Rolls-Royce představil modulární baterie pro lodní elektrický pohon

Jan Horčík - 22 Srpen 2018

Od roku 2010 dodal britský Rolls-Royce bateriové systémy pro lodě o kapacitě 15 MWh. Jen v roce 2019 to ale má být až 18 MWh.loď Norsko Hurtigruten hybridní Roald Amundsen

Hybridní loď MS Roald Amundsen společnosti Hurtigruten bude spuštěna na vodu příští rok.
foto: Hurtigruten

Bateriové systémy se podle oficiální tiskové zprávy staly pro Rolls-Royce "klíčovou komponentou elektrických a pohonných systémů". Nový systém SAVe Energy je jen jednou z novinek, na kterých firma momentálně pracuje.

SAVe Energy je systém s modulárním designem a kapalinou chlazenými li-ion bateriemi. Lze jej přizpůsobit lodím jakékoliv velikosti a potřeb. Výroba bude probíhat v Bergenu v Norsku, kde je také zájem o elektrifikaci lodí nejvyšší.

Norsko se částečně skrze program ENERGIX a Norskou výzkumnou radu podílelo na financování vývoje systému. Rolls-Royce v současné době dokáže z lodí udělat hybridní nebo plně elektrické. Systém lze ale využít i jako stacionární bateriové úložiště pro vykrývání špiček v přenosové síti.

V současné době Rolls-Royce pracuje na elektrifikaci lodí/trajektů norské poštovní společnosti Hurtigruten. Ta zajišťuje rozvoz pošty loděmi podél dva 2700 km dlouhého západního norského pobřeží. Byl spuštěn v roce 1893.

Dále pracuje Rolls-Royce také na vývoji pokročilé rybářské lodi pro norskou společnost Prestfjord. V květnu 2018 norský parlament rozhodl, že zcela ukončí provoz lodí a trajektů vypouštějících emise v norských fjordech spadajících do Světového dědictví UNESCO, a to do roku 2026. Přístupné tak budou jen elektrolodím.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

18MWh je 18.000 kWh. Kdyby veskerou kapacitu za cely rok 2019 instalovali do jedne lode jako ta na obrazku, tak pojede neco kolem 1 h. Nic moc.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na spoustu trajektů by to stačilo a ty taky nejsou tak obrovský. Musí se odněkud začít. K tomu by slušelo zmínit, že od roku 2020 musí lodě používat palivo s malým, omezeným množstvím síry, aby se snížilo znečištění. Zatím jezdí (hlavně ty velké nákladní) na nejnižší kvalitu paliva - bunker fuel.

imo.org/en/MediaCentre/PressBriefings/Pages/MEPC-70-2020sulphur.aspx

Jsem zastancem elektromobility a podporuji elektrifikaci lodi. Ale ten PR clanek jen zkresluje. Jen tak pro predstavu, v olovene baterce ve spalovaku je ulozeno ca. 0,5kWh. Takze 36.000 spalovaku vozi tu samou kapacitu 18MWh. Je to uplny prd.

Od roku 2015 jazdi 34x denne trasu 5,6km (teda 11,2km x 34) plne elektricky trajekt Ampere. Baterie na lodi cca 1MWh, baterie na oboch brehoch cca 0,4MWh - sluzia na rychle "preliatie" energie do lode pocas vykladky/nakladky trajektu aby nabijanie nezatazovalo lokalnu siet. Viac na:
http://corvusenergy.com/marine-project/mf-ampere-ferry/

Obrázek uživatele ozana

První elektro-trajekt na světě jezdí v Norsku

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Nechci se hadat, ale nejezdi elektricke trajekty uz tak 20 let v Zeneve (samozrejme v mensi velikosti - http://www.geneva.info/lake-boats/)?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Nechci se hadat, ale nejezdi elektricke vyletni lode uz tak přes 70 let v Brne (samozrejme v mensi velikosti - https://dpmb.cz/cs/lodni-doprava-historie)? :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 76 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 31 tis. km (45 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, permakulturní zahrada od 2017, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Anebo je to 1000 leafu-1. Je to fakt nejak malo, tedy pokud tam neni chyba.

Originalni text je
rom 2010 we have delivered battery systems representing about 15 MWh in total. However now the potential deployment of our patent pending SAVe Energy in 2019 alone is 10-18 MWh.

Cili to rika, ze na tolik maji potencialni odbyt, ne, ze tolik umi vyrobit.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

To je hodne slaby. Vyrobce notebooku proda vetsi kapacitu.

To je klidne mozne.
Ale priznavam, nemam nejmensiho tucha, jak velky je rocni trh elektrickych trajektu (muj odhad je jednotky rocne), takze si netroufam rict, jestli to cislo je malo nebo hodne.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V EU a okolí to nemá na nic vliv, tady už se na vysokosirá paliva nesmí jezdit dávno.
Daleko větší rozdíl bude, že nové menší elektrické lodě hlavně nákladní už se budou dělat většinou robotické.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles Worldwideveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil