Prodej elektrických aut v Evropě: dvojnásobný růst

Už dva roky po sobě se v Evropě zdvojnásobuje počet prodaných elektrických aut. Novou zprávu vydala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí.

Graf prodejů elektrických aut v Evropě v letech 2012 a 2013
foto: Evropská federace pro dopravu a životní prostředí

Podle zprávy (PDF) se v roce 2012 prodalo v Evropské unii celkem 22 000 elektrických aut (elektromobilů a plug-in hybridů). Šlo především o malé francouzské elektromobily koncernu PSA Peugeot Citroen (Citroen C-Zero, Peugeot iOn), Mia Electric a Bolloré BlueCar.

Ty v roce 2013 ovšem ztrácely momentum a jejich tržní podíly přebíraly nově příchozí modely a výrobci. Především Renault Zoe, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V60 Plug-in hybrid, Nissan Leaf, Smart ED, Tesla Model S, BMW i3 a Volkswagen e-Up!

Za rok 2013 se tak v Evropě prodalo kolem 50 000 elektrických aut. A letošní rok můžeme očekávat další zdvojnásobení, protože už teď je podle předběžných tržních odhadů prodáno hodně přes 50 000 plug-in hybridů a elektromobilů.

Evropská federace pro dopravu a životní prostředí

15 Comments on “Prodej elektrických aut v Evropě: dvojnásobný růst”

        1. Audi A3 e-tron je od 1.
          Audi A3 e-tron je od 1. srpna už v podeji. Navíc je tu Audi Q5 Hybrid, VW Jetta Hybrid, VW Touareg hybrid, VW XL1, Porsche 918 Spyder, Porsche Panamera S E-Hybrid a možná jsem ještě na něco zapomněl.
          Mimochodem nějak si nevybavuju, že by jiná automobilka plánovala elektromobil s dojezdem 600 km (vyjma Tesly), jako má mít Audi Q8 E-tron. Takže VW bych se zase tak neposmíval.

          1. Nemá mít Q8 E-Tron 80kWh
            Nemá mít Q8 E-Tron 80kWh baterii? To mi s 600km moc nejde dohromady.

            A souhlasím, že VW a další „staré“ firmy se nevyplatí podceňovat. Třeba BMW i3 je superúspěšné a i mě překvapilo, kolik jich v poslední dobou potkávám na silnicích a často je řídí ženy! To je příjemný posun oproti zmutovaným SUV, které jim movitější manželé kupovali do teď. Tesla E bude mít podle mě v době uvedení hodně tvrdou konkurenci.

          2. na plug-iny XL1 a Panameru
            na plug-iny XL1 a Panameru jsem zapomel.
            Q5, Jetta a Touareg jsou plug-iny? Wow, tak to pak klobouk dolu…
            Co se ted Q8 tyce… Neuverim dokud neuvidim… Tesla Model S ma 85kWh a to je to placaty sedan, to by museli dat tak 110kWh aby se dostali na NEDC 600km. Opravdu neuverim dokud neuvidim 🙂

  1. Anonym: Skoro všetky
    Anonym: Skoro všetky elektroautá sú malé autá určené hlavne „do mesta“ ( až na výnimky), a tak ako nepôjdete s malým benzínovým / dieselovým autom, ktoré je určené do mesta, na dovolenku do Chorvátska (aspoň ja by som nešiel), tak iste nepôjdete do toho Chorvátska ani s autom elektrickým. No s takou Teslu S si myslím, že by sa dalo ísť aj do toho Chorvátska.
    K grafu: Bolo by zaujímavé vedieť koľko z týchto áut sa predalo v Čechách a na Slovensku.

    1. Právě jsem se vrátil z
      Právě jsem se vrátil z „testovací“ rodinné dovolené malým městským elektromobilem s max. ideálním dojezdem 150 km po Moravě, Rakousku a Slovensku. Když berete dovolenou jako poznávací, bez rychlých přejezdů z místa na místo a máte současně dobré informace o síti dobíječek (tedy podobně jako o čerpacích stanicích před lety), je to pohoda. Článek a hodnocení najdete brzy na http://www.elektromobily-os.cz a možná i zde na Hybridu.

  2. Dojezd je stejně špatný,
    Dojezd je stejně špatný, nabíjení je na dlouho a v je podstatě použitelný jen pro toho, kdo může dobíjet doma. Nikdo nebude trávit třeba 20 minut zbytečně na benzínce. Člověk, který potřebuje auto, se kterým je schopen dojet do Chorvatska, si eletromobil nekoupí. Ideální by bylo mít zdroj elektřiny někde na dálnici – něco jako trolej, sběrač co má metro nebo nějak indukčně. Hybridy a elektromobily by mohly na dálnici jet jen na elektřinu a rovnou se dobíjet. Tato „nabíječka“ by nemusela být ani na všech dálnicích, stačilo by z počátku pokrýt jen kus nezbytný pro dobití na dalších x kilometrů dálnice.

    1. V Rakousku a na Slovensku
      V Rakousku a na Slovensku jsem v rámci dovolené používal prakticky výhradně rychlodobíječky a oněch +-20 minut pro dobití strávíte návštěvou WC, protažením nohou a těla po skoro hodinovém sezení a případně něčím malým na jídlo či pití. Takže i do Chorvatska dojedete, pokud bude síť rychlodobíječek jen z části taková, jako čerpacích stanic. Ta je mimochodem zcela brutální, protože když si vezmete dojezd spalovacího vozu od 600 km vzhůru, tak benzinka co 5-10 km je fakt úlet.

      1. Zas takový úlet to není.
        Zas takový úlet to není. Kdyby byla jen každých cca 30 km, tak by se na nich logicky tvořily docela velké fronty. Mimochodem už dnes kolikrát člověk na vytíženějších benzínkách čeká třeba až třetí v řadě.
        A na rozdíl od elektromobilů, který si může každý dobít doma, klasický spalovák nikde jinde než na benzínce nedoplníte, takže se přeci jen ta hustota vyplatí, protože jezdit třeba 20 km k nejbližší benzínce, aby si člověk dotankoval, nebo třeba i sehnal benzín do sekačky, to by asi taky nebylo zrovna optimální…

Napsat komentář