Nový Volkswagen Arteon brzdí a řídí v nouzové situaci autonomně

V současnosti se v automobilovém světě živě diskutuje o „autonomní jízdě“. Toto téma na jedné straně fascinuje, ale na druhé straně také polarizuje.

Inovativní bezpečnostní funkce používá čtyři asistenční systémy
foto: Volkswagen

Skutečností zůstává, že funkce automatizovaného řízení zvyšují komfort a často také bezpečnost. Nový Arteon je proto vybaven ještě větším počtem asistenčních systémů než všechny dosud vyráběné modely Volkswagen.

Tyto systémy jsou vzájemně síťově propojeny, protože funkce autonomní jízdy umožňuje až interakce jejich senzorů a řídicích jednotek. Fúzí čtyř asistenčních systémů byla v modelu Arteon realizována funkce, která dokáže zabránit těžkým nehodám:

„Emergency Assist“, generace 2.0. Jakmile senzory avantgardního gran turisma rozpoznají, že řidič neřídí, převezme „kormidlo“ Arteon. Asistent pro stav nouze upozorňuje v rámci svých systémových limitů ostatní účastníky silničního provozu, automaticky přejede do pravého jízdného pruhu a zastaví v něm.

Tak vypadá scénář pro nejhorší případ. Do této situace se však může dostat kterýkoli řidič bez ohledu na věk nebo kondici. V případě ztráty vědomí řidiče ze zdravotních důvodů přichází ke slovu druhá generace asistenta pro stav nouze („Emergency Assist“).

Tento systém je tvořen propojením funkcí „ACC“ (adaptivní tempomat), „Side Assist“ (asistent pro změnu jízdního pruhu), „Lane Assist“ (asistent pro jízdu v jízdním pruhu) a „Park Assist“ (parkovací asistent s automatizovaným řízením) a funguje ve spojení s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Tato aliance dokáže zastavit vozidlo v pravém jízdním pruhu – jak již bylo uvedeno, v rámci technických systémových omezení.

„Emergency Assist“ funguje následovně: Jakmile senzory rozpoznají, že řidič po definovanou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, začne soubor systému podnikat příslušná opatření.

Řidič je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním), aby byl „vyburcován“ k akci. Pokud však nereaguje, zahájí „Emergency Assist“ proces výše uvedeného nouzového zastavení.

Přitom se automaticky zapnou výstražná světla. Kromě toho začne Arteon prostřednictvím komponentů systémů „Park Assist“ (použití řízení s elektromechanickým posilovačem) a „Lane Assist“ (kamerové rozpoznávání jízdních pruhů) mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci.

ACC umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Novinkou systému „Emergency Assist 2.0“ v modelu Arteon je funkce řízeného přejetí až do jízdního pruhu zcela vpravo na víceproudých silnicích. Tento krok je realizován prostřednictvím systémů „Park Assist“ a „Lane Assist“.

Systém „Side Assist“ přitom svými radarovými senzory sleduje provoz za vozidlem, aby minimalizoval riziko kolize při změně jízdního pruhu.

tisková zpráva

21 Comments on “Nový Volkswagen Arteon brzdí a řídí v nouzové situaci autonomně”

  1. cela autonomie je uzasna vec. ano, jednou se vsichni povozime
    cela autonomie je uzasna vec. ano, jednou se vsichni povozime ve vozech, ktere jezdi sami a bezpecne. nicmene opravdu to nejde tak hrrr. jak si elon a spousta jeho vericich predstavuje. viz treba zde od minuty 1:45 a to je jenom banalita, o ktere by jste rekli, ze se to odladi. jenze krome technickych je tady hromada pravnich, etikych i psychologickych otazek. a to chvilku potrva. s elektromobilitou je to stejne. takze nez ta skvela budoucnost nastane, do ty doby vivat pokrocile asistencni systemy a hybridy.

  2. off
    Ford zachvátila panika, nakopli současného CEO do

    off

    Ford zachvátila panika, nakopli současného CEO do zadele. Ale prej to není kvůli tomu že Tezla má větší kapitalizaci na burze, to už byla jen poslední kapka ke klesajícim prodejům a stagnaci. Nejspíš maj bobky z toho jak jim elektropickupy ohrozej prodeje vůbec neprodávanějšího auta v Americe a to sice náklaďačku F-150. Velkej zájem o M3 je asi taky moc nepotěsil vzhledem k tomu že maj v elektrikách jen překopávky spalováků.
    http://www.greencarreports.com/news/1110567_ford-fires-ceo-fields-in-part-for-lagging-on-electric-cars

  3. 100.000 ročně v Číně!! hele jak Čína DOKOPALA VW
    100.000 ročně v Číně!! hele jak Čína DOKOPALA VW Millera dělat ELEKTROMOBILY !!

    investicniweb.cz/news-vw-s-cinskym-partnerem-vyrobi-100-000-elektromobilu-rocne/

    zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vw-s-cinskym-partnerem-vyrobi-100-tisic-elektromobilu-rocne-1332731

    JAKTO ŽE MU TO NEDÁVNO NEŠLO A TED MU TO PANÁČKOJ NAJEDNOU JDE :)))))))

    1. VW se chová tržně nic víc nic méně. Všechny automobilky
      VW se chová tržně nic víc nic méně. Všechny automobilky mají připravený elektromobil a všechny automobilky vyvíjejí automatické řízení. U elektromobilu je zatím problematická cena baterií, která ale postupně klesá. U automatického řízení zase legislativa a cena senzorů, Lidarů, hardware, …také ceny klesají.
      Pokud by byla cena 80kwh baterie s dobou nabíjení 15 min stála 100 tis Kč, tak všechny spalováky končí.
      Dnes si elektromobil koupí jen nadšenci a nevyplatí se ani s dotací. Časem budou ceny klesat, ale někdo musí zaplatit vývoj, tak jako u solárních panelů.

      1. Některý automobilky už ty elektromobily vyvíjej prěs 70
        Některý automobilky už ty elektromobily vyvíjej prěs 70 let a maj plný sklady prototypů :)))
        Spousta těch inženýrů co stím začal už dávno nežije :))) …. Ale všichni radši počkali na amatérskej garážovej startup a teď jsou nějakým záhadným způsobem najednou vo 10 let pozadu. Té ale zajímavý co. :)))

      2. „Dnes si elektromobil koupí jen nadšenci a nevyplatí se ani
        „Dnes si elektromobil koupí jen nadšenci a nevyplatí se ani s dotací“
        Nevím kde jste na to přišel. Uvedu jednoduchý příklad třeba u Kia Soul – vyrábí se ve 3 verzích benzín, nafta a elektro. Srovnatelný benzín stojí 500 a nafta 600 tis a to tam zdaleka nejsou některé funkce, které má elektrická verze která stojí 850 tis. Ted přichází na řadu matematika. Benzínová jezdí řekněme za 2,5 Kč na kilometr a naftová za 2 Kč. Když vezmu v úvahu nájezd 200 tis km a výdaje potřebné k servisu na tyto vozy – KIA servis není vůbec levný. Tak jsem na těchto částkách – Kia benzín = 500 tis Kč za Benzín a servis minimálně 100 tis takže jste na celkové částce 1.100.000,- Kč. U naftové verze jste na tom stejně 1.100.000,- Kč. U elektrické asi takto elektrika za 7 let provozu 45 tis a servis 30 tis takže celkem 925 tis Kč. Na tomto příkladu je jasně vidět rozdíl a podobné je to s ostatními elektroauty, jen si to někteří asi neumí spočítat, tot vše.

        1. Hezká kalkulace. Ale můžu se zeptat, kolik lidí najezdí s
          Hezká kalkulace. Ale můžu se zeptat, kolik lidí najezdí s autem 200k km? Respektive za jak dlouho? Pokud si dobře pamatuji, tak průměrný nájezd auta v Evropě i Americe je dost pod 100 km na den …
          A za další – většina ceny benzínu/nafty je daň – tuším kolem 70-80%. Předpokládá snad někdo, že stát prostě tyto peníze odepíše? Řekl bych, že až bude na elektriku jezdit vyšší procento vozového parku, nějaké zdanění také vymyslí.
          A to opomíjím, že dnes zatím není EV srovnatelné se spalovákem co se týký dojezdu, dostupnosti servisu, rychlosti natankování, atd.
          Tzn. jak bylo uvedeno, dnes zatím není EV plnohodnotná náhrada spalováku pro většinu populace, ale situace se mění a za pár let možná bude. Ale zatím ještě ne.

          1. Právě, že kdo dlouho stál, tak stojí opodál: to platí i
            Právě, že kdo dlouho stál, tak stojí opodál: to platí i u BEV, které se právě dnes u nás vyplácí hlavně tím, že je cena el.en. taková jaká je; ano nikdo neví jak to bude dál, ale na to je zase řešení – postavit si FVE či W(ind)E či obojí plus bateryBox lze již nyní; dokud nezdaní přírodní zdroje energie.
            To, že se tankuje dlouho je jen virtuální nerealita bo auto, jak píšete sám, najede denně do 100km a za tu dobu je čas pro nabíjení nula, není nutné. V noci se vám pak auto dobije a sám děláte jinou činnost než postávat v odéru čerpaček. Takže se spalovákem spotřebujete daleko více času na tankování. Než začnete reagovat tím, že do HR apod, tak raději uvažujte nad tímto.
            Servisů je pro tady prodávaná BEV dostatek a nejdražší je výměna pylového filtru+filtr samotný.

            1. Celkově souhlasím, ale třeba pro mě je noční nabíjení
              Celkově souhlasím, ale třeba pro mě je noční nabíjení prakticky nereálné. Bydlím v krajském městě v činžáku. Kde se mi podaří zaparkovat fakt netuším. Na minulém bydlišti jsem byl rád, když to bylo to 300m od baráku. Pokud bych měl vlastní dům s parkovacím místem nebo garáží je to něco jiného. Ale pokud bydlíte někde v centrum města, nebo na sídlišti, tak je nabíjení celkem dost problém.
              Netankuji rozhodně déle, než bych nabíjel. Pumpa stojí u cesty (takže žádné cesty navíc, jen pro natankování) a do 10 minut má vyřešeno na 500-700km.
              Servis bude určitě levnější, principielně je EV o dost jednodužší.
              A pořídit si vlastní FVE, baterky a možná ostrovní systém? Technicky to problém není, ekonomicky to zatím smysl nedává. Ani při těch 5Kč/kWh.
              Zatím prostě pro mě ne. Fandím tomu, ale bude ještě chvíli trvat, než bude EV „pro každého“.

              1. Čím to, že proti EV se vždy objeví diskutéři kteří na
                Čím to, že proti EV se vždy objeví diskutéři kteří na konci přiznají že jsou z paneláku. EV není a dlouho nebude univerzální automobil ve který se postupným vývojem vytvořil spalovák. Momentálně je EV výhodný pro dojíždění do města za prací a přes noc nabíjet u domku v garáži. Až zaplatí vývoj domkaři, tak určitě vznikne alternativa i pro panelákový.

                1. Jestli za to trochu nemuzou i nekteri elektromobiliste, kteri
                  Jestli za to trochu nemuzou i nekteri elektromobiliste, kteri horem dolem tlaci, ze EV je uz dneska plnohodnotna nahrada spalovaku…

                2. Je plnohodnotná, protože si ji kupují lidi, pro které je
                  Je plnohodnotná, protože si ji kupují lidi, pro které je plnohodnotná. Ostatně dejte rychlonabíječku (prozatím stačí 1 stojan) na každou existující benzínku, co rostly 100 let, a nebude co řešit ani pro panelákisty. Nehledě na fakt, že mít zásuvku 230V 16A v každém sloupu veřejného osvětlení kolem parkoviště a chodníku a nabíjet přes noc, je možné a při poskytování elektřiny zdarma nebo za paušál to stojí jen přidělání zásuvky pro venkovní prostředí.

                3. Jestli pak to nebude třeba tím, že zhruba 1/3 populace ČR
                  Jestli pak to nebude třeba tím, že zhruba 1/3 populace ČR v panelácích žije 😉
                  Ale já zrovna konkrétně ne. Zase díky tomu, kde bydlím, můžu jezdit do práce na kole, eventuelně MHD a náklady na dojíždění mě netrápí. Auto mám, fakt jen když potřebuji jet někam mimo a dál. Prostě každý používá auto jinak a tedy pro někoho je EV dobrá volba už teď a pro spoustu jiných ještě dlouho nebude.
                  Celkově mi tu v diskuzích vadí relativně nekritické obdivování EV jako naprostého zázraku a léku na vše a naprosté zatracení „spalováků“. Prostě každý typ má své plusy a mínusy.

                4. Problém je ovšem v tom, že kromě dojezdu, nemá spalovák
                  Problém je ovšem v tom, že kromě dojezdu, nemá spalovák dnes žádné plusy. A to je ještě sporné, protože mološi prostě nechtějí dávat do aut solidní baterky (případně jiné úložiště elektřiny, třeba palivový článek lhostejno zda na vodík či něco jiného). Pak by totiž padl i ten dojezd. Vidíme v reálu, jak se najednou do auta vejde více kWh, jak se vylepší BMS, jak jde dojezdově nahoru. A vidíme i „kriplení“ použitelnosti, viz třeba dodávka od Nissanu se spoustou volného místa na skoro dvojnásobek nynějších baterek a tím i dojezdu bez jakýchkoliv vylepšení navrch.
                  A to zcela pominu, že většina lidí ten spalovací dojezd nevyužije vůbec, nebo jen jednou za dlouhý čas.
                  A zcela pominu, že i přes velký spalovací dojezd, je benzínka pro spalováky na každém rohu, zatímco rychlonabíječek pro EV, které řeší dnešní krátký dojezd EV, je jako šafránu.

                5. Jestli to není tím, že jsme generace co přečetla všechny
                  Jestli to není tím, že jsme generace co přečetla všechny verneovky. V elektřině je budoucnost! 😉

                6. Nezřídka bývají u měst řadové garáže pro desítky i
                  Nezřídka bývají u měst řadové garáže pro desítky i stovky aut.

                  Někde se bohužel ruší. Ale snad jen na úplné periferii, kde je nikdo nechce. Tyhle navíc stály během povodní 1997 pod vodou.

Napsat komentář