Freeride Electric Concept: extrémní české elektrokolo

Martin Singr - 11 Červenec 2013

Společnost E-Pohony Šikula se specializuje na přestavby jízdních kol na elektrokola. Myšlenka na stavbu vlastního elektrického kola přišla proto zcela zákonitě. Terénní celoodpružené kolo Freeride Electric Concept zatím není v prodeji. Hybrid.cz dostal exkluzivní možnost si předprodukční koncept otestovat.elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

Freeride Electric Concept - pro borce, kteří se rychlosti nebojí a na předpisy nedbají
foto: Táňa Singrová

Na první pohled zaujme rám kola, který je velmi robustní. To proto, aby pojmul akumulátory i řídicí elektroniku. „Chtěli jsme udělat celoodpružené elektrokolo, kde bychom schovali veškerou elektroniku a akumulátor přímo do rámu,“ vysvětluje Lukáš Straka vzhled bicyklu.

Rám i kyvná vidlice jsou z oceli, přední vidlice a zadní tlumič jsou Suntour, měnič Shimano Deore (nově), ráfky Remerx a pláště Schwable. Design rámu i kyvné vidlice pak navrhoval Leoš Novák z Chlumce nad Cidlinou, který přišel i se samotným nápadem.

Robustní rám ukrývá vše podstatné

Nedá se ale říct, že by pro něj byla oblast elektrokol nová, protože se sám v oboru angažuje s firmou Novakola. Výroba celého kola včetně výroby rámu a sestavení akumulátoru na míru trvá prý zhruba týden.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

Jan Modrák a elektrokolo Freeride Electric Concept
foto: Táňa Singrová

„Na míru je vyrobený rám, kyvná vidlice a speciální výplet elektromotoru. Dále je na míru vyrobený akumulátor z jednotlivých článků a příslušného BMS obvodu. Zbytek jsou běžně používané cyklokomponenty,“ vysvětluje Straka.

Bezkartáčový elektromotor s vysokou účinností je vyladěn speciální elektronikou na výkon 2000 W nominálně. Při brzdění motor rekuperuje energii a prodlužuje dojezd. O výkon se stará řídící jednotka od firmy Kelly Controller s plynulou regulací otočným akcelerátorem.

Nejsilnější elektrokolo

„Je to studie nejsilnějšího elektrokola, které má ve špičce tři a půl kilowatty, stálý výkon 2 kW. Je osazen nejmodernější baterií LiFePo4,“ vysvětluje Jan Modrák ze společnosti E-pohony a k maximální rychlosti říká: „Tohle kolo pojede téměř 50 km/h rychlostí bez šlapání a je prakticky do jakéhokoliv terénu.“

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Táňa Singrová

Se šlapáním lze na kole dojet do vzdálenosti 40 – 45 km, bez příšlapu okolo 25 kilometrů. Vzhledem k rekuperaci hodně záleží na jízdním stylu majitele. Baterie bude nabitá se standardní nabíječkou za 3 hodiny, rychlonabíjení umí čas o třetinu zkrátit.

Vyšší hmotnost? Žádný problém

První model kola váží asi 33 kilogramů a to zejména proto, že prototyp je vyroben z oceli. Do budoucna se plánuje výroba z hliníku a ten pomůže dostat se s hmotností pod třicet kilogramů. Rozložení váhy je skvělé, baterie je uprostřed a tak vyšší váha není překážkou.

„Předpokládáme hmotnost pod 30 Kg. Rádi bychom se dalšími úpravami dostali na 28 Kg. Hodně by se dále ušetřilo použitím Li-pol článků akumulátoru, které jsou na stejnou kapacitu lehčí,“ uvažuje Straka, ale dodává: „To je ale kompromisní řešení po stránce celkové životnosti akumulátoru.“

Kolo pro mladé

Kolo je jednoznačně pro mladší účastníky terénních radovánek, kde obzvláště ocení optimální vyváženost a vynikající jízdní vlastnosti. Je hlavně do terénu a do kopců, voda ani bláto by nemělo nijak ohrozit funkčnost bicyklu. Jako u každého jiného elektrokola je pouze třeba se vyvarovat čištění tlakovou vodou.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Táňa Singrová

Je zajímavé, že Freeride Electric Concept není určen díky značnému výkonu motoru pro provoz na pozemních komunikacích. Ale pokuta by snad cyklistům hrozit neměla, mnoho silničních kol ani MTB nesplňuje vyhlášku a nikdo je nezastavuje. Nelze na to však spoléhat.

Jak ale prozrazuje Lukáš Straka, uvažuje se také o „legální“ verzi s 250W motorem, která by směla na běžné komunikace a bude navíc lehčí.

„Nicméně chceme jít i jinou cestou a do kola montovat inteligentní elektroniku s omezovačem, přes kterou bude možné přímo volit plný nebo výkonově a rychlostně omezený - legální režim. Dovybavit pak kolo odrazkami, blatníky a světly bude už to nejmenší,“ poodhaluje Straka.

elektropohony Šikula elektrokolo elektrické jízdní kolo

foto: Táňa Singrová

Zatím je v provozu pouze pět kusů v různých variantách výkonu a výbavy. S masovější produkcí, která bude podpořena i odpovídající propagací, se počítá až od příštího roku. Kdo nechce čekat, může si ale bicykl za cenu od 39 000 Kč do 55 000 Kč koupit již letos.

„Z dosavadních prezentací (polovina května, pozn. aut.) máme velice kladné ohlasy, protože je to úplně něco jiného, než nabízí současný trh s elektrokoly. Největší zájem je o nejvýkonnější variantu s nejlepší výbavou,“ uvádí Straka.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den, jen opravím slovo " navrhoval " za vyrobil pan Leoš Novák !! z Firmy Novakola. Toto jsou jeho kola nikoliv firmy E-pohon. Berou od něho jen rámy a pak si je staví sami. Hezký den

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobry den, rad bych se zeptal jak je to s atestem na elektrokompatibilitu, kterou by meli elektrokola, resp vsechny elektrovozidla, splnovat, vzhledem k pouzitym komponentum z vychodu.

Umiestnenie batérie sa mi lubi stred je dobrá volba ..
no pri takom výkone si myslim že može dojst k zlomeniu uchytu vidlice, pri štarte do kopca na plný plyn..

Lipol by som tam nedával sice znesu toho dost ale maju svoje hranice
http://zabavicka.sk/teslabike/?p=484

Lifepo4 je dobra volba len by som tam nasolil 20Ah ..

Rýchlost je super ale ten dojazd je maly

hop odoslal som to dva krat ospravedlnujem sa

Zdravim , od firmy e-pohon jsem si objednal v podstate ten samí motor a řídící jednotku kelly. Baterie i4wifi 16x20Ah. Napětí 48v.
Amatersky narouboval na MTB merida.Ozkouseny dojezd 45km bez slapnuti.
Fotogalerie a dve videjka na
http://www.energyautonomy.cz/e-bike-48v-1000w/#!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja sa myšlienkou prerobiť bicykel na elektropohon zaoberám už 2 roky (teoreticky) a dospel som k záveru že lepší pohon ako motor v náboji je sprevodovaný motor v blízkosti pedálov. Výhody ktoré vidím sú:
- podstatne nižšia neodpružená hmotnosť (na kolese),
- možnosť využívať prehadzovač,
- používanie el. motora v optimálnejšom pásme otáčok (vďaka prevodu),
- lepšie uložené ťažisko.
Značne ma zneisťuje že viac ako 95% všetkých el. bicyklov ktoré vidím používajú motor v náboji. Viete mi dať rozumné dôvody prečo je to lepšie? Viete niečo čo ja neviem?
Vďaka za odpoveď.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

motor v naboji je nevhodny pre strmšie kopce. nad 20% stupania treba pomáhať. pr nízkej rýchlosti do kopca sa energia meni na teplo.stredový motor je vyrazne lepsie riešenie. rám vyzera byť dobrý, spotreba toho motora je vysoka,nedokaže využivať prevody, taky typ motora je už prakticky minulosť...výhoda je nízka cena a bezporuchovosť

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co se týká výčtu výhod, tak máš sice pravdu a dali by s ejistě jmenovat i další (třeba snadná demontáž kola při defektu), nicméně proti tomu stojí nevýhody: složitější, menší životnost, dříve vytahaný řetěz, u většiny systémů jen jednotác, problematičtější řazení vlivem sil v řetězu, u některých systémů nutnost atypického rámu, vyšší cena...

Osobne by som tam dal stredovy motor typu ego kit

Hub motory su lahko inštalovatelne , no do kopcov je to varič

Stredove retazové motory može prehadzovat rýchlosti a tak motor držat v otačkach aby sa nestal s neho varič ..

Nevyhody stredovych motorov by som povedal že je tažšia inštálacia a u niektorych typov sú to kartáče ktoré sa opotrebuju či idú vymenit lahko a kolko stojí ich vymena- neviem
ale ak stredový motor je bezkartáčovy -brushless tak neni problem s nimi

doma mám 8fun 36V 500W 50km dojazd a rýchlost zatal mi plne stači

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vďaka za názor. V podstate ste mi potvrdili to k čomu som sa dopracoval. Ten ego kit vyzerá perfektne, ale cena je dosť vysoká. Ako rozumný kompromis sa mi javí brushless kit zo stránky "gngebike" s príponou com (posledný v ponuke, označený ako Gen2).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ak chces gen2, predam ti ho, stojí mi v polici nevyužitý

Mal by som záujem. Koľko by ma stál? Máš k tomu aj baterky?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

baterku som predvcerom predal.Motor ti dam za tri stovky. Prevodník ma namontovanu heavy duty volnobežku od acs crosfire a este dalsiu k tomu nahradnú -volnobežky stali kolo 60E dal som si ich poslať z USA.mail: alpinex@stonline.sk

Mna tam zaujal ten 450W brushless motor ak je ten gen2 bezkartačovy tak by som povedal že je lepší ako ten 450W čo zaujal mna ..
Ego kit vyzera kvalitne zevraj to robia nemci(či len skladaju komponenty z číny alebo to vyrabaju uplne cele)
kvalitu ja posudit neviem ..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Že by nikdo nepočítal aby "hlavní pracovní cyklus" bylo šlapání, ale jízda na el. pohod? Tedy přehazka je něco jako rezerva u auta?

A za další, když el. kola jsou do města, tak hledají i vzhledově hezčí řešení?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vďaka za odpoveď, ale nie je v nej to, čo som čakal. S elegantne integrovaným malým motorom v blízkosti pedálov je bicykel rozhodne vzhľadnejší ako ten čo to má v náboji. Očakával som skôr technické zdôvodnenie, keďže podľa mne dostupných informácií s MID motorom dosiahnem podobné výsledky ako s HUB motorom pri jeho podstatne nižšom príkone. Ako napríklad "gngebike bodka com" (keďže nemôžem zaslať odkaz).

Obrázek uživatele EKOLO

S tímto kolem jste se mohli lépe seznámit na Rallye Českou Kanadou, kde jsme si mohli vyzkoušet hned dva kusy. Více info najdete na www.elektromobily-os.cz
nejedná se však o nejsilnější kolo. To, prozatím vlastní pan ing. Petr Kortánek a ustanovili jsme s ním na 7.mém srazu elektrických vozidel rekord na 200 m, kdy tuto vzdálenost urazil za 10 sekund a dosáhl rychlosti 85 km/hodinu.

---

Jaromír Vegr - EKOLO elektromobily

Tak tomuto výrobci fandím, totiž dle mého názoru postavili to kolo funkčně i designově tak, jak má elektrokolo standardně vypadat(pokud tedy nechci vysloveně silniční speciál) Navíc s dostatečným výkonem motoru a především úžasnou cenovkou. Pokud se podívám na srovnatelné stroje ze zahraničí, tak tam cenovka začíná od 100tis výše.

Těší mně i slib do budoucna o hliníkovém rámu (CFRP by bylo samozřejmě ještě hezčí, ale s ohledem na cenu bezvýznamná anabáze)

V podstatě jedinou výtku bych měl k použité baterii, za prvé nejsou v článku uvedeny její parametry (napětí, kapacita, hmotnost) a za druhé by si kolo zasloužilo dojezd 50km bez příšlapu, což už dnes lze realizovat bez zásadně vyšších nákladů, jen to chce opustit zaběhnuté cestičky (tak jak se podařilo u koncepce kola) a udělat to tedy tak, jak současná technologie dovoluje a žádá :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za reakci a přízeň. Doplnění k akumulátoru. Osazen je 48V/10Ah LiFePO4 s hmotností cca 5Kg. Články jsou napojeny na BMS s aktivním balancerem. Do rámu se vejde pohodlně v případě potřeby 48V/15Ah Li-pol (nebo 72V/10Ah Li-pol) a pokud dojde k masovější výrobě, budou akumulátory skládané přesně na míru vnitřního rozměru rámu (aktuálně byly použity články standardních rozměrů, které používáme)a vejde se tam ještě větší kapacita. Lze tedy vyrobit i variantu s dojezdem 50km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den,

rád bych se zeptal, jakou značku lifepo článků jste v tomto kole použili? Při výkonu 2kW je vybijecí proud 4C což je na standartní lifepo vcelku dost, ledaže by se jednalo o nějaké kvalitní články (třeba A123?:-)

S Lipol by mohl být výkon ještě mnohem vyšší, ale kvůli životnosti a i relativní nebezpečnosti bych je do kola nechtěl. Raději přežiju vyšší váhu a nižší výkon a odměnou mi budiž dlouhá životnost lifepo akumulátoru...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jsou tam články vždy 2x5Ah 2C paralelně, takže to není problém. Pravda je, že jednotka i motor zvládnou (krátkodobě)ještě vyšší výkon, ale to by se opravdu musely použít už jiné články. Články nám dělá už tři roky stejná firma (do klasických aku packů pro běžná elektrokola) a víme z reálného provozu, že solidní životnost při nízkém úbytku kapacity mají i u aplikací s vyšším vybíjecím proudem.
Li-pol mají při vysokých C opravdu relativně krátkou životnost a musí se dobře zabezpečit, ale jsou zase levnější, lehčí a na stejnou kapacitu mají menší objem. Do výkonných speciálů se o nich dá vážně uvažovat, ale do běžných elektrokol samozřejmě preferujeme LiFePO4.

ale tato uvedená kombinace přeci problém neřeší.

Jestli to chápu dobře, tak tam máte zapojení 15s2p (30čl celkem) a pokud chcete příkon 2kW při 48V tak potřebujete odběr 40A a to lze řešit:

a) 15s 10Ah článků se 4C
b) 15s2p 5Ah článků, každý také se 4C! (při uváděném odběru 2C Vám jeden 5Ah článek dá 10A a dva paralelně ve větvi pak dohromady 20A, jenže vy pořád potřebujete 40A).

.. tím ovšem nijak nespochybňuji, že Vám ta baterie spolehlivě funguje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Omluvte nepřesnost, zapomněl jsem dodat, že to jsou články 2C nominálně (2x16článků, 58V při plném nabití), 4C peak. V provozu reálně potřebujeme 2kW výkonu jen při zátahu v rámci sekund a příkon rychle klesá. Je ale pravda, že když jednotku nastavíme na výkon ve špičkách 3500W, tak při tomto nastavení je přetěžujeme. Ale to jsou milisekundy a víme, že to naše články vydrží.
Do sériové výroby počítáme s články 4C nominálně LiFePO4 a experimentujeme také s články Li-pol 2x5Ah - 25C.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

technologie netechnologie, dojezd kola bez příšlapu = velikost baterie = cena... a to se nikdy nezmění :)
baterii typuju na 51.2V 10Ah a z vlastní skušenosti vím že ta samá ale 20Ah baterie se dá taky vcelku dobře ovládat :)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

Půjčte si elektromobil TeslaEVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyElektromobil a akumulace energie s dotacíPůjčte si elektromobil Tesla Model X!Prodej pneu 100% onlineKariéra EVC Group