Hyundai musí zákazníkům zaplatit odškodné 395 milionů dolarů kvůli spotřebě

František Kubiš ml. - 02 Leden 2014

Korejská automobilka Hyundai udávala u mnoha svých modelů v (vč. značky Kia) nižší spotřebu než jaké auta ve skutečnosti dosahovala. Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) proto nařídil, aby zákazníkům uhradila rozdíl mezi starou a novou oficiální spotřebou.Kia Soul

Kia Soul
foto: Kia

Automobilka Hyundai musí odškodnit zákazníky, kteří mohli být tímto trikem de-facto podvedeni při nákupu vozidla. Celkem 13 modelů uvedených na trh v rozmezí let 2011-2013 bylo prodáváno s nižší udávanou spotřebou než jaké skutečně dosahovaly. Prodalo se na 900 000 takovýchto aut.

Automobilka se veřejnosti omluvila s tím, že se jednalo o procedurální a administrativní chyby. U vetšiny modelů se skutečně jednalo pouze o rozdíly 1-2 MPG (ujeté míle na galon paliva), ale například u modelu Kia Soul se jedná o chybu až 6 MPG.

Poměrně zajímavé jsou možnosti jakými se počítá výše odškodného. U první možnosti dostanou zákazníci peníze ihned. Částka je tvořena počtem ujetých mílí a dobou vlastnictví vozidla. Pro průměrného majitele auta značky Hyundai se tak jedná o $353 zatímco pro zákazníky Kia je to $667.

Druhou možností je místo toho si raději vybrat 150 % této sumy na opravy a údržbu vozidla nebo 200 % na nákup nového vozu. Ovšem zákazníci mají ještě třetí možnost nechat si do budoucna proplácet rozdíl ve spotřebě, což je asi nejvýhodnější pokud s autem zatím moc nenajeli a plánují si ho ponechat dlouho dobu.

Celkově by vyplacená částka mohla dosáhnout až 395 milionů dolarů. Rozhodnutí o odškodnění zatím však není pravomocné a bude ho ještě posuzovat federální soud začátkem roku 2014.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenže změna 6MPG pro malé auto jako Kia Soul dělá třeba "pouze" jen změnu 0,5 litru/100km. Je to vidět krásně i na grafu na anglické wikipedii (Fuel_economy_in_automobiles)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co moznost odstoupeni od smlouvy? Chapal bych podvedeneho, ktery by si s relevantnimi informacemi "Hnujdaj" ani "Kyju" nekoupil. Moznost "odskodneni" cislo 3, tedy koupit si novou bych v takovem pripade chapal jako vysmech.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano souhlasím - ale vy jako kupující kupujete vozidlo jen vzhledem k deklarované spotřebě??? Těch důvodů ke koupi by mělo být více, než jen spotřeba. Rozhodně vozidel udávající stejnou spotřebu v jednotlivých kategoriích je na výběr dost. A to, že naletíte na pochybné a "neprofesionální " informace je věc každého kupujícího. Patřím mezi české majitele Kiačka, a rozhodně spotřebu tolik neřeším, je to více či méně v mích schopnostech jak využívat a používat akcelerátor. Ale je asi faktem, že vám podobných je v ČR více - viz nabídky autobazarů. Tabulky spotřeby jednotlivých vozidel není problém získat na netu u Adaccu nebo nebo na AutoWebu, je otázkou jak jsou tyto testy seriozní.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

a ktorá automobilka udáva skutočné spotreby? KIA a Hyundai mali len smolu že ich ako prvých niekto zažaloval, podľa mňa to bude ako precedens a nasledovať budú ďalšie žaloby

Obrázek uživatele Jan Horčík

Nechceme hájit žádnou automobilku. Na druhou stranu, na oficiální údaje o spotřebě je nutné pohlížet i v tom světle, že jsou testovány dle zákonných norem např. pro max. rychlost, obecně chování na silnici apod. Který řidič (v ČR, ale nejen tu) tyto předpisy do puntíku dodržuje a např. drží na dálnici po celou dobu max. povolených 130 km/h? Navíc, když někdo UMÍ jezdit, pak často není problém s auty udávaných hodnot dosáhnout - ale jízda pak pochopitelně vypadá jinak, než se dnes běžně jezdí.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak např. já jezdím právě kvůli spotřebě po dálnici zásadně do 120 km/h, nicméně stejně se do té oficiálně uváděné nevejdu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No já se do té oficiálně uváděné vejdu, jenže mám auto, které se přestalo vyrábět v roce 2003.

Mám teď reálnou spotřebu 5,8 a hledal jsem za co bych to nahradil. Přece jenom to auto co mám bylo prvně vyrobeno v roce 1991. A jaké bylo moje překvapení, když jsem na současném trhu nových a lepších aut nenašel žádné, které by v reálném provozu šlo pod 5 litrů benzínu.

Papírovou spotřebu mají klidně 4,2 jenže potom se člověk podívá na reálné spotřeby na internetu a zjistí, že pod 5,5 se dostane 5 řidičů ze 100.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Normovaný cyklus má být testován v reálném provozu a ne na testovací stolici.
Ať zůstane testovací cyklus jak je, ale ať se provozuje v reálných podmínkách na silnicích a s reálnými řidiči. Vždyť co automobilkám brání vzít 10 aut a 10 řidičů, nechat je projet 5 testovacích tras, spotřebu zprůměrovat a uvést v technickém průkazu vozidla. Jenže to by potom nešlo napsat spotřeba je 5 litrů, když by ji žádný testovací jezzdec v reálném provozu nedosáhl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale Omego, na ověření oficiálních údajů v dnešní době přece existují "MEDIA", v ČR od dob Světa motoru se dělají redakční testy automobilů i motocyklů. A dnes prakticky ve všech TV existuje lukrativní motoristický pořad jenž "radí".Prodejce a výrobce může klamat a podvádět za účelem zisku, ale co k tomu vede media??? Jakými odborníky jsou redaktoři v Světě motoru, Auto moto revue nebo Auto webu??? Jaký je rozdíl v poskytovaní podobných informací "laiky" v cizině v Německu, Británii nebo Francii. Srovnání je patrné na YOU TUBE. Souhlasím s tím, že pokud budu mít zájem o koupi budu hledat informace na více místech než u prodejce!!!!

obávám se, že toto by bylo peklo pro všechny. Ať už je normovaný cyklus jakýkoliv má dvě výhody:

1) opakovatelnost - je možné jej kdykoliv s jakýmkoliv produkčním vozem znovu projet a ověřit, jestli automobilka nezačala v průběhu sériové výroby šidit.

2) funguje vždy na 100% pro srovnání vozidel mezi sebou.

Testování v reálném provozu je prakticky nemožné zopakovat(vždy budou jiné podmínky - teplota, tlak, vítr, kvalita vozovky).

Tím ale nechci říci, že by se normovaný cyklus neměl občas upgradovat, čili ano naměřit stovky či tisíce aut s různými řidiči v běžném provozu, ale pak to zpracovat do jednoho/několika obecných cyklu zajížděného v laboratoři => což by měl být případ nového celosvětově platného souboru cyklů WLTP.

Já jsem zprávu pochopil tak, že zfixlovali výsledek právě u toho normovaného cyklu, což je obzvlášť velká drzost a potrestání přišlo naprosto po zásluze.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ano, o tom zpráva je, můj komentář chtěl jen poukázat na ne vždy zcela jasnou skutečnost.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles WorldwideAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol