Test: elektroskútr Elektromoto ELM P4000 LI

V uplynulých dnech jsme dostali možnost otestovat elektroskútr společnosti Elektromoto.cz. Šlo o větší verzi s označením ELM P4000 LI, který jsme podrobili čtyřem dnům zátěže bez jakéhokoliv slitování. Jak elektrický skútr v testu magazínu Hybrid.cz dopadl si můžete přečíst dál.  

Elektromoto ELM P4000 LI Elektromoto ELM P4000 LI Elektromoto ELM P4000 LI


První dojem z je velmi dobrý. Není tak mohutný jako (mimochodem, ten aktuálně v USA zkrachoval), ale na druhou stranu nejde ani o takového pidižvíka, jako jsou dnes oblíbené retroskútry. Připomíná spíš běžně velký benzinový skútr s tím rozdílem, že o pohon se místo malého zážehového motoru stará elektromotor s výkonem 4 kW a kroutícím momentem až 180 Nm. Vzhled je sice subjektivní záležitostí, nicméně jak my, tak námi oslovení hodnotili skútr jako atraktivní. Zpracování působí kvalitně, a to i ve tmě, kdy vynikne dobré osvětlení.

Elektromoto ELM P4000 LI

Papírově udávaná maximální rychlost skútru je 88 km/h, papírový dojezd 130 km a „běžný dojezd“ 70 km. Doba nabíjení 4 hodiny a hmotnost elektroskútru je 130 kg. Vpředu i vzadu má kotoučové brzdy, štávu dodává moderní LiFePO4 akumulátor 40 Ah, 2,5 kWh s životností 10-12 let. Maximálně můžete skútr zatížit dvěma osobami, tedy asi 150 kg. Potud propagační leták.

A jak se elektroskútr chová ve skutečnosti? Ovládání je překvapivě jednoduché. Zasunete klíček, otočíte… a ticho. Poznatek první: stroj je nádherně tichý. Je také pohodlný a velmi dobře ovladatelný. Nasednete. Zatáhnete za plyn. Skútr okamžitě zabere a s tramvajově znějícím zvukem se rozjede. Chce to, stejně jako v případě jiných strojů na elektřinu, si zvyknout na rukověť, což netrvá dlouho. Rozjezdy jsou plynulé a navíc není žádný problém držet konstantní rychlost bez jakéhokoli cukání, což není na poli elektrických motorek vždy samozřejmostí.

Elektromoto ELM P4000 LI

Po prvních pár minutách jízdy máme jasno v tom, že tenhle elektroskútr má vyníkající jízdní vlasnosti. I přes relativně vysokou hmotnost dokonale sedí v zatáčkách, právě díky těžkým akumulátorům umístěným dole uprostřed. Kličkování mezi auty je s ním doslova radost. Maximální rychlosti 88 km/h se nám nikdy dosáhnout nepodařilo, ručička se zastavila kolem 80 km/h. Výhodou je ovšem vysoký točivý moment, a tak skútr nerozhodí stoupání ani protivítr.

Projížďka po Malé straně odhalila jeden z hlavních neduhů stroje, a to nedostatečné odpružení. Tlumiče nápor kostek zvládaly jen s obtížemi – hladký povrch nového asfaltu dělá tomuhle elektroskútru jedině dobře. Vymotali jsme se z pražské Malé strany a míříme si to do kopce směrem na Prosek. Ani v kopci skútr nepolevuje a ukazuje vrčícím autům svou sílu.

Samozřejmě platí, že čím nabitější skútr je, tím větší má také sílu. K dispozici jsou dva módy jízdy. Úsporný mód dovolí rychlost maximálně 50 km/h, zato však podle našeho testu umožňuje dojezd asi 65 km. Pokud přepnete na „rychlejší“ mód, můžete jezdit až zmíněných 80 km/h, nicméně dojezd se sníží na zhruba 50 km. Bohužel skútr nenabízí žádný jasný ukazatel stavu baterie podle kterého byste si mohli udělat dobrý obrázek o tom, kolik vám ještě zbývá štávy. Ručička budíku ukazujícího napětí v baterii se pohybuje v závislosti na tom, jak je zrovna skútr zatížený a k představě o dojezdu je třeba jistá zkušenost.

Elektromoto ELM P4000 LI

Základní technické údaje
Název: ELM P4000 LI
Typ: elektroskútr
Dovozce: Elektromoto.cz
Max. rychlost: 78 km/h (test)
Max. dojezd: 50 km (test)
Hmotnost: 130 kg
Doba nabíjení: 4 hod
Motor: 3,5 kW 4 kW, bezkomutátorový, bezúdržbový, zabudovaný v kole, 60 V, životnost 100 000 km
Kola: 13″
Brzy: přední i zadní kotoučové
Akumulátor: LiFePO4, 66 V, 40 Ah, 2,4 2,5 kWh
Povolené zatížení: 150 kg
Počet osob: 2

Po několikadenním testování jízdy v jednom i ve dvou jsme došli k závěru, že skutečně spolehlivě, tj. bez toho abyste se museli bát, kdy vám dojde energie, dokáže elektroskútr nabídnout dojezd 50 km pro jednoho řidiče o váze asi 75 kg a běžném stylu jízdy ve městě. To je poměrně schůdné pro cestování po městě v průběhu dne, kdy je možné při zastávkách strčit nabíječku (schovanou v úložném prostoru) do zásuvky a dobíjet, nicméně pro cesty mimo město už to tak zajímavé není.

Praktické možnosti využití elektroskútru se tak bohužel velmi zužují. Využije ho bezpochyby ten, kdo jezdí denně max. 50 km do práce do města, kde jej pak může nechat několik hodin nabíjet a odpoledne opět odjet domů. Je však otázka, zda se to vyplatí. Cena skútru je 89 000 Kč vč. DPH. Přitom cena jednoho ujetého kilometru se pohybuje mezi 10-30 haléři. V případě klasického skútru může však pořizovací cena být nižší nebo stejná a cena za kilometr se pohybuje od 50 do 90 haléřů, taktéž v závislosti na ceně benzinu. Pak už záleží na tom, kolik najedete kilometrů.

Největší překážkou je zde tedy krátký dojezd a dlouhá doba nabíjení. Pokud by se dojezd zvýšil alespoň na 150 km na jedno nabití, už by bylo možné uvažovat o skútru jako ekonomicky velmi výhodné alternativě např. pro messengery do města, pro rozvoz pizzy a podobně. Při využití dvou takových by jeden mohl stát a dobíjet se, druhý by se mezitím „vyjezdil“. Samozřejmě, že výhodou elektroskútru jsou také nižší nároky na servis (žádné výměny olejů a podobně).

Hodnotící tabulka
vynikající ovladatelnost nedostatečné odpružení
atraktivní vzhled nepřesná indikace dojezdu
100% tichý bezpečný dojezd pouze 50 km
nízké provozní náklady vyšší pořizovací náklady
vysoký točivý moment
dostatečný úložný prostor
snadno přenosná nabíječka
Hodnocení: Hodnocení 3/5

Závěrem bychom rádi poděkovali panu Fialovi a společnosti MOTO – SUP, Radlická 105, Praha 5 za zapůjčení skútru k testování.

28 Comments on “Test: elektroskútr Elektromoto ELM P4000 LI”

  1. Tak mam dalsi zazitky s
    Tak mam dalsi zazitky s „cervenou raketou“ Jednim slovem muzu shrnout vse- „SR_CKA“
    Baterky po zimne maji polovicni kapacitu, nez pred ni. Dojezd se tedy stencil tak na 20km..Maximalni rychlost uz ani nedosahnu. Vzdy to vypadne a chvili nejede.
    Co se tyce brzd, jsou ostre, ale katastrofalni- Kdyz clovek zabrzdi predni brzdou ostreji, tak motorka zacne zatacet..Proste nedrzi smer jizdy a nekdy se i rozvlni..Ram je mekky jako by byl z papiru.
    Jako majitel po dvou a pul letech muzu s klidnym srdcem ritt, ze doba vhodna pro elektrovozitka jeste nenastala..Kdybych stejne kilometry najel na skutru s benzinovym motorem, stalo by mne to 2000kc. Ale nemusel bych resit ja dal s baterkama, nebo co vubec dal. Takze moje shrnuti je jasne- elektroskutr jeste v zadnem pripade..

  2. Tak jsem cerstvym majitelem
    Tak jsem cerstvym majitelem cinske jak pisete „cervene rakety“. Sice nechapu, proc takovy honosny nazev.. Abych rekl pravdu za 90 000kc se elektroskutr snad nikdy „splatit“ nemuze. Ja ho koupil pouzivany za rozumnejsi penize, tak snad nekdy :)Abych ale napsal konkretni zkusenosti. Skutr od 2 metru dale vypada docela dobre.Kdyz clovek prichazi bliz a bliz, zacina videt silene zpracovani China..Ale budiz,clovek musi ledacos zkousnout. Mam rok vyroby 08/2008, do provozu 11/2008 a najeto momentalne 700km. Na tachometru ukanuje maximalku 90km/h, realnou odhaduju tak 75km/h. (jeste jsem nemeril s GPS). Jinak pro predstavu se mi povedlo bez dobiti dojet z Prahy od Strahova do Mlade Boleslavi.(skrz mesto, Cerny most a pak dalnice R10). Aniz bych baterie nejak setril(70%cesty plny plyn), skutr pred Boleslavi uz netahl nakonec ale na eko dojel(doskakal). Je to asi 63km (tacho nameril skoro 70km). Takze premeruje jak rychlost, tak ujeta vzdalenost. Co se tyce sviznosti jizdy, neni to tak spatne a pokud nekdo vydrzi jet eko provoz, verim, ze tech 90km ujede. Mam jeste par neduhu, ktere jsem objevil. Dodavana dobijecka sice baterie dobije za 3- 4 hodiny, ale kdyz ji clovek necha v zasuvce, porad se odpojuje a pripojuje a snazi se dobijet…Celou noc tak zbytecne cvaka…Bude to chtit asi spinaci hodiny a bude vyreseno.. Dale mi na motorce chyb jakekoliv zamykani riditek. On to proste nema 🙁 Budu muset tedy koupit zamek a zamykat predni kolo brzdou..Jine reseni zatim nevidim. Jo a jeste jeden problem, byl jsem na evidencni prohlidce ohledne prevodu skutru a stourove tam nikde nenasli oznaceni (cislo) motoru..Snad to pro prepis vadit nebude, ale je to zbytecny problem..To je zatim vse. Pokud si vzpomenu, v budoucnu pridam dalsi prispevek.

        1. Ano, lanko tachometru se mi
          Ano, lanko tachometru se mi přerušilo při 3000Km ujetých. Nemazal jsem ho.Proč pořad otravuji? Mám najeto 7000km,
          ale pokud jezdite dlouhé trasy nutno se o el.scooter i starat. Ten kdo tvrdí že né s ním nesouhlasím !Tech.parametry
          asijských výrobců jsou trochu zkreslené, i mně ukazuje tachometr o 5 km méně atd.

          S pozdravem Radomír

  3. Mnóó, pro případné
    Mnóó, pro případné zájemce bych napsal pár svých poznatků. Mám A 10/70, a asi ani jeden údaj který je na letáku, není pravda. Začíná to
    „bombastickou“ spotřebou 5 kč/100 km.
    Až později na jiném jsem se dočetl, že se jedná o nabíjení na noční proud – ale ten každý nemá, že?
    Při normálním tarifu to vychází asi kolem 20ti kč /100 km.
    Dále max. rychlost 60 km/h ? ani náhodou, pokud nejedete zrovna po větru a případně z mírného kopce.
    Dojezd 70 km? tak to se musím usmát, u mě je to při mých 90ti kg živé váhy cca 40 km, nutno ale k tomuto údaji říct, že tento údaj značně ovlivňuje: způsob jízdy – tedy např. že bych měl jet cca 30 km? – na to jsem si to nepořizoval…
    Váha řidiče – jestli má někdo 45 kg i s botama, tak jistě je to jiné, než ten, kdo má 100 kg!
    Další vliv má protivítr – a to dost citelný a to jak na rychlost, tak na dojezd, stačí se jen vzpřímit na sedadle, nebo se skrčit – styl závodníka, tak hned se rychlost, poté i dojezd projeví.
    A nakonec kopce, někde jsem četl, že kopce (ne strmé) se nepoznají… Ale poznají a to dost citelně!
    Co je ale pro reklamu nejdůležitější? Jede to 60!!! Tak Vážení, projeďte se kolem radaru, nebo si vemte GPSku a zjistíte, že když jedete oněch 60 km/h, máte ve skutečnosti 42 km!!!!!!! když mám ručičku tzv. nadoraz, tedy za roh, tak jedu 51 km !!! tak si nedovedu představit, jet 60 km/h.
    Ale další věc je zpracování, zasluhovalo by to dost odbornější péči při montáži, aby se Vám nestalo to co mě, že mi málem upadl jistič, který má zabránit přetížení elektroniky, která je mimochodem mnohonásobně rychlejší, než primitivní bimetalový jistič!!!!!!!
    Ale abych jen nepomlouval – to taky není mým cílem, to bylo jen „dostat se do obrazu“. Jsem s Akumotem celkem spokojený, ještě by to chtělo zapracovat na osvětlení, v noci celkem slabotky, a něco se spotřebou světel – použít Ledky (dle možností),jistě nelze čekat jízdu v Mercedesu, když jedu ve Favoritu, to je mi jasné, beru to jako začátek a jako takový sebou nese jisté začáteční problémy a zkušenosti. Přesto fandím elektrice a přeji všem pohodovou jízdu a férovější údaje od výrobce / prodejce.

    1. Tady se popisuje
      Tady se popisuje elektromoto, nikoliv akumoto. Takže tento komentář by měl být někam jinam. Elektromoto udává spotřebu: 10 – 30 hal/1 km, nikoliv 5 hal, což je reálný, rychlost 80 km/h, (naměřená 78 km/h), Dojezd 60 – 70 km, změřený ve městě 50 km.. Tedy ze všech udává celkem nejvěruhodnější údaje a na nic si nehraje…

      1. Souhlasím s tím být
        Souhlasím s tím být reálným posuzovatelem.Myslím si,že prvořadým a zatím jediným přínosem a kladem elektrovozítek je snížení emisí ve městech a hustých aglomeracích.Na všestrané využití v běžném provozu i mimo hustý městský provoz si ještě nějaký čas budeme muset počkat.Většina majitelů,i v česku má reálný dojezd do dvaceti km,tedy toto většina strojů splňuje.A to,že je to spíše hitem nevyzrálého mládí,kteří před hospodárností preferují maximalismus je normální a nijak odsouzenihodné.Většina Světových výrobců,své provozy stěhovala a stěhuje za levnou pracovní silou a tedy nízkými výrobními náklady,proto automobilky odkupovali v devadesátých letech provozy v Polsku,Rumunsku nebo Slovensku a vyplatilo se jim to.U čínských výrobků se spíše jedná o profesní dohled a kontrolu při konečném výstupu.Proto pokud se vrátím k účelu elektrovozítek,používejme je zatím v městském provozu a na cesty do přírody a terenu si ještě nějaký rok počkejme,vývoj a výroba jistě v tomto období půjde nezadržitelně dál.

  4. No, jsem zklamán. Čekal
    No, jsem zklamán. Čekal jsem podrobnější recenzi. Ale je mi jasné, že 4 dny na testování není moc a asi nejsou ani podmínky na něco víc.

    Hodilo by se nějaké video, popis brzd, více o světlometech, pohodlí a taky o úložném prostoru.

    Co takhle zrychlení z 0 na 80 km/h, test rychlosti v kopcích(zmínka o jednom kopci je málo).

    Škoda za neúplnost, ale i tak díky za recenzi.

    1. 2Milhaus – K vašim
      2Milhaus – K vašim dotazům

      Brzdy – ostré
      Úložný prostor pod sedadlem – tak akorát na povinnou výbavu
      a nabíječku s prodlužovačkou; kufr je de facto nutnost
      Pohodlí – na mé trase 30km po okreskách je naprosto srovnatelný s benzínem 50/70ccm, který jsem měl půjčený před týdnem (jinými slovy – trasu nad hodinu bych nechtěl pravidelně jezdit ani na jednom z nich ;-).

      Největší úskalí jako nováček vidím v neexistenci důvěryhodného „budíku“ na zbývající dojezd. Podle p.Fialy se na řešení pracuje.
      A pro mne subjektivně největší výhoda – v papírech oficiálních max. 88km/h. I když se mi takové reálné rychlosti nepodařilo docílit, pořád mne tento údaj v OTP opravňuje vjet na dálnici a rychlostní kominkaci, což pro mne osobně znamená významné narovnání trasy.

      1. na dálnici nejezdím ani s
        na dálnici nejezdím ani s benzínovým skůtrem co jede 120, to nestačí. nedovedu si představit se ploužit 80 (pokud se dočkám sjezdu dřív než dojdou baterky), tiráci mají nastavenej omezovač na 87 a taky tak jedou. nicméně, elektro mají budoucnost, ale zatím je tam na mne dost kompromisů

        1. Ono nejde až tak o ty
          Ono nejde až tak o ty dálnice, ale především o městské okruhy, typicky v Praze, které jsou obvykle značené jako silnice pro motorová vozidla, ale rychlost je tam omezená nejčastěji na 70km/h. S malým motockylem je tam člověk odkázaný na drkotání po kostkách a kličkování mezi tramvajemi 😉

          1. Přesně tak, jde o to
            Přesně tak, jde o to legální vjetí na okruh, ne o závodění.

            Ještě k mému víkendovému zkoušení – velmi příjemně mne překvapilo, že i ve dvou lidech(!) tenhle skútr zvládl docela krkolomné stoupání v obci a serpentinách. Když mne tamtéž něco zbrzdí s autem, už jsem občas musel podřadit i na jedna – zatímco skútr sice zpomalil pod tachometrových 30 km/h, ale moje obava, že škytne a zastaví, byla zbytečná! V jedné osobě pak kterýkoliv kopec na trase vyjel zcela ustáleným způsobem na cca 45km/h, bez ohledu na to, zda byl přepnut na Low nebo High. Pochopitelně rozjetí před stoupáním pomůže, ale to je prostá fyzika 🙂 Jaké přesně jsou optimální návyky na úspornou jízdu (a tím myslím prodloužení dojezdu, ne náklady v Kč), to je asi na víc pokusů a omylů.

Napsat komentář