Rakouské dálnice jsou chytřejší díky internetu věcí

Organizace ASFINAG má na starosti plánování, budování a údržbu 2200 km rakouských dálnic. Aktuálně byl dokončen desetiletý projekt jejich přeměny v inteligentní silnice.

Propojení veškerých senzorů a kamer na rakouských dálnicích zajistila společnost Cisco skrze svůj systém inteligentní dopravy Cisco Connected Roadways. Jde vlastně o takový „internet věcí“, jen v tomto případě jsou těmi věcmi dopravní kamery, senzory apod.
foto: Cisco/ASFINAG

Před déle než deseti lety si Rakousko, resp. její ASFINAG (organizace zodpovědná za správu dálnic), vytyčilo cíl osadit svou dálniční síť senzory propojenými do inteligentní sítě. A to tak, aby bylo možné dopravu a situaci na silnici inteligentně řídit a kontrolovat.

Celé řešení zajišťuje společnost Cisco pod názvem „Cisco Connected Roadways“. Ta dosud propojila přes 70 000 senzorů a 6500 dopravních kamer. Data ze všech těchto zdrojů jsou s pomocí optických vláken svedena do centrálního dispečinku.

Za pomoci těchto dat navádějí dispečeři pohotovostní vozidla v případě nehod, informují řidiče a dokonce dynamicky upravují rychlostní omezení, aby se omezily dopravní zácpy. To vše nejenže přispívá k výrazně lepšímu pocitu řidičů, ale i snížení nákladů na pohonné hmoty, dopravní infrastrukturu a celkově prospívá ekonomice.

tisková zpráva

3 Comments on “Rakouské dálnice jsou chytřejší díky internetu věcí”

  1. Kolik by to asi v naší
    Kolik by to asi v naší kotlině muselo spolknout peněz a zabrat času, aby to někdo vymyslel a zrealizoval…. Nejsem z těch naivků, kteří si myslí, že korupce je čistě česká záležitost, je všude, ale v tom Rakousku to aspoň někam za ty prachy spěje…. Asi tomu je tak i díky tomu, že ASFINAG funguje podobně, jako firma, kdežto ŘSD nasype český rozpoček kolik zrovna unese…

    1. Problém korupce v ČR je
      Problém korupce v ČR je ten, že se korupčníci přesunuli ze sféry chytrých zlodějů mezi totální trotly.
      Když už někde kradu, tak se na to nesmí přijít. Jinými slovy pokud zavedu nějaký předražený systém, pak musí 100% fungovat. Jinak se rychle přijde na to, že je to celé podvod. Viz registr aut, Drábkovy registry nezaměstnaných a příjemců sociálních dávek (podnikatelský politický projekt na rozkradení státu přes nové počítačové systémy TOP09) atd. atd. atd.. Jinými slovy dostali jsme se do situace, kdy už ani ti korupčníci u nás nestojí za nic a jde o úplné primitivy, kteří se akorát omylem dostali ke korytu. A kromě žraní z něj ještě mlaskají a chrochtají na celé kolo.
      Takže odpověď zní – v naší kotlině, když se podíváte na systém mýtných bran, by to nejen trvalo 30 let místo 10, ale nakonec ještě nefungovalo.

  2. Řešení je to jistě
    Řešení je to jistě zajímavé a možná povede k tomu že se dorava stane plynulejší, na druhou stranu to je další kontrola, jejíž efektivnost se nemusí ukázat taková jakou si slibují. Na druhou stranu by tyto systémy mohly významne pomoci na všech vysokokapacitních dopravních tepnách. Ať už se jedná o dálnice či železnice, tam by mohlo být zakomponováno i nějaké automatické vytváření a řízení odklonů při mimořádnostech (alespoň na EC/IC), možná tam jsou ještě nějaké dílčí problémy.

Napsat komentář