Rozhovor: Boris Guič & Freeair o elektromobilitě a elektromotorech

Boris Guič a Luboš Chvátal, kteří stojí za společnostmi Carco a Freeair, získali v roce 2010 cenu 500 000 Kč za elektromobil . Dnes se dvojice věnuje i nadále vývoji nových bezkartáčových elektromotorů s vysokou efektivitou i výkonem, a kromě jiného například přestavuje jezdítko pro vozíčkáře Elbee na elektrický pohon.

Chlouba Guiče & Chvátala – výkonný bezkartáčový elektromotor vlastní výroby
foto: Hybrid.cz

Oba techniky jsme navštívili v jejich výrobních prostorách v pražských Letňanech. Na první pohled běžný autoservis toho ukrývá mnohem víc, než by se mohlo zdát. Třeba vrtule různých velikostí. V době, kdy se Boris Guič věnoval leteckému modelářství, patřil mezi akrobatickou špičku České republiky. “Zvládal jsem dva roky po sobě celkem 600 startů,” chlubí se. Dnes už se ale modelařině tolik nevěnuje a své síly místo toho směruje do světa elektromobility.

Z jakého zázemí vycházíte, resp. v čem jste podnikali předtím, než jste se pustili do elektromobility?

Boris Guič (B.G.): Jako vyučený palubní letecký mechanik jsem v roce 1992 založil autoservis Carco. Po čase jsem činnost autoservisu musel omezit a zůstaly mi nevyužité prostory pro podnikání. V té době jsem se také intenzivně věnoval leteckému modelářství. Naskytla se možnost část uvolněných prostor pronajmout mému známému Lubošovi Chvátalovi, který v té době podnikal v oboru výroby leteckých modelů. Jelikož jsem se velmi zajímal o konstrukci leteckých modelů začal jsem ním na jejich vývoji a konstrukci spolupracovat.

Jak se tahle spolupráce rozvíjela?

B.G.: Kolem roku 2000 došlo díky rozvoji telekomunikační techniky k překotnému vývoji v oblasti akumulátorů na bázi lithia. Ty se daly, dík své malé hmotnosti, velmi dobře aplikovat na pohon pro letecké modely. V této oblasti se jako pohonné jednotky dlouhodobě používaly klasické kartáčkové stejnosměrné elektrické motory. Použitím procesorem řízených spínacích prvků bylo možné postavit elektrický motor bez kartáčků – od toho zkratka BLDC (Brushless DC – “bezkartáčkový stejnosměrný”). Ten je jedním z klíčových komponentů pro pohon leteckých modelů. My jme se dostali ke konstrukci a výrobě těchto elektromotorů. S neustálým zvyšováním jejich výkonu jsme se propracovali až do oblasti výkonů použitelných pro pohon dopravních prostředků. Přes koloběžku, elektrokolo, závěsný padákový kluzák až k elektromobilu a ultralehkému letounu, na jehož pohonné jednotce dnes pracujeme.

auto rozhovor Boris Guič elektromotor

Bezkartáčové elektromotory mají vyšší výkon i účinnost při menší hmotnosti
foto: Hybrid.cz

Kdy jste se poprvé seznámili s elektromobily, proč a čím vás zaujaly?

B.G.: O vývoji v oblasti elektromobility jsme samozřejmě měli přehled, ale poprvé jsme se aktivně zapojili až do soutěže pořádané společností Electricmotion. Vzali jsme to jako výzvu a test možností našich a našeho typu pohonné jednotky. Navíc jsme museli vyřešit problémy do té doby nám neznámé. Svůj důvod to mělo i v tom, že elektromotory pro letecké modely postupně převálcovala, jako všechno ostatní, Čína. A tak jsme se chtěli zaměřit na nějaký nový, progresivní obor – a tím jsou podle nás elektromobily a elektroletadla.

Co vás vedlo k myšlence, že z elektromobilů může být časem zajímavé a výnosné podnikání?

B.G.: Zajímavé možná, výnosné zatím rozhodně ne. Ale to je jako asi z každým vývojem. Okleštěni legislativou a horou předpisů, dnes protlačit něco nového je boj s větrnými mlýny. V dnešní době se elektropohon daleko lépe rozvíjí v letectví než v automobilismu.

Takže dnes pro vaši firmu elektromobilita zatím není výnosné podnikání?

B.G.: Elektromobilita prozatím pro nás není rozhodně výnosné podnikání. A pokud někdy pro někoho bude tak to stejně budou automobilové koncerny. Vývoj a výroba el. pohonů pokračuje a máme rozjeté některé zajímavé projekty ale až budoucnost ukáže.

V čem jsou vaše elektromotory výjimečné a jak probíhá jejich výroba a vývoj?

B.G.: Vývoj a částečně i kompletace probíhá u nás, výrobu si samozřejmě necháváme dělat na zakázku. Výjimečné jsou v tom poměru výkonu a hmotnosti. Naše technologie je unikátní v tom, že uvnitř motorů máme senzory, které dokáží měřit magnetické pole a přizpůsobovat podle toho běh motoru.

auto rozhovor Boris Guič jezdítko Elbee

Jezdítko pro vozíčkáře Elbee, které si přímo říká o elektropohon – na něm teď kormě jiného Guič a Chvátal spolu pracují
foto: Hybrid.cz

Jaké služby s ohledem na elektromobilitu zajišťujete nebo byste chtěli zajišťovat v budoucnu?

B.G.: Dodali jsme elektrickou pohonnou jednotku pro elektrickou formuli Student vyvíjenou studenty z a vyvíjíme pohonnou jednotku pro projekt malého vozu pro invalidy Elbee. Naše motory poháněly nebo pohánějí několik prototypů elektromobilů, závěsných padákových kluzáků, katamarán a ultralehký elektrický letoun Cri-Cri francouzského leteckého institutu EADS. Jsme schopni přestavět prakticky běžné osobní auto na elektrický pohon.

A co se vlastně teď děje s vaším elektromobilem Solarex?

B.G.: Tenhle projekt necháváme spát. Přihlášení auta by bylo obrovsky drahé. Ale využíváme spoustu zkušeností, které jsme během jeho vývoje a výroby nasbírali.

Kdybyste měl zvolit nejzajímavější elektromobil, který je dnes na trhu, který by to byl?

B.G.: Asi bych řekl Tesla Roadster. Elon Musk totiž prostě a jednoduše udělal krásné auto, které funguje. Ta firma má vlastní vývoj, v pozadí jsou velké finance a myslím si, že má budoucnost.

14 Comments on “Rozhovor: Boris Guič & Freeair o elektromobilitě a elektromotorech”

  1. Název článku a první
    Název článku a první fotka mě nadchly, až jsem lapal po dechu a horlivě začal číst. Teď můžu říct, že každý řádek byl ztrátou času a už dlouho jsem neviděl tolik řádků o ničem. Ten článek mě obohatil naprosto, ale naprosto stejně jako kdybych ho nečetl. Pane autore, až dopíšete přístě článek, přečtěte si ho prosím a zeptejte se sám sebe: dočetl jsem se v tom něco? bude čtenář po jeho přečtení alespoň nečím obohacen?

  2. zdravím:
    ve článku je

    zdravím:
    ve článku je psané že vaše motory jsou výjmečné tím že v nich jsou senzory co dokáží měřit mag. pole. co si budeme povídat, nejméně 99% BLDC motorů musí mít Hallovy senzory bez kterých nefungují a ty které je nemají tak potřebují složitější elektroniku. Z toho článku mám pocit že si myslíte že lidi co tohle čtou o tématu nic neví 🙂

  3. Dobry den,
    muzete prosim,

    Dobry den,
    muzete prosim, klidne v samostatnem clanku detailne popsat, co jste zazili pri pokusu elektromobil Solarex prihlasit? Je totiz s podivem, ze i kdyz bylo v CR v posledni dobe par aut na elektromobily prestaveno, ze proces prihlaseni se podaril jen malo komu. A verejne jeho prubeh nepopsal zatim nikdo. Kdyz se clovek na to na uradech pta, tak se dozvida, ze by byl prvni kdo se o to pokusi. Tudiz ani oni moc nevedi. Je tedy s podivem, ze se proslycha jen to, ze je to drahe.

    Pritom prestavby na LPG i jednotlive a ne jen ty typove se provadi celkem bezne.

    V teto oblasti je treba trochu zacit lamat ledy, prtoze v jinych statech to prihlaseni prestavby se tak nemozne nejevi, soude podle toho, ze tam takova auta vznikaji.

  4. O tom co jsme si s vývojem
    O tom co jsme si s vývojem elektromotorů a věcí spojených s elektromobilitou užili, bych mohl napsat hodně. Nejsem si ale jist kolik a co by koho zajímalo, co z toho by bylo prozrazování know-how a navíc nešířit fámy a nevnucovat mé subjektivní názory.
    S panem Horčíkem určitě ještě něco vymyslíme. Na všechny smysluplné dotazy jsem schopen odpovědět a třeba poradit emailem.

      1. Mám naprosto stejný pocit:
        Mám naprosto stejný pocit: Soudě podle titulku jsem měl radost, že si po čase si místo fádních koncernových keců, marketingových lží a přiblblých PR blábolů kdejakého firemního tlučhuby opět přečtu odborně výživný článek „o něčem“ od člověka, za něhož hovoří hlavně jeho práce. Ale ouha – náhle nečekaný a nepochopitelný konec a pocit, že tiskařský šotek někam zašantročil tu druhou, odborně zajímavější půlku článku…..

        Nápověda redaktorům: s člověkem který „umí“ se dá bavit třeba o technice, co a jak dělá, jaké má plány a vize, o slepých uličkách a „pikoškách“ z vývoje….. no prostě cokoliv – zkuste použít fantazii :-). Pamatuju si Borise ještě z dob, kdy lítal svahové kombaty a vím, že je to člověk sdílný, takže v jeho případě není třeba se obávat alibistických vyhýbavých odpovědí, na jaké si někteří z nás asi už zvykli od politiků a různých mluvčích.

        1. OK, díky za připomínky. V
          OK, díky za připomínky. V průběhu následujících týdnů až měsíců se pokusíme s Borisem Guičem vymyslet ještě něco výživnějšího. Nicméně je třeba mít na paměti, že může být dost velký rozdíl mezi tím o čem je někdo schopný si povídat mezi čtyřma očima a co chce či je ochoten prezentovat veřejnosti.

        2. Na Vašem zápisku je hezky
          Na Vašem zápisku je hezky vidět, jak Hollywoodská produkce nesmazatelně vryla lidem do paměti stereotyp o tom, jak jakákoli velká korporace je už z principu ta zlá, zkažená, panovačná, co vykořisťuje svoje zaměstnance prodává mizerné a zaostalé produkty jen díky vymývání mozku pomocí tlučhubů od PR, zatímco malá firma je vždy ta hodná, inovativní, přátelská a všeobecně prospěšná 😉

      2. zajímala by mě technická
        zajímala by mě technická stránka: jak zhruba motor funguje a jaké konkrétní výhody (číselně) dává proti té hromadě ostatních motorů stejného typu. Technický pohled insidera: on má jistě tzv. prst na tepu doby uměl by pohovořit o trendech u motorů, protože už se to valí. Slyšel jsem např. něco o motoru podporovaném permanetními magnety je to šum nebo reál? Na druhé straně je zajímavý pohled technologický. Co to znamená zkusit takový motor vyvinout a vyrobit. Jak jsou na tom s náklady, dá se to vyrábět u nás nebo to přesunou do asie, nebo to vyrábět nechtějí a budou to chtít nějakému výrobci.
        Ten výkřik beru zpět, je jednoduché pokřikovat:)

Napsat komentář