Hino 195h: Japonský hybridní náklaďák

Jan Grohmann - 27 Listopad 2013

Nákladní automobily jsou segmentem trhu, kde se očekává obrovský rozmach hybridních pohonů. Své želízko v ohni má také japonská automobilka Hino, jež hybridní vozidla vyvíjí bezmála čtvrtstoletí. Nejnovějším hybridním přírůstkem této japonské značky je modelová řada náklaďáků Hino 195h.Hino 195h: Japonský hybridní náklaďák

Hybridní náklaďák Hino 195h
foto: Hino

Hino je japonským výrobcem autobusů a nákladních automobilů, jehož historie sahá až do roku 1942. Od roku 1967 je automobilka součástí skupiny Toyota Group. Stojí tak vedle takových značek jako je Lexus nebo Daihatsu.

V Evropě Hino není příliš známá. Automobilka je aktivní především v Japonsku a v jihovýchodní Asii. Své zastoupení má však také na severoamerickém kontinentě nebo v Izraeli.

Hybridní náklaďák Hino 195h

Hybridní náklaďák Hino 195h
foto: Hino

Automobilka patřila mezí první výrobce, kteří začali experimentovat s hybridním pohonem. Již v roce 1991 představila první hybridní autobus a v roce 2003 první hybridní nákladní automobil.

Současná modelová řada hybridních nákladních automobilů Hino 195h je již pátou generací, neustále vylepšovanou a modernizovanou. Hino 195h spadá do stejné hmotnostní kategorie jako například české nákladní automobily Avia. Prázdná hmotnost je necelých 9 tun, užitečný náklad pak nesmí přesáhnout 2700 kg.

Hybridní technologie automobilky Hino
video: YouTube

Ač Hino patří do konglomerátu Toyota Group, automobilka vyvinula vlastní originální hybridní pohon. Řidič sedí přímo nad 36kW (48 koní) elektromotorem, jenž je vložen mezí 5l diesel o výkonu 154 kW (210 koní) a šestistupňovou převodku.

Automobil při jízdě využívá několik módů. Dieselový motor s elektromotorem pracují společně při akceleraci, kdy je potřeba nejvíce energie k uvedení vozidla do pohybu.

Na dálnici, při jízdě konstantní rychlostí a za stálých otáček motoru, pracuje pouze dieselový motor. Ostatně počítá se, že nákladní automobil stráví na dálnici či rychlostních komunikacích mnohem více času než osobní automobil.

Samozřejmostí je rekuperace elektrické energii při brzdění, která dobijí 1,9kWh nikl-metal-hydridní (NiMH) baterii. Stejné baterie se používájí například v luxusních sedanech Lexus LS 600h.

Nákladní automobil je rovněž vybaven systémem start-stop. Opětovné nastartování je prosté, jednoduše šlápnete na plynový pedál a náklaďák se okamžitě rozjede.

Podle oficiálních stránek automobilky, Hino 195d uspoří až 30 % nafty oproti obdobnému dieselovému nákladnímu automobilu. Pádný argument v době neustále rostoucích cen ropy.

Hino
Zpět na HybridPřidat komentář

Dobrý den, kontrolovali jsme údaje a je to tak. Jen hybridní pohon má hmotnost necelou tunu.

Děkuji za odpověď. V tom případě úspora paliva 30% je krutě anulována :-D

Ale asi úhel pohledu.

Velice se omlouvám, ale není někde chyba v údajích? Prázdný necelých 9 tuny a užitečné zatížení jenom 2,7 tuny? Tzn dohromady má vozidlo 11,7 tun naložené při užitečné hmotnosti 2,7 ? "Naše" 11ti tuny (Iveco, Mercedes) vozí 5,5 tuny (podle výbavy samozřejmě). To je rozdíl skoro 3 tun užitečného zatížení.


Nabíječky elektromobilů Circontrol10% sleva na produkty EVmotion