tisíc euro na Hyundai Ioniq electric. Phaeton je sice krásné auto, ale bude otázkou, díky malé penetraci na trhu, cenová dostupnost náhradních dílů a zkušeností servisů s tímto vozem. Aby to ve finále nebyla kasička na peníze.

            1. Diky za reakci. Nissan leaf je super v tom, ze diky reverse
              Diky za reakci. Nissan leaf je super v tom, ze diky reverse inzenyringu lze spousta veci dodelat/vymenit za ne-uplne-nesmyslne castky.

              Vymena baterie 24/30/40/62 kWh do jakehokoli vozu 2011-2020 je otazka nekolika hodin.
              Delaji se batery extendery do kufru 11-33 kWh.
              Dela se retrofit AC nabijeni 11 nebo 22 kW.

              Takze lze koupit levne auto v krasnem stavu, ale s vyrizenou baterii a dat do nej novou 30kWh baterie, coz vyjde na 7 tis EUR s praci.

              Mrknete na muxsan . com
              Delaji to v Delftu, v Nizozemi.

              1. Asi bych do toho nešel, protože dát 7 tisíc euro za
                Asi bych do toho nešel, protože dát 7 tisíc euro za baterie, které mi po 150 tisících km zdegradují a budu muset znova měnit je drahé.Vím o čem mluvím,sám jsem Leafa měl. 30kWh baterie je na tom s degradací ještě hůř. Navíc Leaf je co se týče ,,žravosti“ dost špatně,takže s 30kWh leafem dojedete mnohem méně jako s 28kWh Ioniqem. Když jsem koukal na upgrade na 62kWh baterii, tak to je úplný ekonomický nesmysl, protože za 600tisíc mám Hyundai Konu s 64kWh baterií a nemusím nic vymýšlet a riskovat. Větší baterie je větší váha a tím trpí i zavěšení a vše ostatní, na což karoserie také musí reagovat. Já přemýšlel o upgradu BMW i3 22kWh baterie na 41kWh baterii a cena byla úplně stejný nesmysl. Raději jsem ji prodal a za podobné peníze koupil elektromobil, který mi nabídne víc a nemusím nic řešit. Otázka je také, co potom v případě dopravní nehody, jestli se na upgrade pojišťovna nechytne a nebude chtít krátit plnění a nebo vůbec platit. Nedej bůh vás může připravit o řidičák za obecné ohrožení s vozidlem, které pro tuto úpravu nebylo schválené a ještě zaplatíte mastnou pokutu. Co se týče extendéru je to totéž. Kufr pryč a zadek díky váze taháte po zemi. Jako hobby úprava možná,ale auto,ve kterém budu chtít bezstarostně a v klidu jezdit,vozit v relativním bezpečí rodinu,to určitě ne. Další věc v případě extendéru,co by se dělo v případě zadního nárazu. Teď jsem koukal na neštěstí co se stalo před pár dny,kdy na zadních sedačkách po nárazu náklaďáku do osobáku zezadu,zemřelo dítě. To auto končilo u zadních sedaček. Zajímalo by mě,co by se stalo,kdyby v tom prostoru byla rozdrcená baterie. Navíc auto o mnoho těžší,takže karoserie zdeformovaná možná až k řidiči. Někdy vše výhodné nemusí být dobré. Zvažte to pořádně. Za mě je nákup Leafa cesta zpět. Tohle Vám elektromobilitu akorát zprotiví.

                1. Diky za zkusenost, asi mate pravdu.
                  Diky za zkusenost, asi mate pravdu.

  2. Nevěřím blábolu, že 7% čechů už řídilo
    Nevěřím blábolu, že 7% čechů už řídilo elektromobil.
    Nikdy mě nezajímala ekologičnost a je to ten poslední parametr při výběru auta. Můj vozový obsahuje od TD s euro 0, přes LPG až po elektromobil.

    Co se dívám na nabídku nových aut. Tak je to bohužel jen samý propádák. Hnusné verky bez duše.
    Spousta otravných asistentů, které stejně pořádně nefungují. Stejně tak to slavné připojení přes mobil, to také věčně nefunguje, co tak sleduju.
    Místo ovládacích prvků hrůzně přilepený tablet uprostřed palubní desky.
    Trapné bezklíčkové odemknutí a startování, které dokáže obelstít člověk co trošku umí používat google a zvládne si objednat pár součástek na aliexpress.
    Motory už nejsou motory, ale nespolehlivé tříválcové pomsty plné eko kurvítek.
    Různí asistenti dělají z lidí ještě větší blbce než jsou. Viz jízda v mlze na denní svícení, oslňování okolních lidí automatickejma dálkovejma atd..

    A ještě mi vysvětlete, proč chce 50% lidí integrovanou navigaci? Aby za 5 let brečeli, že nemůžou sehnat aktuální mapové podklady? K čemu je to dobré v dnešní době android auto, zrcadlení displeje a podobných vychytávek?

        1. Pan Valenta tvrdí, že 7% Čechů, tedy 25% řidičů, je
          Pan Valenta tvrdí, že 7% Čechů, tedy 25% řidičů, je takto deviantních.
          Což je samozřejmě naprostá lež, která zůstane lží ať to budeme upravovat a vykládat jakkoliv.

          Mimochodem, s pobavením sleduji, že na iDNES se řeší, proč je věcně správné nazývat teplouše devianty – a týká se to pochopitelně i elektromobilistů.

          Tak snad už se nikdo nebude divit, že je takto označuji.

          https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/jaroslav-foldyna-spd-lgtq-komunita.A210620_123959_domaci_wass

          1. Ano, deviace jsou různé – někdo má rád mrkvovou zmrzlinu,
            Ano, deviace jsou různé – někdo má rád mrkvovou zmrzlinu, někdo Teslu a někdo má strach z bioadditiv takový že jako jeden z milionu má podzemní naftové nádrže 😉

            Každý je tak trochu deviant, každý v něčem jiném… ale určitě se něco najde.

    1. Hmm, tak to bude určitě na světě hned líp. Kdyby se
      Hmm, tak to bude určitě na světě hned líp. Kdyby se raději soustředili na to, proč policajti měří padesátku na výjezdu z obce a radějí neřeší lidi, co nejsou schopni bezpečně předjíždět, nejsou schopni projet zatáčku ve svém pruhu, nejsou schopni dodržovat bezpečnou vzdálenost a podobné věci, které vidím každý den v praxi.

Napsat komentář