Úspěšná americká automobilka Tesla Motors připravuje na roky 2016-2017 nový levný elektromobil pro masy. Má ujet alespoň 320 km na jedno nabití a prodávat se za cenu kolem $30 000. Wall Street Journal informuje, že elektrické auto se stejnými parametry vyvíjí také General Motors.
foto: General Motors
Vyvinout levný elektromobil s dostatečným dojezdem je de-facto prapůvodním cílem automobilky Tesla Motors. Jde na to ale pochopitelně postupně, nejprve přes exkluzivní sportovní Tesla Roadster a aktuální rodinný luxusní elektromobil Tesla Model S.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Příští generace plug-in hybridu Chevrolet Volt: dojezd až 100 km
Svůj lidový „mastrštyk“ chce Tesla uvést na trh pravděpodobně kolem let 2016-17. Zatímco Modelu S se vyrábějí desítky tisíc kusů ročně, v případě Modelu E (jak se o novém typu spekuluje) by to mohly být stovky tisíc kusů ročně a možná i víc.
GM připravuje elektromobil s dojezdem 320 km také. A není to jediný kousek. Kromě toho totiž plánuje i další elektromobil s dojezdem 160 km a aktuálně má na trh elektromobil Chevrolet Spark EV s dojezdem kolem 115 km na jedno nabití.
Vývoj 320km elektromobilu potvrdil aktuálně Doug Parks, vice prezident globálních produktových programů GM, v testovací laboratoři baterií ve Warrenu ve státě Michigan. Podle WSJ zároveň dodal, že přestože technologie umožňující postavení takového auta jsou dostupné už dnes, hlavním problémem je cena.
Potvrzení záměru přichází v době, kdy Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu potvrdil, že do roku 2018 se chce stát lídrem v oblasti elektromobility. A v době, kdy BMW uvádí na trh elektromobil i3 s dojezdem kolem 160 km, Nissan má na trhu Leaf s dojezdem až 200 km, a kdy do ringu přicházejí další a další (a někteří, zejména ty menší, jako třeba Coda, pochopitelně zároveň odcházejí).
Zároveň přichází ujištění od GM v době, kdy se potvrzuje trend rostoucích prodejů elektrických aut v USA. Poněkud oportunistické, ale od GM už asi nikdo žádné velké věci nečeká.
Je dobré si také připomenout, že to byla automobilka Tesla Motors a její model Roadster, který tehdejšího šéfa GM Boba Lutze inspiroval ke startu projektu, ze kterého nakonec vzešel Chevrolet Volt plug-in hybrid.
Americký trh s elektromobily se mezitím dál plní. K dispozici jsou tam dnes plně elektrické vozy Nissan Leaf, Tesla Model S, Smart ED, Ford Focus Electric, Chevrolet Spark EV, Honda Fit EV, Toyota RAV4 EV, Mitsubishi i-MiEV, Fiat 500e. Začátkem roku 2014 přibude také BMW i3 a v průběhu let 2014-15 také další model značky Tesla, elektrické SUV Tesla Model X.
Docela by mě zajímalo,
Docela by mě zajímalo, jestli je trh vůbec kapacitně schopen vyrobit takové množství akumulátorů.
To veru nieje zla otazka,
To veru nieje zla otazka, kedze aj zdroje na ich vyrobu su pokial je zname limitovane a niektore vzacne kovy dokonca sa dostavaju na hranu ich tazby. Paci sa mi myslienka od Peugeotu s Airhybrid. Aj ked tu sa hovori cisto o elektrickom aute. Skor by mozno mohlo uz byt spustene nieco na type dynama a auto sa dobija samo a netreba nosit zo sebou baterie.
Pane, vy ste vymyslel
Pane, vy ste vymyslel perpetu mobile. Teraz vazne, musim reagovat na to dynamo. Uz som niekde cital podobny nezmysel a nerad by som sa opakoval v buducnosti. Na to, aby sme z dynamama dostali nejaku energiu, by sme museli don vlozit vacsiu. (straty pri treni) Takze ako pozierac energie dobre. Aj na bicykli, ked si zapnete dynamo o co viac sa naslapete a ziarovka ledva zasvieti na oranzovo. Jedine, ze by ste dal pasazierom pedale, potom by ste si ledkami mozno vysvietil aspon interier 🙂
Nehadam sa, ze je to vystrel
Nehadam sa, ze je to vystrel do prazdna. Ale ked uz vsetci na okolo nadavaju na alternativne zdroje a potom tie iste osoby nadavaju ako je vsetko drahe a nemienia sa ani zmenit tak mi to nedalo aspon tu napisat nejaku tu pisomnu blbost. A s tym pedalovanim mate u mna 100 bodov aspon by tych obeznych ubudlo na planete a netrebalo by tolko investicii nato, aby schudli. Mame sa uz moc dobre, ked sme taky vypaseny. Nenarazam na vas, ale vo vseobecnosti je viacej obeznych nez podvizivenych. Tak to pedalovanie Vam schvalujem 😉
Tuhle fičurku měl Nikola
Tuhle fičurku měl Nikola Tesla prý vyřešenou už před 100 lety. Jestli je toto řešení využívající volnou energii někde v trezoru nebo skončilo v nenávratu, nikdo neví.
Podobná situace byla před
Podobná situace byla před pár lety s FV panely, kde se také využívají některé vzácné kovy. Dnes je stav takový, že výrobci jsou schopni produkovat 3-5x takové množství, než jaká je poptávka. Nechám se překvapit, ale řekl bych, že za 5 let to bude úplně to samé. 🙂 Ono jde hlavně o zvládnutí technologií a o recyklaci. Jak se to jednou vytěží a nalezne způsob, jak to recyklovat za rozumnou cenu, tak se ten cyklus udržuje už celkem dobře. Většinou se pak spotřeba drahých příměsí dá stále více omezovat, jak dochází k vylepšením technologie.
O to, že by nebyla kapacita
O to, že by nebyla kapacita vyrobit takové množství akumulátorů bych se opravdu nebál. Možná může trvat tento nedostatek jeden dva, maximálně tři roky…
Panasonic, Sony, Samsung a touha jejich akcionářů po zisku se o dostatek těchto akumulátorů velmi rádi postarají.
Jen Tesla vyrobí cca 400 aut týdně, tj.:3 200 000 ks těchto článků spotřebuje za týden, Není tomu dávno co se psalo, že celosvětově se těchto článků vyrobí 80 000 000 za rok. Takže už za posledních pár let se jejich produkce zněkolikanásobila.
mate nejake chyby ve
mate nejake chyby ve vypoctu… 3.200.000 * 52 = 166.400.000 🙂
tech 80M by nestacilo ani pro Teslu, natoz pro cely svet vcetne notebookoveho prumyslu.
PS: a mimochodem, Tesla v soucasne dobe dela zhruba 600 aut tydne 🙂
Vy nevidíte ten text:
Vy nevidíte ten text: „…není tomu tak dávno?“
Neni tomu tak davno co Tesla
Neni tomu tak davno co Tesla zacla vyrabet Model S. Vlastne uz je to vice nez rok…