Tesla v Texasu nesmí prodávat své elektromobily

Jan Horčík - 15 Duben 2013

Texas, druhý největší stát USA, je často označován za stát ve státě. Není tomu tak dávno, co se objevily zkazky o jeho možném odtržení. Země s 26 miliony obyvatel je překvapivě nevstřícná k elektromobilům. Jeden tamní zákon totiž zakazuje výrobcům elektromobilů prodávat svá auta přímo. Elon Musk, šéf Tesla Motors, to chce pochopitelně změnit.auto Tesla Store Model S v obchodu Texas

Tesla Model S v obchodu Tesla Store
foto: Tesla Motors

Skutečnost, že Tesla Motors prodává své elektromobily skrze vlastní showroomy a nevyužívá síť dealerů jako ostatní automobilky budí nevoli napříč Spojenými státy. Automobilka čelí nebo čelila žalobám ve státech New York a Massachusetts.

V Texasu je však problém o řád komplikovanější. Tesla tam prostě a jednoduše svá auta prodávat (zatím) nesmí. Vzhledem k tomu, že jde o stát s druhou nejvýkonnější ekonomikou a druhým nejvyšším počtem obyvatel v , citelná rána. Elon Musk dokonce tvrdí, že je to pro Teslu otázka “života a smrti”.

Musk dokonce kvůli této věci nedávno vystoupil před texaskými zákonodárci v kapitolu v hlavním městě státu v Austinu. Snažil se podpořit zákon 3351/1659, který předložil poslanec Eddie Rodriguez, a který má umožnit výrobcům elektromobilů prodávat svá auta i bez oficiálního dealerského zastoupení.

Podle Muska je prodej elektromobilů odlišný od prodeje klasických vozů a přímý prodej je podle něj “nejlepší šancí nové elektromobilní společnosti na úspěch”. Elektromobily se podle něj nemohou prodávat vedle klasických benzinových aut, protože vždy budou minoritní záležitostí co do objemu prodejů i servisování.

Naším cílem je přivést elektromobily na masový trh tím, že budeme vyprávět náš příběh, vzdělávat veřejnost o elektromobilech, a nabízet ta nejlepší auta na světě,” komentuje aktuální snahu Elon Musk v tiskové zprávě.

Podle Muska nedokážou běžní dealeři vysvětlit výhody přechodu na elektrický pohon bez toho, aby zároveň nepodkopávali svůj tradiční byznys. Jednoduchá matematika podle Tesla Motors ukazuje, že žádný dealer nemá důvod prodávat elektromobily se stejným nadšením jako zbytek své nabídky.

Tesla podle tiskového vyjádření “pouze hledá možnost prodávat a servisovat svá auta a vyprávět příběh elektromobilů nespoutaným způsobem, čímž dá texaským spotřebitelům možnost učinit vlastní volbu ve prospěch udržitelné dopravy”.

Jako “vnadidlo” pro texaské zákonodárce Musk ve svém projevu zmínil, že nová továrna Tesla Motors by mohla vyrůst právě v Texasu. Mohly by se tam vyrábět elektrické pick-upy.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Zajímalo by mě, jak řeší prodej přes internet? To si nemůžu koupit auto ani tímto způsobem?

Obrázek uživatele Jolinar

Myslim, ze v Texasu ani takhle. Jestli se nepletu tak vsechny Modely S v Texasu jsou vlastne prodany v Kalifornii, nebo jinem prilehlem state a nasledne majitelem prevezeny (na jeho vlastni naklady) a prihlaseny v Texasu :-(

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zajimava informace ohledne tesly a to ze Elon zacal realizovat dodavky vozu tesla do autoservisu za ucelem nahrady pro sve klienty v pripade servisovani vozu tak aby zakaznik nemusel cekat a mohl tak pokracovat ve sve praci.
Predstava je takova ze pokud je treba neco udelat na vasem aute, tak prijedou k vam domu a udelaji vymenu aut jako nahradu na dobu opravy. Zajimava vec na tom je ze se jedna o ,,85-kWh Model S Performance Edition,, bez ohledu na to jakou verzi ma zakaznik zakoupenou.

Obrázek uživatele Jolinar

jj, ale taky rekl ze to nebyl jeho napad, ale ze insiroval u konkurence... u Lexusu myslim.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Děkuji za článek o než jsem poprosil. Jde tedy o zákon přímo proti elektromobilům, nebo nepřímo o zákon, který nařizuje prodej všech aut přes dealery - tedy prodejce jež doporučí nějaký vůz na základě požádavků o výbavě a ceně potencionálního zákazníka. Chápu to tedy správně, že jde o to, že Tesla nabízí auta přímo lidem, kteří Teslu chtějí.

Tesle tedy vadí, že by se porovnávala se spalovacími auty a elektromobil by byl ve značné nevýhodě právě díky nutné změně myšlení a přístupu k těmto bateriovým autům.

O žádném nadvytváření pracovních míst a nákladů nejde? Ani o zvýšenou cenu o provize a skladování?

Obrázek uživatele Jolinar

Jeste doplnim:
Tesla si chce prodavat auta podle sveho bez toho aby jim do toho kecala a brala cast zisku nejaka treti strana, proste dealeri. Navic taky maji svuj uceleny design obchodu na strategickych mistech s vysokou hustotou bohatych obyvatel, ktery by dealeri nemuseli nedodrzovat.
Dale pak u dealeru je bezne, ze se da smlouvat na cene auta. To Tesla nedela, ti maji pevnou cenu.
A ani bych nerekl, ze se nechcou srovnavat s beznymi auty, spis naopak svoje auta radi srovnavaji se spalovacimi, obzvlast v ohledech, ktere se jim hodi a kde jejich auta vynikaji nad spalovacimi.

Obrázek uživatele Jolinar

Jestli jsem dobre pochopil ty Texaske zakony co jsem kde na netu cetl, tak zakazuji prime prodeje vsech aut (elektromobilu i spalovacich) primo zakaznikum. Nejde jen o elektromobily jak je uvedeno v tomto clanku.

Ale pokud mi date nejaky odkaz, kde pisou opak, rad si ho prectu. Dost me to zajima...

Ten zakon 3351/1659, ktery chce Tesla prosadit jsem cetl a jedna se vpodstate jen o vyjimku z aktualne platneho zakona, ktera je psana primo na miru pro Teslu.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ano, nejde výlučně o elektromobily. V Texasu prostě žádná automobilka nemůže prodávat auta přímo, ale musí k tomu mít dealera. Podobnou verzi zákona, více či méně odlišnou, má údajně většina států USA. Proto také ony žaloby - např. v New Yorku ale soudce potvrdil, že Tesla dealery nepotřebuje.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Jolinar

Mnoho z tech statnich zakonu predpoklada ze automobilka ma nejakeho dealera a pak se rozhodne ze ho obejde coz se uz neda. Tesla ma vyhodu v tom ze nikdy zadneho dealera nemela a muze tak obejit nektere zakony. V kazdem state jsou tyto zakony dost jine.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol