Hyundai musí zákazníkům zaplatit odškodné 395 milionů dolarů kvůli spotřebě

Korejská automobilka Hyundai udávala u mnoha svých modelů v (vč. značky Kia) nižší spotřebu než jaké auta ve skutečnosti dosahovala. Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) proto nařídil, aby zákazníkům uhradila rozdíl mezi starou a novou oficiální spotřebou.

Kia Soul
foto: Kia

Automobilka Hyundai musí odškodnit zákazníky, kteří mohli být tímto trikem de-facto podvedeni při nákupu vozidla. Celkem 13 modelů uvedených na trh v rozmezí let 2011-2013 bylo prodáváno s nižší udávanou spotřebou než jaké skutečně dosahovaly. Prodalo se na 900 000 takovýchto aut.

Automobilka se veřejnosti omluvila s tím, že se jednalo o procedurální a administrativní chyby. U vetšiny modelů se skutečně jednalo pouze o rozdíly 1-2 MPG (ujeté míle na galon paliva), ale například u modelu Kia Soul se jedná o chybu až 6 MPG.

Poměrně zajímavé jsou možnosti jakými se počítá výše odškodného. U první možnosti dostanou zákazníci peníze ihned. Částka je tvořena počtem ujetých mílí a dobou vlastnictví vozidla. Pro průměrného majitele auta značky Hyundai se tak jedná o $353 zatímco pro zákazníky Kia je to $667.

Druhou možností je místo toho si raději vybrat 150 % této sumy na opravy a údržbu vozidla nebo 200 % na nákup nového vozu. Ovšem zákazníci mají ještě třetí možnost nechat si do budoucna proplácet rozdíl ve spotřebě, což je asi nejvýhodnější pokud s autem zatím moc nenajeli a plánují si ho ponechat dlouho dobu.

Celkově by vyplacená částka mohla dosáhnout až 395 milionů dolarů. Rozhodnutí o odškodnění zatím však není pravomocné a bude ho ještě posuzovat federální soud začátkem roku 2014.

12 Comments on “Hyundai musí zákazníkům zaplatit odškodné 395 milionů dolarů kvůli spotřebě”

      1. Nechceme hájit žádnou
        Nechceme hájit žádnou automobilku. Na druhou stranu, na oficiální údaje o spotřebě je nutné pohlížet i v tom světle, že jsou testovány dle zákonných norem např. pro max. rychlost, obecně chování na silnici apod. Který řidič (v ČR, ale nejen tu) tyto předpisy do puntíku dodržuje a např. drží na dálnici po celou dobu max. povolených 130 km/h? Navíc, když někdo UMÍ jezdit, pak často není problém s auty udávaných hodnot dosáhnout – ale jízda pak pochopitelně vypadá jinak, než se dnes běžně jezdí.

        1. Normovaný cyklus má být
          Normovaný cyklus má být testován v reálném provozu a ne na testovací stolici.
          Ať zůstane testovací cyklus jak je, ale ať se provozuje v reálných podmínkách na silnicích a s reálnými řidiči. Vždyť co automobilkám brání vzít 10 aut a 10 řidičů, nechat je projet 5 testovacích tras, spotřebu zprůměrovat a uvést v technickém průkazu vozidla. Jenže to by potom nešlo napsat spotřeba je 5 litrů, když by ji žádný testovací jezzdec v reálném provozu nedosáhl.

          1. obávám se, že toto by
            obávám se, že toto by bylo peklo pro všechny. Ať už je normovaný cyklus jakýkoliv má dvě výhody:

            1) opakovatelnost – je možné jej kdykoliv s jakýmkoliv produkčním vozem znovu projet a ověřit, jestli automobilka nezačala v průběhu sériové výroby šidit.

            2) funguje vždy na 100% pro srovnání vozidel mezi sebou.

            Testování v reálném provozu je prakticky nemožné zopakovat(vždy budou jiné podmínky – teplota, tlak, vítr, kvalita vozovky).

            Tím ale nechci říci, že by se normovaný cyklus neměl občas upgradovat, čili ano naměřit stovky či tisíce aut s různými řidiči v běžném provozu, ale pak to zpracovat do jednoho/několika obecných cyklu zajížděného v laboratoři => což by měl být případ nového celosvětově platného souboru cyklů WLTP.

          2. Ale Omego, na ověření
            Ale Omego, na ověření oficiálních údajů v dnešní době přece existují „MEDIA“, v ČR od dob Světa motoru se dělají redakční testy automobilů i motocyklů. A dnes prakticky ve všech TV existuje lukrativní motoristický pořad jenž „radí“.Prodejce a výrobce může klamat a podvádět za účelem zisku, ale co k tomu vede media??? Jakými odborníky jsou redaktoři v Světě motoru, Auto moto revue nebo Auto webu??? Jaký je rozdíl v poskytovaní podobných informací „laiky“ v cizině v Německu, Británii nebo Francii. Srovnání je patrné na YOU TUBE. Souhlasím s tím, že pokud budu mít zájem o koupi budu hledat informace na více místech než u prodejce!!!!

          1. No já se do té oficiálně
            No já se do té oficiálně uváděné vejdu, jenže mám auto, které se přestalo vyrábět v roce 2003.

            Mám teď reálnou spotřebu 5,8 a hledal jsem za co bych to nahradil. Přece jenom to auto co mám bylo prvně vyrobeno v roce 1991. A jaké bylo moje překvapení, když jsem na současném trhu nových a lepších aut nenašel žádné, které by v reálném provozu šlo pod 5 litrů benzínu.

            Papírovou spotřebu mají klidně 4,2 jenže potom se člověk podívá na reálné spotřeby na internetu a zjistí, že pod 5,5 se dostane 5 řidičů ze 100.

    1. Ano souhlasím – ale vy jako
      Ano souhlasím – ale vy jako kupující kupujete vozidlo jen vzhledem k deklarované spotřebě??? Těch důvodů ke koupi by mělo být více, než jen spotřeba. Rozhodně vozidel udávající stejnou spotřebu v jednotlivých kategoriích je na výběr dost. A to, že naletíte na pochybné a „neprofesionální “ informace je věc každého kupujícího. Patřím mezi české majitele Kiačka, a rozhodně spotřebu tolik neřeším, je to více či méně v mích schopnostech jak využívat a používat akcelerátor. Ale je asi faktem, že vám podobných je v ČR více – viz nabídky autobazarů. Tabulky spotřeby jednotlivých vozidel není problém získat na netu u Adaccu nebo nebo na AutoWebu, je otázkou jak jsou tyto testy seriozní.

Napsat komentář