Sunseeker Duo – první vzlet komerčního dvoumístného solárního letadla

Jan Grohmann - 04 Červen 2014

Zřejmě nejznámějším solárním letadlem je dnes švýcarský Solar Impulse. Avšak pokud chcete vlastní solární letadlo, musíte se porozhlédnout jinde. Firma Solar Flight před několika dny provedla prémiérový let s dvoumístným solárním letadlem Sunseeker Duo.Sunseeker duo

Solární letadlo Sunsekeer Duo
foto: Solar Flight

Solární letadla Sunseeker Duo a Solar Impulse využívají stejnou koncepci. Solární články umístěné především na křídle dodávají energii bateriím a ty pak elektrickému motoru.

Oba letouny však mají společného více. Firmu Solar Flight založil Američan Eric Raymond, který nyní žije ve Slovinsku. Raymond se svou firmou Solar Flight zajišťoval výrobu solárních panelů pro letoun Solar Impulse Švýcara Bertranda Piccarda.

Oba letouny jsou si konstrukčně podobné, ale každý stroj má jiný účel. Solar Impulse slouží k propagaci solárních letadel a ekologické dopravy. Sunseeker Duo je však komerční solární letadlo určené pro běžný provoz.

Raymond firmu Solar Flight založil již v roce 1986 ve svých třiceti letech. Během následujících let postavil řadu jednoduchých jednomístných elektrických letadel.

Před několika lety se však pustil do konstrukce prvního dvoumístného solárního letadla - Sunseeker Duo. Stavbu letadla se podařilo úspěšně dokončit a Sunseeker Duo v těchto dnech vykonalo v severní Itálii první let s dvojicí pasažérů - Ericem Raymondem a jeho ženou Irene.

Sunseeker Duo – kdo ještě potřebuje benzín?
video: YouTube

"Bez omezení, čistá svoboda. Je tak tiché. Ve srovnání s normálním letadlem, je to jako den a noc. V jiných letadlech musíte mít velmi dobrá sluchátka, ale v Sunseeker Duo můžete mluvit normálně, i když je motor spuštěn na plný výkon, nejsou třeba sluchátka, je to neuvěřitelné," říká Irene Raymond.

Sunseeker Duo při rozpětí křídel 22 metrů váží pouze 280 kilogramů. Zdrojem energie je 1510 solárních článků umístěných na křídle. Lehké a ohebné články mají účinnost 20 %.

„Když jsme poprvé načrtl koncept tohoto letadla, nedokázali jsme si představit solární články s více než 20% účinností. Tato technologie je sen, který se stal skutečností,“ říká Raymond.

Energie ze solárních článků se ukládá do lithium-polymerové baterie ukryté v trupu. Baterie pak zásobuje motor o maximálním výkonu 25 kW. Podle firmy Solar Flight letadlo dokáže vydržet ve vzduchu až 12 hodin.

Raymonds nyní plánuje další testování letadla předtím, než ho nabídne zákazníkům. Příští měsíc chystá 160 kilometrů dlouhý let na nedaleké letiště.

Kde se podobné letadlo může uplatnit? V chladné a potemnělé Skandinávii těžko, ale své zákazníky si jistě najde všude tam, kde je dostatek slunečního svitu – jižní země Evropy nebo jih Spojených států.

Letadlo navíc nemusí sloužit jen k látání. Není důvod jej nevyužít jako solární elektrárnu pro potřeby domu nebo letiště.

Solar Flight
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Protože uvedený letoun má prozatím do roku 2016 registraci jako kluzák (větroň), tak pro něho platí veškerá omezení v leteckém provozu. Jeho jedinou výhodou proti ostatním větroňům je tichý přídavný elektromotor, nevýhodou je hmotnost baterií, které musí tahat s sebou.
Větroně pro 2 osoby se vyrábějí mnoho desítek let, takže se nejedná o žádný zázrak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Možná má homologaci jako kluzák, ale bezpochyby dokáže létat jinak než kluzák. Neletí tam kam doklouže nebo od stoupáku ke stoupáku, ale prostě tam kam potřebuje. V tom je ten zázrak. Rozdíl snad vidí každý.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

PS. Vzhledem k tomu, že hmotnost letadla je 280kg a pro porovnání třeba hmotnost Blaníku je okolo 300Kg, tak to s tím taháním "těžkých baterií" asi nebude tak horké. Navíc oproti motorovým kluzákům nenese zásobu paliva, takže jeho dolet je omezen jem délkou dne. Což mi příjde dost zázraćné. Takže hmotnostně bude naopak výhodnéjší.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pro porovnání třeba 2-místný TUKAN s motorem Rotax - 220kg atd. - možné pokračování ve výčtu větroňů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

220kg prázdný. K tomu palivo a jsme v podstatě na stejných hmotnostech jako elektoletoun.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale na druhou stranu, je dobře, že Švýcaři vyprovokovali vznik komerční využití. A co se týká přídavného elektromotoru, je to posun v před. Možná se najde Český rogalista jenž nahradí u svého rogála přídavný spalovací tichým elektickým.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bezmotorové i motorové kluzáky vyrábí i německá firma Stemme AG a její model Stemme S10 byl použit pro přestavbu na tento elektro-kluzák.
Při startu kluzáku je schopna 20kW baterie dodávat energii motoru po dobu 20 minut, následně je dobíjena solárními články.
Pro elektro rogalo by musela být použita lehčí baterie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to jsem zvědav na to komerční využití.

Můžete napsat ve kterých oblastech se tyto větroně budou komerčně používat? Doufám, že ne jen pro zábavu a vyhlídkové lety s 1 pasažérem a k překonávání rekordů v doletu bez mezipřistání a dobití baterie.

Větroně s přídavným motorem a sklopnou vrtulí se také vyrábějí už dlouho. Jeden rozdíl ale zde je. Můžete zkombinovat termiku se solárními články. Dolet bude oproti klasickému větroni mnohem větší a hlavně se podobná letadla dají při dobrém počasí používat jako ultralighty. Myslím, že to posune létání s kluzáky o velký kus dál.

---

hariprasad


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.e-stationNabíječky elektromobilů Circontrol