Elektromobily mají spotřebovávat elektřinu při jízdě a ne, když právě stojí v garáži. Jenže nejžhavější elektromobil současnosti, Tesla Model S, má právě tenhle problém. Tesla se snaží řešit upíří spotřebu softwarovými úpravami, ale zatím se jí to nedaří.
foto: Tesla Motors
Výrobci spotřební elektroniky problém „upíří“ spotřeby, kdy televize, tiskárny a jiná zařízení spotřebovávala nemalé množství elektřiny ve stand-by režimu již léta poměrně úspěšně řeší. V oblasti elektromobility jde ale o novinku.
Řada majitelů ví, že když nechá svou Teslu přes noc jen tak stát v garáži nebo venku, bez připojení k elektřině, druhý den bude mít na indikátoru dojezdu až o několik desítek kilometrů méně. Automobilka Tesla Motors slíbila, že se na problém zaměří.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Z Tesla Motors odchází George Blankenship, strůjce jejího prodejního úspěchu
Zhruba před týdnem proto konečně vydala dlouho očekávaný update firmwaru svého auta. Ten by měl „významně snížit spotřebu automobilu když je vypnutý“. Podle redaktora magazínu Green Car Reports Davida Nolanda (souběžně majitele Modelu S) je to ale polovičaté řešení.
Ten si změřil, že jeho auto „sežere“ až 4,5 kWh denně i když jen tak stojí. Na tom je jasně vidět, že Tesla je vskutku vůz 21. století – je totiž plný elektronického vybavení, zejména senzorů a počítačů. Ty všechny musí být neustále v běhu aby vůz vždy dokázal být ve střehu když po něm jeho majitel bude něco chtít.
Jenže 4,5 kWh denně vynásobeno počtem prodaných Modelů S (kolem 20 000) a počtem dnů, které už dlí u svých majitelů, rovná se podle Nolanda zhruba 15 GWh. Tedy zhruba denní produkce středně velké jaderné elektrárny.
Elon Musk, šéf automobilky Tesla, osobně sliboval řešení tohoto problému už před řadou měsíců. Řešení přišlo v podobě tzv. „sleep-módu“ v novém firmwaru verze 5.0. Jenže ten se nakonec dostal k minimálnímu počtu majitelů Modelu S, protože obsahoval řadu bugů.
Teprve v polovině tohoto měsíce – listopadu 2013 – se k většině majitelů Modelu S (alespoň v USA) dostal update firmwaru na verzi 5.8. Noland nelenil a znovu přesně změřil kolik vůz spotřebuje energie při pouhém stání. Vyšlo mu, že průměrně o 25 % méně.
To není příliš radikální zlepšení, ale alespoň nějaké. Noland už proto, nejspíš stejně jako zbytek majitelů Modelu S, netrpělivě očekává update firmwaru verze 6.0.
Takový problém mají
Takový problém mají mobily i tablety – i když jsou vypnuté tak se dokáží samovybíjet…. Ale říkám „mají“, ale dost možna je to už spíš otázka minulosti, protože například Microsoft o svým novým tabletu Surface Pro přímo tvrdí, že když se vypne a za měsíc zapne, tak bude mít stejnou kapacitu… Tak pokud to je problém i elektromobilů, tak je každopádně jen dočasnej… 🙂
ano navic podle tweetu Elona
ano navic podle tweetu Elona Muska, se zrejme jednalo o defektni 12V baterii, ktera se porad dobijela. Mozna pan Noland priste zavola do servisu predtim nez bude psat takove clanky, ktere pak kazdy prebere.
Take uzivatel Franta nize v diskuzi potvrdil ze netrpi stejnym problemem jako pan Noland.
Díky za upřesnění!
Díky za upřesnění!
moc drahé
všechno to je
moc drahé
všechno to je moc drahé
pořád si můžete koupit
pořád si můžete koupit 12let starý elektromobil za 1/12 ceny Tesly model S
nenechte se vysmát s
nenechte se vysmát s 1/12…už jen někde najít starší elektromobil,který je na prodej je problém a už vůbec ne za 1/12 ceny,golf klidně za 400 000…nový ford connect za 1 000 000 a to malé nové bmw zrovna tak,nedávno jsem telefonoval s pánem,který dotáhl 2 x saxo elektric po 100 000 bez baterií,nechal si za 40 000 udělat nerez nové boxy na baterie a na ty baterie asi nemá,protože obě saxa stojí v sázavě na parkovišti u železářství už půl roku…
elektromobil Peugeot 106
elektromobil Peugeot 106 Electric za 150tisíc
viz web evcgroup.cz/cs/bazar.html
nebo u pana Vegra, cena kolem 200tisíc
To není zlá cena za
To není zlá cena za elektromobil s původními NiCD aku ve slušném stavu. Ale na druhou stranu spalovací verze téhož je 10x levnější, takže čistě z ekonomického hlediska je to zcela mimo.
Čistě z ekonomického
Čistě z ekonomického hlediska se nákup jakéhokoli automobilu, který se nevyužívá pro podnikání nevyplatí. MHD a taxíky vyjdou nákladově lépe, když jedete vlastním autem tak platíte za pohodlí.
Takže chcete jezdit autem? A chcete jezdit na elektřinu?
dle čeho tak soudíte?
dle čeho tak soudíte?
4,5 kWh je strašně moc, to
4,5 kWh je strašně moc, to je cca 190 W stálého odběru. To nemůže mít palubní elektronika auta, vždyť to je odběr výkonného rackového serveru. Pokud to tak je, tak je něco hodně špatně. Zdá se mi, že by to mělo jít snížit ne O 25% ale NA 25% nebo ještě méně (tedy podle hodně laického odhadu založeného jen na porovnání s IT produkty typu routerů, mobilních telefonů a podobně, které dělají plus mínus to, co by se asi od stojícího auta dalo čekat, že bude dělat).
mrknete co pise uzivatel
mrknete co pise uzivatel Franta o svojem Modelu S
Tazko tomu uverit
4,5 kWh
Tazko tomu uverit
4,5 kWh denně vynásobeno počtem prodaných Modelů S (kolem 20 000) a počtem dnů, rovná se podle Nolanda zhruba 15 GWh. Mne vyslo 90 MWh.
a este krat 365 dni
a este krat 365 dni
Moje zkušenosti jsou
Moje zkušenosti jsou podstatně jiné. Pokud svůj Model S nechám usnout tak je úbytek dojezdu za 12 hodin, 0 až 2km. Zatím teprv zjišťuji od čeho závisí jestli vůbec k nějakému úbytku dojde, protože je docrëla běžné, že z dojezdu neubude ani 1 km.
Zatím mám vysledované následující faktory:
– je docela důležité abych se kolem auta nemotal s klíčem v kapse, přesněji, aby auto nedetekovalo přitomnost klíče, protože to ho pokaždé vzbudí.
– pokud otevřu dveře auta, auto okamžitě začne tlakovat brzdový systém a zkoriguje výšku podvozku.
– pokud použiji aplikaci v mobilu a spojím se s autem, tak se auto taky vzbudí.
-Musí tam být nějaký
-Musí tam být nějaký hlavní vypínač/hlavní jistič kterým odpojíte akumulátor od systému a můžete v klidu přijít i za půl roku a v klidu odjet .
-Jaký je postup, když je akumulátor vybitý na kritickou hodnotu.Auto má el.vysouvané kliky a el.ovládaní víka nabíjecího konektoru.Jaký je nouzový postup oživení akumulátoru ?
-Nevěřím že tyto problémy nebyly brány v potaz . Připomíná mi to auta s LPG kdy si uživatelé ani nepřečtou návod a neznají uživatelské povinnosti, které s toho plynou.
Vždyt i klasické auta mají problém s klidovým odběrem proudu . Centrální zámek, Příjmač dálkového ovládaní dvěří ,Alarm ,autorádio ,řídicí jednotka motoru .Když se sečtou klidové odběry proudu tak to třeba do měsíce vybije akumulátor.
V zimních měsících je to ještě vice aktuální.
Také stačí nedovřené dveře a po víkendu s garáže neodjedete.
Na jednom autosalonu jsem se dotazoval na záruku na akumulátor. Vystavovatel se rozpovídal jak se mu často stává že lidé příjdou na začátku sezony reklamovat zničený olověný startovací akumulátor. A on jim odpoví. Že v návodu, který si očividně nepřečetli je jasně uvedeno jak se má ošetřit akumulátor před dlouhodobou odstávkou. Na lidskou lenost se záruka nevztahuje.
Dobré to je u Lexusu CT
Dobré to je u Lexusu CT 200h – zapomněl jsem auto zamknout, za dva jsem přišel do garáže a (přístrojová) baterie vybitá. Ovšem bez baterie se nedá k baterii dostat – je vzadu vpravo pod podlahou kufru a páté dveře se otevírají pouze elektricky 😉 … S autem z garáže nešlo vyjet, převodovka má elektricky zařazené „P“. Naštěstí navzdory nedostatku místa v garáži se podařilo s externí baterií protáhnout okolo auta dopředu a napojit ji – pak už žádný problém, systém se aktivuje a začne vše napájet už z trakční baterie, ale nemožnost dostat se k vybité (přístrojové) baterii je vskutku geniální …
Jsou to ale hlavičky ti
Jsou to ale hlavičky ti kluci japonští…
To chcete říct, že auto
To chcete říct, že auto se bez uzamknutí nepřepne do režimu spánku? To uměla už stará fabie. Ta po nějakém čase i s otevřenými dveřmi vše vypla a odpojila…
Ano pane Franto souhlasím s
Ano pane Franto souhlasím s Vámi. Jak v jiném článku píše pan Michal člověk si na elektromobil musí zvyknout a naučit se ho používat. Jinak ale podobný „nešvar“ existuje i u moderních aut dneška s elektronickou výbavou. I u těchto vozidel jde elektrorozvody aktivovat a budit pouhým přiblížením se elektrickým klíčem a nemusíme být ani upozorněni dvojblikem nebo odblokováním dveří. Je smůla, že u těchto vozidel nejde použít starý dobrý mechanický odpojovač baterie, problém by se vyřešil ale zároveň by se vynuloval elektronická konfigurace přednastavená výrobcem atd.
Tak tohle je docela pádný
Tak tohle je docela pádný argument proto si Teslu nekupovat. Aneb není nad to, když si člověk třeba odletí někam na měsíc a vrátí se zpět a má u auta úplně vytřískanou baterkou, kterou v podstatě může skoro vyhodit.
Tyto akumulátory vždy
Tyto akumulátory vždy obsahují hlídací elektroniku BMS
(Battery Management System) Která je odpojí, když se napětí sníží na kritickou hodnotu. To samé je i u nabíjení kdy je hlídáno nabíjení každé bunky zvlášt .
http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system
Tesla Model S vampire drain after 27 days in winter
http://www.youtube.com/watch?v=JEPBkjmS2uE
Už jsem to psal v
Už jsem to psal v souvislosti s Tesla model S jinde. Tato zima bude pro Tesla Motors klíčová. V Norsku bývají v zimě velmi nízké teploty. Vzhledem k počtu prodaných elekromobilů v této lokalitě to bude zkouška odolnosti. Baterie se musí vyhřívat, takže spotřeba ještě poroste. Jaká bude bilance po zimě (průměrná spotřeba a poruchovost ve standby) rozhodne o tom, jestli bude Model S expandovat nebo stagnovat (utlumení nepředpokládám). Platit dvojnásobné účty za elektřinu jenom kvůli autu zaparkovanému v garáži se nebude chtít každému.
preto by mohli do
preto by mohli do elektromobilov montovať nezávislé kúrenie, predsa len je škoda márniť ušľachtilú formu energie – elektrinu na obyčajné kúrenie, mohlo by to fungovať napríklad na metanol alebo etanol
Takže vudem plýtvat ropou
Takže vudem plýtvat ropou na to aby se řidič zahřál, když to jde udělat jinak? Ale co umělé hmoty, co se vyrábí nebudou v budoucnu potřeba, lepší prhnat přes oheň…
P.S. komentář neznamená, že souhlasím s ekologií ala německo, zavřít atomové a postavit uhelné+plynové. Prostě ekologii ve stylu říše NEEEEE.
metanol, etanol, nějak mi
metanol, etanol, nějak mi nedochází souvislost s ropou…..
metanol a etanol sa
metanol a etanol sa nevyrába z ropy.O plasty obavy mať nemusíte, ropy totiž ako suroviny na výrobu plastov bude dostatok ešte na mnoho rokov, pretože z celkových zásob ropy sme zatiaľ vyťažili len malé percento, problém s ropou totiž nebude jej nedostatok ale jej ťažká dostupnosť a tým pádom treba bude vynakladať čoraz viac energie na jej ťažbu až sa dostaneme na úroveň že jej ťažba nebude energeticky výnosná.
Sice to nebude výhodné,
Sice to nebude výhodné, ale to jen s porovnáním se stacionárním zdrojem proudu – tedy třeba teplenou uhelnou elektrásnou na pevné zemi – jinými slovy pro letadla se zřejmě ještě dlouho vypltí nějaké ty uhlovodíky dolovat – vysokou energetickou náročbost ovlivní cenu paliva a tím cenu letenek.
Stejně jako cenu těch plastů – teprve od určité ceny se je pak zase vyplatí vyrábět z jiných zdrojů – tedy zemní plyn, černé uhlí a nakonec trvale obnovující se bioamsa a důsladné recyklace třeba i formou placeného výkupu (možné další problémy jako hsou dnes u barevných kovů s jejich sběrači samozřejmě chápu).
Ale to bude ještě nějaké
Ale to bude ještě nějaké to desetiletí nebo století trvat. Prozatím na jednotku vložené energie do těžby, zpracování a dopravy paliv z ropy dostaneme až 100 jednotek energie, u obnovitelných zdrojů (biomasa apod.) jich dostaneme pouze několik (tak asi 5).
A navíc budeme riskovat, že těmito zelenými technologiemi vyhladovíme lidstvo na naší Zemi.
100:1 je možné niekde v
100:1 je možné niekde v Saudskej Arábii, celosvetovo je EROI pri rope 19:1
Takových EROI (EROEI)
Takových EROI (EROEI) koeficientů je v různých tabulkách plno. Záleží hlavně na tom, zda-li příslušný zpracovatel je „pro“ nebo „proti“.
V každém případě je ale vidět, že všechny firmy, pohybující se kolem těžby, zpracování a distribuce ropy jsou plní peněz – na rozdíl od udřených a téměř hladových zemědělců, producentů biopaliv.
A u příslušných spotřebních daní státu je to obdobné.
povedal by som že u
povedal by som že u biopaliv je 5:1 príliš prehnané, reálne je to 2:1 možno ešte menej, a naviac potrebujete okolo toho veľa ľudskej práce a veľké pozemky
u biopaliv je spise vyhodne
u biopaliv je spise vyhodne uvadet to v % ulozene energie ze slunce. A nejlepe to pak porovnat s % ulozene energie ze slunce ze solarnich panelu 🙂
to potom si clovek konecne uvedomi jak jsou ty biopaliva nevyhodne 😀
V TV dokumentu o výrobě v
V TV dokumentu o výrobě v ČR tvrdili že je to kolem 1:3.5
Paliva je možné produkovat s cíleně pěstovaných mořských řas. V tom je budoucnost Moře zabírá velkou část povrchu planety země.Také jsem nezmínil ze je často vyráběno z odpadů .
e85 je dobré tankovat do 2T motoru přestanou smrdět a čoudit .
http://www.youtube.com/watch?v=WOAyoCo3xXA
http://www.youtube.com/watch?v=FMI3-569BX4
http://www.youtube.com/watch?v=iROivbKVes0
http://www.bioethanole85.cz/prectete-si/vyroba-bioetanolu-ze-slamy
http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motoporadna/_zprava/1071586
http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motoporadna/_zprava/1023265
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/234631-bioetanol-netahne-presto-ho-nabizi-stale-vice-benzinek/?mobileRedirect=off
A když se to cílené
A když se to cílené pěstování mořských řas vymkne kontrole, tak místo naší modré planety ponecháme dalším generacím řasami zasviněnou ekologickou zelenou planetu. To by fakt bylo přínosem. Řasy a sinice a možná i houby pro každého.
Všichni co mají auto na
Všichni co mají auto na Naftu tak asi ví že při -25°C musíte strčit přímotop pod auto a vyhřívat ho aspoň 30 minut. A nastartovat je problém. Takže elektro je na tom pořád lépe. :o)
jednodušší bude nekupovat
jednodušší bude nekupovat si baterku v bauhausu a naftu ve statku,plnou parafínu…felicie pickup 19.D r.v.2000,260 000 km
V Modelu S se baterie na
V Modelu S se baterie na rozdil od Roadsteru nevyhriva, alespon podle slov pana Muska. Mozna v nejakych fakt nizkych teplotach, ale to zatim nevim…
EDIT: presneji, vyhriva se za jizdy anebo pred nabijenim, ale ne kdyz stoji…
Tak ono je potřeba říct,
Tak ono je potřeba říct, že na Roadsteru si vyzkoušeli, že aktivní klimatizace článků(vodním okruhem) je nakonec často kontraproduktivnější než nechat pack ležet a spíše zvýšovat jeho měrnou tepelnou kapacitu, aby ten denní cyklus střídání teplot přežil bez překročení limitu skladovací teploty pro vlastní články.
Jinak skladování při nízkých teplotách není takový problém, jako častější překračování už 50°C, kde i při relaxaci články NCR rychle odcházejí.
Třeba právě A123 se tohle celkem úspěšně daří řešit v nové verzi článků EXT.
Jak níže píše Jolinar (a
Jak níže píše Jolinar (a tento populární „mýtus“ ve svém původním článku koriguje také sám Noland), vyhřívání baterie při stání se u Modelu S neděje.
Vyveďte mě i z tohoto
Vyveďte mě i z tohoto mýtu: Co se stane s nevyhřívanou (a nechlazenou) Li-on baterií která bude vystavená dlouhodobě teplotě -20°C, +50°C? Pokud nic, tak je technologie opravdu zralá na nasazení do sériové výroby. 🙂
Takto do hloubky technické
Takto do hloubky technické podrobnosti neznáme. Zato máme v Tesle nějaké kontakty, takže se to pokusíme zjistit.
Není to zrovna typ aku v
Není to zrovna typ aku v Tesle, ale specifikace standardního článku TS-LFP60AHA uvádí
Operating Temperature:
Charge: -45°C ~ 85°C
Discharge: -45°C ~ 85°C
Našel jsem si specifikaci
Našel jsem si specifikaci přímo od Číňanů. Přestávám si myslet, že jsou baterky primadony. http://liionbms.com/pdf/thundersky/TS-LFP60AHA.pdf
Litiove baterie s anodou na
Litiove baterie s anodou na baze uhliku sa nemozu nabijat pri nizkej teplote pod -5°C a to z dovodu potencialu 0.1-0,2V anody blizko 0V co uz je kovove litium. To teda znamena ze pri znizenej teplote by subezne s interkalacnym dejom (Li+ iony) nastalo aj vylucenie kovoveho litia na anode.
Thundersky alias Winston power to si staci prejst ich datalisty co tam je blbosti.
… nastalo aj vylucenie
… nastalo aj vylucenie kovoveho litia na anode, čehož výsledkem by bylo, pro nás laiky, co?
kolega Slavik to popsal
kolega Slavik to popsal parádně děj z elektrochemického hlediska, za což mu mnohokrát děkuji. V anglické literatuře se tento jev nazývá „lithium plating“.
To vyloučené lithium v kovové formě na anodě jednak snižuje aktivní plochu elektrody a tím pádem se snižuje využitelná kapacita článku a jeho výkon, ale hlavně pokud se tam nastřádá kovového lithia dost, může to způsobit přímo vnitřní zkrat na elektrodě.
Pozor, v Tesle jsou baterie
Pozor, v Tesle jsou baterie LiFePo, ty opravdu nejsou citlivé na teplotu, dokonce je jim až do -20 relativně ukradená.
TS-LFP60AHA jsou také LiFePo
TS-LFP60AHA jsou také LiFePo
Tesla -Norsko
Nesmíte
Tesla -Norsko
Nesmíte zapomínat,že v Norsku mají elektřinu velice levnou,dotovanou a někde úplně zadarmo.A vyhřívají i motory a kabiny starých spalovačů.Takže ten rozdíl nebude tak velký.
A hlavně vyrobí si elektřinu sami a nám ostatním prodávají ropu…..!
A odpuštění daní,mýta,nabíjení na trajektech a centrech měst zadarmo atd…
Takže půjde o přístup uživatelů(nemám u Norů strach) a hlavně životnost aku a to se uvidí za pár let.
Heh, 4.5kW denně je
Heh, 4.5kW denně je slušné. Já teď během rekonstrukce temperuju starý nezateplený dům na 10 stupňů a sežere to 10kWh denně.
a ten dom má akú rozlohu?
a ten dom má akú rozlohu? 10m2 ? 😀
něco ke 100m2. Pravda, teď
něco ke 100m2. Pravda, teď když začalo stabilně mrznout to bude výrazně víc, odhadem 20-30.
aha tak to si myslel pre
aha tak to si myslel pre teploty nad nulou, to sa mi zdala strašne malá spotreba