Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických vozidel o další modely, s nimiž lze čistě elektrický pohon využít v řadě různých oblastí. A nejde jen o možnost, ale o vhodnost a ideální podmínky k jejich využití.
Scania pokračuje v rozšiřování nabídky čistě elektrických nákladních vozidel a představuje další elektrická pohonná ústrojí, konfigurace náprav a možná provedení kabiny i řadu řešení pomocného pohonu.
Nabídka společnosti Scania nyní výrazně přesahuje původní sortiment, který zahrnoval především vozy pro městskou distribuci. Dnes pokrývá širokou škálu využití a provozů. Zákazníci mohou očekávat individuální řešení přizpůsobené konkrétním potřebám.
„Díky průběžnému uvádění novinek na trh přinášíme zákazníkům stále více možností přizpůsobit výběr individuálním potřebám,“ říká Fredrik Allard, senior viceprezident a vedoucí oddělení elektromobility ve společnosti Scania.
„Zákazníci nás za to odměňují zvýšeným zájmem, protože je nyní zřejmé, jak dobrou službu tyto vozy odvádějí, jak dobře fungují v reálném provozu a do jaké míry si jich řidiči skutečně cení. Neustále slýcháme příběhy řidičů, kteří byli zpočátku skeptičtí, ale pak si své elektrické náklaďáky zamilovali.“
Při pohledu na komponenty a řešení, které Scania v této fázi představuje, by měli zpozornět dopravci a přepravci v oblasti distribuce nebo stavebních činností. Nabídka tandemové nápravy u elektrických vozidel znamená, že lze na jejich základě konfigurovat sklápěče, hákové nosiče, autodomíchávače a řadu dalších nástaveb, aniž by bylo nutné obětovat trakci nebo nosnost. Současně Scania představuje řadu různých řešení pro napájení hydrauliky a dalších zařízení.
Dvě verze elektrického pohonného ústrojí EM C1-2, 210 kW a 240 kW, které Scania nyní představuje, se navíc dokonale hodí pro některé stavební provozy. Jejich výkon totiž odpovídá typickým specifikacím pro nákladní automobily používané místními samosprávami. Model EM C1-2 je fyzicky kratší než jeho výkonnější sourozenci, což vytváří prostor pro baterie a/nebo vybavení, jako jsou opěrné nohy.
Je to skvělý univerzál pro celou řadu lehčích provozů. Kombinuje nízkou hmotnost s vysokým výkonem, velkým točivým momentem a plynulým přenosem výkonu díky dvoustupňové převodovce.
Je ideální pro distribuční dopravu v městském prostředí, ale stejně dobře jej lze využít v řadě dalších oblastí, jako je např. rozmanitá škála vozidel využívaných místní samosprávou k údržbě. Pro typický nákladní vůz pro distribuční dopravu se používá označení Scania 24 P (pokud se jedná o verzi 240 kW).
„Kdybych ho měl srovnat s dieselovým motorem, je to ekvivalent devítilitru,“ říká Allard. „Jedná se elektrický vůz, který najde vhodné uplatnění v nekonečné škále provozů, protože je lehký a flexibilní, ale zároveň výkonný. Má jeden permanentní magnet, dvoustupňovou převodovku a na svou velikost má vysoký točivý moment. Vyznačuje se ovladatelností a plynulostí, kterou řidiči od elektrického pohonu očekávají.“
Trh s elektromobily dozrává v některých oblastech rychleji než v jiných. Většina z nich souvisí s dostupností nabíjecí infrastruktury (a přístupem k napájení). Najít vhodné řešení nabíjení však nemusí být složité: Scania zákazníka celým procesem v této oblasti provede a pomůže mu takové vhodné řešení zavést.
„Často se setkáváme s mylnou představou, že nabíjení je složitější, než tomu ve skutečnosti je,“ říká Allard. „Řada zákazníků si vystačí se standardním řešením nabíjení v depu a můžeme jim poradit s jeho návrhem a výstavbou.“
Další oblastí, která zpočátku představovala při přechodu na elektrický pohon určitou výzvu, je pomocný pohon (PTO). Efektivní a odolné PTO jsou v rámci řady provozů nezbytností. Scania proto nyní přidává celou řadu řešení v této oblasti.
Ekologické a účinné baterie
Elektrické nákladní vozy Scania se vyznačují působivými čísly i pokud jde o baterie. Baterie mohou vydržet i 1,3 milionu kilometrů, což odpovídá životnosti vozu. Jejich uhlíková stopa je oproti srovnatelným produktům v odvětví přibližně třetinová, protože se vyrábějí bez použití fosilní elektřiny v severním Švédsku.
Scania zvolila lithium-iontové články prizmatického tvaru, které se montují v Södertälje do bateriových sad o kapacitě 416 nebo 624 kWh, z čehož je přibližně 83 % využitelných.
„Posun k elektrifikaci je nevyhnutelný,“ říká Allard. „Důvody, proč nepřejít na elektrický pohon, rychle mizí a každý den se objevují další argumenty mluvící ve prospěch elektrických nákladních vozidel. Když k tomu připočteme požadavky zákonodárců a nákupčích přepravních služeb a skutečnost, že řidiči mají BEV rádi, je zřejmé, že elektrické nákladní vozy brzy naše odvětví ovládnou.“
zdroj: tisková zpráva
Scania = Volkswagen