TÉMA:
kinetická energie
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY:
Porsche 911 bude mít setrvačník, jako Formule 1
Podle informací magazínu Autobloggreen bude nová generace modelů Porsche 911 vybavena systémem rekuperace energie KERS, který se aktuálně využívá např. v závodech Formule 1. Auto ukládá kinetickou energii v setrvačníku a využívá ji pak pro krátkodobé zrychlení.
Setrvačník, inovativní řešení pro hybridní a elektrická vozidla, 2. díl
První díl článku na téma setrvačník byl věnován historickým gyrobusům z poloviny 20. století a dalším podobným konstrukcím současnosti. Ve druhém díle se podrobněji zaměříme na tzv. elektromechanickou baterii, která se v poslední době jeví jako velmi perspektivní konstrukční řešení a mohla by se v blízké budoucnosti rozšířit zejména u hybridních vozidel.
Setrvačník, inovativní řešení pro hybridní a elektrická vozidla, 1. díl
Jedním z efektivních způsobů krátkodobého uložení energie ve vozidlech by se v budoucnosti mohl stát setrvačník. Tato velmi stará myšlenka uložení energie do rotující hmoty se stává v posledních letech znovu aktuální, zejména v souvislosti s plánovaným rostoucím podílem hybridních a elektrických vozidel na automobilovém trhu.
rekuperace
Proces přeměny kinetické energie dopravního prostředku zpět na využitelnou elektrickou energii při brzdění. Energii lze ukládat do akumulátorů (např. lithium-iontových baterií), případně rovnou vracet do napájecí soustavy. Dlouhou dobu se již rekuperace využívá u kolejových vozidel - vlaky, tramvaje, metro. V posledních letech se jí také využivá u elektromobilů, případně hybridních aut.