Ekologii dopravního prostředku při cestování do práce řeší jen 1 člověk z 10

Dojíždění či docházka do zaměstnání patří k denní rutině většiny Čechů. Způsob dopravování na pracoviště je při výběru nového zaměstnání důležitým faktorem pro 61 % Čechů, ukázal průzkum společnosti Amazon.

Hlavním faktorem při výběru dopravního prostředku je podle výsledků průzkumu jeho pohodlnost. Ekologickou zátěž dopravy na naši planetu pak řeší zejména mladí ve věku 18 až 26 let, naopak nejméně podstatná je pro lidi starší 66 let.
foto: ed_davad, licence Pixabay

Respondenti mohli v průzkumu vybrat jeden či více dopravních prostředků, které k cestě do práce využívají. Nejčastější volbou bylo především vlastní motorové vozidlo (48 %), dále MHD (37 %) a chůze pěšky (29 %). Vlak využívá 11 % respondentů, dálkový autobus pouze 8 % lidí. Ekologicky příznivé kolo nebo koloběžku alespoň někdy využije 14 procent dotázaných.

„Do našeho distribučního centra v Dobrovízi běžně bezplatně svážíme přes 90 % našich zaměstnanců autobusovou dopravou. Kromě autobusových linek jsme v areálu vybudovali také speciální vlakovou linku,“ říká Miroslava Jozová, PR manažerka společnosti Amazon.

Distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi dosáhlo v rámci certifikace BREEAM Excellent impozantního skóre 76,8 %, a patří tak k nejekologičtějším průmyslovým budovám na světě. Budova je vybavena rekuperací, osvětlením LED se senzory a inteligentním systémem řízení. Kvůli zachování krajinného rázu v okolí byly vysazeny stromy a široká škála místních rostlin.

Udržitelnost zajímá hlavně mladé

Podle výsledků průzkumu hrají prim při výběru dopravního prostředku pohodlnost (68 %), finance (32 %) a zdravotní důvody (13 %). Ekologie je rozhodujícím faktorem pouze pro 12 % Čechů všech věkových kategorií.

Největší zájem o tento aspekt projevili lidé ve věku 18 až 26 let, a to každý pátý dotázaný. Tato věková skupina také nejčastěji volila jízdu a chůzi pěšky, a naopak nejméně možnost dopravy autem.

Průzkum společnosti Amazon ukázal, že více než tři čtvrtiny Čechů (77 %) si dopravu hradí sami, v průměru je transport vyjde na 1 126 Kč měsíčně. Pouhým osmi procentům oslovených zaměstnavatel na dopravné přispívá alespoň částečně, čtyřem procentům je pak hradí v plné výši.

Většina dotázaných (88 %) je s aktuálním způsobem dojíždění do zaměstnání spokojena. Těm, kteří jsou nespokojeni, vadí zejména doba dojíždění, finanční náklady a mimořádné situace na cestě jako zpoždění nebo kolony.

Doba dojíždění do budoucna zřejmě poroste

Data z globální studie společnosti Visa o veřejné dopravě, které se zúčastnilo více než 19 000 respondentů z 19 zemí světa odhalila, že se téměř polovině (46 %) dotazovaných po celém světě prodloužil jejich čas dojíždění a další více než třetina (37 %) předpokládá, že během příštích 5 let dojde k jejímu dalšímu prodlužování.

Stejný trend popisuje také docent Tomáš Horák z Ústavu logistiky a managementu dopravy ČVUT: „Průměrnému Evropanovi“ cesta do práce a z práce zabere denně asi 60 minut, „průměrný Američan“ je na tom se svými 54 minutami velmi podobně. V obou případech platí, že se průměrná doba dojíždění neustále prodlužuje. Mezi důvody patří omezená nabídka dostupného bydlení nebo nedostatečné investice do dopravní infrastruktury a systémů veřejné dopravy. Pokračující urbanizace v kombinaci s těmito a dalšími důvody s sebou přináší i extrémy v době dojíždění za prací. Například ve velkých čínských městech průměrná cesta z domu do práce a zpět trvá denně dvě hodiny, ještě horší je potom situace v megalopolích Latinské Ameriky.“

tisková zpráva

49 Comments on “Ekologii dopravního prostředku při cestování do práce řeší jen 1 člověk z 10”

  1. Tak není se čemu divit, že to neřeší. Dnes opět
    Tak není se čemu divit, že to neřeší. Dnes opět přehlídka spalovacích blbečků na drive in u hospody. Jen jedna paní se spalovákem z 8 řidičů zastavila a vypnula motor. Ostatní, přestože jim muselo být jasné, že fronta je minimálně na 20 minut, nešlo o fast food, vylezli ven, totální debilové i v roušce, a auto nastartované (dýzlák samozřejmě) jelo o106 dále. Holt zaměstnanci, podle polepů aut, spotřeba je jim u zadele a zdraví rovněž.

    1. dobrej vtip…ono je DE kotlina, aby se tam vše drželo?
      dobrej vtip…ono je DE kotlina, aby se tam vše drželo? Nějak to s tím zeleněním už přeháníte.. Mimochodem včera pohled z hor do Německa ejhle mlha stejná jako u nás ve vnitrozemí… jinak výsledek našeho domova včera a dne (ČR) – jasno 15°C

      1. Protože spousta firem není bike friendly a bohužel nejsou
        Protože spousta firem není bike friendly a bohužel nejsou kola kam dát – my to řešili v práci, že jsme je nechávali na chodbach, na což zaměstnavatel zareagoval tím, že zakázal vstup s kolem do budovy a venku kam dát nejsou.

        1. A k čemu máte odbory, kolektivní vyjednávání a
          A k čemu máte odbory, kolektivní vyjednávání a kolektivní smlouvu? Nebo Radu zaměstnanců? A k čemu máte Zákoník práce do roku 2006, na nějž můžete navázat, byť povinnost zřídit kolárnu z něj už vypadla, viz https://www.bozpinfo.cz/je-zamestnavatel-zodpovedny-za-jizdni-kola-zamestnancu . Prostě je to o dohodě a také o chtění.

      2. Kolo, koloběžka, inline brusle … dle libosti. Ale v Praze
        Kolo, koloběžka, inline brusle … dle libosti. Ale v Praze se dost blbe jezdí i na kole. Asi v menším městě to je dobrá volba pro léto.

        Auto je univerzální, nezávisí na počasí, nešíří COVID, vlastně ideál krom drobnosti, že je třeba nečekat v zácpách a mít kde zaparkovat.

  2. Podle mě to není žádné překvapení, to se dalo čekat,
    Podle mě to není žádné překvapení, to se dalo čekat, že lidi se do práce doppravuji tak, jak jim to vyhovuje. A měnit se to asi jen tak nebude, když je 88 procent lidí spokojených. O když násilím se dá vynutit kdejaké „prospěšná“ změna, která nějaký pomateny mozek napadne.

  3. Autobusy nejezdí. Takže jezdím každý den necelých 50 km.
    Autobusy nejezdí. Takže jezdím každý den necelých 50 km. autem. Teď sice na elektriku, ale dřív na plyn. Mám to jednu cestu na 20 min. Autobusem cca hodina. Takže volba jasná.
    Kde jsou ty doby, když přímo před kolbenky jezdili spoje.

                1. A co Hummel? Ten maká i když prší…
                  A co Hummel? Ten maká i když prší…

                2. Na recepci je cedulka „Vegetacni klid – zavreno“.
                  Na recepci je cedulka „Vegetacni klid – zavreno“.

      1. Korona má minimální úmrtnost. Nicméně účelem je, aby
        Korona má minimální úmrtnost. Nicméně účelem je, aby většina států byla pořádně zadlužená.
        Redukce populace začne až přijde ještě více retardovaných tmavších. V Africe by se bez potravinové a lékařské pomoci od bělochů už dávno jejich počet přirozeně reguloval. Až přijdou sem ve velkém množství, tak to tady bude vypadat jako u nich jen s tím rozdílem, že nebude pomoc z vnějšku.

        1. Korona má zatím jakštakš úmrtnost. pak přijdou
          Korona má zatím jakštakš úmrtnost. pak přijdou ekonomický důsledky.
          větší Redukce populace může přijít s mutací jinak safrikou souhlas stačí se kouknout na 100 mega muselimanský egypt za posl 70 let, kam jezdíš jim sypat na dovolenou 😉

    1. „20 tis km elektricky od roku 2018“ to je zajímavé, slovy
      „20 tis km elektricky od roku 2018“ to je zajímavé, slovy klasika „A není to málo Antone Pavloviči?“. To se přeci nemůže vůbec vyplatit, předpokládám, že to je spíše doplňkové auto k dalšímu v rodině?

      1. Jezdím cca 12 tis km ročně.
        Mě to stačí. Než auto

        Jezdím cca 12 tis km ročně.
        Mě to stačí. Než auto vyhodím nebo prodám se zdechlejma baterkama, tak budu pod 5 kč/km, což je můj cíl.
        V ceně je započítáno vše. Nákup auta, pov. ručění, pneu, STK, palivo do bufíku.

        Když jsem jezdil autem na plyn, tak se sice zdálo, že rozdíl na palivu není až tak velký. Ale ono to není jen o palivu.

  4. ja už neriešim nič …
    a zaujímavosť – počítali sme

    ja už neriešim nič …
    a zaujímavosť – počítali sme časy príchodu domov z práce
    – najrýchejšie sa dostala domov kolegňa, ktorá išla pešo na bus kilometer a pol, osem km do dediny (námestie) a kilometer a pol k bránke.
    – druhý kolega, ktorý býval za rohom, ale musel sa zastaviť u mäsiara, lebo šunka-
    tretí by som bol ja, na bicykli,ale autá ma vytláčali na chodník, takže odvtedy pešo.
    – ten, ktorý šiel na mhd cestoval najdlhšie, oproti kolegyni dvojnásobok času (a dráha polovičná).

    1. A co teprve když ty pojedeš cestou domů, ještě nakoupit
      A co teprve když ty pojedeš cestou domů, ještě nakoupit do 5 obchodů, to kolegyňa co jela přímo domů, bude doma o hodiny dýl 😀

      Chalpe, když porovnáváš, tak ten kdo jde přímo domů….

      Ale jestli to byl sarkasmu s na článke, že zkoumali aby přišli na to, že lidi řeší v první řadě peněženku, pak jooo, ale to sem jim mohl říct hned já, nemuseli zkoumat a chtěl bych za to jenom polovinu togo co je to stalo a dal bychjim výsledek hned 😉

      1. karolko, čítať s porozumením si sa za ten rok
        karolko, čítať s porozumením si sa za ten rok nenaučil!
        iba jeden išiel do obchodu, presnejšie mäsiarstva. všetci ostatní išli priamo domov!
        takže som porovnával rovnakých, presne tak, ako to odo mňa žiadaš 🙂

        je to celé sarkasticky poňaté, pretože žiadna hromadná doprava nie je ako sa to snažia nahovoriť reklamy.
        práve pláinovači s vysokými školami dopravného zameranie robia verejnej doprave medvediu službu – je to excelentný príklad v trenčíne – žilinská vš dopravné (jeden z aabsolventov kočíroval sk vládu) navrhli cestovné poriadky podlhom výskume a výsledok bol katastrofa. našťastie to dispečeri s učňovkou opravili a tak spoje chodia vtedy, kedy končia ľudia v zamestnaiach.
        (pred?)vlani zasa naj primátor pozval vš z brna (?) aby urobili dopravný preskum. tak na križovatkách, zástavkách stáli decká a zapisovali. lenže na každom bode max tri hodiny a išli inam. takžen udržateľná mobilita bude asi taká, ako presadzuje zástanca bicyklov – autobusy nemajú zachádzať do „ník“, ale stáť v ceste, aby zavadzali. cyklistom v križovatkách natreli pruh aby sa im lepšie šmýkalo, …

        1. Tak mi rád ukážeš v tomto textu, kde je napsáno, že šla
          Tak mi rád ukážeš v tomto textu, kde je napsáno, že šla k řezníkovi:

          – najrýchejšie sa dostala domov kolegňa, ktorá išla pešo na bus kilometer a pol, osem km do dediny (námestie) a kilometer a pol k bránke.

          No, Abnonymko, kde v tom textu je že byla v obchode, jediné co tam máš, že šla na zastavku jela busem apak šla domů? Ale necham se poučit kde v tom textu je napsáno, že šla ještě někam jinam 😉

          Ale o na je hromadna doprava, ale jaksi jde od 10 k 5 a jenom ještě šaliny v Brně a Praze se dají nazvat, že nějak fungují 😉
          Takže nelze paušálně „neexistuje“, ale většinově už neexistuje 😉

          1. nie „šla“, ale „musel sa zastaviť“ (pre tých, ktorí
            nie „šla“, ale „musel sa zastaviť“ (pre tých, ktorí chodili do školy nielen v stredu a VUML) je to mužský, nie ženský rod!
            ctrl c/v:
            – najrýchejšie sa dostala domov kolegňa, ktorá išla pešo na bus kilometer a pol, osem km do dediny (námestie) a kilometer a pol k bránke.
            – druhý kolega, ktorý býval za rohom, ale musel sa zastaviť u mäsiara, lebo šunka-
            tretí by som bol ja, na bicykli,ale autá ma vytláčali na chodník, takže odvtedy pešo.
            – ten, ktorý šiel na mhd cestoval najdlhšie, oproti kolegyni dvojnásobok času (a dráha polovičná).

            1. Anonymko, budu znovu citovat:
              najrýchejšie sa dostala domov

              Anonymko, budu znovu citovat:

              najrýchejšie sa dostala domov kolegňa, ktorá išla pešo na bus kilometer a pol, osem km do dediny (námestie) a kilometer a pol k bránke.

              Vypíchnu slova:
              „dostala“
              „išla“

              A teď mě ukaž slovenskou mluvinicu, kdy „můžský rod“ končí jako „ženský“ 😀
              Umíš svoju rodnou řeč nebo jenom nasrán, že jsem poukázal, že kolegině, kterousrovnácváš s kolegem prostě nešla do obchodu/masny ajko kolega, se kterým to srovnáváš 😀

Napsat komentář