Mercedes-Benz představil elektrický autobus eCitaro

Daimler slíbil elektrické Citaro na rok 2018 a konečně ho tu máme. Má modulární design baterií rozdělenou do dvou clusterů.

Mercedes-Benz eCitaro
foto: Daimler

Světovému trhu s elektrickými autobusy dnes jednoznačně vládné čínské BYD. Tradiční výrobci autobusů trochu zaspali a teď se ztrátu snaží dohnat.

Mercedes‑Benz eCitaro

Mercedes‑Benz eCitaro
foto: Daimler

Mercedes‑Benz eCitaro je víc, než jen přestavbou fosilní verze autobusu na plně elektrickou. Vůz je vylepšen po všech stránkách.

Baterie se nachází v přední části na střeše a v zadní části. Oba clustery mohou celkově obsahovat až deset modulů. Celková kapacita může dosáhnout až 243 kWh. Nabíjení probíhá standardem CCS Combo 2.

Mercedes‑Benz eCitaro

Mercedes‑Benz eCitaro
foto: Daimler

Daimler tvrdí, že dojezd elektrobusu může být 150 km v létě a až 250 km v ideálních podmínkách. Klíčovým systémem elektrického autobusu eCitaro je samozřejmě tepelný management, Achillova pata všech čistě elektrických vozidel.

Mercedes‑Benz eCitaro

Mercedes‑Benz eCitaro
foto: Daimler

Německý průmyslový koncern zároveň potvrdil, že pracuje na vývoji solid-state baterií (baterií s pevným elektrolytem), kterými chce časem nahradit li-ion baterie.

Electrek.co, Daimler

41 Comments on “Mercedes-Benz představil elektrický autobus eCitaro”

      1. Obrázek je matoucí, na první pohled není zřejmé že
        Obrázek je matoucí, na první pohled není zřejmé že ukazuje autobus zezadu. Sem si řikal že cestujíci budou nastupovat do baterie :)))

        Dá to s těma baterkama nahoře losí test? :))
        Taky to asymetrický uložení baterie vzadu je zvláštní.

        1. opravdu je nutny takovy test u mestskeho autobusu ktery ma
          opravdu je nutny takovy test u mestskeho autobusu ktery ma prumernou rychlost sotva okolo 15km/h a pri jooo jizdach treba po okruhu mesta si to rozparadi na uctyhodnych treba 70-75km/h?

          Treba BYD to resi ve svych autobusech podobne, jedna cast baterii je po stranach v zadni casti a druha cast bud na strese, nebo je nad predni napravou

                1. Tu je nejaký zoznam tých škodlivých chladív, ktoré sa
                  Tu je nejaký zoznam tých škodlivých chladív, ktoré sa väčšinou v súčasnosti používajú, lebo je s nimi jednoduchá manipulácia a nevyžadujú vysoké prevádzkové tlaky, ako neškodné CO2

                  klimainfo.sk/faq/s-akymi-mediami-a-naplnami-pracuju-tepelne-cerpadla

                  a už do mňa nerýp, som unavený %-)

    1. Doufejme že nikdy, Tesla jen slibuje velké věci, ale
      Doufejme že nikdy, Tesla jen slibuje velké věci, ale přitom má problém s výrobou a kvalitou několika málo modelů. Kdyby raději prodávali technologii zavedeným značkám a soustředili se jen vývoj a výzkum, tak by to bylo efektivnější. Nemusel by Musk spát ve stanu, dohlížet na výrobu a učit se vyrábět auta, když už to jiné značky umí. Jiné značky by zase nemuseli ztrácet čas vlastním vývojem.

      1. Tesla aktuálně vyrábí nejvíc elektromobilů na světě,
        Tesla aktuálně vyrábí nejvíc elektromobilů na světě, Model 3 je nejprodávanější BEV na světě a to ještě ani nebyl na polovině finální produkce, ještě zdaleka nedokončená GF1 produkuje nejvíce baterií ze všech továren na světě… Jestli je tohle problém, jak tedy nazýváte to, co dělají ostatní automobilky?
        A co se týče kvality, já bych při nehodě stokrát raději seděl v Tesle než třeba v luxusní Audině s jistě mnohem kvalitnějšími švy sedaček.

      2. Musk ponúka patenty Tesly všetkým automobilkám, ktoré
        Musk ponúka patenty Tesly všetkým automobilkám, ktoré chcú vyrábať elektromobily zadarmo. Keďže jeho cielom je aby sa elektromobily rozšírili, čo najskôr. A preto je aj stále v strate, lebo stále investujú.
        Keby chcel zarobiť, tak by bol už dávno v zisku.
        Skúste si niečo o Tesle naštudovať a nemusíte tu vypisovať nezmysly.
        Jedine Tesla to myslí s elektromobilitou vážne a ostatní sa len hrajú a naťahujú čas, pokial to pôjde. Ale toto by tu človek mohol písať stále a aj tak sa vždy najde nejaký anonym, ktorý nevie nič iné len kritizovať Teslu.

      3. „… Tesla jen slibuje velké věci, ale přitom má problém
        „… Tesla jen slibuje velké věci, ale přitom má problém s výrobou a kvalitou několika málo modelů… “

        Bohuzel Tesla jediná nejen slibuje velké věci, ale skutečně je výrobí. Řekni jedinou automobilku, která nejen že slibuje něco velkého ale dokonce to výrobí?

        A tenhle autobus je něco velikého? Vždyť to ujede 150 km. To umění elektrický auta před 10 lety. Fakt výsměch.
        Kde jsou ty investice a kde je něco co se dá použít? Jediný skutečný pouzitelny nákladní auto je zatím pouze tesla semi. A to že se nevyrábí? Urcite se bude vyrábět dříve než všechny ostatni pseudo auta od ostatnich.

          1. Přitom se stačí podívat na to, jak takový autobus MHD po
            Přitom se stačí podívat na to, jak takový autobus MHD po městě jezdí. Jedna z nejdelších linek v Ostravě č.39 Ostrava-Poruba – Paskov jede skoro hodinu (54 minut), má 38 zastávek, trasa měří 29 km. S odpočinkem na konečné tak za 8mi hodinovou směnu nenajezdí autobus více, než 7 jízd, tedy 203 km. A to počítáme s tím, že nebude nikde po trase nabíjet. Přitom by krátce velkými výkony mohl, protože po části trasy jede pod trolejemi trolejbusu anebo stojí v dopravních uzlech s tramvajemi, tedy zdroje jsou.
            Když naopak vezmu krátkou linku, třeba č.40, tak najede 10 km za 26 minut přes 19 zastávek. Za stejnou směnu neudělá více, než 15 jízd, tj. 150 km. Taky se cestou potkává s tramvají.
            Proto výrobci nabízejí škálovatelnost baterií v elektrobusech, stejně jako třeba – bez ohledu na pohon – velikost autobusu. Na okružní linku po centru si určitě vezmete midibus, ne trojitý kloubový, co ho Praha zkouší na lince k letišti.

            1. 150 km je i na autobus opravdu málo:
              – protože se musí

              150 km je i na autobus opravdu málo:
              – protože se musí mnohem lépe plánovat jízdy
              – nebo přidat do autobusu další zařízení pomocí kterého bude třeba z trojelí nabíjet.

              Mnohem jednodušší a levnější ve výsledku je dát tam větší baterii s dojezdem právě oněch 300 km a více, pak:
              – takový autobus bude univerzální
              – nebude muset řešit zda dojede nebo ne
              – nemusí tam být další zařízení a být závislí na zastávkách u trolejí
              – nemusí tolik plánovat jízdy během pracovní doby

              Měl jsem elektro auto s dojezdem 80 – 100 km. Říkal jsem si, že mi to bohatě stačí. Ano stačilo, ale jedno za měsíc nebo za týden se mi stalo, že jsem byl omezen dojezdem a musel jsem někde čekat 2 hodiny navíc. Stačilo, abych jel do práce, pak na nákup, pak odvést a přívést něco pro kamaráda a už jsem nedojel domů.

              Samozřejmě dá se na to zvyknout, ale mnohem lepší je udělat to rovnou pořádně.

              1. Jenže ona univerzalita stojí peníze. A velké peníze.
                Jenže ona univerzalita stojí peníze. A velké peníze. Plánování podle skutečných kapacit a využití je daleko levnější. Pokud ten elektrobus bude většinu svých jízd pouze tahat plnou baterku a vracet se do depa nebo k nabíjecímu místu skoro plný, nemá to smysl. I nabíjení baterky se zbývající poloviční kapacitou je časově daleko delší.
                Proto je důležité neupínat se na 1 parametr dojezd, ale řešit konkrétní potřebu a to systémově. Stejně jako zda kloubový autobus, autobus delší (3 nápravy), kratší (2 nápravy), midibus nebo minibus. Bylo by sice pohodlné mít jen ty největší autobusy s neustále připravenou kapacitou, libovolně přehoditelné na jakoukoliv linku, ale opravdu je to velmi neekonomické.
                Jestliže mám z větší části elektrifikovanou MHD, pak nejsem závislý na nabíjení v depu přes noc (nebo v tzv. sedle, kdy je poptávka po jízdách malá a vozidla někde stojí). Proto mohu používat průběžné rychlé nabíjení na konečných nebo zastávkách. Pokud naopak ne, pak podle délky linek musím mít baterii velkou s dostatečnou rezervou.
                V podstatě, jak čtu, a nejsem na tom s Ionem o moc jinak, těch pár desítek kilometrů už není takový rozdíl, jste právě s bývalým elektromobilem příklad toho, že mít na voze s malým dojezdem rychlonabíjení (a samozřejmě na trasách k dispozici rychlonabíječku) je super věc a 10-20 minut a pokračujete dále. Podobně jako onen autobus.

                1. Nedávno jsem něco podobného vysvětloval na příkladu s
                  Nedávno jsem něco podobného vysvětloval na příkladu s FVE… buď se nechci starat a mít ostrov a ať mi ostatní vyběhají razítka – a stojí to půl mega a v konečném výsledku mám neustálé přebytky (protože nechci být limitován možností výpadku/nedostatku).

                  Nebo si to ušiju na míru, nechám si fujky-ČEZ jistič a začnu s tím co doopravdy potřebuji. Sám si nakonfiguruji co se napájí z čeho, jsem občas omezen kapacitou (nespustím si pračku pokud není hezky slunečno a musím ji pak přepojit na noční proud)… ale vejdu se do 50-100k.

                  Za lenost… pardon, univerzálnost, se platí.

                2. To co říkáte je pravda. Co se týká MHD, tak se takhle ke
                  To co říkáte je pravda. Co se týká MHD, tak se takhle ke koupi chovají. Koupí, přesně autobus na danou potřebu. A s tím souhlasím.
                  Na druhou stranu z informací nejde zjistit co ten dojezd 150 km přesně znamená. Pokud bych měl koupit autobus na linku, kde potřebuji dojezd 100 až 150 km a budou mi nabízet autobus s dojezdem 150 km, tak se vzhledem ke zkušenostem s bateriemi budu ptát po záruce co to těch 150 znamená?
                  Pokud má baterie vydržet co nejdéle pak by se neměla přebíje tj. nabíjet na plnou kapacitu a neměla by se podbíjet, vybíjet na 0 kapacitu. Takže jde o to, zda 150 je max nebo je to včetně rezervy.

                  A co se týká osobáků tak ty fungují přesně obráceně. Lidi si radši koupí velké auto takže pak mají univerzál.

                  Souhlas s tím co jste napsal.

                3. Ano, lidi radši tahají kola na autě. Raději si koupí
                  Ano, lidi radši tahají kola na autě. Raději si koupí pohodlný kočárek a musí se jim vejít do auta. A raději na dlouhou dovolenou (se spoustou zavazadel) jedou 8 hodin v kuse.
                  A to nemluvím o potřebě stěhovat postele a ledničky… O_o

                  Místo toho aby si kola půjčili v místě pobytu (nebo na něj jeli vlakem), popřemýšleli nad skládacím kočárkem a na delší pobyty letěli letadlem nebo si prostě půjčili rozměrnější vůz na ten jeden víkend či dodávku na stěhování.
                  Určitě někdo v okolí má… a ty případy co se neradi socializují a nemají tak dobré vztahy – vždy tu je půjčovna. Otec si také půjčil vozík když něco potřeboval převozit přes víkend (jeli jsme asi 10* tam a zpět :-D) což mě přivádí na myšlenku řešení dalekých výletů s velkou výbavou na vozíku a vůz vlastní…

                4. Je to zajímavé, lidi kupují neekonomicky dojezd ale potom
                  Je to zajímavé, lidi kupují neekonomicky dojezd ale potom škudlí a chtějí slevy, škemrají…. Místo aby REÁLNĚ zhodnotili své potřeby, možnosti a šli kupovat se vztyčenou hlavou.

      4. A co konkrétně Tesla nesplnila co slíbila? hrozně rád
        A co konkrétně Tesla nesplnila co slíbila? hrozně rád bych viděl ty konkrétní věci. Zatím co vím, tak to slíbila to udělala.
        Zatímco většina ostatních automobilek jen slibuje ale zatím vyrábějí jen „parodie“ na elektromobily, které ujedou „pár“ kilometrů a které nabíjíte hlemýždí „rychlonabíječkama“.
        Tesla od začátku pochopila, že dělat elektromobil s menší baterkou než 40-60 kWh nemá žádný smysl. Hned od začátku pochopili, že stavět nabíječky s výkonem 40-50 kW je nesmysl, který jen ukazuje jak jsou ty elektromobily nepoužitelný a odrazuje lidi.

        Stačí se podívat jak to Tesla vymyslela a jak to dělá. Od začátku jejich auta ujedou 300-500 km, a staví opravdové rychlonabíječky s výkonem minimálně 120 kW!

        Tesla slíbila model S, také ho vyrábí. Slíbili model X a také ho vyrábí. Stejně tak slíbili model 3, který také vyrábí a je to dnes nejprodávanější elektromobil na světě!

        Slibili Elektrický nákladák a nepochybuji o tom, že ho budou prodávat. Stejně tak slibuje americký truck, o čemž také nepochybuji, že ho bude dělat. Otázka je jen kdy. Nic nejde hned.

        A teď co slíbili ostatní automobilky, které mají 50 let a víc praxe s autama a které mají obrovské výrobní kapacity, peníze a lidi atd. ? NIC! VELKÉ KULOVÉ.
        Od nic je slyšet jen „my podporujeme elektromobilitu“ A pak vám ukážou elektromobil starý 20 let s dojezdem 100 km s baterkou 25 kWh. Nebo Mercedes, ukáže elektromobil s dojezdem 150 km, který nenabijete ani na té jejich pomale „rychlonabíječce“, protože ji do něho nedali!!!! A nebo tenhle autobus. Je další příklad jak to nedělat.
        Je to jen koncept, který ještě nevyrábí a kdo ho bude asi tak chtít? když jim v půlce směny dojde baterka! Autobus najede i ve měste klidne 300 km.
        Zatímco ostatní automobilky už dávno vyrábí elektrobusy s dojezdy 200-300-400 km, MErcedes TEĎ představuje elektrobus, který ujede to co ostatní autobusy před 5 lety! Tak tomu vy říkáte, podpora elektromobility? Děláte si srandu?
        ten autobus si nikdo nekoukpí pokud ho někou nedají zadaramo na testování. Jinak si radší koupí jakýkoli jiný i třeba ten BYD. Protože bude 2x levnější a ujede 2x víc. Jo holt nebude mít ve znaku mercedes, ale to je každému jedno. Jde hlavně o peníze.

Napsat komentář