Šéf českého E.ONu: Plyn má před sebou velkou budoucnost

redakce - 15 Listopad 2018

Hlavním tématem odborné konference Českého plynárenského svazu, která se konala na začátku listopadu v Praze, byla budoucí role plynárenství ve světovém i celoevropském kontextu, nové trendy v plynárenství a uplatnění zemního plynu v energetickém mixu.Martin Záklasník vystudoval ekonomii na univerzitách v Praze a ve Vídni. Na pozici generálního ředitele energetické společnosti E.ON je dva roky, předtím působil jako vedoucí B2B marketingu a prodeje významným zákazníkům společnosti T-Mobile v Praze. Do roku 2008 pracoval na různých manažerských pozicích v Berlíně.

Martin Záklasník vystudoval ekonomii na univerzitách v Praze a ve Vídni. Na pozici generálního ředitele energetické společnosti E.ON je dva roky, předtím působil jako vedoucí B2B marketingu a prodeje významným zákazníkům společnosti T-Mobile v Praze. Do roku 2008 pracoval na různých manažerských pozicích v Berlíně.
foto: E.ON

„EU se zavázala snížit emise CO2 do roku 2030 nejméně o 40 %. To s sebou nese několik klíčových změn, kde plyn bude hrát velkou roli. Emise z energetiky, které vytrvale klesaly v posledních letech, budou klesat i nadále. Přitom je ale stále potřeba zajišťovat stabilní dodávky elektřiny. To je místo, kde může zemní plyn posloužit jako zajímavá alternativa. Například v používání paroplynových elektráren, které díky rychlému náběhu mohou vyrovnávat špičky v síti, nebo tzv. power-to-gas technologii, kde se naopak přebytečná elektřina přeměňuje na plyn,“ říká Martin Záklasník, generální ředitel energetické společnosti E.ON Česká republika.

„Abychom však dosáhli tak výrazného snížení emisí, je třeba se soustředit i na jiná odvětví, než je energetika a průmysl. Musíme mnohem intenzivněji řešit i emise z dopravy nebo vytápění domácností. I tady plyn nabízí zajímavá řešení – například provoz aut na CNG je ve srovnání s auty se spalovacími motory nejen mnohem ekologičtější, ale i výrazně levnější,“ dodává Martin Záklasník.

Ve svém příspěvku poukázal také na skutečnost, že tzv. čistě elektrická cesta úplné dekarbonizace se v současné době podle mnohých studií ukazuje jako ekonomicky i technicky nerealizovatelná. Čistě elektrická varianta je jen v rámci EU o 94 miliard eur ročně dražší než varianta bezemisního plynu. Komplexní problém vyžaduje komplexní řešení a bude tedy potřeba zapojit i plyn a jeho celou infrastrukturu.

Využitím stávající plynárenské infrastruktury lze vyřešit řadu technologických problémů a dosáhnout značných úspor. „Nebojme se proto začít diskutovat s příslušnými orgány o ideální formě podpory využití zemního plynu a představme jim náš pohled na věc. Zemní plyn může být velmi nápomocen v dosažení ambiciózních emisních cílů i při transformaci energetiky jako takové,“ vysvětluje Martin Záklasník.

Při zavádění nových a potřebných technologií je vhodné, aby byl správně nastaven systém podpory. „Může jít o cílenou podporu, daňové úlevy, zelené certifikáty či osvětovou kampaň,“ je přesvědčen Záklasník. V technologiích týkajících se výroby elektřiny zafungoval tento přístup dobře. Například v sousedním Německu jsou již plánovány větrné elektrárny s nulovou podporou, podíl OZE se celosvětově zvyšuje. Větší využití zemního plynu je ale zatím podporováno jen málo.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Jedním slovem plynoprd.
Smutné je, že plyn tlačí jako manažer společnosti, která se zabývá prodejem elektřiny.

Ale co byste chtěli od profesionálního manažera, který neumí nic jiného? U EONu je dva roky, předtím byl u T-Mobile, předtím na různých manažerských pozicích v Berlíně. Kdyby mu nabídli víc v pekle, tak bude dělat generálního ředitele Luciferovi. Prostě za prachy cokoli.

---

Nissan Leaf 24kWh, 200.000 km

Obrázek uživatele Radovan

Dobře si toho pána prohlédněte a zapamatujte si ho. To je on, kdo nestaví rychlonabíječky a tlačí nám tu ruský a blízkovýchodní plyn. Žába na prameni. Je to o lidech. Proč EON v Dánsku může provozovat obrovskou nabíjecí síť a v o něco větším Čezku ne? Protože tento pán v Dánsku neřediteluje.
Možná by stačil jeden zkrácený garážový test, aby pochopil. Možná jen obejmout komín plynového kotle rodinného domku a chvilku zhluboka dýchat. Třeba by se mu s tou plynovou dopravou rozsvítilo.
Včera na eSalonu nás veřejně v rámci diskuse na konferenci pán, co dělá pro Bosch a Deutz přesvědčoval, jak jsou brutálně eko, když jejich nové naftové motory spálí o třetinu méně nafty. Že tím přispívají svým dílem k čistotě ovzduší. Vůbec mu nedocházelo, že jde o to nezasírat námi dýchaný vzduch spálenou naftou vůbec, ne o trochu méně. Ano, i takoví se najdou.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 68 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele ePavel

Šéf jednoho našeho dodavatele končil poslední setkání s tím, že pro příští rok i nadále předpokládají největší prodeje 19" CRT monitorů. Firma cca za dva roky zkrachovala. Dle mého názoru je plyn do aut mrtvý už teď a cca za 20 let nastane jeho konec i pro potřebu vytápění.

---

http://ts.la/pavel4572
Od r. 2013 najeto 235.000 el. km.
http://wifi.sampro.cz/ev-charging~c144.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

CO2 ze skleníkovýho metanu jak sraček, nebo mu tam snad něco narvali? třeba PR švába :))

Manažeři z Eonu se jen třesou na dotace.
Lpg není plyn, protože je zasíťováno a nic z toho nekouká.

---

Elektromobil Peugeot Ion sdílený se sousedy od 7/2018, najeto 21 tis. km.

Co je tohle za blábol? "Čistě elektrická varianta je jen v rámci EU o 94 miliard eur ročně dražší než varianta bezemisního plynu."

-- Ohledně nákladů. Z čeho vycházely ty studie, jak se to počítalo?
-- Ohledně bezemisního plynu. No to je úplně šílené. Žádný plyn se nedá spalovat bezemisně. Ani v případě vodíku ne. Vznikají emise vodní páry a pokud se H2EV rozšíří, bude se to muset řešit. Tím méně CNG neumí hořet bezemisně.

Hroznota. A to je člověk od E.ON. Ten by měl vědět, kterak třít ebonitovou tyč liščím ohonem.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak určitě. Všude se tlačí zemní plyn a na LPG se nějak zapomíná. Protože vuzů na LPG je docela dost, tak by těch výhod lidi měli hodně. Ale pro těch pár lidí co jezdí na CNG, to se můžem s výhodama přetrhnout.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zas tak jistý bych si nebyl - //e-catworld.com/2018/11/03/rossi-20-kw-e-cat-sk-to-be-shown-working-at-january-presentation/

před odkaz napište http:

Obrázek uživatele Josef

Mluvi se o tom od roku 2010. A furt nic.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zemní plyn má v EU tak obrovskou budoucnost, že jeho spotřeba teď bude i při růstu ekonomik 20-30 let stagnovat, a pak zamíří neodvratně dolů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

SOUHLASÍM ! ! !

Obrázek uživatele Jan Veselý

Plyn podporován není, protože nikdo nechce, aby spotřeba plynu nějak extra expandovala, jde spíše o to, aby se přesměrovala z topení a chemické výroby na vykrývání problematických částí výroby elektřiny (14 dní bez větru a slunce v zimě) nebo dopravy (dálková doprava, letectví, lodní doprava), kde to (zatím) nejde jinak.
Taky se sluší připomenout, že plynárenský byznys ovládají velké a velmi ziskové korporace, ty to zvládnou i bez dotací. Maximálně bych souhlasil s nějakou daňovou úlevou nebo zajištěním přístupu k levným úvěrům na investice do novinek, třeba na rozjezd P2X.

Obrázek uživatele Jan Veselý

A auta na CNG nemají spalovací motor?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Od prosince bude mít E.ON v ČB rychlodobíjecí stanici u Globusu, následovat bude další AC stanice v centru ČB a další v Č. Krumlově.

Podobnou ověřenou informaci jsem už měl jednou, ohledně EONu na parkovišti Jírovcova. Podle radnice hotová věc, podle skutečnosti utopie. Ale Globus vypadá dost reálně, budu se těšit. Už aby to bylo. V ČK by se nabíjecí stanice taky hodila (že by pod nemocnicí, jak se tam teď hrabou v zemi?), ale pokud bude jen AC, je to škoda.

---

Citroen C-Zero 2012, Nissan Leaf acenta 2014

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na parkovišti v Jírovcovce skutečně dobíjecí stanice být měla, nicméně město nakonec couvlo a nedalo souhlas, stejná situace byla v dalších městských lokalitách. Globus se začne stavět pravděpodobně příští týden, každopádně do 14.12 bude spuštěn. V ČK bude několik AC pod nemocnicí, další AC bude v centru ČB.

Pokud máš nějaké bližší informace, proč město nakonec couvlo a nedalo souhlas, tak sem s nimi. Chybami se člověk, resp. lidé učí. Takže je dobré znát argumenty, kterými to město zdůvodnilo, protože proti každému argumentu se dá vymyslet protiargument.

Je zajímavé, že v Písku to šlo (2x ČEZ, 1x EON), kdežto v ČB ne. Vidím to tak, že vždycky v každé konkrétní lokalitě záleží hlavně na tom, zda to někdo z úředních šimlů popostrčí, nebo naopak brzdí.

---

Nissan Leaf 24kWh, 200.000 km

Díky za informace, ČB se tím posunou do roku 2016 :-). Tak ještě Soběslav nebo Tábor, tam by to chtělo pro bezpečné propojení do Prahy taky jednu DC nabíječku. Trošku nám také vázne Klatovsko / Domažlicko, něco by to chtělo v Příbrami nebo Dobříši, určitě chybí nabíječka i v okolí Kaplice. Nemáte nějaké informace?

---

Citroen C-Zero 2012, Nissan Leaf acenta 2014

Vy byste furt něco spalovali. S tímhle názorem jděte do Boleslavi. A vůbec, pane šéf, pořád čekáme na to, až bude EON stavět na svém distribučním území nabíječky. To, co máte, je spíš ostuda. Třeba Lipno, to je taková polámaná zásuvka, když jsem zavolal na telefonní číslo u ní uvedené, řekli mi, že dnes je pátek kousek před zavíračkou, tak ať přijedu v neděli.. Nabíječku v Mercury v Č. Budějovicích jste bez varování a hlavně bez náhrady rovnou odvezli.

V projektech EAST-E nebo FAST-E jsou namalované dvě nabíječky někde u Tábora a Soběslavi, ale projekty skončily v říjnu, to jako ty nabíječky nebudou? Zkuste trošku dohnat současnost, postavit síť nabíječek jako ČEZ a lidé vás začnou vnímat jako dodavatele energií.

---

Citroen C-Zero 2012, Nissan Leaf acenta 2014

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů CircontrolBUS2BUSAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilProdej pneu 100% online