Renault: elektromobil Zoe zvládne léto i zimu beze ztráty výkonu

Jan Horčík - 04 Září 2012

Předtím než Renault pustí na trh svou elektrickou štiku v podobě elektromobilu Renault Zoe, chce mít jistotu. Jistotu úplně ve všem. Proto Zoe posílá na crash-testy, drtí horkem – a aktuálně i mrazek. Výsledky? Podle francouzské automobilky si Zoe poradí se zimou i horkem bez ztráty kytičky.auto elektromobil Renault Zoe zimní testy

Francouzská kráska Zoe se ledu a mrazu nebojí
foto: Renault

“Cílem testů v mrazivém počasí je detekovat jakékoliv provozní problémy a odstranit je,” píše se na blogu Renaultu. A následuje výčet důvodů proč je za mrazivého počasí testovat elektrická auta ještě intenzivněji než ta klasická.

Primárním důvodem je baterie. V kruté zimě se může snižovat její kapacita, výkon i rychlost dobíjení. Zima může postihovat i dobíjecí systém – už jen samotná zásuvka nesmí být mrazem nijak ohrožena, kabel musí být ohebný v jakémkoliv počasí a nesmí v zásuvce třeba zamrznout.

První výsledky testů elektromobilů Renault Zoe v mrazu? Při -25 °C je podle blogu Renaultu (tj. oficiálního blogu automobilky, kde by asi ani nic jiného prostě nepsali) pokles výkonu prakticky neznatelný. Baterii se daří “velmi dobře z tohoto pohledu” (z jakého přesně už blog jaksi opomíjí).

“Postřehnuteljší” už je podle blogu snížení dojezdu, nicméně i přesto podle blogu zůstává Renault Zoe “v tomto ohledu jedním z nejlepších hromadně vyráběných vozů”.

A to především díky oboustrannému tepelnému čerpadlu, které snižuje spotřebu vytápění v mrazivém počasí a dokáže vyrábět 2 kW výkonu chlazení nebo 3 kW výkonu topení s využitím poze 1 kW elektřiny.

Nakonec Renault zmiňuje hlavní výhody elektromobilu proti klasickému spalovacímu motoru při chodu v mrazu -30 °C: okamžité startování motoru, motor má okamžitě dostupný max. výkon, nemusí se zahřívat, stejně tak tepelné čerpadlo dokáže dodávat okamžitě teplo. Navíc je v Zoe možné naprogramovat si odmrazování kabiny a vytopení na “pokojovou” teplotu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

COP 2 nebo dokonce 3 při -25 je podlě mě nesmysl, nevěřím, že této hodnoty může dosáhnout reveze klimatizační jednotky (při -25 nevyrobí z 1kWh 2 kWh ani náhodou).

Tepelná čerpadla vzduch voda určená na vytápění RD dosahují COP 2 okolo nuly, ta lepší okolo -5 a to se zcela jinými výkony. Je pravda, že čerpají na teplotu 40 až 50 st C a že tady by stačilo ohřívat vzduch jen na 25 st C, ale stejně tomu nevěřím. Při -25ti vzniká na chladiči hodně rychle námraza, kterou je třeba odmražovat a to stojí elektřinu. A tím klesá COP.

Sám mám doma 14kW čerpadlo Mitsubishi Zubadan a při -25 je COP 1,2 (papírově) a to jen díky tomu, že to má předehřev chladiva. Ostatní TČ jsou při -25 na hodnotě hodně hodně pod 1, protože nejpozději od -10ti se musí přitápět elektrokotlem.

Nicméně pro nejběžnější teploty +5 až -5 je to dobrý nápad, který určitě uspoří dost elektřiny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

markoman, tiez som nad tym dlho dumal, ako je mozne s pomocou 1kW "vyrobit" 3kW (zjednodusene povedane), ale tusil som, ze to bude nieco take, ako napisal tomas.
Tiez ma napadlo vyuzit tento princip pri uspore energie v domacnosti. kupit vacsiu chladnicku/mrazak a vyprodukovane teplo z vymenniku pouzit napr. na predohrev vody. A na umyvanie riadu, ruk alebo sprchovanie bohate postaci voda tepla okolo 40°C.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bohužel je to opravdu tak že v reálu tepelná čerpadla opravdu tepelnou energii pouze přečerpávají (zde si dovolím poznamenat že chlad je pouze jiný název pro teplo (tepelnou energii)) Jinak tento nápad, použít tepla z ledničky jako odpadu, již měla řada lidí včetně mě a na základě doporučení chlaďařů jsem toto zavrhnul z následujícím doporučením: chladnička či mražák jako každé jiné zařízení je konstruováno do určitých teplotních podmínek tzv. klimatické třídy například: frostservis.cz/page.php?txt=technicke_info
Jinými slovy odebíráním tepla(energie) ze zad lednice nad určitou mez by došlo k poškození mechanismu chlazení který na toto není nastaven.
Jiné by to bylo kdyby jste si tato zařízení nechal od chlaďařů zapojit tzv. split systémem - jedna výrobníková stanice "chladu" a od ní rozvedené chladivo do výměníkových stanic které by se nacvakávaly rychlospojkami. Ovšem dle mého soudu ba toto bylo vhodnější spíš do restauračních zařízení na bary, do kuchyní a pod. kde dostáváte zteplalé pivo zatím co obsluha absolvuje nechtěnou odtučnovací kůru od tepelných výměníků všech chladících zařízení.. :o)

Tepelná čerpadla se běžně používají k ohřevu i vytápění domů mnoho let.

No hurá! Konečně někoho napadlo, že když už to TČ v autě je (klimatizace), tak ho použít i na topení namísto mrhání drahocenné energie v topných tělesech. Že bych se zase po letech vrátil k Renaultu? R5 jsem měl moc rád.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V klasickém autě by náhrada TČ za výměník topení něměla moc smysl krom okamžiků jako jsou ranní starty a odmrazování předního okna pomocí klimatizace ( tuším že by se dalo použít vzduchu zbaveného vlhkosti pro sušení/sublimaci nebo tam mají opravdovou reverzi) což už auta používají

O klasických autech se snad nebavíme, tam je teplo odpad, kterého je potřeba se zbavit. U elektromobilů je to jiná, tam je topení celkem kritická věc která velmi ukrajuje z dojezdu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

omlouvám se. nějak se mi spojila věta o R5 a návratu aniž bych si uvědomil že se bavíme i o dalším Renaultu :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tepelná čerpadla teplo/chlad (tepelnou energii) nevyrábí ale pouze, zjednodušeně řečeno, přesunuje (čerpá). Proto se nejedná o Vámi zmiňované perpetuum mobile.
Na druhou stranu je dlužno říci že pro laika by věta typu " je užito revesibilní tepelné čerpadlo s topným faktorem COP2 pro chlazení a COP3 pro vytápění" poněkud nestravitelná.

více o COP na tzb-info.cz/2432-jak-je-to-vlastne-s-topnym-faktorem-i

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

fyzika o zachovani energie hovori ze nie je mozne aby 1kWh elektriny, dal 2kWh chladenia alebo 3kWh tepla.

pokial to skutocne dokazali, nejde len o perpetum mobile ale o cosi viac, za co si zasluzia nobelovu cenu.

takze cokolvek povedane a napisane o tomto aute je nedoverihodne a klamstvo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale nekdo se spatne ve skole ucil?
Sice je v clanku spatne pouzito slovo vyroba 3kW tepla, melo se pouzot spise slovo ziskani apod. Ale to nemeni nic na tom, ze fyzice by odporovalo PREMENILI 1kWh EL. ENERGIE NA 3kWh TEPELNÉ ENERGIE. V clanku je pouzito 1kWh el. na ziskani-vyroby 3kWh tepla....

Podle vasi logiky odporuje i, ze jsem pouzil 2l(pri jizde na benzinku) benzinu na ziskani 20l...

Takze doporucuju prvne ucit se, ucit se, ucit se. Pak si hoooodne knizek precist(abys zacal chapat psany text) a teprve nasledne kritizoval neco v clanku co prekvapive bylo dobre a opomenul co je tam spatne...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolBUS2BUSKariéra EVC Group