Závislost evropské dopravy na ropě se chýlí ke konci

redakce - 07 Říjen 2017

Závislost na dovozu, vysoké náklady i negativní dopady na zdraví lidí, to jsou jen tři z mnohých problémů spalování ropy v dopravních prostředcích.auto dobíjecí zásuvka elektromobilu Mennekes

Evropská unie prosazuje šetrnou dopravu. Inovace z oblasti elektromobility přináší takové podmínky, za kterých se na naftu nebo benzín nebudeme muset nadále spoléhat.
foto: Hybrid.cz

„Elektromobily jsou na vzestupu a s podporou Evropské unie se bude šetrná doprava šířit v Evropě exponenciálně,“ uvádí Martin Sedlák, výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost. Je to nezbytné, protože ropa s sebou přináší mnoho rizik.

Evropské zásoby nepokryjí spotřebu v členských státech, a tak jsou země závislé na dovozu. Nejenže je tato závislost sama o sobě nebezpečnou už jen proto, že celá třetina importu pramení pouze z jedné země – Ruska, ale také stojí nezanedbatelné výdaje.

Za dovoz ropných výrobků v roce 2015, kdy byly jejich ceny velmi příznivé, utratily evropské státy celých 215 miliard eur. Kromě ekonomických nesmíme ale zapomínat také na zdravotní důvody. Spalovací motory, ať už benzínové nebo dieselové, produkují oxidy dusičitý a uhličitý, které mohou způsobovat rakovinu plic i kardiovaskulární potíže.

Evropská unie se odklání od ropných paliv

Z tzv. Bílé knihy o dopravě plyne silný impuls Evropské unie – vychází z ní, že se do roku 2050 sníží počet emisí o 60 %. Další politiky EU vedou k podpoře elektromobility a zjednodušení pravidel pro připojení dobíjecích míst do distribučních soustav.

„Elektromobilitě se dostává podpory zejména proto, že by zbavila EU závislosti na dovozu a negenerovala emise, zároveň by zamezila problémům s hlučností vozidel. Pro čistou elektromobilitu je však nutné prvně zpřístupnit elektřinu ze zdrojů nezávislých na fosilních palivech,“ vysvětluje Sedlák hlavní podmínku pokroku.

V případě, že by podíl elektromobilů vzrostl do roku 2050 na očekávaných 80 %, zvýšil by se zároveň podíl elektřiny spotřebované v dopravě na celkové spotřebě EU z přibližně 0,03 % v roce 2014 na 4–5 % do roku 2030 a na 9,5 % do poloviny století.

Do roku 2050 by tak mohl dovoz ropy klesnout až o 180 miliard a množství škodlivých částic i o 90 %, počet nově vzniklých pracovních pozic díky integraci elektrifikované dopravy se pak odhaduje až na 3 miliony.

Elektromobilita v číslech

Rozvoj šetrné dopravy je čím dál více dostupný i z finančního hlediska. Bloomberg New Energy Finance uvádí pokles cen lithium-iontových baterií od roku 2010 do 2016 o nevídaných 73 %.

Ty se budou navíc snižovat i nadále. S každým zdvojnásobením výroby se očekává průměrně 19% propad cen. Kromě toho bude mít neopomenutelný vliv na další klesání i rostoucí konkurence tohoto rozvíjejícího se odvětví.

V celkovém počtu elektromobilů v EU (150 tisíc) dominují , , , , , a .

Na celém kontinentu však vede Norsko s 29% podílem na evropském trhu s elektromobily, ve světovém prodeji elektromobilů za rok 2016 (750 tisíc) pak vede Čína se svým 40% podílem. Aktuální odhady podle BNEF říkají, že do roku 2040 bude třetina aut jezdit nezávisle na ropných palivech.

Nové trendy a impulsy

Státy EU se nadále netají svým záměrem oprostit se od závislosti na ropě, v čemž hraje elektrifikace důležitou roli. Dánsko bude již za tři roky vyrábět polovinu veškeré energie z větrných elektráren, do roku 2050 pak plánují 100 % zásobování energií z obnovitelných zdrojů.

Podíl elektromobilů na celkové spotřebě elektřiny

Podíl elektromobilů na celkové spotřebě elektřiny
foto: AliEs

Podobně je na tom Švédsko, které chce být tzv. uhlíkově neutrální do roku 2045. To se kromě elektrifikace dopravy hodně orientuje na vývoj biopaliv. Pozadu nezůstávají ani další země EU, Nizozemsko s rekordním počtem dobíjecích stanic (přes 23 tisíc), Norsko s největším počtem elektromobilů na obyvatele anebo Velká Británie s Francií, které plánují úplný zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory (včetně hybridů) do roku 2040.

Kromě elektromobility podporuje EU také rozvoj cyklodopravy. Podle Evropské cyklistické federace ušetřila unie v roce 2015 18 miliard eur za emise a energetické zdroje, které by jinak občané projezdili méně ekologickou dopravou.

Mimo elektromobilitu v osobní dopravě neopomíjí EU ani dopravu hromadnou či přepravu nákladů. Například Německá i Britská královská pošta využívají dodávky s elektrickým pohonem. Svá nákladní elektrická auta plánují brzy představit Mercedes nebo Tesla. Hromadné dopravě na elektřinu jde příkladem Čína, kde jezdí už přes čtvrt milionu elektrobusů.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Spousta zajímavých příspěvků. Realita bude ale jiná. Lidstvo ke svému přežití potřebuje stále více energie a tomu nakonec neudělá přítrž EU ale příroda a zbaví se problému zvaný Homo Sapiens.

Mne spíše zaujal pokles cen baterií o 73% od roku 2010. Máte někdo povědomí kolik tehdy stála kwh baterie?
Jde o to že pár měsíců zpět jsem četl článek kde se psalo že už dnes je cena baetrií pro automobilky okolo 112$/kwh. Což není tolik kolik nám všichni tvrdí. Když ale zvážím těch 73%, pak to do sebe dost zapadá a něco na tom asi bude.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevím jestli bude v blízké době reálné. Připadá mi to jako zelená propaganda. Pojďme počítat. Třeba v zemědělství. Takový nový Crystal co v Brně uvedli na trh, má velikost nádrže 300L nafty. Při účinnosti motoru 40% se tedy použije 120l na mechanickou práci a 180l jde na odpadní teplo. V jednom litru nafty je uloženo kolem 42MJ/kg tepla, tedy kolem 9,8kWh/l. Tzn. když vemu jen těch 120l nafty, co se přemění na mechanickou práci-pohyb, tak je potřeba 120l x 9,8kWh=1176kWh, aby byl ten traktor schopný konat práci. Těch 300l bude potřeba asi při orbě na jeden den.
Tesla je schopná uložit v bateriích tak kolem 0,25kWh/kg. Tak ať počítám, jak počítám, furt mi vychází tak valník baterek. Konkrétně 4704kg těžká baterie!! A to je jen takový větší trator, třeba kombajn se pohybuje se spotřebou tak kolem 800-1000l za den (záleží jestli drtí slámu).

Elektrické traktory se už také dělají. U traktorů je to zajímavější o to, že potřebují často pomalý pohyb. Elektromorory jsou k tomu ideální. Nejspíše ale bude v současné době výhodnější použít naftový nebo vodíkový hybrid. John Deere

---

hariprasad

JJ prvni je treba vyresit Traktory! Souhlas! /s

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hele na ty trapáky, kašpary, ropný zaprodance, prostě solární najatý uondávací odpad ;))

V Austrálii odstartoval závod solárních aut. Čeká je trasa dlouhá tři tisíce kilometrů

seznam.cz/zpravy/clanek/v-australii-odstartoval-zavod-solarnich-aut-ceka-je-trasa-dlouha-tri-tisice-kilometru-38121

Tedle závod sponzorujou už po léta ropáci a pneumatikáři.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tenhle clanek je totalni uondávací propaganda :))))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

do roku 2050 se sníží počet emisí jen o 60% ?? no to si snad dělá srandu, to se spíš rozpadne evropská komise !! :))))
2020,2025,2045,2050.... 2060/70/80 ... :))))))

NEvolím Agrofernet ŽLUTÁ SMRT!!

stream.cz/adost/10019123-otravena-voda-alarmujici-vysledky-testu-vody-v-cesku

tenhle clanek je totalni blabol.

Další zoufalej pokus nahodit návnadu. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

chytl jste se ;)

Tak proč nenavíjíš?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

protoze takovehle ulovky mi za to fakt nestoji ;)

Obrázek uživatele M.Krupka

Problém dnešní elektromobilů není jen samotná infrastruktura, ale hlavně informace kde se ta infrastruktura nachází. Včerejší návštěva Autoshow Praha kde se většina elektrických aut nabíjela ze zásuvky z rozvaděče mě v tom utvrdila. O pár metrů dál na parkovišti rychlonabíjecí PRE. Bohužel v mapách jsem ji nenašel, tak jsem stál dvě hodiny na parkovišti o cca 100m dál a nenabíjel. Věděl o ní někdo z těch co tam prezentoval EV?

Prezentaci oficiálních zastoupení Volkswagenu, BMW, Hyundai, Toyoty, Nissanu a jejich prezentaci EV a PHV raději nehodnotím. Tragédie.
Paradoxně jsem se nejvíce informací dozvěděl o EV z Číny.

PS:Škoda Karoq 2.0TDI cena lehce na 1mil.Kč, Nissan Leaf 700tis. Opravdu je elekromobil ještě drahý??

To už má Tesla dávno vyřešený, nabíječka se objeví majitelům dřív než se to dozví veřejnost.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Rychlonabíjecí stanice PRE na výstavišti v Holešovicích - na Plugshare je, na Openchargemap je, na Chargemap je. Otázkou je, jestli je aktuálně v provozu, protože třeba na Chargemap je škrtnutá a v detailu je uvedeno "plánováno" a "out of service". Na Openchargemap je uvedeno, že bude spuštěna na konci října 2017. Dokonce ani na mapě PRE není. Takže je otázka, jestli náhodou není v nějakém testovacím režimu před oficiálním uvedením do provozu.

---

Nissan Leaf 24kWh, 163.000 km

Obrázek uživatele M.Krupka

Měl jsem na mysli trochu něco jiného. Každá čerpací stanice má většinou dobře viditelný poutač, který říká co a za kolik tam natankujete. Některé vidíte i z dálky a nabíjecí stanice si všimne jen majitel EV a to když náhodou stojí 5m před ní. Není chyba v propagaci všech těch společností, které nabíjení nabízejí, že je lépe nereprezentují?

Rozdíl, alespoň současný, je v tom, že každá čerpací stanice díky jejich počtu a hustotě musí bojovat o zákazníky, kdežto u nabíjecích stanic je tomu přesně naopak, elektromobilista je rád za každou nabíjecí stanici, kterých je zatím jak šafránu. Takže provozovatele nabíječek zatím nic nenutí k tomu instalovat nějaké poutače. Navíc pro provozovatele je to de facto zbytný výdaj, který se dá obětovat... a v některých případech může dokonce takový poutač okolo jedoucího elektromobilistu spíš odradit než přitáhnout. Poskytování nabíjení zatím pořád není výdělečný byznys, takže každý výdaj, který být nemusí, tak není. Prosím vyhněme se kalkulacím, kolik stojí sloupek a na něm plechová tabule, o tom to není.

---

Nissan Leaf 24kWh, 163.000 km

Obrázek uživatele Josef

Hele, jenom 40 % ropy se používá jako benzín nebo nafta. Zbytek spotřebují plasty (bez těch se asi neobejdeme), kosmetika a výroba hromady dalších chemikálií, bez kterých se obejdeme jen těžko.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Tady jsou oficiální údaje z Eurostatu.
47.5% - Silniční doprava
66.9% - Doprava celkem
11.3% - Zbytečné pálení za účelem výroby tepla a elektřiny.
4.8% - Spotřeba v průmyslu, většina pravděpodobně vlastní spotřeba refinérií
14.5% - Neenergetická využití ropy.

To by souhlasilo. Unipetrol cca 80 % ropy využívá na PHM a 20 % na plasty a jiné produkty.

Tak počkat ty tedy říkáš že na pohoné hmoty (benzín, naftu, petroleje, kerosíny...) se tedy v EU spotřebuje 83 % ropy a jen 14,5 % na plasty, maziva, lepidla, barviva, léčiva, kosmetiku, textil a jiné chemikálie?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Je to tak jak píše. Cenná surovina se skoro z devadesáti procent pouští komínem nebo výfukem.

---

hariprasad

No vida, to je peklo. V arábii ji ještě spalujou v elektrárnách. V americe to dělaj taky. Strašný prasata.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Já ne, Eurostat. A jinak jo, většina jsou nejspíše maziva (včetně vazelíny), i na plasty je ropa drahá, co jde dělá se ze zemního plynu nebo se používá dehet.

Aha velmi zajímavé. Jsem zase o kus moudřejší. Díky!
A ten dehet, ten se taky těží, nebo se dělá z černýho uhlí?

Je někde v Eurostatu i kolik spotřebujou rafinérie elektřiny?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Dehet je obecně kapalný zbytek při pyrolýze a jeho složení samozřejmě silně závisí na tom, co se tepelně rozkládalo.
Posledních 150 let je ovšem dehet v naprosté většině dehet černouhelný, který vzniká pyrolýzou kvalitního černého uhlí ("met coal") neboli je to vedlejší produkt výroby koksu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Máme tedy co dohánět a s čím se poprat.

Potřebujeme urychlit elektrifikaci železnice, pokud nemají do tratí jít v nejbližších 20-30 letech nějaké investice, tak by se měly alespoň natáhnout dráty.

V oblasti osobních aut potřebujeme zlepšit informovanost a infrastrukturu, s tím že velké automobilky nemají EV asi nic moc nenaděláme.

V nákladní bude zajímavé jak se to pohne, ale nevím jestli bude možné postavit náklaďák, pro Evropu, s dostatečným dojezdem a vysokou užitečnou hmotností.

Nevíte, nevšiml jste si, co se stalo s těmi nápady na moderní plachetnicové tankery? Nějak mi přijde že co klesla cena ropy tak se po tom nějak slehla zem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no to je tutovka : prioritou je dokončení elektrifikace železnice a hned potom elektrifikace pravého dálničního pruhu pro kamionovou a autobusovou dopravu ;)

Elektřina v pravém pruhu : Samostatnou kapitolou je elektromobilita. Nejvíce se jí věnuje TOP 09 ve svém volebním projektu e-dálnice.

ekonomika.idnes.cz/volby-sliby-doprava-vlaky-rychlovlaky-elektrifikace-p0u-/eko-doprava.aspx?c=A170916_352272_eko-doprava_fih

Připravíme projekt e-dálnice

top09.cz/proc-nas-volit/volebni-program/volebni-program-2017/5-doprava-22530.html

volby.idnes.cz/volebni-inventura.aspx

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano, slibují to, ale dost o tom pochybuji, problém je že výstavba VRT může vysát příliš mnoho prostředků a navíc do elektrizace se nikomu moc nechce, jedná se přitom nejvýše o nízké desítky milionů na kilometr. Otázka v kterém předpisu je to co to brzdí. Chybí třeba kompletně alternativa k jízdě přes Třebovou a Brno, nebo i přes vysočinu do Žďáru se nikdo rozumný s +2000t škrábat nebude. Takže v elektrice je prakticky mezi Čechami a Moravou jedna jediná trať, přes Vysočinu se nikomu prostě nechce. Ani když se teď dělají opatření na její zrychlení tak to moc k ničemu nebude, jistě se tam nepřesunou ani osobní expresy.

Ty elektrifikované dálnice mají myslím víc praktických problém které z toho v podstatě udělají jenom složitě použitelný koncept.

Přesně tak.

Navíc jde o volební program ve stylu "nikdo vám nemůže dát to, co já vám můžu slíbit". Znám jednoho místního zastupitele - kupodivu také z TOP09 - který si dal do volebního programu de facto nesplnitelný bod. Nesplnitelný v tom smyslu, že "my jsme chtěli, ale kvůli těm ostatním to zatím nevyšlo". Velká výhoda takového nesplnitelného bodu je v tom, že může být ve volebním programu pro každé další volby, čili de facto "na věčné časy".

Ale to jsem odbočil, zpět k tématu - mám na mysli zejména e-dálnice. Prostě milá TOPka hledala něco, čím by se ve volebním programu odlišila od ostatních stran. Vůbec nevadí, že je to jen projekční příprava a že v nadcházejícím volebním období nemají šanci ten bod absolutně vůbec splnit. Takže budou opět vize, projekty, koncepty, spousta akčních plánů, konferencí, planých keců, sežraných rautů atd. ... místo aby se zaměřili na to, co by se dalo pro elektromobilitu udělat teď - protože hrozí, že by se jim to mohlo podařit splnit a díky tomu už by se to jako bod volebního programu v dalším období nedalo použít.

---

Nissan Leaf 24kWh, 163.000 km

A přitom stačí, aby každá obec nad určitý počet obyvatel poskytla zásuvku, kterou tam tak jako tak má, aby bylo možno nabíjet a MÁME ZASÍŤOVÁNO! - Volební program, který stojí naprosté minimum. Pak se to dá spojit s dopravní obslužností a už se to nabaluje - kolikrát obrovské peníze, které kraje platí za prázdné autobusy. Kdo se bojí dát zásuvku na zkušební období "zdarma" (například za parkovné, ...), může si pořídit Mennekes (aby si tam soused nemohl připojit cirkuli), ... Záleží, jak se to vezme. Takovýto program nikdo nemá?! Nebo alespoň podobný???

Realisticky (z pohledu politiku), proc delat program pro 2000 volicu (na komunalni urovni pro jednotky, v lepsim pripade desitky, kdyz nepocitam velka mesta)? Ve skutecnosti zrejme vyrazne min - nekteri nabiji jen doma nebo maji Teslu.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Celkem známá věc. A má bejt?
-40 % je sakra krvavej zákus do příjmů ropáků, diktátorů a teroristů.

Zbytek jsou, chemikálie, lepidla, maziva, barviva, ředidla, vosky, paragíny, izolace, pěnové hmoty, guma, pneumatiky, těsnení, léčiva, kosmetika, plasty, umělé tkaniny, pryskyřice, výbušniny ...

Leteckej bio petrolej se taky dělá ale nevim jak moc to bude využitelný.

Plasty se daj vyrábět i z kamenů či rostlinejch produktů, ale asi jen v omezený míře. Některé plastové výrobky lze rostlinami rovnou nahradit. Některé izolace jdou nahradit travinami, konopím či jinými rostlinami ale asi jen pár procent.
Z těch ostatních produtů se dá ještě pár procent ukousnout, ale moc toho zatím nebude.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Většina vašich vyjmenovaných věci se vyrábí ze zbytků co zůstanou v rafinerii po výrobě nafty a benzínu.

Píšu snad něco jinýho?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

off

Takže nebudem mít jen elektrický auta, ale i elektrický zbraně...
Projektily létající 6 machy daleko za horizont...
https://youtu.be/i737rM6FxqE

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Že prodeje BEV rostou exponenciálně není žídná novinka, říká se tomu logistická křivka a my s teď dostáváme do fáze exponenciálního růstu (exp > 1), který postupně přejde do lineárního (exp = 1) a pak opět do exponenciálního kde exp < 1. Problém, je že se velmi těžko odhaduje hodnota toho exponentu. Mohou to zbrzdit drahé baterie, nebo třeba nějaká komponenta (lithium) a urychlit například nějaká levná technologie opět třeba v oblasti výroby baterií. Bez OZE, infrastuktury a úložišť energie to nepůjde. Tyto technologie se sešly ve správný okamžik. Pokud jsou splněmy všechny podmínky, působí synergicky a pak může dojít k tomu, co popisuje autor článku.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Aas

:) logaritmicka

Logistická křifka, fakt to řek?!? No já se potentočkuju :))))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Kuci, vy ste s tou matikou trosku na stiru koukam...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Logistická_funkce

Obrázek uživatele Michelin

Ze i Kuk se posmiva a navic takhle blbe nevhodne to me trochu prekvapuje.
Diky hariprasadovi za pekny rozbor.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Náhodou jsem se posmíval upřímně neboť jsem byl o tom přesvědčen. Díky tomu, že jsem byl přesvědčen o blbosti, už to nejspíš nikdy nezapomenu a budu aspoň o fous moudřejší. Bez chyb se člověk nic nenaučí :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Michelin

:-)
Jsem rad, ze jsem se ve vas nespletl.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Grygar říkal, že vědci musí dělat chyby, ale musí je dělat rychle, aby se stihli posunout dopředu. Když se bojíte dělat chyby, tak se nikam nedostanete a stagnujete.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

A jeste dulezitejsi je davat na zakladni skole pozor :D

Dost z toho ses naučil na základce už neplatí :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Pravda, ale taky proto sem mel vzdy rad matiku. Te se to netyka. Tam bude vzdy 1+1=2 :)

Obrázek uživatele Radovan

Na základce byla matika super. Jen nám ji v osmičce nabourala rodinná výchova, kdy 1+1=3 a více. A pak už se to jen nabalovalo..... :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele Michelin

Nutnym predpokladem je ovsem umet uznat chybu a to je dnes velmi vzacna vlastnost, ktere si na lidech cenim.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

A nebát se ptát.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Dole se Kuk a anonymem dohadují o poslouchání rádia a to mi připomnělo tohle:
·
Koupil jsem si ve specializované prodejně automobilů nový Ford F250 Tri-Flex Fuel. Jezdí na benzin, vodík nebo etanol 85.

Vrátil jsem se do prodejny kde jsem vůz koupil s tím, že nemohu uvést radio do provozu.
Technik mi vysvětlil, že rádio je ovládáno hlasově. “Nelson” řekl technik směrem k rádiu a z rádia se ozvalo: “Willie, nebo Mandela?” “Willie” řekl technik a radio začalo hrát “On the road again”.
Potom technik řekl “Ray Charles” a z rádia zaznělo “Georgia on my mind”. Spokojeně jsem odjel a během příštích dní jsem si užíval poslechu mé nejoblíbenější hudby, od Beatles až po Beethovena.
Včera odpoledne nějaký pitomec projel křižovatku na červenou a málem mně zramoval. Ulevil jsem si slovy: “Piča jedna blbá!” a z rádia se ozvalo: “Vyslechněte si, v českém překladu, včerejší projev kancléřky Merkelové ve Spolkovém sněmu.”

Skvělý automobil! Nejlepší, co jsem kdy měl.

no jo. babis bude urcite lepsi alternativa ;)

Obrázek uživatele Michelin

+1
:-)

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Si najdi jak se Ozzy snaží ovládat hlasem autorádio ve svým autě. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.

To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.

Napsat článek tak, že závislost na ropě chýlí ke konci, protože se plánuje že za 30-35 let ! pokles dovozu a využití ropy o 60-100% dle země je asi stejně pravdivé jako text výše. Takovýto text má asi jedinou výhodu (pro autora), protože za těch 30-35let už jeho autor pravděpodobně nebude naživu aby ho někdo mohl konfrontovat s realitou.

Ty si taky věděl starou belu co se stane, když Steve Jobs vytáhl z kapsy šmatlafoun, stejně jako vysmátí borci z Nokie :))) Nikdo nemá ani ánunk co se stane zejtra, ani ti co se tím zabejvaj 24 hodin denně a berou za to miliony.
Jenom 13 let stačilo na to aby z ulic zmizeli koně a byli tam auta! Jenom 13 let stačilo aby se tisíciletí koňské dopravy spláchla do hajzlu. Jenom 13.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Argumentují tím, že to státy stojí 215 miliard eur, vždyť to palivo platíme z vlastní kapsy navíc s obrovskou daní...
A u elektřiny to bude stejné, až těch elektrických aut bude víc, tak bude elektřina do auta stát stejné peníze jak ten benzín...
Myslím že elektrické auto bude super, ale možná tak za 15 let, teď bych ho nechtěl.

Obrázek uživatele ePavel

To zni logicky, ted jezdit skoro zadarmo nechci, pockam si az to bude stejne drahe jako benzin.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obrázek uživatele M.Krupka

+1 :-) Nejsem tak bohatý abych jezdil na levnou elektřinu.

Obrázek uživatele Michelin

:-)

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele Vasek ION

EV auto ne ze bude dobre az bude draha energie ale prave ted ! je super jezdit za par kacek kdyz to ma jen par lidi jsem rad ze k nim patrim:)

Obrázek uživatele Michelin

Tak tak. A az ta elektrina levna nebude, vyrobi nam ji domaci FVE...

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele ePavel

Ono tito lide si neuvedomuji, ze je dost nepravdepodobne, ze bude zdanena elektrina pro auta. Jednak si ji doma muzeme vyrabet sami a jednak nam to tezko rozlisi, kdyz to clovek muze pichnout v garazi do stejne zasuvky jako mrazak. Takze pravdepodobne to bude jina forma dane, napriklad silnicni, kterou budou platit i ti, co budou v té době kupovat benzín za 40kč litr.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

není problém povinně montovat do všech aut včetně osobních elektronické zaplombované zařízení a platit mýtné podle počtu ujetých km a nedělám si iluze že v EU už o tom nebo jiném způsobu výběru spotřební daně z benzínu a nafty neuvažují, žádný stát si nedovolí tak obrovské výpadky, a myslím si že čezko pak stejně převezme jen model z Německa kde nástup EV bude rychlejší a masivnější, když už i samotný čez pochopil že nemůže jít hlavou proti německé Energiewende a pokud se se skřípěním zubů nepřizpůsobí tak na to těžce doplatí, vše jen jen otázka času a peněz, až opravdu přijde masové nasazení baterií jako úložišť tak nebude problém kupovat elektřinu jako obyčejné spotřební zboží

Obrázek uživatele ePavel

Jediné co se tu snažím říci je, že i elektromobily budou do budoucna jistě platit daleko vyšší daně, než dnes. Ale vždy daleko menší, než budou uvaleny na spalovací auta. Takže kdo si teď nekoupí kvůli tomuto elektrické auto je skutečně naivní a jen na tom ještě více prodělá.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obrázek uživatele Michelin

Nojo no. Dobre nam to ti ropaci v tech hlavach nakodovali. Nebyt vas a pana Kubise asi bych do dnes smyslel stejne hloupe.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele ePavel

Ropacka propaganda ala pan Loula samozrejme jede na plne obratky. Vetsi problem ale vidim v obrovske ochote cechu prijimat podstrcene polopravdy jako fakta a neschopnost uvazovani v sirsich souvislostech. O analytickém myšlení ani nemluvě. Elektromobilita není jen o penězích, není jen o dojezdu, ale souvisí s tím desítky věcí. Tak se alespoň snažím vysvětlovat a umožnit tu osobní zkušenost, to je velmi důležité.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Obrázek uživatele Michelin

Oni se ty polopravdy přijímají snadno, když celý život jezdíte auty, které vrčí a smrdí a pro palivo se jezdí jednou za čas, když se rozsvítí magické oko. Těžko si hned představit, že to jde i bez toho.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele ePavel

Ano, protože chybí ta zkušenost, nebo alespoň znát někoho, kdo elektromobil má. Já si naopak nedovedu představit to, že bych dnes řešil to co jsem řešil před třemi roky, jako abych včas vyjel letní naftu, jestli tahle zimní je skutečně zimní, jestli mám s sebou startovací kabely a tak...

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Naprosto souhlasím - ano, je to přesně tak. Je třeba s tím EV chvilku být a vyzkoušet kde co. Dnes jsem byl donucen po delší době vyjet Feldou (EV odvezl kamarád) a nestačil jsem se divit, co všechno musím řešit! A toho smradu! Takže ePavel přesně popisuje, jak i já kolem sebe nechápu ty lidi, co nám smrděj a může to být jakákoli třeba i nová kára nebo CNG - všechno smrdí. A také souhlas, že EV není jen o dojezdu (to jen příklad, je toho mnohem více).

Obrázek uživatele Michelin

Jestli mi ta nafta co jsem natankoval neodrovna vstřiky, že už zase budu muset na výměnu oleje, jestli mi tam dají olej co tam patří, jestli mi tam vůbec dají nějakej novej olej, jestli mi při výměně rozvodů něco nepodělají na motoru a tak...

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

benzín nebude meniť "v tej dobe" cenu? €1.26 dnes. a bol aj vyššie.
;-Q

tema par kackama moc neargumentujte. abych vas znovu nevyzval zverejnit propocty. to pak budou kecu, ze v podstate o ty kacky ani tak nejde. ;)

Obrázek uživatele ePavel

Ze zkušenosti má každý svůj úhel pohledu a svoje počty, které mu vycházení, nebo ne. Jeden započítá to co jiný ne jen kvůli svému úhlu pohledu. Třeba já bych mohl počítat návratnost svého prvního elektromobilu zakoupeného v roce 2013 takto:
Pořizovací cena: 16.980 EUR x 25,80 = 438.084kč
Platba za elektřinu v garáži za rok provozu: 2.250kč
Paušál čez: 12x100=1200
Najeto 16.000 km = cena za km necelých 22 halířů, ale....
Po roce jsem auto dealerovi vracel, dostal jsem zpět 16.980 eur, v roce 2014 při kurzu 27,60 = 468.648kč
Takže sečteno a podtrženo jsem za rok vlastnictví a 16tkm vydělal 27.114. A kdo z vás to má :-)))))

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

no, tak to jste jenom cislama potvrdil to, co jste v uvodu rekl. uplne mi neni jasne, jak jste po roce mohl vracet dealerovi auto za vyssi cenu, nez jste ho koupil kazdopadne me to ani moc nezajima. asi sam uznate, ze to asi nebude mit moc vypovidajici hodnotu o navratnosti investice. do elektromobilu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

souhlasím, vypíchnout 1 nejlepší rok o ničem nevypovídá, jediné co bych uznal celkové náklady např na 5letý provoz auta včetně kupní ceny vyděleno počtem km za 5 let, to je skutečná cena za 1km ale takhle to počítá jen málokdo, ta pořizovací cena je prostě brutální a s tou cenou na 1km brutálně zahýbá směrem nahoru, ale přesto všechno samozřejmě DĚKUJI za každý EV na silnici a že těm lidem není líto dát ty peníze!! ale pro lidi co kupují 10let staré ojetiny to ještě dlouho nebude, to je holý fakt

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslim, ze aj 10 let staré ojetiny pekne zmiznú z ciest, ked sa to brutálne neoplatí kvôlu brutálnym polatkom za prihlásenie a ešte väčším poplatkom za ekologickú záťaž, ktorú predstavujú. A možete si byť istý, že v dohladnej dobe to príde, inak by nikto nekupoval nové autá. A ten kto nebude mať na ekologickejšie auto jednoducho nebude vlastniť žiadne, lebo nebude mať na prevádzku starého smradlavého šrotu a viac sa mu oplatí zdielané auto. A na takúto dobu sa teším zasa ja, pretože za svoje EV som dal veľa a nie len kvôli sebe a rodine, ale sj ostatným okolo. A dosť ma štve, že nejaký chytrolín si myslí, že to odrbe tým, že si kúpi starý smradlavý šrot...

Tak to bych chtel videt, kdo takovouhle politickou sebevrazdu dobrovolne spacha... :)

Dokud je i olitany EV mimo moznosti pulky obyvatel, tak do toho nikdo nepujde. At uz kvuli primym nasledkum u voleb, tak kvuli tomu, ze hafo lidi z vesnic by misto placeni alespon nejakych dani sla na podporu, protoze by nemeli jak dojizdet za praci (verejna doprava je vesmes naprd).

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jasně a stát lidem povinně nařídí že si na ty nový předražený auta budou brát autotéky :-))) to dřív lidi začnou víc využívat i v malých městech sdílení aut nebo uber

Obrázek uživatele Michelin

Budte v klidu, propocty mi vychazi vice nez dobre.
A spotrebni dan, o ktere se tady bavime rozhodne nedela v cene paliva par kacek.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

tak kdyz ty propocty mate, tak je odhalte tedy ;)

Obrázek uživatele Michelin

Obávám se, že ve vašem případě to moc nemá smysl, spíše to bude o tom hrachu a zdi, neboť váš zaujatý pohled je zde už pověstný.

Ale pro ty co by to mohlo zajímat.
Za první půlrok jsem najel 35tis.km. Průměrná cena kilometru cca 0,20h včetně započtení paušálu na čip Čezu. Oproti spalováku stejné kategorie úspora cca 3Kč/km. Ročně tedy nějakých 210tis.Kč krát 8 let, (po které mám záruku na baterku a motory, tedy nehrozí žádná fatální oprava za statisíce) je úspora 1.680tis. což už samo o sobě dorovná rozdíl v pořizovací ceně mezi spalovákem stejné kategorie a mou Teslou.
Když budu optimista a uvěřím, že dnešní spalovák přežije nájezd 560tis.km tak jen náklady na pravidelný servis se vyšplhají do statisíců. Prodejní cena mé Tesly a spalováku s takovými kilometry na tachometru pak bude s největší pravděpodobností také ve prospěch mé Tesly tím spíše, že má Tesla má ještě doživotní nabíjení zdarma vázané na auto nikoli prvního majitele jako je tomu u těch dnešních.
Takže o 200% lepší zážitek z jízdy, autopilot a možná v budoucnu plně autonomní jízda spolu s vědomím, že nepouštím maminkám ve městech pod kočárek z výfuku jedy je už jen třešnička na dortu.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když jsme u těch servisních nákladů, kolik stojí pravidelný servis Tesly a jak často se dělá ?

Obrázek uživatele ozana

Doporučeno je po 20 000 km, není však povinná. Majitelé často jezdí až po 60 tisících. A cena je myslím kolem 600 eur.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dík, a ještě upřesnění - co se za těch 600 Eur vlastně dělá ? Přijde mi to docela hodně peněz na to jak je elektromobil jednoduchý

Obrázek uživatele Michelin

Ja absolvoval uz ten po 20k. Platil jsem 365e a delali celkovou kontrolu plus vymenu hepafiltru.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dík za info. No je to pecka vzhledem k faktu že celkovou kontrolu auta udělá například i STK (možná jen bez diagnostiky) za nepatrný zlomek téhle částky.

Obrázek uživatele Michelin

Je to pecka, kdyz se spalovacim autem teto kategorie date za garancku (ktera je povinna) cca 15tis. Kc.
Mimochodem jak tu nekdo napsal jenom ten hepa filtr je pry mala matrace, ktera vas ochrani i pred utokem chemickymi zbranemi, takze jen jeho cena musi stat za to...

Kdyz jsme u tech cen oprav, tak nedavno jsem byl menit poskozeny vnitrni plast patych dveri. Bal jsem se, ze u tak draheho auta se i s praci nevejdu ani do 5tis. Kc v prepoctu. Ziral jsem na tu fakturu jako na nejaky omyl, kdyz tam stalo 35e...

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No já bych právě čekal že servis Tesly bude mnohem levnější. U spalováku se pracně mění několik litrů drahého oleje, olejový filtr, vzduchový filtr, pylový filtr atd.

U Tesly mění jen ten jeden filtr ale peníze chtějí skoro stejné

Obrázek uživatele Michelin

Byl jste někdy u výměny oleje? Jestli vám tohle připadá pracné, pak by mě zajímalo co děláte za práci.
A drahý olej? To myslíte tu sudovku co nakoupí za 50Kč litr a prodají ho za 400 až 800? O vzduchovém a pilovém filtru nemluvě a ceně za hodinu práce 800 a více. To je fakt férovka.

Já vás nechci urážet, ale nejste také z nějaké jiné planety? To co se děje v servisech "zaběhlých" automobilek už hraničí s mafiánstvím a vydíráním.

Za první servis u ročního Peugeotu 5008 1.2 benzín mojí manželky, se kterým za ten rok najela 7tis.km si vzali 6.000Kč, slovy šesttisíckorunčeských. Vyměnili při tom cca 3 litry oleje (alespoň doufám) ten olejový filtr a pilový filtr. U auta, které stálo nové po slevách necelý půlmilion. A víte kolik se platí za servis aut, která stojí kolem 3 a více milionů...?

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale vždyť já souhlasím. Ano, servisy spalováků mají nekřesťanské sazby a i na filtrech a olejích účtují několikanásobek. Na Tesle servis nemění skoro nic a přesto účtuje podobné sumy jako ti vydřiduši za spalováky.
Normálně bych čekal že servis elektromobilu bude několikanásobně levnější

Obrázek uživatele Michelin

Málo to není, ale nikdo nevíme co všechno vlastně kontrolují a kolik času jim to zabere, ani kolik stojí ten hepa filtr.
Mě stačí, když to bude méně než servis klasického auta. Když k tomu pak přičtu úsporu na palivu tak je to už paráda. Z něčeho ty lidi v servisu živit taky musí, o stavbě superchargerů nemluvě.

Jinak servis levnějších ev je myslím o dost levnější. To by tu mohl zmínit někdo kdo jezdí s nimi.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Osobně nemám zkušenost, ale na Leaf prý kolem 2500 Kč prohlídka po 25 tis. km. Na Soul EV stojí Hepa filtr kolem 15-20 USD a člověk ho vymění z kabiny (schránka spolujezdce) za pár minut. Těžko říci, co by jiného mohl servis dělat, než výměnu filtru, kontrolu a doplnění kapalin a 1x za 4 prohlídky možná výměnu destiček - sada za 800,- Kč.

Servisní ceny v zahraničí

Obrázek uživatele Michelin

Vy mate v Soulu hepa filtr? Vsude nachazim jen obycejny kabinovy.
A Soul tak malo rekuperuje? Me i ve spalovaku vydrzeli desticky na 100tis. km. To spise jednou za dva roky se bude menit brzdova kapalina i u vsech ev.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Měl jsem napsat vzduchový, dle vzhledu jsem automaticky napsal hepa. Kolik vydrží brzdové destičky záleží na řidiči a kde jezdí. Já obecně moc nebrzdím, ale destičky v běžném autě mi vydržely max 3 prohlídky tedy cca 45 tis. km kotouče tak 90 tis. (samozřejmě určoval to servis, takže ti to mění co nejdříve). Jsou lidi co mění i po 30 tis. km destičky. Naopak na dlouhých trasách vydrží podstatně více, než při jízdách po městě, kde člověk stojí na brzdě prakticky pořád. V Soulu prakticky nebrzdím, kolik vydrží netuším, ale lidem co jezdí brzda-plyn rekuperace nepomůže, protože ta se při prudkém brždění moc neuplatní. Samozřejmě záleží i na provedení a kvalitě destiček. Při jejich ceně 800 Kč, to není podstatné. Četl jsem plán údržby, tam se mluví pouze o výměně oleje v převodovce po 120 tis. km, a výměně chladící kapaliny po 190 tis. km. Někde mají psanou brzdovou kapalinu po 30 tis. km.

Obrázek uživatele Michelin

Ja delal autoskolu s Pragou V3S a hned na to jsem svou ridicskou karieru zahajil na vojne s Tatrou 815 8x8, takze jsem mel vtluceno do hlavy podrazovat, podrazovat a brzdit motorem. Automaticky jsem to tedy pak prenesl i za volant osobaku. V kombinaci s delsima cestama mi opravdu vydrzeli desticky vzdy 90-100tis. km. Kotouce jsem, ale menil vetsinou rovnou take.
Rekuperaci u ev si proto vylozene uzivam, kdyz navic vim, ze se cast te energie pekne vraci zpet do baterie.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Tak ten tvůj Soul umí rekuperovat až 81kW. Přepni si během jízdy na zobrazení použití energie a přijdeš na to, že kdykoli kromě zařazeného neutrálu používáš ke zpomalení motor a až cca pod 10km/h do úplného zastavení brzdy. Takže předpokládám výdrž přes 300 tisíc km. Samozřejmě při správné údržbě, servis je bude muset občas pročistit.

---

2x Kia Soul EV
BMW i3

Max rekuperací jsem zaznamenal kolem 45kW v režimu B. Na delsi cestě 160km narekuperuje auto 1,5 kWh, což stačí pro klimatizací nebo topení v teplotách nad nulou. Když jsem přebíral auto se 13 tis. km, tak kotouč je znatelně obroušený, pochybuji že to dá 300 tis. km.

Když máte kterýkoli režim včetně B a šlápnete na brzdu, zvýší se pouze míra rekuperace. Brzdy se aktivují až při opravdu razantním brzdění.

---

2x Kia Soul EV
BMW i3

to je pravda, holt někdo přede mnou razantně brzdil.

KIA Soul, prohlídka 45000km, cena 385,-Kč.

---

2x Kia Soul EV
BMW i3

Obrázek uživatele Michelin

To je pekne. :-)

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele ozana

To vám, Teslu nemaje, nepovím.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

+1

chapu spravne, ze pocitate s rocnim najezdem 70 tisic km?

Obrázek uživatele Michelin

Kdyz jsem za pul roku najel 35k tak to za rok vypada na 70k.
A to nejsem zadnej velkej prebornik. Pred tydnem jsem potkal na SC ve Vystrkove Slovaka z Trencina. Mel krome barvy uplne stejne auto jako ja. Rikal, ze ho dostal o mesic pozdeji nez ja a jeste byl v lete mesic a pul s partou na motorce po zemich byvaleho CCCP, takze Tesla stala v garazi. No a aktualne mel najeto 46k... Ten si teprve chrochta jak je to levne auto.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

verte, ze rocni najezd 70tisic je opravdu tezce nad prumerem. berte prumerny najezd ceske domacnosti 25 tisic km. pokud vam tedy vysla navratnos pri tomhle najezdu 8 let, tak pri prumernem najezdu se dostavame do cisel, ktere v podstate znamenaji, ze je investice nenavratna.

Nechci být skeptik, ale zrovna dnes jsem psal komentář k tématu behaviorální ekonomie. Dá se říct, že každý dosazuje neznámé podle toho, jak se mu hodí, protože čistá pravda je moc komplikovaná.

asi na tom neco pravdy bude.

Průměrná česká domácnost taky nebude vlastnit Teslu X, ale Nissan Leaf nebo něco podobné nebo nižší hodnoty. Pak je zase ta návratnost i při těchto kilometrech reálná.

---

2x Kia Soul EV
BMW i3

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobry den
Mam 10 mesicu 30kw Nissan Leaf ve vybave Tekna. Kupovany novy od ceskeho dealera. Konecna cena 590tis bz dph. V soucasne dobe mam najeto (vetsinou soukrome cesty do zahranici) 45tis km.
Muzete mi nekdo rici, za jak dlouho, se mi oproti spalovaku investice do tohoto elektromobilu vyplati , Za garancni prohlidku jsem jiz zaplatil pri 30 tis km prohlidku ostudnych 1560,- kc a vlastnim rovnez drahy chip od cezu .

Neexistuje stejný spalovák ve stejné výbavě, takže ne :).

ano pri techto kilometrech je navratnost hodne realna, ale neni realne v tom ty kilometry i opravdu najezdit. respektive jedna se o hodne specifickou skupinu zakazniku. hosi navratnosti bych opravdu neargumentoval.

Obrázek uživatele Michelin

Jednak jsme se nebavili o prumerne Ceske domacnosti, ale navazel jste se primo do me osoby. Prumerna Ceska domacnost si take pravdepodobne nekoupi Xko, ale M3 nebo pozdeji Y.
Za druhe kdybych vam chtel venovat ten cas a spocital to podrobne vcetne servisu tak by vysla navratnost drive a pokud bychom se tedy bavili imaginarne pak bych do kalkulace zaradil namisto Xka P100D nejprodavanejsi verzi 90D a pocty by vypadali zase o dost lepe.
Ten cas vam, ale nevenuji, prestoze mi ho venoval autopilot, ktery za me prave ridi v kolone, nebot vas strach o praci vas stejne nenecha si to precist nezaujate.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

tak jste se predvedl. nejdrive argumentujete kackama, potom se prijde na to, ze v kalkulacich pocitate s nesmyslnyma hodnotama a nakonec me obvinite ze strachu o praci. toz hezky den.

Obrázek uživatele Michelin

Vy asi neumite cist. Vsechny hodnoty byli pravdive a navratnost 8 let vychazela jen z uspory na palivu, kdybych rozpocital podrobneji i servis, tak bude ta navratnost jeste kratsi.
Co je na tom podle vas tim nesmyslem?
A mozna jsem si vas spletl, ale nebyl jste to nahodou vy kdo mi tu pred casem po dlouhe diskuzi priznal, ze vetsina jeho zakazniku bude bez prace az se zacne jezdit jenom na elektrinu?

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

ano. spletl. my zakaznici to opravdu nejsou. kazdopadne pocitat s tim,ze se investice do auta vrati, kdyz najezdi 560tisic km, pocitat s tim, ze rocne najezdite 70tisic km je nesmysl.

Obrázek uživatele Michelin

Aha, takže podle vás bych měl začít říkat "bohužel nemohu přijet, protože podle pana rs je tak moc jezdit nesmysl".
A nebo je podle vás větší smysl koupit za 3 mega Q7, najezdit s ní za 4 roky 280tis.km, uvalit do servisu za tu dobu pár set tisíc další skoro milion do benzínu a pak jí prodat se štěstím za 1 mega a koupit si druhou a vše opakovat?

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

jo a jeste jedna drobnost. kolik z tech km stravite jizdou do servisu? ;)

Obrázek uživatele Michelin

Určitě méně než se spalovákem.

A určitě jste četl o Tesle, se kterou taxikář tuším v Helsinkách najel 400tis. a stále jezdí.

Je pravda, že nemám jistotu jestli ta Tesla ten půl milion najede a jestli ho najede bez zásadních problémů, ale jisté je, že 4 roky mám plnou záruku a 8 let záruku na to nejdůležitější, takže předpoklad, že to dám tu je docela velký. Zatímco u toho spalováku mám opravdu jistotu, že to nedá a nebo za takové náklady na servis, že se to opravdu nevyplatí udržovat při životě.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Micheline, nemá zmysel sa s týmto človekom o niečom doťahovať. Škoda času. On má vždy pravdu, aj keď ju vlastne nikdy nemá :-)

Obrázek uživatele Michelin

Už mě to taky ani trochu nebaví.
Pán má evidentně nějaký problém s tím přijmout fakt, že elektromobily si našli cestu na trh a bude jich už jen přibývat.
Jen nechápu proč člověk takového smýšlení chodí na tento server. Má nespočet možností kde si počíst o autech, která ho oslovují, ale raději tady vede nekonečné diskuze, které nikam nevedou.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Každý sme nejaký.
Niekoho teší, keď robí niečo zmysluplné a niekto má radosť, keď robí hlúposti...
Inak, čo sa týka toho ročného nájazdu, tak známy veľmi vážne uvažuje o Tesle, lebo jeho spalovák prestáva zvládať ročný nájazd 60 000km.
Má ho viac v servise, ako na ceste :-)))

Obrázek uživatele Michelin

To je přesně můj příběh. Totální frustrace z dnešních spalováků.

V podstatě, když jsem pochopil, že baterka není ten problém, neboli, že jí u ev neodepíšu po 4 letech jako v notebooku, tak mi došlo, že to tedy nemá žádný problém a mohla by to být ta správná cesta. Vydal jsem se po ní, a zatím je to fakt super. Žádné auto mě ještě nikdy tak nebavilo jako tohle. Někdy mám pocit, že bych se měl štípnout jestli se mi to jenom nezdá.

Přeji vašemu známému aby byl také tak spokojen. Hlavně ať se nenechá otrávit řečmi lidí kolem, kteří z neznalosti nebo závisti udělají všechno proto aby mu tu radost zkazili.
Možná, že jsem teď právě definoval pana rs.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja som do Tesly nešiel preto, že by som mal problém so spolahlivosťou spalovákov (všetky, čo so doteraz mal, tak mi slúžili pomerne dobre), ale preto, že som si uvedomil, že to je cesta do pekla. Pred viacerými rokmi som bol sľúbil, že jediné nové auto, čo kúpim bude elektrické a keďže sluby sa musia plniť, tak som sa rozhodol pre Teslu a lutujem iba to, že som ju nemal skôr. Ten pocit šoférovať takýto stroj, fakt stojí za všetky prachy. Ten, kto to nezažije, nepochopí...
O tom, že môj známy bude spokojný vôbec nepochybujem.
Prajem veľa spokojných kilometrov.

Obrázek uživatele Michelin

Díky, vám také.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

podle mne je pitomost rikat, ze je auto navratne po najeti pul milionu kilometru. po pul milionu kilometrech je na odpis i ta vase tesla i ta audina. a bavit se co je na odpis vic je take pitomost. tohle rikejte vsem , co se budou ptat na navratnost.

Nejvic na odpis si posledni dobou ty.

Obrázek uživatele ozana

Taky existují 3x levnější elektromobily než je Tesla Model S/X.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

taky ma nizsi dojezd

Obrázek uživatele Radovan

Za méně peněz, méně muziky :-)

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Bolt má vyšší dojezd než Tesla 75D, takže to není pravidlem.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Radovan

Vida ho, kluka. Máte pravdu. Ono se vlastně může stát, že pokud další nějaké menší auto dostane velkou baterku, že baterkově slabší Tesly díky váze a rozměrům v dojezdu prohrají. Přestože budou dražší.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Konečně začíná aspoň někde konkurenční tlak.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel, sice nám ji levně vyrobí FVE, ale nebude problém, do auta povinně zamontovat nějakou sledovací krabičku a za každý ujetý km platit dań. On Babiš už něco vymyslí.

Obrázek uživatele ePavel

Nemyslete si ale, že se daňové zatížení ještě někdy srovná. Jezdit na benzín bude vždy zatíženo víc. A nůžky se budou rozevírat. Ti méně chytří to možná pochopí, až bude benzín stát 50 korun.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 220.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdo ví, třeba až spotřeba benzínu poklesne tak ještě naopak zlevní

Obrázek uživatele Radovan

Taky jsem se, když jsem ještě jezdil spalovákem, občas zasnil a zavzpomínal pár let nazpátek, kdy litr naturalu stál 25,-, na vesnických a firemních pumpách i 21,- Kč / litr. Od té doby už jsem si jen četl o velkém zlevnění ve stylu z 30,60 na 30,20 a podobných plýtváních slovy. Podle zákona nabídky a poptávky by to tak být mělo. Akorát prozatím jsem si to jen četl v novinách, o kolik desítek procent zase klesla cena barelu ropy Brent a na míjených stojanech čerpacích stanic pohyb žádný. Nebo naopak směrem vzhůru, třeba před letními dovolenými. Uvidíme.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je jasné, že skôr, či neskôr takéto niečo na nás vymyslia. A možno to bude skôr ako si myslíme a preto treba výhody EV využívať už teraz.
A ako píše Vašek, aj ja som rád, že patrím medzi tých pár šťastných...
Tí, čo budú čakať až budú EV lacné a omnoho viac rozšírené ako teraz, tak budú na tom s nákladmi na dopravu rovnako, alebo možno aj horšie, ako sú teraz.

Obrázek uživatele Michelin

To bez pochyb, stejne jako bez pochyb tu silnicni dan pak napari i tem zbyvajicim spalovakum, takze ev na tom budou zase lepe.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele Vasek ION

dik za stejne nazory, oni lidi zapominaj ze pred 5lety stal benzin 34-36kc a to az se vrati tak hned se budou hledat jine moznosti dopravy

Obrázek uživatele Michelin

Bohuzel hodne lidi totiz trpi kratkozrakosti a ztratami pameti.
Je nejak cim dal tezsi narazit na nekoho s kym se da normalne mluvit a to ne jen tady, kde to umocnuje anonymita. Proto si take vazim kazdeho normalniho cloveka, ktereho potkam.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

A proto s klindným svědomím volej bamberkýho místra Zemana a jiné stbáky, či rovnou komouše.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Michelin

Presne tak. A pritom jak napsal jinde Carlos, nikdo z tech co je voli se ve skutecnosti nema tak spatne aby mel duvod hledat a volit nekoho takoveho.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Maj se jak prasata v žitě, ale jenom by ještě chtěli toho mercedesa co má soused a jeho prachy :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Michelin

Ale sousedovo stresiky v praci a zniceny zdravi to nechteji. Pekne kolace bez prace.

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obrázek uživatele Radovan

Klasika. Každý vidí je záhon nádherných růží, ale už ne rýč a hromadu hnoje za nimi.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele Michelin

Pekne prirovnani. :-)

---

To Tesla dává křídla. 68tis. elektrizujících km.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů Circontrol

Newsletter