Uhelní giganti investují do obnovitelných zdrojů energie

Radomír Dohnal - 22 Srpen 2017

Korporace pohybující se v uhelné sféře stále častěji investují do obnovitelných zdrojů energie. Omezují tím totiž vlastní výdaje a současně sbírají zelené kredity.auto těžba uhlí Čína

O budoucnost se uhelné giganty nebojí. Investují totiž do OZE.
foto: EPA

Velké energetické koncerny, které se zabývají těžbou a dovozem fosilních paliv, hledají stále nové zdroje financování. Stávající trend má ale poněkud nečekaný směr.

Snižování emisí vlastních provozů se totiž dotýká i fosilních korporací. A nejsnazší cestou se pro ně zdá být investice do obnovitelných zdrojů energie.

„Očekáváme, že nás celkový příspěvek do sekce OZE se v dalších letech bude dramaticky zvyšovat,“ zaznívá například z hnědo-uhelného giganta BHP. Přínosy plynoucí z čistých bezemisních zdrojů nemohou ani tito globální znečišťovatelé ignorovat.

Jak se můžeme dočíst například ve výroční zprávě společnosti Glencore (největšího světového lodního přepravce uhlí), podíl obnovitelných zdrojů v jejich energetické bilanci za loňský rok činil 19 %.

Společnosti, které se zabývají těžbou a zpracováním fosilních zdrojů, tak lakují na zeleno skutečnost, že sami výrazně ke globálním emisím přispívají. Někteří to popírají, jiní připouští, že obnovitelné zdroje mají v budoucnosti světa místo. Proč?

„Očekáváme totiž další nárůst podílu obnovitelné energie, a stejně tak předpokládáme nárůst absolutního objemu vytěžených fosilních paliv,“ zaznívá z Glencore. To proto, že výroba nástrojů k zužitkování obnovitelných zdrojů energie si bude nejprve žádat dostupnou energii z tradičních fosilních zdrojů. I když tím zmíněné společnosti připouští, že dnes pracují na konci své existence, o budoucnost se tolik nebojí.

V určitých segmentech průmyslu bude prý mít totiž spalování uhlí vždy nezastupitelnou úlohu. „Uhlí zůstane zásadním, bezpečnýma spolehlivým zdrojem při výrobě elektřiny. Tento podíl na světové poptávce zůstane kolem 40 %. Výroba oceli se také v 70 % neobejde bez uhlí, stejně jako v devadesáti procentech zůstane nezastupitelné a nenahraditelné při zpracování cementu.“

Těžba, transport, i procesy výroby jsou i nadále velmi energeticky náročné procesy. A společnosti, které při nich využívají fosilní zdroje energie, se snaží snižovat emisní produkci s pomocí OZE.

Například čtvrtý největší producent uhlí na světě, společnost Rio Tinto, dnes funguje z 36 % na obnovitelné zdroje. Prakticky celá jeho přidružená výroba (zpracování hliníku) dnes funguje jen na energii z vodních elektráren.

Těžba a transport fosilních paliv stále generují ohromné zisky, a majitelé takových korporací se chtějí zajistit do budoucna. BHP Billiton proto masivně investuje do solárních farem v Austrálii.

Společnost AngloAmerican vkládá 12 % svého ročního obratu do solárních projektů a biomasy. Uhlí má prý pořád budoucnost, i když ho obnovitelné zdroje při výrobě energie převálcují.

Zpět na HybridPřidat komentář

off

V Nigérii pytlačej ropu z ropovodu, sami jí destilujou a přitom devastujou prostředí... Té zase chuťovka.
https://widerimage.reuters.com/story/nigerias-illegal-oil-bunkerers

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Jan Veselý

80% světové spotřeby uhlí tvoří výroba elektřiny. Tam se všechno rozhodne, tam uhlí v posledních několika letech ztrácí. Bude tu s námi sice ještě celkem dlouho, ale bude to dlouhodobý ústup.
A jinak, české hutě snížily oproti roku 1990 spotřebu uhlí na jednotku vyrobené oceli asi o polovinu. A dalších 50% dolů vypadá technicky možných. A taky není vůbec jistá budoucnost oceli. Na světě jsou dva velké týmy (USA, Německo), které tvoří kombinace top technických VŠ a velkých průmyslových podniků, které intenzivně pracují na poklesu ceny kompozitů s uhlíkovými vlákny. Mají ambici snížit cenu na 2 USD/kg ze současných ~12 USD/kg. Přitom cena okolo 4 USD/kg by znamenala, že by byly levnějším konstrukčním materiálem než levná konstrukční ocel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

IMHO nahradit uhlí nebo ropu nelze žádnými regulacemi nebo dotacemi. Musí se počkat až začne docházet a stoupne její cena. Pak její nahrazení alternativami bude přirozeným vývojem trhu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tvrdit, že:

"V určitých segmentech průmyslu bude prý mít totiž spalování uhlí vždy nezastupitelnou úlohu."

má stejnou hodnotu, jako když v roce 1908 po spuštění prvního výrobního pásu produkce Ford Model-T , tvrdili výrobci sedel a kočárů, že auta jsou nebezpečná a koně budou mít v určitých segmmentech dopravy stále nezastupitelnou úlohu...

A ne snad? Takova Velka Pardubicka v Teslach X by asi pusobila ponekud zoufale, zvlast treba u taxisu ;)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Další debilní přirovnání - dostihy jsou druh dopravy :)))
Pokud mermomocí potřebuješ překonávat vykopy pořiď si monster truck nebo pásáka a dej si do něj pohon dle libosti :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

A co doprava za kocháním se ?
Nebo muly v horách... taková Tesla v táboře pod K2.

Sahara! No dobrá, velbloud není kůň no :-D

---

Leaf mi stojí na parkovišti, zatím... Boo
Najeto: Londýn-Praha (cca 1000km?)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Do salámu je taky lepší kůň než Tesla :-)

Koně jsou výborný pro svoz dříví v lese, pro nahánění dobytka, vožení turistů a pro Amishe co nepoužívaj elektriku ani spalováky.
A taky na vyprošťování nemohoucích kamionů z pangejtu :D
https://www.youtube.com/watch?v=dKJoKLpTAG4

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Tisíce koní umírá na dostizích.
http://www.horsedeathwatch.com/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Michelin

Sice obcas rikam, ze jsem ty auta spise preskocil nez predjel, ale mate pravdu taxis bych asi fakt nedal.

---

To Tesla dává křídla. 76tis. elektrizujících km.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolProdej pneu 100% onlineKariéra EVC Group

Newsletter