Kia Optima: mild-hybrid s olověnými bateriemi

Jan Grohmann - 14 Říjen 2014

Jihokorejská automobilka Kia na autosalonu v Paříži představila koncept mild-hybridu Kia Optima T-Hybrid. Automobil využívá dieselový motor a malý elektromotor. Zajímavostí je použití 48V olověných baterií, místo očekávaných lithium-iontových. mild-hybridu Kia Optima

Mild-hybrid Kia Optima
foto: KIA Motors

Nejprve si oživme pojem mild-hybrid. Jedná se o typ hybridního pohonu, který po většinu doby jízdy využívá spalovací motor. Elektromotor asistuje pouze ve vybraných situacích, např. při rozjíždění, zrychlování.

Základem pohonné soustavy mild-hybridu Kia Optima je naftový čtyřválec 1,7 litru CRDi se systém přímého vysokotlakého vstřikování nafty o výkonu 125 kW (168 koní). K motoru je připojeno výfukové turbodmychadlo a elektrický kompresor, který v nízkých otáčkách výrazně zvyšuje točivý moment motoru. Naftovému motoru sekunduje malý elektromotor o špičkovém výkonu 11 kW (15 koní).

Zajímavostí je použití 48V olověných baterií o kapacitě 0,96 kWh. Podle automobilky Kia jsou olověné baterie oproti li-ion bateriím levnější, nepotřebují aktivních chlazení a na konci životního cyklu jsou snadněji recyklovatelné.

Olověná baterie je umístěna pod podlahou kufru a je napojená na generátor nahrazující klasický alternátor, který je schopný nastartovat motor pod přední kapotou. Díky tomuto uspořádání při startování motoru v rámci funkce start-stopu "téměř odpadá hluk a vibrace".

Zdá se, že olověné baterie ještě zdaleka nejsou mrtvou technologií. Dokazuje to mimo jiné i nové centrum pro výzkum baterií ve Zlíně, které pracuje na technickém zlepšení olověných akumulátorů pomocí vodivých polymerů. Cílem je především zvýšit životnost baterie, resp. počty cyklů nabití/vybití.

Na vylepšení parametrů olověných baterií pracuje také americká společnost Firefly Energy. Jejím cílem je odstranit dvě hlavní nevýhody olověných baterií – velká hmotnost a nízká životnost. Samozřejmě při zachování hlavní výhody – ceny.

Oproti klasickému modelu Kia Optima bez posílené „elektrické výzbroje“ vykazuje mild-hybrid několik výkonnostních zlepšení. Mild-hybrid Kia Optima vykazuje papírově o 15-20 % větší výkon při emisích CO2 100 g/km. Zrychlení u 0-100 km/h se udá během 9 sekund (sekunda zlepšení). Průměrná spotřeba je přitom pouze 4,9 litru na 100 kilometrů.

Kombinace olověných baterií a mild-hybridů je zajímavý přechodový článek od aut s čistě spalovacím motorem k čistě elektrickým autům. Díky levné a roky ověřené technologii olověných baterií jde o poměrně snadnou cestu, jak bez velkých finančních nákladů a rizik snížit spotřebu.

„V budoucnu mohou naše mild-hybridní hnací ústrojí nabídnout zákazníkům Kia vyšší výkon a nižší provozní náklady, aniž by byly obětovány vlastnosti, které očekávají od automobilů Kia – příjemné ovládání, komfortní jízdu a vysokou kvalitu,“ říká Michael Cole, výkonný ředitel Kia Motors pro Evropu.

KIA Motors
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele hathaway

Trošku chyba v názve. Tomuto druhu pohonu sa správne hovorí "marketingový hybrid" nie Mild hybrid. 11 kW elektromotor tam je iba aby mohli dať do názvu hybrid, iný význam to nemá. Ale takéto zavádzanie zákazníkov sa dá vidieť aj u niektorých nemeckých rádoby hybridov. :)

---

Prius is my best car.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mám olovo v elektrickém skateboardu 3x12V=36V, 14Ah, hmotnost 13.5kg, za cca 2700Kč, dojezd 30km. Když tam dám vlastní battery pack z 80 článků Li-ion Panasonic 3400mAh, tj. 36V, 27Ah, hmotnost 4kg, 15000 Kč, dojezd 60km. Vešlo by se jich tam i 120 (41Ah, hmotnost 6kg, 22000Kč, dojezd 90km, tj. za $1000 na 1.5kWh). Musk to chce po výstavbě továrny na baterky dotáhnout na $100 za 1kWh. Což je zhruba 1/6, možná jen 1/3 současné ceny (určitě i nyní pořídí 1kWh mnohem levněji než já). Pak už olovo ztratí rozhodně smysl, protože jeho cena bude jen poloviční proti lithiovce a energetická hustota je jen šestinová. Nemluvě o životnosti.

Obrázek uživatele Jolinar

dneska mate bezne 1kWh LiFePO4 za $400 jako maloodberatel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prekvapujuce, ze to napadlo nejaku automobilku az teraz. Vyrobne lacne-vyhodne riesenie s vysokou pridanou hodnotou.
Pojde zrejme o prvy cenove- dostupny hybrid pre vacsinu ludi.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

fyzika hovori ze vacsi zmysel ma pridat tam miesto pb 48V superkondenzator.

Né že bych chtěl Kia nařknout z PR žvástů, ale po pravdě řečeno necelá 1kWh baterie s cenou vozidla neudělá vůbec nic i kdyby byla z titanu. (mimochodem jen běžná 12V/40Ah Pb autobaterie má 0,48kWh)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ona je to totiž úplná kravina. 48V 0,96kWh je 48V 20Ah, tedy čtyři baterie z větší UPSky v sérii. Ekvivalentní kapacitu má běžná autobaterie 12V 80Ah 0,96kWh kterou vozí dnes většina dieselových aut pod kapotou. Jednoduše kecy jako prase.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

...co vím, tak olověné baterie lze do nuly vybíjet pouze za cenu degradace.....tedy dosáhnout dlouhodobě 0,96kWh při 48V lze s olověnými bateriemi tak min 30Ah...


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon