Mercedes pohání zemním plynem popelářské vozy

redakce - 01 Září 2014

Econic byl před rokem rozsáhle modernizován novými vznětovými motory, novým podvozkem, rámem, elektronikou a přepracovanou kabinou. Mercedes-Benz nyní představuje další novinku pro svého specialistu na svoz odpadu a rozvážkovou dopravu.auto Mercedes-Benz Econic NGT CNG zemní plyn

Světová premiéra: Motor Mercedes-Benz M 936 G na zemní plyn pohání specialistu na svoz odpadu a rozvážkovou dopravu

foto: Mercedes-Benz

TISKOVÁ ZPRÁVA

Na mezinárodním odborném veletrhu „Elmia Lastbil Jönköping“ ve Švédsku, který se konal od 20. do 23. srpna 2014, oslavil světovou premiéru Econic NGT Euro VI s novým motorem M 936 G. Druhé velké vystoupení na mezinárodní scéně oslaví tato novinka v září na IAA Užitkové vozy. Nový řadový šestiválec dosahuje výkonových parametrů vznětového motoru a zároveň stanovuje nová měřítka v oblasti emisí hluku a výfukových plynů.

Trvalá udržitelnost a šetrné využívání přírodních zdrojů je pevnou součástí filozofie společnosti Mercedes-Benz. Econic NGT (Natural Gas Technology) je proto v nabídce již od roku 2002 a jeho úspěch na mezinárodních trzích dokládá více než 1400 prodaných vozidel.

Ať Econic spaluje fosilní zemní plyn, nebo bioplyn z obnovitelných zdrojů, vždy splňuje mnohem více, než požadují normy, a je tak ještě ohleduplnější k životnímu prostředí v městských aglomeracích.

Mercedes-Benz proto vyvinul na základě nové, velmi moderní generace motorů poháněcí jednotku na zemní plyn, plně zohledňující požadavky normy Euro VI. Výsledkem je nový Econic NGT ve verzích 1830 a 2630.

Výjimečné výkonové parametry jako u vznětového motoru

Nový motor M 936 G na zemní plyn pro Econic vychází z přeplňovaného vznětového motoru OM 936 se zdvihovým objemem 7,7 l, který patří k nové generaci poháněcích jednotek BlueEfficiency Power.

Motor je koncipován jako monovalentní (provoz pouze na stlačený zemní plyn CNG = Compressed Natural Gas) a dosahuje nejvyššího výkonu 221 kW (301 k) a maximálního točivého momentu 1200 N.m.

Díky těmto výkonovým parametrům a suverénní výkonové charakteristice je tento motor s jednostupňovým přeplňováním rovnocennou alternativou vznětových jednotek. Zároveň stanovuje nová měřítka v oblasti ochrany životního prostředí, protože emise CO2 jsou až o 22 procent nižší než u vznětového motoru. Při použití bioplynu je bilance emisí CO2 ještě atraktivnější.

Individuální úprava pro provoz na CNG

Nový M 936 G používá velký počet shodných dílů z výchozího motoru. Blok a hlava válců byly převzaty a pouze přizpůsobeny provozu na . Nově vyvinuto bylo naproti tomu přeplňování, vedení stlačovaného vzduchu, zapalování a kompletní systém přípravy směsi včetně recirkulace výfukových plynů. Celkové rozměry motoru na zemní plyn jsou však shodné s výchozím motorem.

Zapalování motoru na zemní plyn odpovídá zážehovému motoru na benzin. V motoru M 936 G nalézají uplatnění zapalovací svíčky s tyčovými zapalovacími cívkami, které jsou uloženy na místě, kde se ve vznětovém motoru nacházejí vstřikovače paliva. Vybrání dna pístu má pro pohon na zemní plyn novou geometrii.

Nový motor na zemní plyn pracuje se stechiometrickým spalováním (Lambda = 1) jako moderní zážehový motor na benzin, tedy ani s přebytkem vzduchu, resp. s chudší směsí jako u předchozího motoru, ani s bohatou směsí. Z toho plyne mimořádně čisté spalování, které vede k vysokému výkonu a nízkým emisím škodlivin.

Turbodmychadlo s asymetrickou geometrií turbíny zaručuje dobré reakce motoru a zároveň i dobrou funkci zpětné recirkulace ochlazovaných výfukových plynů. Tento systém slouží nejen minimalizaci škodlivin, ale snižuje také teplotu výfukových plynů, což se pozitivně odráží v prodloužené životnosti. Teplota výfukových plynů je u motoru na zemní plyn z principu vyšší než u vznětového motoru.

Díky spalování, při němž nevznikají prakticky žádné pevné částice, odpadá filtr pevných částic, který je pro vznětové motory od zavedení normy Euro VI nezbytný. Čištění výfukových plynů má stejně jako u zážehových motorů na starosti trojčinný katalyzátor.

Nový motor na zemní plyn pracuje v celém rozsahu otáček s ještě nižší hladinou hluku než sám o sobě tichý vznětový motor OM 936, a splňuje tak legislativní limit 80 dB (A).

Další výhodou nového pohonu na zemní plyn je, že zvýšení hmotnosti v porovnání se vznětovým motorem se snížilo na polovinu, a to na nynějších cca 500 kg. To znamená nárůst užitečné hmotnosti u verze s rozvorem 3900 mm, v porovnání s osvědčeným modelem Econic NGT, o 400 kg.

Zlepšení bylo dosaženo také díky novým nádržím na CNG, vyrobeným speciálně pro variantu s lehkou konstrukcí, z robustní oceli a s pláštěm z kompozitu, vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Samočinná převodovka se softwarem Eco

Jízda s častým zastavováním hraje v každodenním provozu uživatelů vozidel Econic velkou roli a je mimořádnou výzvou pro motor i převodovku. Součástí hnacího řetězce Econicu je proto, stejně jako dosud, šestistupňová samočinná převodovka Allison.

Řízení v husté městské dopravě by sotva mohlo být ještě příjemnější. Samočinná převodovka se osvědčuje například i při velmi častých zastavováních a rozjezdech, např. při svozu komunálních odpadů. Pro novou generaci Econicu dostala převodovka nový software Eco, který šetří palivo a zvyšuje jízdní komfort.

Kabina: moderní, ergonomický a praktický design

Srdcem úspěšného konceptu vozidla Econic – od uvedení modelové řady na trh v roce 1998 bylo vyrobeno celkem více než 13 000 vozidel – je ergonomicky velmi nízko umístěná a velmi prostorná kabina, do níž se nastupuje dveřmi s jedním schůdkem.

Všude tam, kde řidič a spolujezdci musí během pracovního nasazení často opouštět kabinu, byly výrazně zlepšeny pracovní podmínky, a to i ze zdravotního hlediska. Koncept Econicu se stal již dávno synonymem vozidel pro svoz odpadu a rozvážkovou dopravu.

Již na první pohled je jasné, že Econic je součástí nových modelových řad nákladních vozidel Mercedes-Benz. Moderní design kabiny modelu Econic se vyznačuje výraznou maskou chladiče, robustnějšími nárazníky a standardně dodávanými světlomety LED pro denní svícení.

Při nastupování do kabiny s nízkým vstupem, který mohl být zachován i po zavedení emisní normy Euro VI a montáži souvisejících nezbytných dodatečných komponentů, padne okamžitě do oka nové uspořádání interiéru.

Řidič a spolujezdci nyní na modelu Econic ještě více ocení kabinu s osvědčenými nízkým vstupem a neobvykle velkorysou nabídkou místa. Kompletně přepracované pracoviště řidiče s novým multifunkčním volantem, který umožňuje rychlý přístup k informacím na displeji panelu sdružených přístrojů i k ovládání rádia, a individuálně umístitelné ovládací prvky vytvářejí pro řidiče nejlepší pracovní podmínky.

Díky přemístění ovládacích prvků parkovací brzdy a převodovky do výše volantu je jejich používání komfortnější, bezpečnější a ergonomičtější.

Nové úložné prostory se nacházejí v uzamykatelných schránkách nad sedadlem spolujezdce, novinkou jsou také držáky nápojů integrované do centrální odkládací přihrádky. Za sedadly pro spolujezdce je další místo až pro tři lahve s nápoji.

Mezi výjimečné prvky výbavy kabiny patří také nově uspořádané výdechy ventilační soustavy a elektricky ovládaná sluneční roleta, která vytváří v kombinaci s účinnější izolací kabiny a motorového tunelu příjemnější pracovní atmosféru.

Výhodou pro řidiče a spolujezdce je i nadále nízký vstup, s plně prosklenými, pneumaticky ovládanými skládacími dveřmi na straně spolujezdce.

Úspěšný model v mnoha variacích

Econic NGT je nabízen v konfiguracích 4x2, 6x4 a 6x2/4 s elektrohydraulicky progresivně řízenou vlečenou a tlačenou nápravou, ve verzích s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností 18 t, resp. 26 t.

Vozidla se dvěma a třemi nápravami se dodávají s různými rozvory od 3450 mm do 5700 mm. Kabina je k dispozici ve vysoké (vnitřní výška 1745 mm) a nízké variantě (1295 mm).

Podvozek modelu Econic: variabilní a připravený pro nástavby

Protože Econic nabízí pro různá odvětví naprosto odlišná individuální řešení, mají pro výrobce nástaveb velký význam změny na podvozku. Econic nalézá uplatnění například v komunální oblasti jako vozidlo pro svoz odpadu, v distribuci zboží pro rozvážku potravin a nápojů nebo jako hasičské vozidlo s otočným žebříkem, případně jako pomocné hasičské vozidlo. Kromě toho se Econic úspěšně používá také jako cisternové nebo cateringové vozidlo na letištích.

Průběžná řada montážních otvorů, možnost posunutí koncového příčníku a nové uspořádání agregátů za kabinou usnadňují montáž nástaveb a vytvářejí více prostoru pro nástavbu. Kromě toho byla zvýšena nosnost přední nápravy na osm tun.

Koncept Econicu využívá v maximální možné míře shodné díly, sdílené s ostatními velkými nákladními vozidly Mercedes-Benz. Platí to například pro motor, podvozek a nápravy. Zákazníkovi z toho plynou velké výhody mimo jiné v oblasti servisu a údržby.

Bezpečnost je u nového Econicu psána velkým písmem

Mezi hlavní a osvědčené součásti bezpečnostního konceptu Econicu patří například nízký vstup pro pohodlné nastupování a vystupování, zdraví prospěšné vzduchové odpružení všech náprav, velké panoramatické čelní okno v kombinaci se systémem zrcátek a plně prosklené, elektropneumaticky ovládané skládací dveře na straně spolujezdce.

Všechny tyto komponenty přispívají nejen k větší bezpečnosti jak posádky, tak i ostatních účastníků silničního provozu, ale zajišťují také mimořádně dobrý výhled všemi směry s minimálním slepým úhlem. Nízké těžiště je navíc zárukou dynamických jízdních vlastností.

Stabilizační systém ESP byl zaveden již daleko dříve, než požadovaly legislativní předpisy, a v novém Econicu bdí nad bezpečností stejně jako elektropneumatická brzdová soustava.

Oba asistenční systémy doplňují stejně jako dosud integrovaný protiblokovací systém ABS i protiprokluzový systém ASR, a jsou centrální součástí bezpečnostního konceptu Econicu.

O údržbu, diagnostiku a opravy je vždy postaráno. Mercedes-Benz Service nabízí pro Econic více než 1800 servisních míst ve více než 130 zemích, která se v případě potřeby věnují vozidlům s maximální péčí a cílevědomostí. Celkově bohatou nabídku služeb pro zákazníky završují speciální servisní podmínky a vlastní finanční služby.

Econic na IAA Užitkové vozy 2014

Vystavované vozidlo Mercedes-Benz Econic 2630 NGT je poháněno novým motorem M 936 G na zemní plyn s výkonem 221 kW (301 k). Třínápravové vozidlo s řízenou vlečenou nápravou (konfigurace 6x2/4 ENA) a rozvorem 3900 mm bude vystaveno jako podvozek s kabinou. Návštěvníci veletrhu si tak budou moci dobře prohlédnout techniku vozidla.

K jeho výbavě patří systém nádrží na zemní plyn o objemu 600 l, který je doplněn přídavnou nádrží o objemu 100 l. Šestistupňová samočinná převodovka přenáší hnací sílu motoru na druhou nápravu.

Tento Econic je koncipován pro pozdější nasazení jako vozidlo pro svoz odpadu, což je patrné mimo jiné ze zařízení pro měření zatížení náprav. Kabina je vybavena kromě sedadla řidiče dalšími třemi sedadly a je klimatizována.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolik asi podobně upravených vozidel je používáno u Technických služeb v ČR. V hromadné busové dopravě jsou i v ČR malé odvážné vlaštovky, ale v komunální sfeře to bude asi jak v ČR tak SR vize budoucnosti.

Obrázek uživatele honza.t

Jen mě napadlo .Ten bioplyn si částečně vyrábí i v nákladovém prostoru.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicProdej pneu 100% onlineKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů Circontrol

Newsletter