Přivodí elektromobily kolaps energetické sítě?

V diskusi o elektromobilitě často padá argument, že masivnější nástup by přivodil kolaps energetické . Jenže už velmi jednoduchý výpočet ukáže, že tomu tak není. Podívejme se na kalkulaci v dopravně nejhustěji obsluhovaném regionu – v Praze.

Test Peugeotu iOn odhalil, že dnes elektromobily spotřebují na 100 km max. kolem 18 kWh až 20 kWh energie
foto: Hybrid.cz

Pokud všechny registrované automobily (v Praze je to 630 000 aut) ujedou každý den 30 km, pak celkem za rok je to: 630 000 aut x 30 km x 365 dní = 6 898 500 000 kilometrů za rok

Průměrnou spotřebu elektrické budeme po zaokrouhlení počítat 20 kWh na 100 km. Pokud všechna auta v Praze začnou jezdit na elektřinu, kolik bude ročně spotřeba elektrické energie?

Celkem 6,9 miliard kilometrů za rok. Spotřeba energie 20 kWh na 100 km.

6 900 000 000 km x 20 kWh / 100 km = 1 380 000 000 kWh energie = 1,38 TWh

Stávající spotřeba elektrické energie v Praze je 6,1 TWh za rok. Pokud všechny automobily v Praze začnou jezdit na elektřinu, naroste spotřeba energie o 1,38 TWh, to je o 22%.

Spotřeba elektrické energie u elektromobilů je v poměru se spotřebou v jiných oblastech tak nízká, že celoplošné zavedení elektromobily, i v tak hustě obydlených oblastech jako je Praha, se reálně nikterak neprojeví na nárůstu spotřeby elektrické energie.

Jakékoliv spekulace o tom, že rozvodná síť není na elektromobilu stavěna, že elektromobilita přinese výrazné zdražení energie, že se budou muset stavět desítky dalších elektráren a další podobná tvrzení jsou nepodložená, zavádějící a záměrně falešná.

Navíc, v případě umístění pouhých 10 čtverečních metrů na vlastní střeše lze vyprodukovat v průběhu 20 let energii na 300 000 čistých kilometrů. To je ideální řešení pro snížení nákladů na provoz na minimum.

Poznámka: kalkulaci zpracovala firma GWL/Power (v ČR zastoupená firmou i4wifi a.s.) na základě veřejně dostupných informací na internetu. Firma GWL/Power se zabývá ukládáním elektrické energie pomocí výkonných lithiových článků. Informace o nabídce firmy GWL/Power naleznete na www.ev-power.eu..

45 Comments on “Přivodí elektromobily kolaps energetické sítě?”

  1. Siet nie je schopna zvladnut
    Siet nie je schopna zvladnut nove pseudo-kapacitory a litiove baterie s konverznou katodou zvlast ich kombinacia umoznuje rychlonabijanie ktore je este rychlejsie ako naplnenie nadrze klasickeho automobilu. Dosiahnuty rekord pre nanostrukturnu anodu je 10.500C ak to chcete v amperoch tak to je 37.600A na gram aktivnej hmoty anody. Kazdemu je jasne ze problem nie su elektrochemicke zdroje energie ale nabijacie stanice a siet…..nie je problem aby elektromobil mal dojazd 1000km problem je ako tento modul nabit ak jeho kapacita dosahuje 160/20kWh a energeticka hustota 800Wh/kg. Nepoznam ziadnu technologiu nabijaciek ktora je schopna zvladnut stabilne co i len 2kA DC.

    1. Marek, nevidim najmensi
      Marek, nevidim najmensi dovod, preco by podobna kombinacia „pseudo-kapacitory a litiove baterie s konverznou katodou“ nemohla byt vmontovana aj do pokrocileho nabijacieho stojanu. Do takeho stojanu bude prudit elektrina skoro nepretrzite z velkokapacitnej rozvodnej siete a zhromazdovat sa v nom. A potom z neho, pri pripojeni elektromobilu, pretecie nazhromazdena energia (alebo jej cast) v kratkom case. Problem skor vidim inde (zatial): V kabloch a konektoroch. Ani najkvalitnejsie medene kable nezvladnu tisicky amperov, ktore by boli potrebne pri presune niekolkych desiatok kWh v priebehu par sekund. O pouziti striebra nema cenu uvazovat, je niekolkonasobne drahsie ale jeho vodivost nie je tomu umerne vacsia. Riesenie sa skor rysuje inde. Tak ako sa rozvija technologia ukladania elektrickej energie a objavuju sa nove a nove materialy, schopne prijat, uchovat alebo preniest enormne a donedavna nemyslitelne mnozstva energie, tak sa objavuju moznosti, ako vyrobit kabel, s ktorym by dokazal manipulovat aj bezny clovek, a bol by schopny prenosu takychto (tiez este dnes nemyslitelnych) sialenych amperov. Uz len uhlik v jeho specialnych formach, ako grafen alebo nano trubicky, ma v tejto oblasti obrovsky potencial a dovolim si tvrdit, ze za par desiatok rokov bud tieto formy uhlika kvoli ich uzasnym vlastnostiam rovnako rozsirene, ako dnes napr. hlinik.
      A podobne ako sa grafen alebo nano-trubicky mozu pouzit na vodice, mozu sa pouzit na nove konstrukcie polovodicov, ktore umoznia konstrukciu DC nabijaciek, schopnych zvladnut tisicky amperov.

  2. Raz na navsteve v
    Raz na navsteve v petrzalskom panelaku som sa vecer pozrel von oknom na osvetlene zaparkovane auta a skusil som predstavit ze kazde je elektricke a kazde sa nabija. Kolko „portov“ by tam muselo byt, ake istenie…v celej petrzalke jeden vedla druheho, kopec kablov. Mozno mam zlu predstavivost, ale bolo to pre mna nepredstavitelne. Siet to zvladne, ale instalcia a zabranenie kradeziam… to bude z pociatku inferno.

    Tych prachov co sa do toho investuje, poviete si, ved tam natiahneme len kabel. Lenze je kopa ludi, velmi priebojnych, ktori na tom chcu poriadne zarobit, a urobia pre to vsetko. Kludne aj legislativne. Obrovske tlaky.

    Trvam na tom ze kym sa neviriesia baterie ktore v sucastnosti nie su dobre a ani lacne, bude to … len sen.

  3. Pro přispěvatele
    Pro přispěvatele ctirad:
    Budu pokračovat v diskuzi tady, protože dole už jsou komentáře přiliš úzké a není tam dost místa.

    1. Nejprve se podívejme jaký je rozdíl mezi celkovým odběrem elektřiny ve dne a v noci v ČR. Statistiky nám říkají , že cituji: „V české elektrizační soustavě je v pracovních dnech střední denní spotřeba elektřiny až o 2000 MW vyšší než střední spotřeba elektřiny v noci.“ Tedy pokud vydělíme 2000MW příkonem malé nabíječky 4KW, dostaneme číslo 500 000. Tedy 500 000 elektromobilů zapojených v noci do nabíječky vyrovná v elektrizační soustavě rozdíl mezi denní a noční spotřebou. Já osobně si dokážu představit, že se v budoucnosti najde v ČR 500 000 majitelů elektromobilů, kteří si budou chtít v noci nabít své auto a připojí ho do nabíječky (připomínám, že dnes je v ČR 7,3 miliónů aut). Podle Vás jde o organizovaný DoS útok majitelů na elektrickou síť, podle mě jde o normální chování majitele elektromobilu. Opakuji, že přetížení sítě nehrozí, pouze dojde k vyrovnání denní a noční spotřeby.

    2. Pokud dojde k tomuto vyrovnání, zmizí technická potřeba motivovat odběratele k nočnímu odběru proudu a z ekonomického hlediska bude noční tarif pro energetické společnosti nevýhodný. Statisíce elektromobilů jsou přece lákavou příležitostí, jak vydělat více peněz. Proto si myslím, že dojde ke zrušení levnějšího nočního proudu pro domácnosti (to nemusí platit pro velké odběratele z průmyslu).

    3. Je sice pravda, že v USA je prozatím jen několik tisích majitelů elektromobilů, ale studie zkoumala jejich chování a návyky a je pravděpodné, že tyto návyky budou podobné i když bude těchto majitelů v budoucnu mnohem více. Tedy je pravděpodobné, že i při masovém rozšíření elektromobilů budou jejich majitelé svá auta nabíjet převážně v noci a doma.

    4.Pokud Vám jde o přetížení sítě i zde jde spočítat, za jaké situace by k němu došlo. Celkové výrobní kapacity ČR jsou 18,2 GW a přes 1GW jsou rezervy v podobě elektráren s rychlým startem (plynové, přečerpávací aj.) a dalších zdrojů. Zaokrouhleně je tedy maximální možný teoretický odběr 20GW. V průběhu roku se spotřeba pohybuje od minima o hodnotě 4,9GW po maximum v zimě o hodnotě 11,4GW. Snadno tedy spočítáme, že kolaps energetické sítě by způsobilo současné připojení 3,7 miliónů elektromobilů v létě, resp. 2,15 miliónů elektromobilů v zimě. To je ovšem nepravděpodobná situace, protože majitelé nenabíjí elektromobily každou noc a vždy jen v noci, takže se tolik současně připojených elektromobilů těžko kdy sejde. Proto opakuji, že přetížení sítě nehrozí.

    A co ostatní čtenáři, dokážete si představit, že se v budoucnu v ČR najde 500 000 elektromobilů, které vyrovnjí rozdíl mezi denní a noční spotřebou, nebo je to jen naprosto nereálná situace, ke které nemůže nikdy dojít?

    Jen tak na okraj – v roce 2010 vydala společnost ČEPS, která má u nás na starosti rozvodnou síť, prohášení, že pokud dojde k zapojení všech FVE elektráren jejichž projekty byly už schváleny, dojde k totálnímu přetížení sítě v ČR. Přitom se jedná o celkový výkon pouhých 3,5GW.

    1. Tak nic no. Pokud vám ani
      Tak nic no. Pokud vám ani do teď nedošla absurdita vaší teze o pěti milionech elektromobilů (které tu mohou být tak nejdřív za 20 – 30 let), z nichž polovina se permanentně a synchronizovaně noc co noc dobíjí (absurdita sama o sobě), to celé přepočítáváte na kapacitu _dnešní_ výroby a distribuce el. energe (a to ještě nikoliv přes spotřebované kWh, ale přes okamžitý odběr) a přes to vám nevychází ani 1000x, ani 100x, ani 10x, dokonce ani 2x navýšení oproti maximální výrobě (ve dne!) a to celé berete jako axiom a důkaz, jak nám zruší noční proud, nemá smysl už dál diskutovat obalovat tuto tezi dál a dál dalšími nesmyslnými hausnumery vycucanými z prstu.

      1. Nic jsem si z prstu
        Nic jsem si z prstu nevycucal. Všechno jsem našel na Googlu, Wikipedii, stránkách ČEPS atd. To Vy jste napsal, že: „To by si každý těch elektromobilů musel koupit desítky a na povel je všechny nabíjet, aby spotřeba v noci alespoň dorovnala denní spotřebu a noční proud přestal mít smysl.“

        Já jsem Vám chtěl jen ukázat, že těch elektromobilů nemusí mít každý desítky, ale stačí, když se jich bude v celé ČR během noci nabíjet 500 000 a dojde k vyrovnání denní a noční spotřeby proudu a tím pádem pomine důvod pro levnější noční proud pro domácnosti.

        1. A vy máte k dispozici
          A vy máte k dispozici nějakou budoucí verzi wikipedie, která sem propadla časovou trhlinou z doby za sto let, že víte přesně za kolik desítek let tu bude popsaný počet elektromobilů, jaké budou mít dojezdy a tedy jak často je bude potřeba dobíjet a jak v té době bude vypadat elektrická síť? Já tedy ne.

          Ale jedno vím na 100%. Až tady bude jezdit vámi udávané množství elektromobilů (což bude za několik desítek let, pokud vůbec), budou jejich dojezdy řádově jiné než dnes a taky rozvodná síť bude vypadat diametrálně jinak než dnes. Zaprorokoval bych si, že v té době se průměrné rodinné auto bude dobíjet jenom párkrát do měsíce a navíc na každé druhé střeše bude solár s účinností v řádu desítek procent, který se bude používat právě k lokálnímu dobíjení elektrovozidel.

          1. Při výpočtech jsem
            Při výpočtech jsem samozřejmě uvažoval dnešní stav sítě a výrobních zdrojů. Chtěl jsem jen ukázat, že ačkoliv průměrná spotřeba nabíjených elektromobilů síť příliš nezatíží, tak okamžitá spotřeba většího množství současně zapojených elektromobilů už představuje odběr, se kterým je třeba při regulaci sítě počítat.
            Do budoucnosti samozřejmě nevidím a stejně jako Vy doufám, že se všechny problémy nakonec podaří vyřešit. S příchodem nových technologií, vynálezů a chytrých sítí pozbudou moje výpočty platnosti, to je jasné.

  4. „Ano“ energeticka sustava
    „Ano“ energeticka sustava nie je schopna integrovat elektromobily s novou generaciou elektrochemickych zdrojov energie ci uz to budu pseudokapacitory alebo nove nanobaterie ktore riesime aj u nas litiove baterie s konverznou katodou namiesto klasickej interkalacnej mozem zodpovedne povedat ze automobil zo spalovacim motorom uz o 2 roky nebude mat ziadny zmysel……dosiahnuta priemerna kapacita baterie pocas 200x cyklov bola 1250mAh/g aktivnej hmoty katody co pri OCV 2.15 dava velmi slusny potencial zvlast ak si uvedomite ze od zaciatku je cielom seriova vyroba tj. ziadne laboratorne spickove baterie.

    Problem siete nastane v tom okamziku ked budu elektromobili vybavene vysokoenergetickymi modulmi 80-120kWh a zacne sa s vyuzivanim hybridnych pripadne full elektrickymi nakladakmi 600kWh……

  5. Masivnejsie rozsirenie
    Masivnejsie rozsirenie elektromobilov urcite neprivedie kolaps celej rozvodnej siete, ale niektore vetvy na odlahlych miestach, najme so starsimi rozvodmi s tym problem mat mozu a aj budu. Spytajte sa obyvatelov odlahlych dedin alebo mensich mesteciek, kde napr. plyn nemaju, ako to je v zimnych mesiacoch, ked pridu vacsie mrazy. Su obcas nuteni zapnut ohrievace a aj staru dvojplatnicku, len aby udrzali znesitelnu teplotu. Povedia vam, ako casto klakne cela siet kvoli pretazeniu. Tak ako pise Arnie, vacsina bude dobijat v noci a zatial je nocny prud lacny, lebo vyrobcovia sa snazia motivovat k odberu nocneho prudu, ale akonahle jeho spotreba najme kvoli elektromobilom zacne stupat, dovod na motivaciu padne a cena pojde hore.

  6. Problém solárních panelů
    Problém solárních panelů je, že vyrábí jen přes den, kdy je auto mimo dům. A večer po příjezdu dumů vypnou. V zimě jejich výroba klesne na 1/6 letního výkonu, tedy prakticky na 5 měsíců odstávka. Dávat to na garáže má smysl, jen tam, kde se očkává zůstávání aut přes den a ideálně o 1000 km jižněji.

    1. A co takhle trochu jiný
      A co takhle trochu jiný scénář. Přes den, kdy panely vyrábějí energii, ji dodáváte do rozvodné sítě. V noci, kdy nabíjíte elektromobil, energii získáváte z rozvodné sítě zpátky, ale za lepší cenu. V létě vyrobíte energie více než spotřebujete, v zimě si tento přebytek vezmete ze sítě zase zpátky. Nepotřebujete žádný akumulátor ke skladování elekřiny. Takhle to funguje u většiny fotovoltaických elektráren. Výhodou je, že využíváte panely na 100% času slunečního svitu, nevýhodou jsou zvýšené nároky na regulaci rozvodné sítě.
      Ostrovní elektrárny, které nejsou napojeny na síť a energii skladují se používají spíš na chatách nebo tam, kde není přístup k síti. Návratnost investice je ovšem mizerná vzhledem k tomu, že eletrárna je využita jen částečně.

                1. Omlouvám se, já myslel,
                  Omlouvám se, já myslel, že chcete stavět nová zastřešená parkoviště jenom kvůli FVE panelům. Na již existující střechy parkovišť bych samozřejmě dal FVE panely nejdřív. Patří tam rozhodně více, než na pole s kvalitní ornou půdou, jak můžeme vidět na různých místech ČR.

                2. Šlo mi o to vyrábět
                  Šlo mi o to vyrábět solární elektřinu tam kde jí lze i spotřebovat, a teprve, když to z nějakýho důvodu nejde (nedostatek ploch) dovážet jí z nejbližšího vhodnýho místa. A teprv když očekávaná výrobna i spotřebovna solární elektřiny má nespotřebuje vše, nebo nemá dost, spoléhat se na síť. Nehrát si na to, že se něco v noci nabije solární elektřinou a přes den jezdí. A někdo jíný ať za mě tento fyzikální zázrak vyřeší, ale já jsem čistý! – jak to prezentují v závěru článku.

                3. Jediný způsob jak by to
                  Jediný způsob jak by to šlo udělat opravdu „čistě“ a ekologicky je nasměrovat ve dne energii z FVE do přečerpávacích elektráren a v noci z přečerpávacích elektráren do elektromobilů. Ale vzhledem k tomu, že tyto elektrárny rozhodně nemají 100% účinnost a další nemalé ztráty vznikají na elektrickém vedení, je zdaleka nejlepší způsob ten, který popisujete, a to z FVE rychle rovnou do elektromobilu stojícího poblíž. Doufám, že firmy a podniky toto pochopí a v budoucnu nabídnou svým zaměstnancům možnost dobíjet auta z FVE umístěných na továrních halách atd. Navíc to pro ně může představovat i zdroj příjmů, který jim zkrátí návratnost investice do FVE.

  7. Robil som diplomovú prácu
    Robil som diplomovú prácu na tému kde som odhadoval vplyv spotreby elektromobilov na el. sieť Košíc v roku 2020. Pri najhorších podmienkach (pre el. sieť) je nárast spotreby el. en. maximálne o cca. 1,5%, skoro vždy bol nárast menší o 1%.

    ďalšie info: pre zimu, okamžité nabíjanie po príchode domov 230V16A s účinnosťou 90%, lineárny rast predaja el. mobilov z 0% v r.2010 na 20% v r.2020 z novo predaných osobných automobilov, spotreba 190Wh/km (2x zvýšená v zime) pri prejazdených 27km

    1. Přesně tohle jsem chtěl
      Přesně tohle jsem chtěl napsat. V současné době je v noci převis výroby nad poptávkou, ale jakmile stoupne noční spotřeba, energetické společnosti si zajisté nenechají ujít příležitost, jak z občana vytáhnout ještě více peněz.
      To se ještě budeme divit, jaké nesmysly si budou vymýšlet, jen aby zdůvodnili nové tarify a nové ceny.

      1. Ehm, v noci bude vzdy previs
        Ehm, v noci bude vzdy previs nabidky nad poptavkou, v noci se spi pracuje pouze nekolik provozu! Nechapu jak Vas napadlo, ze by v noci zacalo pracovat vice lidi nez ve dne? :-))) Jedine, ze by jste zmenil lidsky bioritmus.

        A elektromobili? Vzdyt z komentaru vyse je jasne, ze narust je radu jednotek procent tak fakt nechapu jak jste na to prisli.

        1. Vy jste, s prominutím, můj
          Vy jste, s prominutím, můj příspěvek buď nečetl nebo jste ho nepochopil. Nevím, kde jste v mém příspěvku viděl byť jen zmínku o tom, že by v noci mělo pracovat více lidí než přes den. Vymýšlíte si věci, které jsem vůbec nepsal.
          Napíšu to tedy trochu jinak.
          Jakmile si lidé začnou hromadně nabíjet v noci své elektromobily, začne energetickým firmám vadit, že je nabíjejí za levný noční proud a budou přemýšlet, jak na tomto novém trendu vydělat peníze. Začnou si tedy vymýšlet různé LŽI a NESMYSLY (např. o zatížení sítě nabíjením elektromobilů atd.), aby zdůvodnily svou potřebu zavést nové tarify nebo nové ceny elektřiny. A protože naprostá většina národa nemá o této problematice ani potuchy, bude těmto výmyslům věřit a poslušně platit.
          A pokud si myslíte, že by něco takového nebylo možné, podívejte se na historii zcela nedávnou, kdy bylo národu namluveno, že je třeba celoplošně zvýšit ceny elektřiny kvůli výstavbě FVE elektráren. V diskuzích na internetu jste si pak mohli přečíst příspěvky tisíců naštvaných lidí, kteří zcela chybně proklínali majitele FVE eletráren, místo aby nadávali na skutečné viníky celé situace.

          1. Předřečník to napsal
            Předřečník to napsal dobře, to jen vy zaměňujete příčinu a důsledek. Důvod toho, proč existuje levnější „noční proud“ je ten, že v noci je proudu nadbytek, což není problém jenom ekonomický, ale i technický. Velká elektrárna se nedá jen tak jednoduše regulovat. Proto se distributoři snaží přes výhodnější noční tarif motivovat spotřebitele, aby alespoň něco odebral. A co teprve takové přečerpávací elektrárny, že?

            A odběr v noci nabíjených elektromobilů nemá naprosto šanci tento poměr zvrátit a tudíž ani odstranit důvod nočního tarifu.

            1. Zkusme si to spočítat. V
              Zkusme si to spočítat. V ČR je v současnosti 7,3 miliónů automobilů. Řekněme, že v budoucnu bude většina (5 miliónů) tvořena elektromobily a že polovina lidí bude elektromobil nabíjet v noci doma. To máme 2,5 miliónů elektromobilů.
              Dále předpokládejme, že budou používat pouze „malé“ nabíječky 230V/16A o výkonu 4KW, nikoliv „velké“ 400V o vákonu 12KW a větším.
              Po vynásobení máme tedy 2 500 000 x 4 000W = 10 000 000 000W = 10GW okamžitého výkonu odebíraného ze sítě.
              Celkový instalovaný výkon všech elektráren v ČR (tepelných, jaderných, vodních, FVE, větrných) je 18 267 MW = 18,2 GW.
              Elektomobily tedy budou odebírat 55% celkového výkonu všech elekráren v ČR.
              To je tedy podle Vás ten zcela nepatrný a naprosto nicotný odběr, který nemá naprosto šanci zvrátit poměr noční/denní proud?
              Toto je samozřejmě modelová situace, která jen tak nenastane, ale přesto jsem přesvědčen, že odběr elektromobilů v budoucnu může výrazně převýšit současný výkon regulačních mechanismů v síti (např. nějvětší přečerpávačka Dlouhé Stráně má výkon 650MW) a přinést když už ne zrušení nočního proudu, tak alespoň zavedení nových tarifů.

              1. Výborně, takže jste
                Výborně, takže jste spočítal, o kolik stoupne okamžitá spotřeba, když se dva a půl milionu majitelů elektromobilů domluví, že udělají DoS útok na rozvodnou síť. A paradoxně přes to je to pouhých 55% z celkového odběru. Už myslím z toho je jasně patrné jak jsou úvahy o přetížení sítě elektromobily úplně zcestné. Co na tom, že přepočteno na kWh v reálu ta agregace nebude zdaleka ani 1:10 (a to už je jenom 5,5%), ale spíš ještě o jeden řád větší? Nemluvě o tom, že miliony elektromobilů v provozu u nás teda ještě zatraceně dlouho nebudou, pokud se toho vůbec dožijeme.

                Zkuste se na to podívat z jiné stránky. 4kW nabíječka, to je příkon srovnatelný s elektrickým sporákem. Ta „super žravá“ 12kW rychlonabíječka má pořád polovinu příkonu ve srovnání s elektrokotlem v běžném RD. Elektrokotel běží přes topnou sezónu několik hodin denně. Jak dlouho bude muset běžet rychlonabíječka při denním nájezdu třeba 30km? Pár hodin do týdne? Atd atd…

                1. 1. Co tady melete o
                  1. Co tady melete o přetížení sítě, proboha. Celou dobu se tady bavím o zrušení levného nočního tarifu pro domácnosti nebo o zavedení nových tarifů, tak aby energetické společnosti vydělaly na obyčejných lidech, kdyby se náhodou elektromobily masově rozšířily.

                  2. Pokud Vám 55% připadá málo, pak si uvědomte, že pro domácnosti je vyhrazeno jen cca 20% výkonu. Zbytek spotřebuje průmysl. Pokud by při masovém nasazení elektromobilů začaly v noci domácnosti tvořit významný podíl, pak znovu opakuji, že je to dobrý důvod zrušit jim výhody nočního proudu a vydělat tak více peněz.

                  3. Majitelé se nemusejí domlouvat. Nedávné průzkumy v USA prokázaly, že naprostá většina nabíjí své elektromobily doma přes noc. Já jsem předpokládal ve svém příspěvku 50%.

                  4. Když jsme v našem malém městečku před 10 lety stavěli řadový domek, nedovolili ani nám ani nikomu z našich sousedů provoz elektrokotle, takže jsme museli zvolit vytápění plynem. To jenom ať si neděláte přehnané představy o naší rozvodné síti. Na venkově jsou i připady, kdy je celá vesnice napájena z mizerného starého trafa…

                  5. Znovu opakuji, že si rozhodně nemyslím, že hrozí jakékoliv přetížení sítě. Jen si myslím, že pokud domácnosti začnou tvořit významného odběratele elektřiny, zruší jim výhody levnějších nočních tarifů.

                2. Když se toho tak bojíte,
                  Když se toho tak bojíte, tak řešení je například fotovoltaika nebo větrník a ještě jedna stacionární baterie doma. Jsou u toho zatím vysoké pořizovací náklady, ale nové baterie vydrží až 3000 cyklů, tak to máme asi tak 10let, když počítám jeden cyklus denně. FVE vydrží minimálně 30 let.

                3. Můj sen je být nezávislý
                  Můj sen je být nezávislý jak na ropných tak na energetických společnostech. Zatím mám na střeše pouze solární kolektory na ohřev vody (a docela si je chválím), ale jestli jednou zvýší účinnost FVE panelů nebo alespoň sníží jejich cenu, budu uvažovat i o nich. K tomu ještě nějaký ten elektromobil a na vytápění (místo plynu) tepelné čerpadlo + dřevo v případě potřeby a budu úplně spokojený 🙂

                4. Zatím to vypadá dobře.
                  Zatím to vypadá dobře. Ceny panelů klesají, mám dojem, že za uplynulý rok (2010) to bylo až o 30%, účinnost roste. Pokud to dosáhne 30-35%, tak už bych to neřešil. To je dost. To mají i klasické tepelné elektrárny. Podobně baterie, zlevňují a roste kapacita i účinnost (ty lepší se dnes pohybují kolem 80%).

                5. Za poslední dva roky klesla
                  Za poslední dva roky klesla cena solárních panelů o 50%

                6. Aha, když dochází
                  Aha, když dochází argumenty, tak se začneme vztekat a posouvat to do osobní roviny, co?

                  1. O přetížení sítě tady právě melete pořád vy jako o jediném „důkazu“, že nabíjení vozidel přes noc je schopné zvrátit poměr odběru den/noc. Já se vám to naopak snažím vyvrátit.

                  2. 55% zvýšení je na organizovaný DoS útok naprosto hypotetickým množstvím elektrovozidel opravdu extrémně málo.
                  A je fajn, že zmiňujete, že 80% odběru tvoří průmysl. Právě ten průmysl co z podstatné části v noci nepracuje a proto ten odběr nemá a proto je noční proud levný.

                  3. Myslíte naprostá většina všech několika set elektromobilů, co je na světě v současné době v USA provozu? 😀 To se dá celkem čekat. Stejně jako se dá čekat, že když většina přihlášených vozidel budou elektromobily, budou jich v reálném denním provozu bude jenom část a navíc v té době už budou dojezdy trochu jiné a mnohé z nich se budou nabíjet jednou do týdne nebo ještě řidčeji.

                  4. To jistě bude velmi relevantní argument pro rozvoj světové elektromobily v následujících desetiletích.

Napsat komentář