Na českých silnicích přibylo letos již 700 elektromobilů a plug-in hybridů

V období leden – září 2018 bylo v Centrálním registru vozidel registrováno 469 osobních elektromobilů a 231 plug-in hybridů.

Elektromobily a plug-in hybridy už na českém trhu nabízí 16 automobilových značek.
foto: Porsche

„Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, kdy bylo registrováno 294 vozidel, se jedná o 60% nárůst,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D. ředitel Centra dopravního výzkumu. A dodává: „Za celý loňský rok bylo registrováno 387 osobních elektromobilů, tento počet tak byl překonán již v období letních prázdnin.“

Nejvíce elektromobilů bylo v letošním roce registrováno v měsíci červenci (78), naopak nejméně v lednu (25). Únor a září byly jediné měsíce v tomto roce, kdy došlo meziročně k nižšímu počtu registrací. V září se trh s elektromobily propadl prakticky na polovinu (26 registrací letos vs. 50 vloni), v rámci všech registrací kategorie vozidel M1 došlo v září k meziročnímu poklesu o 28 %.

Osobní e-vozidla se v uplynulých třech kvartálech podílela na všech registrovaných osobních vozidlech 0,34 %. Přestože se stále jedná o velmi malý podíl, zajímavé je podívat se na tento podíl z pohledu jednotlivých automobilek.

Vývoj registrací osobních elektromobilů v letech 2017 a 2018

Vývoj registrací osobních elektromobilů v letech 2017 a 2018 (klikněte pro zvětšení)
foto: CDV

Pomineme-li automobilku Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, tak např. u Porsche se e-vozidla podílela na všech registracích již 7,4 % (pozn. za 1-6/2018: 6,5 %), následovalaautomobilka Smart s 3,8 %, BMW s 3,4 %, Mini s 2,4 %, Volvo s 2,3 %, Nissan s 1,9 % atd. Nejvíce registrací elektromobilů zaznamenali Volkswagen (198), Nissan (89), Tesla (73) a BMW (68). V oblasti plug-in hybridů dominuje BMW s 84 registracemi, následuje Volvo (36), Porsche (27), Volkswagen (26) a Mini (16).

S 26% podílem na poli osobních e-vozidel dominuje Volkswagen Golf, který k 179 registracím elektromobilů přidal také 4 plug-in hybridní verze, se značným odstupem následuje BMW i3 s 88 registracemi (68+20), Nissan Leaf se 77 registracemi pak těsně hájí třetí příčku před Teslou se 73 registracemi.

Které vozidlo dominuje mezi plug-in hybridy? Pro někoho možná překvapivě Porsche Panamera s 25 registracemi (pozn. plug-in hybridní verze představuje 40% podíl na všech registracích tohoto typu vozidla), následuje Volkswagen Passat (22) a již zmíněné BMW i3 (20). Zatím jediným zástupcem (s jedinou registrací) v oblasti plug-in hybridních verzí, který kombinuje elektromotor a dieselem, je Audi Q7 e-tron quattro. Jedná se o první TDI plug-in hybrid s permanentním pohonem všech kol.

Od září platí spolu s novou metodou testování WLTP (nahrazuje NEDC, oproti kterému je podstatně komplexnější) nová emisní norma Euro 6c. Mimo přísnější emisní limity změna přináší také povinnost plnit emise i spotřebu v běžném provozu a nejen v laboratorních podmínkách.

Za rok (od září 2019) pak vstupuje v platnost norma Euro 6d-TEMP, která dále upravuje, jakým způsobem se budou emise měřit. Tlak na snižování emisí je kontinuální, poslanci Evropského parlamentu před několika dny odhlasovali snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů od roku 2030 o 40 % oproti roku 2021.

I díky tlaku na snižování emisí zařazují automobilky vozidla, která lokálně produkují minimální, příp. nulové emise. Celá řada e-vozidel, která jsou na trhu nabízená, ale především se v čím dál větší míře dostávají do reálného provozu (viz fakta uvedená výše), jsou vybavena nejmodernějšími asistenčními systémy, které mají prokazatelný vliv na bezpečnost silničního provozu.

Důkazem je test elektromobilu Nissan Leaf s pětihvězdičkovým výsledkem, který byl prvním vozidlem vyhodnoceným na základě rozšířených protokolů Euro NCAP pro rok 2018.

3 Comments on “Na českých silnicích přibylo letos již 700 elektromobilů a plug-in hybridů”

  1. Já bych se hybridu bál jakož to člověk co kupuje jen
    Já bych se hybridu bál jakož to člověk co kupuje jen ojetiny.
    Jo, kdybych si koupil auto a věděl že po skončení 5 letých garancí ho prodám a koupím si další nový, tak není o čem uvažovat.
    Ale pro kupce ojetin může bejt hybrid krokem do pekel. Je to kombinace elektro auta a spalováku, takže 2x tolik věcí které se můžou rozbít.
    Za servis neušetřím nic, protože do toho musím lejt všechny ty oleje a ještě mi po 10-12 letech jako bonus odejdou baterky.
    Já šel raději oddělenou cestou. Mám spalovák i elektromobil.
    U spalováku je malý nájezd, takže olej měním jen jednou za 2 roky a užívám si levného ježdění elektromobilem téměr nulovejma nákladama na servis.

  2. Porsche nemontuje do svých aut hybridní pohon kvůli
    Porsche nemontuje do svých aut hybridní pohon kvůli nějakému snižování spotřeby v reálném světě, ale čistě pro to, aby ukázalo prostředníček aktuálním homologačním normám. Takže podle hesla „My můžeme!“ se opravdu může německá automobilka pochlubit, že nejnovější Panamera má v normovaném testu spotřebu 3,0 litru na 100 km, ale na 200 km/h akceleruje za 8,5 sekundy.
    Vedle již zmíněné spotřeby 3,0 l, se kterou se Panamera Turbo S E-Hybrid v některých zemích dostane do nejnižších daňových sazeb, ujede jen na elektřinu 49 km. Tohle je totiž plug-in hybrid. A jen tato skutečnost třeba na některých trzích zbaví Panameru nutnosti platit daně z emisí úplně.

    Bravo Porsche! Vlk se nažral, koza zůstala celá.

    Nikdy neříkej, že něco nejde, protože vždycky se najde nějaký blbec, který neví, že to nejde a udělá to.

Napsat komentář