Škoda Auto má nové logoČESKO
Škoda Auto má nové logo
Twizy bude stát jen 6990 euroE-AUTO
Twizy bude stát jen 6990 euro
Toyota Prius plug-in hybrid umí 3 l/100TEST
Toyota Prius plug-in hybrid umí 3 l/100
Tunel Blanka - dopravní stavba stoletíSTAVBA
Tunel Blanka - dopravní stavba století

Počítačová tomografie zlepší bezpečnost aut

Jan Grohmann - 15 Říjen 2013

Německý výzkumný ústav Fraunhofer vyvinul speciální automobilový skener, který dokáže vytvořit trojrozměrný počítačový model auta. Němečtí inženýři doufají, že jejich zařízení pomůže především při konstrukci mnohem bezpečnějších automobilů.Trojrozměrný počítačový model bouraného auta

Trojrozměrný počítačový model bouraného auta
foto: Fraunhofer Development Center

Automobilky po celém světě se snaží vyrábět maximálně bezpečná auta. Jedním ze základních způsobů, jak otestovat bezpečnost automobilu jsou nárazové testy. Při testech bezpečnostní technici zkoumají, jak vozidlo reaguje při nárazu do překážky.

Hlavními nástroji pro zkoumání reakcí vozidla při nárazu jsou superrychlé kamery a akcelerometry (senzory pro měření přetížení). Vozidlo je následně prozkoumáno techniky, kteří posuzují jak jednotlivé součásti auta reagovaly při nárazu.

Německé výzkumné centrum ve Fraunhoferu však přišlo s řešením, jak celý proces „ponárazové“ analýzy zefektivnit. Podle jejich vize lze pomocí počítačové tomografie (CT) vytvořit detailní digitální trojrozměrný model auta a všech jeho vnitřních součástí.

Počítačovou tomografii, slangově také „cétečko“, známe především z nemocnic. Jedná se o známý tunel či prstenec, v jehož centru je umístěn pacient. Přístroj dokáže pomocí rentgenového záření oskenovat jakýkoliv vnitřní orgán pacienta a vykreslit na počítači jeho věrný trojrozměrný model.

Avšak kromě lidských orgánů, počítačová tomografie může stejně dobře vykreslit „vnitřnosti“ automobilu. Zařízení pro skenování vozidel je samozřejmě mnohem větší, než skener, které známe z nemocnic.

Základem jsou dva obří skenovací moduly, mezi které se umístí automobil (či spíše to, co po něm zbylo) po nárazovém testu. Auto je umístěno na pomalu otáčející se plošině. Skener poté skenuje jednu vrstvu automobilu za druhou a speciální software pak z jednotlivých řezů skládá počítačový trojrozměrný model. V současné době je rozlišení skeneru 0,8 mm, autoři však pracují na skeneru s rozlišením 0,4 mm.

Dopad na bezpečnost automobilu (pokud se systém osvědčí v praxi) je obrovský. Technici mohou zkoumat každou jednotlivý díl auta a to jak reaguje na náraz. Mohou přesně vidět jeho oslabení, zničení nebo jak interaguje s jiným dílem auta.

Nejde jen o bezpečnost pasažérů, ale také o odolnost auta. Konstruktéři si mohou prohlédnout, jak reaguje například nádrž s palivem (ať už benzín, plyn nebo vodík), nebo sada baterií v elektromobilech.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sestro, pichnete kontrastni latku do levych dveri...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group

zajímavé články