Na březnovém autosalonu v Ženevě se v evropské premiéře představí zbrusu nový model Optima Plug-in Hybrid, vůbec první plug-in hybrid značky Kia.
foto: Kia
Nové řešení hybridního pohonu bude klíčovým rozšířením modelové řady Optima v segmentu střední třídy, ale současně i stále širšího portfolia nízkoemisních modelů této značky. Před pár dny Kia odhalila hybridní crossover Kia Niro.
VE ZKRATCE
- Evropská premiéra naplánována na březnový ženevský autosalon
- Dojezd 44 km na elektřinu, cílové emise CO2 na úrovni 49 g/km
- Vysokokapacitní akumulátory a spalovací motor 2,0 litru GDI
- Optické změny ke zlepšení aerodynamiky
- Palubní infotainment s podporou technologií Android Auto™ a Apple CarPlay™
- Úspora energií pro maximální dojezd na elektřinu s co nejnižší spotřebou paliva
- Vysokopevnostní karoserie, aktivní bezpečnost a systémy na podporu řízení
- Sportovní charakter a větší brzdy
Více aut na elektřinu
Prodej Kia Optima plug-in hybridna evropských trzích bude zahájen v posledním čtvrtletí roku 2016. Novinka nabízí vyšší kapacitu akumulátoru a delší dojezd na elektřinu než předchozí modely Optima Hybrid.
Překoná až 44 kilometrů čistě na elektřinu s nulovými emisemi. Cílem vývoje bylo dosáhnout kombinovaných emisí CO2 na úrovni pouhých 49 g/km, což by mělo být zárukou nízkých celkových nákladů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Nová Kia Soul EV: dojezd možná přes 300 km
Autosalon Detroit 2016: wellness a zdraví v hybridu Kia Telluride
„Prodeje hybridních modelů se v Evropě za posledních pět let více než zdvojnásobily, přičemž do roku 2020 by podle předpovědí měly v tomto regionu činit asi 700 tisíc vozů. Model Optima Plug-in Hybrid umožní značce Kia naplnit rostoucí poptávku po vozech s nízkými emisemi a pomůže splnit globální cíl do roku 2020 snížit průměrnou flotilovou spotřebu paliva o 25 % oproti úrovni roku 2014,“, komentuje Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe. A dodává: „Optima díky vyspělému systému pohonu Plug-in Hybrid představuje velmi atraktivní nabídku z pohledu soukromých i firemních zájemců.“
Výkonná baterie a elektromotor
K pohonu modelu Optima Plug-in Hybrid slouží lithium-polymerový akumulátor o kapacitě 9,8 kWh v součinnosti s elektromotorem 50 kW, dovolujícím vozu jízdu čistě na elektřinu s dojezdem až 44 km rychlostí do 120 km/h, čímž se Optima Plug-in Hybrid v tomto ohledu řadí mezi leadery daného segmentu.
Srdcem pokrokového hnacího řetězce je hospodárný zážehový čtyřválec Kia 2,0 litru ‘Nu’ GDI, jenž sám o sobě disponuje výkonem 156 k a nabídne točivý moment 189 Nm. Spalovací motor pracuje v součinnosti s elektromotorem a po vyčerpání kapacity baterií dovoluje dobíjení akumulátorů.
Celkový systémový výkon hnacího ústrojí činí 205 koní při 6000 ot/min, přičemž vůz díky elektromotoru dokáže na pokyny od akcelerátoru reagovat bez jakékoli prodlevy. Ve spojení s elektromotorem pak celkový točivý moment provedení Plug-in Hybrid činí 376 Nm již od 2300 ot/min.
6-ti stupňová převodovka
Výkon se přenáší na vozovku prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky a elektromotoru 50 kW zabudovaného do převodového ústrojí, kde v provedení Optima Plug-in Hybrid nahrazuje tradiční měnič točivého momentu.
Systém akumulátorového modulu díky své jednoduché konstrukci umožňuje prostorově nenáročnou zástavbu na přední nápravě a přímočarý přenos výkonu spalovacího motoru a elektromotoru na poháněná přední kola s minimem ztrát v důsledku přenosu a přeměny energie.
Kia Optima Plug-in Hybrid nabídne akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, což je o 0,6 sekundy méně než u předchozí generace modelu Optima Hybrid s paralelním uspořádáním pohonu.
Očekává se, že Optima Plug-in Hybrid bude vykazovat emise oxidu uhličitého na úrovni 49 g/km (v kombinovaném režimu, na základě nového evropského jízdního cyklu NEDC) a prostřednictvím dobíjecí stanice 15 A umožní dobití akumulátoru za 2,5 hodiny (resp. do pěti hodin po zapojení do běžné zásuvky 220 V).
Prostor i aerodynamika
Optima Plug-in Hybrid nabídne zavazadelník o objemu 307 litrů (dle metodiky VDA). Nový akumulátorový modul se ukryl za zadní sedadlo a do prostoru pro rezervní kolo.
Díky hnacímu ústrojí typu plug-in mohli konstruktéři použít menší palivovou nádrž než u předchozího modelu Optima Hybrid (snížení objemu ze 65 na 55 litrů), nicméně i tak vůz nabízí akční rádius až 970 km (v kombinovaném režimu) na jednu nádrž.
Po aktivaci nové aerodynamické clony v masce chladiče se konstruktérům Kia podařilo snížit součinitel aerodynamického odporu na pouhých 0,25 Cd (v případě sedanu Optima vůz vykazuje 0,27 Cd). Přední a zadní nárazníky po úpravě profilu ve prospěch lepší aerodynamiky zajišťují efektivnější obtékání vzduchu kolem vozidla.
Interiér
Nový přístrojový štít před řidičem zobrazuje klíčové informace o hnacím ústrojí Plug-in Hybrid – např. stav nabití akumulátoru – a podrobnosti o jízdním stylu s doporučením jak snížit spotřebu.
Nový systém palubního infotainmentu s dotykovým displejem a podporou technologií Android Auto™ a Apple CarPlay™
Kia Optima Plug-in Hybrid je vybavena nejnovější verzí audio soustavy a navigace Kia AVN a systémem palubního infotainmentu s dotykovým displejem o úhlopříčce 8 palců.
Systém Kia AVN rovněž podporuje tuner pro digitální vysílání DAB (k dispozici na mnoha evropských trzích). Speciálně v provedení Plug-in Hybrid pak systém AVN nabízí nová menu pro zobrazení aktuálního dojezdu na elektřinu a rovněž novou funkci pro hledání dobíjecích stanic v okolí.
Maximální konektivita
Optima Plug-in Hybrid bude zároveň jedním z prvních modelů značky Kia, jenž nabídne podporu technologie Android Auto™ umožňující komunikovat s telefony se systémem Android verze 5.0 (Lollipop) a vyšší, resp. technologie Apple CarPlay™ pro telefony iPhone 5 nebo novější.
Oba systémy jsou vybaveny funkcí rozpoznávání hlasu, a tak řidič není nucen sundávat ruce z volantu či odvracet zrak od vozovky.
Technologie Android Auto™ (nabízená ihned po uvedení modelu na trh) zajistí propojení s telefonem uživatele, který následně může přistupovat k aplikacím a funkcím chytrého telefonu prostřednictvím systému palubního infotainmentu (např. navigační služba Google Maps s hlasovým ovládáním, hands-free volání a posílání textových zpráv nebo rozpoznávání hlasu). Technologie Android Auto™ rovněž umožňuje streamování hudby z Google Play Music.
Technologie Apple CarPlay™ – bude v nabídce pro Plug-in Hybrid do konce roku 2016 – umožní hlasové ovládání prostřednictvím Siri pro práci s nejrůznějšími funkcemi a aplikacemi chytrých telefonů, včetně navigace prostřednictvím Apple Maps, volání či diktování textových zpráv. Technologie Apple CarPlay™ rovněž podporuje další audio aplikace, jako např. streamování hudby nebo audioknihy, které si uživatel stáhl na svůj iPhone.
Systém AVN nabízí kompletní balíček online služeb Kia Connected Services s aktuálními informacemi pro řidiče. Součástí široké škály služeb konektivity (výbava na přání) od technologické firmy TomTom jsou nepřetržité dopravní aktualizace, informace o umístění rychlostních kamer, lokální vyhledávání a předpovědi počasí. V Evropě bude tento systém k dispozici po dobu sedmi let od zakoupení vozidla.
Systém palubního infotainmentu s dotykovou obrazovkou standardně spolupracuje s audio soustavou zahrnující šestici reproduktorů. Volbou bude výkonná audio soustava Harman Kardon QuantumLogic™ Premium Sound s 10 reproduktory o celkovém výkonu 590 W, externím zesilovačem, technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality zvuku z MP3 záznamů a vyspělou technologií prostorového ozvučení Harman Kardon QuantumLogic.
Bezdrátové nabíjení mobilů
Optima PHEV může nabídnout i nejnovější bezdrátový systém dobíjení mobilních přístrojů ve spodní části středové konzoly. Bezdrátová nabíječka o výkonu 5 W umožňuje snadné dobíjení telefonů na cestách bez nutnosti používat jakýkoli kabel.
Nabíječka s ‘rozpoznáváním cizích těles’ se aktivuje okamžitě po položení kompatibilního přístroje do přihrádky. Pokud majitel při vystupování z vozidla na telefon zapomene, nabíječka jej na tuto skutečnost upozorní.
Systém zobrazuje stav dobíjení telefonu v kapličce přístrojů před řidičem a rovněž je vybaven bezpečnostní funkcí zabraňující přehřívání přístroje za provozu.
Rekuperace = zpětné získávání energie
Optima PHEV využívá řadu inovací ke zvýšení účinnosti akumulátorového modulu, stejně tak jako vyspělé systémy zpětného získávání energie a technologií na podporu řízení.
Pomocí speciálního spínače na přístrojové desce může řidič volit ze dvou jízdních režimů EV – ‘HEV’ (Hybrid Electric Vehicle, tedy hybridní elektromobil) nebo ‘Charge Mode’ (Režim dobíjení).
V režimu HEV je upřednostňována plně hybridní soustava pohonu a vůz může jet čistě na elektřinu, pokud to dovolí stav nabití akumulátoru. Tento režim dále dovoluje dobíjet akumulátor rekuperací s ohledem na co nejhospodárnější jízdu.
V režimu dobíjení (Charge) se hybridní Plug-in pohonné ústrojí snaží vyváženým způsobem využívat akumulátor, elektromotor a spalovací motor formou hladkého spojení výkonu od elektromotoru a spalovacího motoru při intenzivnějším zapojení spalovacího motoru k pohonu vozidla.
Kia Optima PHEV je vybavena dvěma klíčovými technologiemi na úsporu energie z akumulátoru a její doplňování – rekuperačním brzděním a novou funkcí, kterou je pomocník pro jízdu setrvačností CGC (Coasting Guide Control). Optima v provedení Plug-in Hybrid je rovněž vybavena vyspělým systémem topení a klimatizace (HVAC) s funkcí ventilace pouze pro řidiče ve prospěch úspory energie.
Systém rekuperačního brzdění Kia – pro model Optima Plug-in Hybrid nyní již ve třetí generaci – zabudovaný u zadní nápravy umožňuje vozu účinně přeměňovat kinetickou energii na elektřinu při jízdě na volnoběh a během brzdění.
Nový systém, jenž vznikl modernizací řešení z předchozích provedení modelu Optima Hybrid, je schopen rekuperovat o 11 % více energie a zajišťuje co nejčastější dobíjení akumulátoru ústrojí Plug-in Hybrid s cílem snižovat emise a prodlužovat dojezd prostřednictvím hybridní soustavy.
Pomocník pro jízdu setrvačností (CGC) v přímém napojení na navigaci modelu Optima může předvídat dopravní podmínky na trase a snížit spotřebu energie; dokáže též rozpoznávat příležitosti ke zpětnému získávání další elektrické energie při jízdě na volnoběh.
CGC upozorňuje řidiče, kdy nastane vhodný okamžik sundat nohu z akceleračního pedálu a volně dojet na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru s možností brzdit o něco později.
Zároveň umožňuje využít hybný moment vozidla (dovolují-li to podmínky dopravy), aby řidič nemusel na křižovatce vůz zcela zastavit a následně se nehospodárně rozjíždět z místa. CGC při nastavení cíle cesty v navigaci funguje za rychlostí mezi 60 až 160 km/h; doporučení k jízdě setrvačností se zobrazují prostřednictvím ikonky na přístrojovém štítu.
Model Optima PHEV se chlubí vyspělým systémem topení a klimatizace (HVAC), převzatým po úpravě z elektromobilu Kia Soul EV; tato soustava využívá tepelné čerpadlo s rekuperací energie k recyklaci odpadního tepla ze systému klimatizace a elektrických systémů vozidla, dále inteligentní systém přívodu vzduchu a funkci ventilace pouze pro řidiče ve prospěch úspory energie.
Tato individuální ventilační soustava zajišťuje odvětrávání a topení pouze pro sedadlo řidiče, kdy se zcela vypíná ohřev a odvětrávání pro ostatní místa ve vozidle.
Tímto se odlišuje od jiných řešení, kde se uzavřením výdechů ventilace pouze přesměruje proud vzduchu do zbývajících výdechů vozidla a spotřeba energie zůstává stále stejná. Cílem soustavy HVAC je snížit zátěž akumulátoru a omezit spotřebu energie pro potřeby topení a odvětrávání.
Vysokopevnostní karoserie
Model Optima Plug-in Hybrid se svojí lehkou a velmi pevnou karoserií zajišťuje vysokou úroveň pasivní i aktivní bezpečnost s maximálním pětihvězdičkovým ohodnocením v bezpečnostních testech Euro NCAP.
U karoserie modelu Optima Plug-in Hybrid se v široké míře uplatnila kvalitnější vysokopevnostní ocel AHSS (Advanced High-Strength Steel), jejíž zastoupení v rámci karoserie činí plných 51 %.
Materiál AHSS slouží ke zvýšení pevnosti předních a prostředních sloupků, prahů karoserie, střechy, podlahového panelu a prostoru podběhů předních kol.
K vysoké úrovni pasivní bezpečnosti kromě pevné karoserie přispívá standardní sestava airbagů: dva čelní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, dva boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy.
Kia Optima PHEV dosahuje velmi dobrých výsledků v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP, jmenovitě ve stále důležitější kategorii bezpečnostních asistentů, a to díky nabízené sestavě technologií aktivní bezpečnosti umožňujících se nehodám zcela vyhnout, nebo alespoň zmírnit jejich následky.
V základní výbavě vozu je stabilizační systém VSM (Vehicle Stability Management), jenž se stará o stabilitu při prudkém brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) a elektrického posilovače řízení okamžitě po zjištění horších záběrových schopností.
Pro Optimu Plug-in Hybrid se v závislosti na konkrétním trhu bude nabízet široká řada volitelně dodávaných technologií, jejichž cílem je potlačit riziko vzniku nebezpečných situací. Patří sem mj.:
- Vyspělý inteligentní tempomat (SCC – Smart Cruise Control), jenž automaticky přizpůsobuje rychlost jízdy tak, aby byl zachován bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla.
- Nezávislý systém nouzového brzdění (AEB – Autonomous Emergency Braking*), jenž využívá radar s dlouhým dosahem ke zjišťování případného nebezpečí kolize s jiným vozidlem nebo chodcem, a napomáhá tak Optimu bezpečně zastavit.
- Systém sledování jízdního pruhu (LKAS – Lane Keeping Assist System), jenž kontroluje polohu vozidla vzhledem k vodorovným pruhům na vozovce a automaticky koriguje směr jízdy v případě, že zaznamená vybočování z jízdního pruhu, aniž by řidič použil směrový ukazatel.
- Asistent dálkových světel (HBA – High Beam Assist), který automaticky upravuje dosah dálkových světlometů s ohledem na ostatní vozidla a aktuální stav vozovky.
- Funkce informování o rychlostních omezeních (SLIF – Speed Limit Information Function), která zobrazuje maximální povolenou rychlost na přístrojovém štítu před řidičem na základě dopravních značek rozpoznaných kamerami.
- Sledování slepého úhlu (BSD – Blind Spot Detection) s optickým upozorňováním ve vnějším zpětném zrcátku v případě, že se v mrtvém úhlu řidiče pohybuje jiné vozidlo.
- Systém RCTA pro monitorování provozu za vozidlem, jenž řidiče upozorňuje na jiná vozidla pohybující se za Optimou na parkovišti během couvání.
Systém AEB pro novou Optimu Plug-in Hybrid je v dané automobilové třídě na evropském trhu jedinečný, neboť nabízí nejen krátkodosahový radar, ale i jednotku s detekcí na delší vzdálenost, která dokáže rozpoznat jiná vozidla a chodce ve větší vzdálenosti a za vyšších rychlostí než řada konkurenčních modelů.
Krátkodosahový ‘městský’ radar pomáhá řidiči vyhnout se nebo zmírnit následky čelní kolize při rychlostech do 50 km/h, zatímco jednotka s delším dosahem dovoluje modelu Optima detekovat a reagovat na překážky při rychlostech jízdy mezi 30 a 80 km/h.
Funkce na detekci chodců, která je součástí systému AEB, má za úkol odhalit chodce při rychlosti jízdy až 60 km/h a snížit riziko případné srážky.
* Nezávislý systém nouzového brzdění (AEBS) představuje pouze asistenční systém a nikdy nezbavuje řidiče odpovědnosti za bezpečné ovládání vozidla. Řidič je i nadále povinen přizpůsobit způsob ovládání vozidla svým vlastním řidičským schopnostem, zákonným požadavkům, celkovému stavu vozovky a aktuální dopravní situaci. Systém AEBS není určen k autonomnímu řízení vozidla. Další informace naleznete v uživatelské příručce k vozidlu.
Sportovní charakter a větší brzdy
Lehký a tuhý podvozek modelu Optima Plug-in Hybrid vykazuje velmi dobré vlastnosti potřebné k utlumení vibrací a rázů způsobovaných nerovnostmi povrchu. Jemně odladěné nezávislé zavěšení kol umně spojuje agilní jízdní chování a vyšší jízdní pohodlí než nabídl předchůdce Optima Hybrid.
Systém zavěšení kol modelu Optima PHEV staví na podobné konstrukci jako výchozí sedan Optima, což je zárukou vysokého jízdního pohodlí a vytříbených jízdních kvalit, nicméně specifické nastavení pružin, tlumičů a geometrie odpovídá potřebám provedení Plug-in Hybrid s vyšší hmotností hnacího ústrojí.
Optima Plug-in Hybrid používá elektrický posilovač řízení Kia s elektromotorem na sloupku volantu (systém C-MDPS), jenž zajišťuje předvídatelnou a lineární odezvu na pokyny od řidiče.
Větší brzdové kotouče na zadní nápravě v porovnání s provedením se spalovacími motory (průměr 300 mm pro Plug-in Hybrid, 262 mm standardně) zajišťují příkladné brzdné schopnosti i přes nárůst hmotnosti hnacího ústrojí verze PHEV.
V prodeji od 4. čtvrtletí roku 2016
Kia Optima Plug-in Hybrid se na evropských trzích začne prodávat v posledním čtvrtletí roku 2016 a opět nabídne sedmiletou záruku Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu. Zbrusu nová Optima PHEV určená pro Evropu se bude vyrábět v závodu Kia v korejském Hwasungu.
SPECIFIKACE
Karoserie a podvozek
Čtyřdveřový pětimístný sedan, samonosná celokovová (ocelová) karoserie. Zážehový čtyřválec a hybridní systém s paralelním uspořádáním, pohon předních kol, šestistupňová automatická převodovka.
Motory
2,0 litru / 156 k GDI
Typ: Řadový čtyřválec, atmosférické plnění
Zdvihový objem: 2,0 litru, 1999 cm3
Max. výkon: 115 kW (156 k) při 6000 ot/min
Max. točivý moment: 189 Nm při 5000 ot/min
Počet ventilů: 16 (4 na válec)
Systém rozvodu paliva: Přímé vstřikování benzínu
Emisní norma: Euro 6b
Akumulátor a elektromotor
Typ akumulátoru: Lithium-polymer
Napětí: 360 V
Kapacita: 9,8 kWh
Nejvyšší výkon (elektromotor): 50 kW (68 k) při 0-3300 ot/min
Max. točivý moment: 205 Nm při 0-2330 ot/min
Hybridní soustava jako celek
Systémový (celkový) výkon : 151 kW (205 k) při 6000 ot/min
Celkový točivý moment: 376 Nm při 2300 ot/min
Převodovky
Šestistupňová automatická převodovka
Převody
1 : 4,639
2 : 2,826
3 : 1,841
4 : 1,386
5 : 1,000
6 : 0,772
Zpětný chod : 3,385
Rozvodovka :1 3,320
Podvozek a odpružení
Vpředu: Plně nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Vzadu: Plně nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Řízení
Převod: 15,3:1
Ot. mezi krajními polohami: 2,78
Poloměr otáčení: 5,45 m
Typ: Elektrický posilovač, hřebenové
Posilovač s elektromotorem na sloupku volantu
Brzdová soustava
Vpředu: 300 mm kotoučové s odvětráváním
Vzadu: 300 mm kotoučové bez odvětrávání
Kola a pneumatiky
Standardně: 17″ litá kola, pneumatiky 215/55 R17
Rezerva: Sada na opravu pneumatiky
Rozměry (mm)
Exteriér
Celková délka: 4855
Celková šířka*: 1860
Celková výška: 1465
Rozvor: 2805
Rozchod kol vpředu**: 1602
Rozchod kol vzadu**: 1609
Převis vpředu: 965
Převis vzadu: 1085
Světlá výška: 135
*bez vnějších zpětných zrcátek
**17″ kola
Interiér
Vpředu/Vzadu
Vertikální prostornost: 1020/970
Prostor pro nohy: 1155/905
Šířka v úrovni ramen: 1475/1432
Šířka v úrovni kyčlí: 1423/1422
Objemy
Palivová nádrž: 55 l
Zavazadlový prostor (VDA): 307 l
Hmotnosti (kg)
Pohotovostní hmotnost: 1700
Celková hmotnost: 2200
Nejvyšší hmotnost přívěsu, brzděného: 900
Jízdní výkony
Maximální rychlost (km/h): 192
Akcelerace 0-100 km/h: 9,4
Spotřeba paliva (l / 100 km, NEDC)*
Kombinovaná: bude potvrzeno
Emise CO2 (g/km): 49**
*17″ kola / **vývojový cíl
Tak má ty baterky vpředu
Tak má ty baterky vpředu nebo vzadu? Nebo tam i tam?:
„Systém akumulátorového modulu díky své jednoduché konstrukci umožňuje prostorově nenáročnou zástavbu na přední nápravě a přímočarý přenos výkonu spalovacího motoru a elektromotoru na poháněná přední kola s minimem ztrát v důsledku přenosu a přeměny energie…….
Optima Plug-in Hybrid nabídne zavazadelník o objemu 307 litrů (dle metodiky VDA). Nový akumulátorový modul se ukryl za zadní sedadlo a do prostoru pro rezervní kolo.“?????
ani jsem to nečetl 🙂
ani jsem to nečetl 🙂 zbyteč 🙁
Tak jsem to spočítal: 412
Tak jsem to spočítal: 412 řádků se spoustou informací o něčem, co mě zas tak moc nezajímá (celková šířka bez vnějších zrcátek a převodový poměr rozvodovky) a 0 řádků o tom, co by mě zajímalo (cena), abych dal tomuto poločmoudu ve svých úvahách alespoň hypotetickou šanci.
jste si jisti tim vykonem od
jste si jisti tim vykonem od nulovych otacek? Obvykle byva max vykon az od otacek, do kterych byl max tocivy moment.