Koronavirus a automobilový průmysl: co se bude dít?

Luděk Niedermayer - 07 Duben 2020

Automobilový průmysl je považován za „lakmusový papírek“ vývoje ekonomiky. Dílem z dobrých důvodů: zaměstnává mnoho lidí a ukazuje, jak velká poptávka je po poměrně zbytném zboží. auto elektromobily výroba BMW i8

Výroba plug-in hybridu BMW i8
foto: BMW

Dílem k ale i kvůli neobvykle silnému lobbystickému vlivu jeho představitelů na vlády. Ne náhodou se proto i v dnešní krizi oči analytiků obracejí na to, co se děje v automobilkách. A děje se toho dost:

1. Právě v tuto chvíli, kdy se mluví o kolapsu ekonomiky nemalých rozměrů, je pozoruhodná zpráva o výrazném zdražení, ke kterému se u nás (a asi nejen u nás) odhodlala zdejší Škoda. Ceny aut, které poměrně hbitě rostou již delší dobu (ale roste i kvalita), se zvedly vskutku citelně. Obvykle o mnoho desítek tisíc. Pokud by automobilka očekávala, že epidemie způsobí pokles poptávky, asi by se touto cestou nepustila. Neb neprodané auto s vyšší cenovkou firmě moc nepomůže.

2. Možná ještě výraznější fakt pro odhady, co bude (nejen) s tímto průmyslem dál, je skutečnost, že před krizí automobilky nestíhaly vyrábět. Na mnoho modelů, nechtěl-li kupující „skladovku“, se čekaly dlouhé měsíce (na elektromobily i déle než půl roku). Existuje samozřejmě riziko, že část kupujících ztratí zájem – třeba u nás jdou zhruba 2 ze tří aut do autoparku firem (ne k fyzickým osobám), a je otázka, kolik firem tento krátkodobě zbytný náklad odloží. Ale pokud by se to nestalo ve velké míře, tak by restart výrobních linek nesměřoval do trhu, kde chybějí kupující.

3. Není překvapení, že se ozývají hlasy (či lépe posilují), které požadují „vypnutí“ pokut za vysoké emise. Zatížit automobilky, jejichž ztráty ze zavření výrobních linek (byť jen na pár týdnů) jdou do miliard, miliardovými pokutami zní docela krutě.

Ale „vypnutí“ pravidla, na které se firmy měly mnoho let chystat (dohoda o limitech je z roku 2013), není dle mého soudu dobrý nápad. Potrestalo by firmy, které do čistých technologií investovaly, a odměnilo automobilky, které se na problém klimatu (a platnou legislativu) „vykašlaly“.

Řešení, které by ale mohlo dávat smysl, by bylo odložit platbu pokuty (o rok, dva) do doby, než se hotovostní situace automobilek zlepší (ale před okamžik, kdy automobilky začnou vyplácet dividendy). Prakticky by to bylo stejné, jako kdyby na pokuty, které některé firmy čekají kvůli ignoraci dohodnutých pravidel, dostaly bezúročný úvěr. Což je sice také podpora, ale snad by to firmy „odpovědné“, které pokuty platit nebudou, unesly.

O tom, co se stane s automobilovým sektorem a jak bude ekonomika po akutní fázi krize vypadat, se rozhodne v dalších týdnech. Rozhodne o tom délka „vypnutí“ ekonomiky, ekonomické dopady této doby na lidi a firmy (které se státy snaží na svůj úkor zmírnit) i to, s jakou „spotřební“ mentalitou do pokrizového období vstoupí...

O autorovi:

Luděk Niedermayer je vystudovaný matematik, poté působil 17 let v centrální bance (od pozice referenta po viceguvernéra). Poté přes 5 let v poradenské firmě, ale také jako spolupracovník Bankovní asociace, člen různých poradních skupin a častý pisatel do médií. Mimo to spolupracuje s neziskovým sektorem či vede tréningové programy pro centrální bankéře v zahraničí. Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Myslím, že čínský virus udělá elektromobilismu pořádnou čáru přes rozpočet. Evropský zelený plán je v současné době plán na jistou ekonomickou sebevraždu.

Obrázek uživatele Radovan

Mne by zajímalo, kde tyhle hlouposti berete. Takže virus, který dokáže ochromit výrobu, spotřebu a ekonomiku, oslabí elektromobilitu, která je postavena na lokální soběstačnosti ve výrobě paliva a lokální spotřebě energií a paliv v nemovitostech i v dopravě? Proberte se.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Tak mne napadá, když autor píše že automobilky nestíhaly před korona krizí dodávat (spalováky), co se stalo s těmi tisíci aut na ostavných plochách automobilek (čekajících na schválení dle nových emisních norem)? To jsou jako všechny vyprodané, že aktuálně (pro mne nelogicky) si zdražují? Bude někdo informovanější vědět více?

Skodoffka je prodava jako jete, protoze je museli tenkrat prihlasit na jeden den. Znate tu reklamu Skoda premenuje minus na plus. To jsou ty bez wltp. Ostatni automobilky to same.

Díky za informaci. To je teda paráda, jak se dají veřejně obcházet zákony. Kdoví, jak by mi stejný postup tolerovali jako soukromé osobě.

Vztahuje se to i na ostatni stara auta, ktera byla kdy prihlasena do provozu. Zda to bylo na 1 den, nebo na trvaly provoz nehraje roli. Zakon je bere jako ojeta auta a ty muzete provozovat az do rozpadnuti. Viz treba Trabant. Toho vam take nikdo nezakaze provozovat. Bohuzel.

Na to že takové někde byly si vzpomínám. Ale že by jich bylo nějak ekonomicky vyznamnė množství? Evidentně, aspoň v Česku nebylo.

Že vám ale cvakají hromadně prdele, bando eveheklistická. Jak máte potřebu jeden druhého povzbuzovat, jen abych v těch elektrických sračkách nezůstal sám, teď, když jsem zainvestoval... Jak žáčci ve 2. třídě ZŠ dodávající si odvahu, než půjdou říct třeťákovi co 6x propadnul, že se ho vůbec nebojí a za každým se táhne z nohavice čůrek....

:-) Zalez Trole

Rád bych Ti vyhověl, jelikož tam v těch místech, kam vy eveheklisti nás všechny s našimi přínosnými podněty pro řešení ekologie posíláte je narváno, tak nemohu sloužit a budu Tobě a Tobě podobným rád radit zde :-). Čus Dlaždič.

Obrázek uživatele ozana

Říká ten, co tu už téměř 20 týdnů exhibuje se svým strachem z budoucnosti bez pálení ropy.

---

Vlastníš-li jen 0,28 BTC pak patříš mezi 1% nejbohatších lidí na světě.

Uff teda to muselo dát práce vypotit...nebude-li pršet, nezmoknem

---

Jízda s elektromobilem je často velmi podobná jízdě veteránem - fanoušek se rád přizpůsobí a užije si ji
Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, ...

krásná analýza, je vidět, že pan autor má dobré celoživotní teoretické kořeny.
Takže článek o tom, že počkáme a uvidíme... :)

---

cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz

PS- četl jsem o automotive i z jiných zdrojů a řek bych že má pravdu. V klidu zdražují protože je aut na poptávku stále málo, a poptávka byla nebo bude pouze odložená. Z mého hlediska se tento fakt týká i akcií a dalšího růstu Tesly, předpokládám že růst je zatím pouze odložen,s nějakou pravděpodobností samozřejmě, ale ta je podle mého vysoká a názor p.Niedermayera tento předpoklad potvrzuje.

Tak, tak, vidím že podstatu chápete, ale pozor, tento autor patří k těm z mála kdo skutečně měl a ještě má na to jaká bude budoucnost reálný vliv. (jeho "kořeny" jsou hodně praktické)

ok, pán pracoval 17let jako referent v bance, pak poradenské firmy, neziskový sektor... Moc praktických kořenů tam nevidím :(

---

cca 240tis km na elektřinu - www.qauto.cz

https://www.niedermayer.cz/

přemístěno k Zbyněk

Obrázek uživatele runner42

Krize, která se již rozjela, je předevší smrtí elektromobility. Všechny automobilky s kombinovanou výrobou v tuto chvíli zcela zásadně předělávají pány na následující tři roky a jediné, na co se teď čeká, je kdy se Green Deal zhroutí. Pro ně nastává boj o život a ten kdo investoval do elektromobility investoval chybně. Naopak výhodu budou mít výrobci disponující low-cost spalováky, protože to je recept, jak v kombinaci s levnou ropou zmírnit dopady krize.

Co se týká Tesly, ta je spent force.
Pro ni se Evropksý trh zhroutil již v Q1, tedy před dopady SARSu, kdy se podíl na prodejích zřítil z 35% na 7%.
Americký trh je naprosto K.O., Evropský na kolenou a to ještě bude zachraňovat bankrotující Itálii a v Číně Tesle zůstávají především dluhy a závazky profitu.

Nezbývá si než připomenou krach GM a Chrysleru, které byly před krizí 2008 v lepší pozici, než Tesla (net debt-to-EBITDA GM 1.8, CHR 1.6. TSLA 3.3) a položil je propad prodejů o 18% a 31%.

---

NA ELEKTRO ANI KORUNA, ŘEKLA KORONA.

Knotek: „Je neuvěřitelné, kolik duševně vyšinutých lidí pobíhá bez dozoru na světě...”

Rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan.

Obrázek uživatele Radovan

Mne by zajímalo, kde tyhle hlouposti berete. Takže virus, který dokáže ochromit výrobu, spotřebu a ekonomiku, oslabí elektromobilitu, která je postavena na lokální soběstačnosti ve výrobě paliva a lokální spotřebě energií a paliv v nemovitostech i v dopravě? Proberte se.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Tomáš

Nebude, nemám strach. Baterie od pana Goodenougha se skleněným elektrolytem, říká vám to něco?

---

Prius PHV (rv 2012), zakoupen 2017. V EV módu najeto přes 20000 km.
Dlouhodobá průměrná spotřeba na 100km: EV+HV: 1,9l HV: 3,9l EV: 12kWh
Dojezd v EV módu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VgoR74PCH2ZrsVS-lzB6V-yIKtYH8MVqxKA9bjij91E/edit?usp=drivesdk

Pozerám, že Nostradamus bol úplný amatér. Len škoda že to ešte nikdy nevyšlo. Ale tak snáď sa to raz podarí :)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 95tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Jo jo, taky mu držím palce, musí to být pro chudáčka velmi stresující.

Aha, tak preto ten Rivian rozbieha výrobu, už som to pochopil.

https://electrek.co/2020/04/01/rivian-update-electric-pickup-truck-factory/

Zabudol som že tu v bývalej R-U monarchii - zdochline pokroku - sú až dnes - špeciálne v Čechách najväčší vizionári akých kedy táto planéta mala. Kde sa hrabe Jára Cimrman alebo Radek Hulán -najváčší Apple hater 90-tych rokov aký kedy existoval.

Runnerko - ty skončíš ďaleko horšie ako Hulán, aký si vymetený.
Po Corone všetci bez výnimky sa vydávajú po jedinej ceste, na ktorej konci sú fosílne palivá zakázané.

Obrázek uživatele Anonym123

monarchia mala skratku "K.u.K." - karl un kaiser, nie tuná obľúbený kuk.
a aj v uhrsku nebol problém s pokrokom.
bohužiaľ, za pokrok sa mylne považovalo aj národnouvedomovacie hnutie, ktoré vyrobilo v uhorsku útlak pre inojazyčných obyvateľov a v česku sa presadili hlupáci žiadajúci "samostatnosť".
takže - mohli sme naďalej žiť v mnohonárodnom štáte a bez socializmu nariadenému od tých, čo ho nezažili.

Obrázek uživatele Anonym123

tváriš sa ako všeználek, lenže realitajetaká, že VW už pred viac ako piatimi rokmi zadal relevantnej prieskumnej agentúre prieskum, čo by primälo spotrebiteľa (SK) ku kúpe škodovky, vw, seatu, ...
a bolo tam neskutočne ponúk - niečo na spôsob "každýrok nový ajfón!
rátali s tým, že presvedčia spotrebiteľa aby kúpil (aj na splátky) a po troch rokoch by auto vzylispäť a dodali nové (malé navýšenie splátky pri novom aute.
alebo - ak vás nepustia autom do centrra, vezmú späť a dodajú nové,

realita je taká, že koncern bude (zatiaľ v nemecku) platiť za klamanie spotrebitaľov.

Jeste shortujes, nebo jsi uz bankrot?

Obrázek uživatele Kuk

Se 3 akciema co vždycky šortuje může těžko zbankrotovat. :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

S demo účtom a fiktívnymi $ sa dajú robiť aj väčšie objemy. Tipujem, že na tom fičí :)

---

FVE 10kWp + 12kWh LiFePO4, fotovoltaický ohrev vody 1,2GJ tepelný zásobník, 95tis. km na elektro (50% z vlastnej FVE).

Obrázek uživatele Kuk

Dolší houna od zkušeného prognostika. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Nejlepe zpet ke korenum, zavedeme olovnaty benzin bez katalysatoru. Co nezvladne Covid, dodelaji emise.

:-) Zalez Trole

Obrázek uživatele jurazhor

jen ho nech,nás co už víme jak jeho předpovědi dopadnou,tato
předpověď rozhodně potěšila :) :) :)

---

jurazhor

:)

---

FVE 59,85 kWp a 4,86 kWp , nízkoenergetická dřevostavba - tep. ztráta 4,5 kW
TESLA 3 Performance, BMW 330e ( prodáno ) , VW e-Golf


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil