Scania předala společnosti BORS Břeclav dalších 6 autobusů na CNG

Cestující, kteří budou v Břeclavi využívat městskou hromadnou dopravu, se mohou těšit na dalších 6 nových autobusů Scania. Celkem tak dopravní obslužnost v Břeclavi obstarává už 14 autobusů Scania.

Modely Scania CITYWIDE LF jsou nejen nízkopodlažní, ale také plně klimatizované, nabízejí možnost nabíjení mobilních zařízení prostřednictvím USB portů a spojení se světem pak zajišťuje WiFi.
foto: Scania

Společnost BORS Břeclav byla první, která v České republice začala tento model autobusu používat. „Všechna nově pořízená vozidla jsou identická s těmi, které jsme uvedli do provozu již letos dubnu. Jednotnost vozového parku je nyní zřejmá na první pohled, když projíždíte městem. Cestující oceňují zejména komfort a pohodlí v našich autobusech. Věřím, že tato nová flotila by mohla přilákat do veřejné dopravy v Břeclavi více lidí a odlehčit tak velmi přetížené dopravě v našem městě. Vozy Scania tento potenciál zcela jistě mají,“ hodnotí model Scania CITYWIDE Ing. Petr Kužma, ředitel divize osobní dopravy společnosti BORS Břeclav.

Stejně jako při první letošní dodávce, jsou i nové autobusy 12 metrů dlouhé a na střeše mají instalovány 4 plynové nádrže s celkovým objemem 1280 litrů. Tato kapacita zajišťuje celkový dojezd cca 400 km.

„Vozidla jsou plně nízkopodlažní, klimatizovaná, bezbariérová a vybavena vnitřním elektronickým a akustickým systémem pro informování cestujících včetně nevidomých a slabozrakých osob. Díky tomu bude městská doprava dostupnější především pro seniory, rodiče s dětskými kočárky a malými dětmi nebo cestující se zdravotním a pohybovým postižením,” doplnil Ing. Kužma.

”Všechny autobusy městské dopravy v Břeclavi jsou nyní plně klimatizované, což cestující v letních měsících jistě uvítají,” uvedl generální ředitel Ing. Fratišek Zugar.

Také těchto 6 nových městských vozidel bude odlišeno od těch linkových květinou. „Paleta květin bude doplněna např. pivoňkou, hyacintem nebo lilií,“ uvedla marketingová manažerka firmy BORS Ing. Kristýna Hytychová.

„Jsme rádi, že se autobusy Scania v Břeclavi osvědčily,“ říká Lukáš Martinů, obchodní manažer prodeje autobusů Scania. A dodává: „Pozitivní reakce nemáme jen od společnosti BORS, ale také ostatních, kteří si naše autobusy na stlačený zemní plyn pořídili. Jak ukazují data z provozu, není třeba se bát nedostatečného výkonu nebo spolehlivosti. Hnací ústrojí značky Scania patří k absolutní špičce.“

K předávce došlo v areálu sídla společnosti BORS za účasti majitelů společnosti paní Hany Mikulecké a Davida Mikuleckého, generálního ředitele Františka Zugara, a ředitele divize osobní dopravy Petra Kužmy. V roli předávajícího to pak byl obchodní ředitel Scania CER (Česká republika, Slovensko, Maďarsko) Marián Černoch a obchodní manažer prodeje autobusů Lukáš Martinů.

„Vozidla značky Scania s pohonem na CNG jsou nejen šetrná k životnímu prostředí a pomáhají tak zlepšit ovzduší v této nádherné krajině, ale také přispívají k bezkonkurenční ekonomice provozu. Vážíme si důvěry společnosti BORS a věříme, že spokojení budou také samotní cestující, kteří ocení moderní a pohodlný interiér,“ říká Marián Černoch.

tisková zpráva

86 Comments on “Scania předala společnosti BORS Břeclav dalších 6 autobusů na CNG”

  1. Dobré zprávy z Ostravy, chystá se pilotní provoz 2
    Dobré zprávy z Ostravy, chystá se pilotní provoz 2 místních elektrobusů Ekova v místní MHD. Rychlonabíjení pantograf je již namontováno pod svinovskými mosty.
    Podle informace ze Dne ostravských dopraváků v sobotu chce město v roce 2019 koupit celkem 40 elektrobusů. Jen musí Ekova vyhrát veřejnou soutěž. Je to sice padlé na hlavu, když jde o 100% dceru Dopravního podniku Ostrava, a.s., ale prý to tak musí být.
    Jinak jsem tam konečně viděl ten elektrický midibus a nijak mne nenadchnul. Zato krásně tiše se šinoucí Ekova ano. Včetně parciálního trolejbusu.

      1. Obávám se, že s tou cenou nemáš pravdu. Zatím jediné
        Obávám se, že s tou cenou nemáš pravdu. Zatím jediné zprávy od dopravních podniků jsou, že budou muset z dílen povyhazovat fůru mechaniků. Zbývá ošetřovat karoserii a řízení. Semtam elektrická revize – výměna ožraných trubek na kabelech.

        1. Všichni víme, že pořizovací cena je jen jeden z mnoha,
          Všichni víme, že pořizovací cena je jen jeden z mnoha, leckdy malých, nákladů na provoz vozidla. Další jsou nezanedbatelné náklady na palivo, mazivo a servis v průběhu životnosti vozidla. Příklad je třeba moje právě prodané benzínové Berlingo se 120 tis. km. Celkové náklady přes 800 tis. Kč (poctivě sledováno na spritmonitor.de), z toho pořizovačka slabých 300.
          Že z dílen DP budou muset vyházet mechaniky a nabrat elektromechaniky je logické. Topiči z lokomotiv nebo doplňovači vody už jsou taky minulostí, co jsme nahradili páru na železnici naftou a elektřinou.

          1. Tak tady musím spravedlivě uvést, jak jsem prodal plynovou
            Tak tady musím spravedlivě uvést, jak jsem prodal plynovou octavii a jaké měla náklady.
            Během 4 let najela 320 tisíc km.
            Stála 418 tisíc Kč.
            Servis byl za 194 tisíc Kč.
            Plyn a benzín za 387 tisíc Kč.

            Pokud nový Ioniq v ceně milion korun najede stejnou porci kilometrů, bude muset jezdit bez servisu, což půjde těžko, když je záruka 160 tisíc km a gumy atd bude určitě potřebovat.
            Bude muset nabíjet baterie elektřinou pouze zdarma, což půjde těžko, přestože to teď chvíli možné je.

            Takže jediná výhoda, která ovšem není jistá je zůstatková hodnota, ovšem pokud baterie bude v dobré kondici.

            Samozřejmě myšleno vše pouze pohledem financí. Už bych se totiž nechtěl obtěžovat řazením, nemít různé asistenty ulehčující několika hodinové cesty, komfort s předehřátím nebo chlazením. Ale hlavně, neobtěžovat všechny okolo hlukem a smradem a denně zasírat planetu tímto jedem.

            1. No a o tom to presne je. Nevyplati se to, je to v soucasnosti
              No a o tom to presne je. Nevyplati se to, je to v soucasnosti neprakticke, ale poskytuje to nektere vyhody, ktere klasicky spalovak nema. Tedy, vetsinu tech vychytavek samozrejme spalovaky maji s vyjimkou temer okamziteho krouticiho momentu a pocitu, ze to je cool. Elektrina zdarma opravdu neni.

              A ted me napada, ze takovy sportacek za 1M bude pro chytani kocicek asi lepsi nez EV za 1M. To je zas vyhoda spalovaku. 🙂

      2. Oxid uhelnaty taky nesmrdi a nerad bych ho dychal… Mene
        Oxid uhelnaty taky nesmrdi a nerad bych ho dychal… Mene smrdi urcite, ale porad vypousti toxicke latky, emituji i hluk a prach z brzdových destiček. 100% mestky provoz je pro spalovaci motor to nejhorsi co muze byt. uspora na palivu a servisu by byla astronomicka.

        1. Prach z brzdovych desticek? Rekuperace prosim, ale brzdy tam
          Prach z brzdovych desticek? Rekuperace prosim, ale brzdy tam nepochybne stale budou a desticky take. Uspora na palivu? A bavime se o nedotovanem versus nafta bez spotrebni dane? Abychom srovnavali jabka s jabkama. Toxicke latky, Oxidy dusiku se uz davno daji odstranit mocovinou – adblue. Metan jako hlavni slozka CH4 se spali na CO2 + H2O.

          1. Ano, prach z brzdových destiček, které se u elektormobilu
            Ano, prach z brzdových destiček, které se u elektormobilu využívají jen minimálně. Úspora na palivu také, hodně lidem uniká, že i elektřina má spotřební daň. Veškeré toxické látky zůstávají, močovina je pouze další chemikálie, kterou pak dýcháme. Veškeré tyto systémy na vylepšování emisí fungují jen v laboratorních podmínkách a se zahřátým motorem, což většina cest spalovákem prostě není. Zavřete se se spalovákem do garáže a nastartujte. Velmi rychle zjistíte, že se tam nedá dýchat.

          2. Ano, prach z desticek. Samozrejme ze tam brzdove desticky jsou
            Ano, prach z desticek. Samozrejme ze tam brzdove desticky jsou pro pripad nouzoveho a necekaneho brzdeni. Ale 90% brzdeni zde jaksi ta rekuperace obstara, takze oter desticek je desetinovy. Vy kdyz pocitate usporu berete ohled na spotrebni dan? Nebo vas zajima kolik usetrite? (Mamko vrat tu vodu a kup vodku, at prispejeme statu…) I na elektrinu je spotrebni dan a zisky z ni jdou povetsinou statnimu cezu a ne soudruhovi Vladimiru Vladimiroviči…

      3. Oxid uhelnaty taky nesmrdi a nerad bych ho dychal… Mene
        Oxid uhelnaty taky nesmrdi a nerad bych ho dychal… Mene smrdi urcite, ale porad vypousti toxicke latky, emituji i hluk a prach z brzdových destiček. 100% mestky provoz je pro spalovaci motor to nejhorsi co muze byt. uspora na palivu a servisu by byla astronomicka.

      1. No hlavně je nutno posuzovat plně nacpané vozy lidmi v
        No hlavně je nutno posuzovat plně nacpané vozy lidmi v poslední třetině kopce, kterých je v Cajzlstánu celkem dost. Občas jsem takovými jel a litoval jsem ty lidi v domech okolo té cesty. V noci to musí být maso zvlášť pokud to trvá desítky let.

          1. Ti vystoupí a zbytek dojdou pěšky, ale těm co maj sto let
            Ti vystoupí a zbytek dojdou pěšky, ale těm co maj sto let dům v kopci když někdo protáhne autobusovou linku pod vokny, to je na lano a jít se zastřelit do rybníka. Jen na dva roky mi udělali objížďku a zastávku pod okny – 5m od balkonu. Vím vo čem to je.

              1. To je bohužel u zastávek pravda bez ohledu na pohon. Navíc
                To je bohužel u zastávek pravda bez ohledu na pohon. Navíc i tichá MHD na závěr před zavřením dveří radostně zapípá na celé kolo. Já bych to řešil změnou balkonu na prodej denního tisku a lehkého občerstvení včetně přebytků ze zahrádky čekajícím. Páč spát se stejně nedá, tak by to alespoň mohlo něco hodit.

        1. No vzhledem k tomu, ze zkusemni provoz s pasazery zacal na
          No vzhledem k tomu, ze zkusemni provoz s pasazery zacal na zacatku cervence, tak jim to asi sto let stalo nekde v koprivach. Ale chapu, je to na elektriku a nerekl jsem, ze je to nejlepsi, tak musim byt uplne blby…

          Mimochodem, trolejbus se to oficialne jmenuje, fakticky je to bateriovy autobus se sberaci pro nabijeni pri jizde do kopce. At teda alespon vime, co komentujeme.
          http://www.dpp.cz/dalsi-trolejbus-v-praze-dpp-zahaji-zkusebni-provoz-noveho-elektrobusu-skoda-sor-30-tr/

              1. Fakt? vrčící, vibrující a hlučící CNG s rourou
                Fakt? vrčící, vibrující a hlučící CNG s rourou nahoře, z níž letí teplem se tetelící spaliny nejsou žádný rozdíl vůči trolejbusu? Nebo jen malý? Jste srandista.

                Mimochodem srovnání trolejbusu s naftou si lze užít v okamžiku, kdy jejich parciální opavský hybrid trojlejbus stáhne kšandy a rozjede se pár stovek metrů na naftu. To je masakr, tam snad dali vyřazený motor z letité Avie.

                1. Jsem taky z Opavy. Rozdil to je. Ale rozhodne odmitam dalsi
                  Jsem taky z Opavy. Rozdil to je. Ale rozhodne odmitam dalsi zadluzovani mesta kvuli par picusum, co furt melou tu svoji ohranou pisnicku, ze EV je nejlepsi. Kua mate elktromobil, tak si pomerujte delku s jinymi a neprudte zbytek normalnich lidi. Sbohem.

                2. Zvláštní je, že neodmítáte další zadlužování města
                  Zvláštní je, že neodmítáte další zadlužování města spalovacími technologiemi a nákupem paliv. O dopadech na životní prostředí nemluvě. Které taky platíte a město jakbysmed. Třeba jen z hlediska prašnosti a hluku.

                3. 3ČSAD provozuje CNG autobusy IVECO a ty nemají výfuk jako
                  3ČSAD provozuje CNG autobusy IVECO a ty nemají výfuk jako parník a nejsou ani tak hlučné jako ty polské CNG žďorby v ostravské MHD.

                4. Bohužel Ostrava, jak se zdá ze zkušeností z jiných měst
                  Bohužel Ostrava, jak se zdá ze zkušeností z jiných měst po ČR s CNG technologiemi, vsadila na nízkou cenu = nízkou kvalitu.

    1. Palec nahoru. Nemohli. Proc? Protoze elektricke autobusy se
      Palec nahoru. Nemohli. Proc? Protoze elektricke autobusy se jednoduse nevyplati a vetsina lidi nehodla davat svoje penize technologickym nadsencum jen proto, aby meli radost. V tom provozu co je dneska to z hlediska ovzdusi nema realny dopad. A kdy bude? Az technologie dosahne stavu, kdy se nevyplati jezdit na naftu.

      1. Lehněte si k výfuku nafťáka a zhluboka dýchejte. Možná
        Lehněte si k výfuku nafťáka a zhluboka dýchejte. Možná Vám ten reálný dopad z hlediska ovzduší dojde dříve, než zavřete oči nadobro.

        Že evropské automobilky nabízejí zkriplené (jak zde jeden diskutující trefně poznamenal) elektrobusy s pididojezdy není otázka technologie. Je to jen politika a omezenost. I některá evropská města už nakupují čínské BYD s dojezdy 400 km+. Až BYD rozjede výrobu ve stavěné továrně v Maďarsku, asi se budou všichni divit.

        1. Az rozjede, dosud tak neucinil. Tak o cem tady vlastne
          Az rozjede, dosud tak neucinil. Tak o cem tady vlastne diskutujeme? Ze jsme mohli koupit neco, co neexistuje? Mimochodem, je technicky mozne vyrobit autobus na 400km, ale pak je cena mimo. Takze potrebujeme technologii ma vyrobu za celkovve naklady stejne nebo nizsi nez maji naftaky nebo cng.

          1. Což se jaksi samo neudělá. Jako se samy neudělaly ty CNG,
            Což se jaksi samo neudělá. Jako se samy neudělaly ty CNG, ale až se do toho obula plynová lobby, s hrůzou zjišťující, že jim klesá odbyt a nové domky topí houfně tepelnými čerpadly nebo jinak, ne plynem. Po ukončení dotací se už nebudují ani přípojky.

            Autobusy s dojezdem 400 km+ se běžně vyrábí, čínská města je objednávají po desetitisících. Pak jsou taky náklady jinde, než když to u nás dělají jako propagačních pár kusů ručně za rok.

                1. Hmm, z jakeho zdroje cerpate? Zdvorile receno, mam pochybnosti
                  Hmm, z jakeho zdroje cerpate? Zdvorile receno, mam pochybnosti o spravnosti dat. To je pomerne oblibena technika politiku, neco placnou a pak nic. A kolik tedy vlastne stoji ten BYD na 400km?

                2. Najděte si údaje o tom, kolik DPHMP platí ročně jen za
                  Najděte si údaje o tom, kolik DPHMP platí ročně jen za naftu pro autobusy a máte to. Třeba jen v roce 2006 – podle návrhu rozpočtu na rok 2007 – to bylo 701 milionů Kč, tedy skoro tři čtvrtě miliardy. Podobně na opravy 706 milionů, kdy určitě nemalá část bude opět věnována autobusové naftové dopravě http://www.praha.eu/public/30/0/e0/501339_62687_Kap._03___komentar.doc

                  Cena BYD je asi otázkou soutěže. Takže těžko říci, nedohledal jsem. A to i poměrně hodně informovaných zahraničních webech, protože jich jezdí v Evropě nemálo. Tedy minimum, oproti Číně –
                  https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/przetargi-po-chinsku-byd-wygral-zamowienie-na-45-tys-autobusow-59178.html
                  https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/99-proc-autobusow-elektrycznych-jezdzi-w-chinach-58413.html
                  Třeba leden 2014 v jednotkách maximálně desítkách kusů:
                  http://www.hybrid.cz/nizozemsky-ostrov-vymenil-vsechny-autobusy-za-elektrobusy-z-ciny – z Diskuse: „BYD má jedinou konkurenční výhodu v tom, že si baterie(tím myšleno včetně vlastních LFP článků) vyrábí sám. Zbytek úspěchu je dán pouze tím, že v obchodním oddělení BYDu sedí lidé, kteří naslouchají požadavkům trhu = dopravních podniků, které mají v podstatě na celém světě podobné požadavky. Konkrétně dost DP v ČR prohlásilo, že se jim elektrobusy líbí, pěkně se s tím jezdí, ale aby to bylo skutečně prakticky použitelné tak potřebují už jen jedinou maličkost a to dojezd aspoň 250km s plným nákladem 365dní v roce. Což jim BYD zatím jako jediný splnil a ve světě na to zdá se slyší.
                  SOR EBN10,5 nebo Škoda PERUN jsou dnes na cca 120km.“
                  A další města:
                  https://www.hybrid.cz/byd-doda-elektrobusy-pro-amsterdam
                  http://www.hybrid.cz/transexpo-2013-s-cinskym-elektrobusem-byd-jsou-v-polsku-spokojeni
                  https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/padwa-kupuje-autobusy-elektryczne-byd-59301.html
                  https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/oslo-kolejne-42-elektrobusy-dostarczy-byd-59043.html
                  A USA:
                  http://www.hybrid.cz/elektricke-autobusy-spolecnosti-byd-miri-do-usa

                3. Toto je vas komentar:
                  „A kolik spotřebuje nafty takovy

                  Toto je vas komentar:
                  „A kolik spotřebuje nafty takovy autobus MHD a kolik oleje, brzdových destiček atd? Třeba v Praze by za ty samé peníze co platí ročně za naftu mohly koupit každý rok minimálně 80 busů za 11 mega.“

                  Tvrdite, ze na 701 milionu poridite 80 busu s dojezdem 130km. Pominme, ze 80 x 11 je 880M, to je drobnost, ale jakou to ma probuh souvislost s pomerem nakladu mezi naftakem a elektrem? Jaky by byl naklad na eketrinu pro elektrobusy?

                  Pokud bych mel rict stejnou hloupost, pak bych rekl. Dopravni podnik ve stejne zprave uvadi naklady na elektrinu 1 091 milionu. To mate vic nez miliardu. To by bylo lepsi jezdit jenom na naftu, ktera dela jen 701 M. Prirozene to je blbost na n-tou.

                4. Není to můj komentář, to jste spletl. Já se jen snažil
                  Není to můj komentář, to jste spletl. Já se jen snažil dohledat zdroje.
                  Toto je zdroj roku 2006, ceny nafty byly tehdy někde jinde, pokud si vzpomínám tak kolem 26,- Kč na pumpě. Dnes jsou přes 30. Tehdy vydal DP (a nevíme za kolik litrů) 701 milionů jen na naftu.
                  Když se do odkazu začtete, což jste udělal, zjistíte že něco přes miliardu stála elektřina na kterou jezdí metro a tramvaje. Ty – řekl bych z vlastní zkušenosti s MHD v Praze – přepraví nepoměrně více cestujících a to čistě. Takže více prostředky na elektřinu bychom zcela jistě vyjednali lepší množstevní slevu, navíc se bavíme o bateriovém řešení, proto bychom mohli využít automaticky pásem s nižšími cenami i bez vyjednávání. Ovšem to, co napsal kolega, že jen za roční spotřebu nafty v DP Praha by se dalo pořídit desítky „drahých“ elektrobusů, je pravda. A tyhle peníze oni vydávají každoročně.

                5. Z veřejného zdroje zdroje, stačí zagooglit a hned druhý
                  Z veřejného zdroje zdroje, stačí zagooglit a hned druhý odkaz byl oficiální dopis DP Prahy, kdy v roce 2009 byla spotřeba nafty přes 31 milionů litrů. Osobně tipuji že autobus v městském provozu má spotřebu 40-60l na 100km. Kolik stoji BYD netuším, rozpočítával jsem to tedy na tyto busy.

              1. Nevím tedy jak u vás v Hradci, ale já jezdíval dlouhou
                Nevím tedy jak u vás v Hradci, ale já jezdíval dlouhou dobu pražskými autobusy, je to už tak 8-10 let zpátky, když v každém novém byly cedulky něco jako „tento autobus byl spolufinancován v rámci projektu XXX (přesně už si fakt nepamatuju), město 5 milionů, dotace 5,5 milionů, celkem 10,5 milionů“. Ty částky se autobus od autobusu trochu lišily, ale všechny byly v rozmezí 9,5 a 11 milionů, okolo 10,5 bylo nejčastější. V autobusech se nevyznám, ale byl to (jedno)kloubový a samozřejmě tu mluvím o nafťáku.

        2. zrovna včera jsem si dobrovolně dával garážový
          zrovna včera jsem si dobrovolně dával garážový testík,
          v lodním kontejneru puštěn naftový kompresor, já seděl venku v křesle před kontejnerem a relaxoval a i když foukal menší vítr tak se to nedalo dlouho vydržet, kdybych seděl přímo v kontejneru tak jsem do 5minut KO tuhoň

        1. Paráda. Tohle město je taková tichá voda břehy mele. Je
          Paráda. Tohle město je taková tichá voda břehy mele. Je fakt, že pokud jezdíte jako polovina místních na kole, případně trolejbusy a elektrickými vlaky, tak asi povědomě inklinujete k tiché a čisté dopravě. Mimochodem jedna z prvních pomalých nabíječek ČEZu byla právě tady na náměstí, ve 4/2014 jsem u ní cestou se svým novým elektromobilem Praha – Ostrava přes noc nabíjel (nevěděl jsem, že Auto In Nissan čerstvě otevřelo CHAdeMO v Pardubicích, ušetřil bych si zajížďku a 7 hodin). Současně jsem obdivoval prosklený klenot – patrové automatické garáže pro jízdní kola. A byl v šoku, jak je kolem vlakového nádraží každé volné místo obsazeno odloženým bicyklem těch, co pokračovali vlakem. Kolem se tiše proplétaly trolejbusy směr krásný přestupní terminál vedle. Taky tam mají ve městě vodní elektrárnu a hned vedle byla jedna z prvních pomalých nabíječek – Křižíkova 233, Hradec Králové, je tam dodnes a ta u nádraží je už rychlá – Riegrovo náměstí, Hradec Králové.
          Držím DPHK palce, aby i jejich osobní automobily byly elektrické. Mimochodem pořídit 20 elektrobusů za 15% ceny je taky majstrštyk.

  2. Tak fajn. Putin a šejci mají minimálně na dalších 15
    Tak fajn. Putin a šejci mají minimálně na dalších 15 let, životnosti těch plynobusů, díky břeclavským vyděláno. Ten plyn nemáme a budeme ho muset u nich nakupovat.
    A občané Břeclavi si budou minimálně 15 let užívat hluku, vibrací a zplodin z pojízdných kotlů na plyn. Protože CNG není nic čistého. Máte-li plynový kotel, sedněte si na střechu, obejměte komín a zhluboka dýchejte. Tohle rozváží a bude rozvážet břeclavská MHD jejich občanům další 2 dekády. Kdo chce kam…..

    P.S. najednou stačí dojezd 400 km na CNG, který běžně dosahují čínské elektrobusy B.Y.D. Už se v Maďarsku staví továrna na jejich výrobu v Evropě. A evropští autobusoví komici dále nabízejí elektroparodie s dojezdem 100 km.

      1. Nemyslel. Právě naopak. Je to jako mor a rozlézá se to CNG
        Nemyslel. Právě naopak. Je to jako mor a rozlézá se to CNG dotovaně po celé republice:
        24.7.2013 Na autobusy na CNG je připravena dotace v hodnotě miliardy korun. Již brzy by Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí měly vyhlásit výzvu podporující pořízení autobusů na stlačený zemní plyn i výstavbu CNG plnicích stanic.
        https://logistika.ihned.cz/c1-60309930-na-autobusy-na-cng-je-pripravena-dotace-v-hodnote-miliardy-korun

        A pak už to jelo jako po másle:
        12.4.2018 21 plynobusů Děčín https://decinsky.denik.cz/zpravy_region/foto-video-nove-autobusy-na-cng-maji-zlepsit-ovzdusi-v-decine-20180412.html
        12.4.2018 CNG autobusy českobudějovické MHD 25 ks https://www.dpmcb.cz/o-nas/novinky/cng-autobusy-ceskobudejovicke-mhd-nacerpaji-plyn-z-nove-stanice-226.html
        24.3.2017 V létě 2017 vyjede na Kladensku 27 nových autobusů na pohon CNG
        http://www.buspress.eu/nove-autobusy-sor-cng-pro-csad-mhd-kladno/
        28. březen 2017 Brno 411 milionů korun půjde na pořízení 60 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG)
        https://www.brno.cz/brno-aktualne/co-se-deje-v-brne/a/dopravni-podnik-uspel-se-zadostmi-na-dotace-budou-nove-autobusy-a-infopanely/
        2. únor 2017 V současné době provozuje Dopravní podnik Ostrava 284 autobusů, to je téměř polovina celkového počtu vozidel v evidenčním stavu. Vozový park autobusů již dnes čítá 105 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a zbylý počet dieselových autobusů bude do budoucna nahrazován elektrobusy a trolejbusy s alternativním pohonem na baterie (tzv. parciální trolejbusy).
        https://www.dpo.cz/aktuality/2273-2017-02-02-tz-nizkoemisni-mhd.html
        3.1.2018 ČSAD Karviná pořídila nové autobusy IVECO URBANWAY CNG. Zařazením šestice nových plynových vozidel podíl autobusů s pohonem na CNG v rámci sítě MHD Karviná přesáhl 50 %. Nákupy dalších autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn si ČSAD upevňuje svou pozici CNG leadra, kdy z 1.120 CNG autobusů v České republice provozujeme celkem 190 ks vozidel, což představuje 17% podíl.
        https://truckfocus.cz/logistika-doprava/11192,csad-karvina-poridila-nove-autobusy-iveco-urbanway-cng
        leden 2018 Celkově se jedná o 15 autobusů na stlačený zemní plyn, které si pořídil Městský dopravní podnik Opava.
        https://www.eon.cz/elektrina-a-plyn-pro-mesta-a-verejnou-spravu/aktuality/opava-nove-autobusy-na-cng
        2017 Jen letos jsme do Havířova pořídili celkem 25 nových plynových autobusů, jejichž provoz sníží emise látek do ovzduší o 7,2 tun ročně!
        http://www.zelenyhavirov.cz/index.html
        10.4.2018 V Chomutově a Jirkově budou jezdit nové trolejbusy a autobusy. V roce 2018 bude do provozu MHD postupně uvedeno také 10 ks nových autobusů zn. Solaris Urbino CNG čtvrté generace EURO 6 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) za 65 mil. Kč. Devět autobusů bude krátkých 12 m a jeden bude kloubový 18 m.
        http://mhd86.cz/2018/04/10/v-chomutove-a-jirkove-budou-jezdit-nove-trolejbusy-a-autobusy/
        20.8.2018 Pouze s klimatizovanými autobusy s pohonem na CNG počítá plán modernizace vozového parku karlovarské městské hromadné dopravy. V garážích Dopravního podniku Karlovy Vary se tak v příštím roce objeví čtrnáct moderních vozů, dalších pět by mělo následovat v roce 2020.
        https://vary.idnes.cz/autobus-mhd-karlovy-vary-dopravni-podnik-klimatizace-pfe-/vary-zpravy.aspx?c=A180820_421831_vary-zpravy_ba
        2017 Další město Moravskoslezského kraje má ekologickou dopravu. Společnost GASCONTROL dokončila a zprovoznila plnicí stanici na stlačený zemní plyn (CNG) v Orlové pro provozovatele městské a příměstské veřejné dopravy a jeho nové CNG autobusy. Stanice obslouží minimálně 40 autobusů denně.
        http://www.mesto-orlova.cz/cz/zpravodajstvi/aktuality/34018-gascontrol-postavil-v-orlove-plnici-stanici-pro-cng-autobusy.html
        28.7.2017 Ani na posledním veletrhu autobusů Czechbus 2016 nechyběly ani bezprašné autobusy na stlačený zemní plyn (CNG), kterých jezdí dnes už více než tisíc v asi padesáti českých městech.
        https://www.automobilrevue.cz/rubriky/truck-bus/predstavujeme/pohon-na-zemni-plyn-pocet-cng-autobusu-se-za-posledni-2-roky-u-nas-zdvojnasobil_45774.html
        2018 Vozy na CNG jsou již k dispozici ve většině tříd, prodává je Škoda, Fiat nebo Volkswagen
        https://www.eon.cz/elektrina-a-plyn-pro-mesta-a-verejnou-spravu/aktuality/vozy-na-cng-jsou-jiz-k-dispozici-ve-vetsine-trid-prodava-je-skoda-fiat-nebo-volkswagen

        MÁM POKRAČOVAT?
        Halíře dělaj talíře, říkali socialističtí veksláci (z haléřů tisícikoruny). Nemusí pršet, stačí když kape, říkali šizuňkové hospodští, když jemně ředili všechny alko nápoje pivem počínaje. Tady to ovšem připomíná bouři a slejvák.

        1. Pekny sumar – a na druhou stranu: sejkove si nevydelaji jen
          Pekny sumar – a na druhou stranu: sejkove si nevydelaji jen kvuli breclavskym, ze jo. A take: lepsi CNG, nez nafta, i kdyz se vam to nelibi. Prechod k elektrine nebude rychly, bude pozvolny. Je treba ukazovat, ze to jde. Ja sam to vim, kdyz delam osvetu elektroautum – jde to, lidem to slusne vysvetluji a oni casem sami prijdou s dalsimi otazkami.

          1. Šejkové a Putin vydělávají právě díky takovým, co v
            Šejkové a Putin vydělávají právě díky takovým, co v české vládě prolobují onu miliardu z našich daní na CNG busy. Prakticky nevidím rozdíl mezi CNG a naftou, protože paradoxně se nahrazují letité více smrdící a hlučící naftové novými méně hlučícími a smrdícími CNG. Závislost na dovozu, skladování, distribuci a čerpání paliva – za ohromných výdajů naší elektřiny na to všechno – zůstává. A předplácíme si koupí CNG, stejně jako jiných spalováků, výdaje na dalších 15-20 let životnosti CNG busů do paliv a maziv. Bavíme se až o roce 2038, kdy je zřejmě budeme nahrazovat. To dnes narozené děti budou mít po střední škole a budou si celé dětství a mládí těch plynoprdů užívat. Je to prostě tragédie a ne že ne.
            Osvětu děláme asi všichni, ale korupce je zjevně silnější.

              1. Já mám vytrénovaný nos ze 4,5 roku v elektrice a 5 let na
                Já mám vytrénovaný nos ze 4,5 roku v elektrice a 5 let na elektrokole velmi dobře. Takže vím, jak smrdí nový nafťák a nový plyňák. To, že se novým plyňákem nahrazuje starý nafťák, a tudíž je ten rozdíl ve smradu markantní, není pro mne argument. Jak ze socialismu víme, tak cokoliv nahradilo po roce 89´ naftovou Avii s jejími modrými oblaky, bylo jako procházka rajskou zahradou. Ovšem to vládu neopravňuje na dalších 20 let dávat CNG denně občanům.
                A ano, žiji v jiném vesmíru, čistě tiché budoucnosti. Již dnes.

                1. Spoustě lidí smrádek a bordílek nevadí, hlavně když je
                  Spoustě lidí smrádek a bordílek nevadí, hlavně když je teploučko 🙂

                2. To je pravda, nekteri jsou fakt husti. Blbi jak troky, ale
                  To je pravda, nekteri jsou fakt husti. Blbi jak troky, ale kadrove urcite projdou. Takovi uzitecni idioti.

                3. A vy stě Grýnboj čo zač? Dajaké prevtělenie prudiaceho
                  A vy stě Grýnboj čo zač? Dajaké prevtělenie prudiaceho Anonyma?

      1. Tam jsem nikdy nebyl, ale Vy to tam zjevně dobře znáte. Už
        Tam jsem nikdy nebyl, ale Vy to tam zjevně dobře znáte. Už jste si byl v Temelíně pro svůj bordel, který tady ten Váš zázračný spalovák nechal, když jen v rafinerii spotřeboval na výrobu 1 L benzínu/nafty 1,3 kWh elektřiny? O dalších desítkách kWh na těžbu, opakovanou dopravu, čerpání a skladování nemluvě?

        1. mimochodem, na ten 1,3kWh ten elektromobil ujede cca. 10km.
          mimochodem, na ten 1,3kWh ten elektromobil ujede cca. 10km. Takže při spotřebě 6l/100km benálu by dotyčný dojel elektromobilem 60km bez jediné kapky uhlovodíku a to nepočítám výdaje na armádu kterýmižto výdaji jsme masírováni po pádu dvojčat dnes a denně. Jo a Putin by měl taky utrum.

              1. Článek hezký, trochu zbytečně rozvláčný, nicméně
                Článek hezký, trochu zbytečně rozvláčný, nicméně závěr z něj je v podstatě ten, že oněch 6 kWh na galon (4,5 litru) benzínu není zdaleka všechno.
                Myslím, že nejjednodušší by bylo vzít faktury naši místní rafinerie a podělit kWh jí vyrobenými litry benzínu.
                Že to vyrábí při rafinaci ještě hodně dalšího je irelevantní, na cokoliv dalšího benzínové auto nejede, takže z tohoto pohledu se jedná jen o odpad.

                1. Jen mi šlo tu nepřesnost, která se šíří internetem, že
                  Jen mi šlo tu nepřesnost, která se šíří internetem, že těmi ušetřenými 6 kWh/galon rázem ušetříme 6 kWh elektřiny, což není zdaleka pravda (elektřiny je zhruba 15 %, hlavní energetickými výdaji je teplo, plyn…).
                  Jinak samozřejmě souhlasím, že to není všechno, jenom ty 4 m3(!) spáleného plynu na každý galon jsou šílené: http://oenergetice.cz/ropa/paleni-plynu-pri-tezbe-ropy-vede-k-plytvani-emisim-presto-pretrvava/

                2. Stejne tak prece muzeme rict, ze „odpad“ jsou automobilova
                  Stejne tak prece muzeme rict, ze „odpad“ jsou automobilova paliva a spotrebu rafinerie do nich zapocitavat nebudeme…

                3. Samozřejmě. Když chci letecký petrolej, vše ostatní je
                  Samozřejmě. Když chci letecký petrolej, vše ostatní je odpad. Že zrovna ten odpad se dá prodat k něčemu jinému, je příjemné. Třeba onehda ve Vizovicích v palírně zjistili, že ty zpropadené pecky švestek a spol. nejsou odpad, že se s tím dá docela slušně topit. Ale jistě se to pro topiče jeví tak, že dužnina švestek je vlastně odpad. On potřebuje pecky. Že se z ní dá udělat slivovice je vlastně jen taková souhra náhod 🙂

    1. Klíííd, v Břeclavi jsou ropné a plynové vrty s přímím
      Klíííd, v Břeclavi jsou ropné a plynové vrty s přímím napojením na plynofikaci.

      Navíc počet autobusů není zase tak velký a nejezdí tak často, aby to mělo nějaký vliv. Mnohem horší je naprosto nevyhovující cestní síť.

Napsat komentář