Ostrava rozjela projekt budování nabíjecích stanic pro elektromobily, je otevřen všem zájemcům

V rámci první fáze projektu město Ostrava vytipovalo 24 lokalit , které by mohly být zajímavé pro potenciální investory této infrastruktury.

Město Ostrava se snaží zvýšit zájem o budování a rozvoj infrastruktury pro nabíjení elektromobilů, a proto připravila samostatný projekt.
foto: fajnova.cz

autor: Radovan Burkovič

V Moravskoslezském kraji je rychlonabíjecí síť pro elektromobily poměrně hustá a stále vznikají další místa, včetně těch pomalých. Pokud se vydáte na sever od krajské Ostravy, setkáte se s rychlonabíjecím stojanem v Hlučíně i v Bohumíně.

Na západ v Opavě, v Bruntále, v Jeseníku, v Šumperku i ve Šternberku. Na východ v Karviné, Havířově, Frýdku-Místku i Třinci. Směrem na jih v Klimkovicích, Mošnově a Valašském Meziříčí. Mnohá města nabídnou rovnou dva stojany, nenápadné Valašské Meziříčí dokonce tři. Trochu pokulhává tímto směrem jen přímé pokrytí D1, kde jsou rychlonabíječky až v Přerově a v Olomouci.

V současné době je v Ostravě (podle EVMAPA.CZ) přes 20 veřejných nabíjecích stanic všech typů, které se nachází u obchodních a administrativních center, úřadů, sídel poskytovatelů elektrických energií, univerzit atp.. Na území 3.největšího města ČR působí jak trojice energetik – ČEZ, EON a PRE – tak soukromí hráči.

Ti největší se prozatím dělí skoro o všechny rychlonabíjecí stojany s výkonem 50 kW. Dominantní je v Ostravě ČEZ. Výjimkou je např. Lidl na pomezí městských částí Poruba, Svinov a Třebovice. Nejnověji se objevil Fast Charger Veolia na Slezské Ostravě nedaleko bývalého Dolu Petr Bezruč a sídla revírní bratrské pokladny, zdravotní pojišťovny, na Michálkovické ulici.

Už devět měsíců, od listopadu 2019, čeká Ostrava-Zábřeh, na čtyřproudovce Rudná, na čerpací stanici MOL, na slavnostní odhalení do černého igelitu stále zabalené rychlonabíječky stejnojmenného provozovatele.

Ani obsluha ČS netuší, kdy se tak stane. Paradoxně rychlejší byl EON, který svoji rychlonabíječku jen o pár kilometrů dál, na stejné ulici a u stejnojmenné ČS MOL, otevřel počátkem léta. V této lokalitě si můžete na pouhém 1 kilometru vybrat, u koho nabijete.

Naleznete jak rychlonabíječku ČEZ (Teplárna Vítkovice), tak zmíněný EON a pak PRE za prodejnou vozů Mercedes-Benz. Nový EON v podzemí OC Nová Karolina v centru města a dvě rychlonabíječky ČEZ před Krajským úřadem jsou také kousek. Stejně jako další ČEZ stojany nedaleko Makra u autosalonu Hyudnai nebo na již zmíněné Rudné, ČS Benzina u Shopping Parku.

Elektromobilisté tak mají v Ostravě z čeho vybírat. Nutno ještě říci, že včetně nabíjení zdarma, pomalého i rychlého. Pomalého například u Lidlu, v podzemí zmíněné Karoliny, kde je výběr stojanů, wallboxů i obyčejných zásuvek skutečně bohatý, nebo třeba u Kauflandu, kde rychlonabíjecí stojan ČEZ poskytuje pomalou zásuvku Mennekes zdarma.

Ovšem jen na dvě hodiny, podobně jako Karolina, pak platíte parkovné. Rychle nabijete zdarma u Lidlu a do podzimu u Globusu stojanu EON v městské části Plesná, výpadovka na Opavu. Platbu prozatím nevyžadoval v červnu ani stojan PRE.

Supecharger Tesly (od 125 kW výkonu výše) v Ostravě (prý jen zatím) nenajdete. Nejbližší jsou v Olomouci, Katovicích (PL) a Liptovském Mikuláši (SK). Ale pomalé Destination Charger hned na 3 místech, u velkých hotelů – Park Inn by Radisson na Fifejdách, Best Western Vista v Zábřehu a Clarion Congress ve Vítkovicích.

Současně je tam vždy možné nabít i jiné elektromobily, jak na DCH Tesly (obvykle těch stříbrné barvy, červené bývají vyhrazeny Teslám, ale není to pravidlem), tak obyčejných zásuvkách.

Je příjemné dorazit na konferenci či školení a nabít si jakýkoliv elektromobil v době jejího konání. O ubytování nemluvě. Nebo jen průjezdem na polední meníčko, byť je nutno myslet na fakt, že se cenově jedná o čtyřhvězdičkové hotely a placená parkoviště.

Přesto všechno se město Ostrava se snaží zvýšit zájem o budování a rozvoj infrastruktury pro nabíjení elektromobilů, a proto připravila samostatný projekt. V rámci první fáze projektu město vytipovalo 24 lokalit, které by mohly být zajímavé pro potenciální investory této infrastruktury.

V červnu 2020 bylo vyhlášeno výběrové řízení s nabídkou konkrétních pozemků ve vlastnictví města pro vybudování a provozování nabíjecích stanic. Město Ostrava tedy hledá investory, kteří nejprve zpracují studii proveditelnosti, ze které vzejde přesné umístění nabíjecí stanice na pozemku, uzavře se nájemní smlouva na vybranou část na minimálně 10 let a následně investor stanici vybuduje a bude provozovat.

Lokality pak pokrývají docela rovnoměrně celé město, jak je vidět na webových stránkách (nefunguje v Internet Exploreru). V osmdesátitisícové městské části Poruba třeba u budovy radnice, na Alšově náměstí na Hlavní třídě, nedaleko plaveckého bazénu, vedle Okresního soudu či za Kauflandem.

Sousední malý Svinov, jakožto dopravní uzel s nádražím na trati Praha-Bohumín, pak nabízí podobná místa, včetně parkoviště před zmíněným nádražím. Lidnatá Ostrava-Jih nabíjení například u Kulturního domu, kina, radnice nebo zdravotního střediska. Plochou nejrozsáhlejší Slezská Ostrava a přilehlé městské obvody převážně u budov radnic. Něco málo najdeme i v centru města, u budov divadel, Domu umění nebo biskupství.

Uzávěrka veřejné soutěže je 21.8.2020. S realizací se počítá v roce 2021 a v roce 2022 musí být hotovo. Je otázkou, kdo se zhostí této výzvy, zda to bude některý z velkých hráčů a obsadí nabíjecí místa v Ostravě tak, jak je tomu třeba u PRE v Praze, nebo budeme svědky místního hráče.

Docela dobrou pozici, co se parkování a rozvodu elektřiny týče, má místní Dopravní podnik Ostrava, provozující tramvaje, trolejbusy, parciální trolejbusy s bateriovým dojezdem až 12 km a elektrobusy Ekova s pantografovou rychlonabíječkou právě ve zmiňovaném Svinově i vlakového nádraží.

Jak bylo ostatně obsahem prezentace Asociace pro elektromobilitu s názvem “Elektromobilita v MHD jako ekosystém” na konferenci Inovativní přístupy v rozvoji měst, obcí a regionů v sekci Čistá mobilita v listopadu 2019 v Ostravě. Nebo již o rok dříve v Praze na konferenci SMART CITY EXPO – CHYTRÁ a ČISTÁ MOBILITA PRAHY a MĚST ČR.

vlastní

8 Comments on “Ostrava rozjela projekt budování nabíjecích stanic pro elektromobily, je otevřen všem zájemcům”

    1. To je samozrejme pravda v dnesni realite s tou obsazenosti.
      U

      To je samozrejme pravda v dnesni realite s tou obsazenosti.
      U tech nakupnich center tomu tak jiste bude jeste nejakou dobu, eventuelne na vecne casy (proc by se trapili s platebnim systemem…).
      A u tech verejnych stojanu pote, co jsou zpoplatnene, je v drtive vetsine volno (moje zkusenost).

    2. Protože mám 2 stojany zdarma po cestě domů z práce nebo z
      Protože mám 2 stojany zdarma po cestě domů z práce nebo z centra domů a nakupuji tam, tak sem tam vznikne situace, kdy se potkám s jinými elektromobilisty. Ale je to spíše výjimka. Prostě se tak obchod rozhodl a já po cestě nemám jiné rychlonabíječky, než právě ty 2 co jsou zdarma. Globus už jen pár měsíců.

        1. Nevím, proč se český Lidl chová tak podivně, když má
          Nevím, proč se český Lidl chová tak podivně, když má jasné a ověřené modely jako zahraniční investor německé skupiny Lidl&Schwarz (vlastní i Kauflandy). Staví u nás rychlonabíječky 50 kW a jen někde.
          V Německu si ověřil, že na Mennekesy a zásuvky im lidově řečeno sere Bílý Tesák, nicméně rychlonabíječka 20 kW je super a nabíjí tam všichni jejich nakupující s elektromobily. Takže bych čekal, že místo 1 stojanu 50 kW s nutností příslušné infrastruktury a rezervovaného příkonu dají 2 menší rychlonabíjecí 20 kW, což je výkonem u nich na prodejnách existující červený pětikolík 400V 32A 22 kW. Ale nedělají to a nikdo z českého Lidlu ani Kauflandu mi není schopen říci proč.

    1. AC nabíjení je samozřejmě v Ostravě na všech
      AC nabíjení je samozřejmě v Ostravě na všech zmíněných DC rychlonabíjecích stojanech 50 kW automaticky a funguje současně s rychlonabíjením, což je fajn.
      Buď univerzálně zásuvkou Mennekes, kdes stačí mít svůj kabel, nebo kabelem s koncovkou Mennekes, kde musí mít elektromobilisté s vozy se zásuvkou Yazaki-Type1 svou redukci. Pro ty se zásuvkou Mennekes je to samozřejmě pohodlné a rychlejší nabíjet s kabelem na stojanu.
      V tomto režimu s kabelem funguje v kraji nyní už 25 wallboxů 400V 32A 22 kW výkonu v projektu https://www.krajskenabijecky.cz/moravskoslezsky-kraj s placením přes evmapa.cz.
      V Ostravě jsou spíše AC stojany a zásuvky bez kabelu s běžnými zásuvkami Schuko, červenými pětikolíky a zásuvkami Mennekes v počtu cca 23 ks. Je opravdu z čeho vybírat. Aktuálně jsem zjistil, že stojan s Mennekes zásuvkami je na ulici Plynární, kde se občas pohybuji, a krajská nabíječka s kabelem s koncovkou Mennekes je i u mého Gymnázia Hladnov.

Napsat komentář