Na ženevském veletrhu Palexpo byla nedávno vyhlášena cena Solarpreis 2015. Vyhrála ji firma Affentranger Bau AG se svým elektrickým bagrem Suncar.
foto: Affentranger Bau AG
Elektrický bagr Suncar je dílem stavebního podnikatele Markuse Affentrangera a jeho firmy Affentranger Bau AG. Na vývoji stroje spolupracovala s výrobcem stavební techniky Huppenkothen a také technickou vysokou školou ETH v Zürichu.
Jde o světově první elektrický šestnáctitunový bagr. Nabízí výkon 75 kW nominálně (max. až 167 kW). Za rok spotřebuje místo 150 000 kWh jako běžný dieselový bagr spíše něco kolem 30 000 kWh.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Kulan – elektrický traktor budoucnosti pro ekofarmáře
A tuto energii do bagru Markus nabíjí ze své střešní solární elektrárny. Baterie elektrobagru má kapacitu 190 kWh a stroj díky ní vydrží pracovat až devět hodin.
Zatímco běžný dieselový bagr za osmihodinový pracovní den spotřebuje 80 litrů nafty, tento elektrobagr spotřebuje 240 kWh. Nabíjení probíhá během obědové přestávky.
Základem pro elektrickou přestavbu byl bagr Takeuchi TB1140. Z něho byly vymontovány dieselový motor, nádrž a výfukový systém. Na jejich místo byl dosazen elektromotor a baterie.
Za rok ušetří elektrický bagr svému majiteli 21 000 CHF na pohonných hmotách (525 000 Kč). A samozřejmě desítky tun emisí. Proti dieselovému motoru má elektromotor 96% účinnost. Životnost baterie do poklesu na 80 % kapacity je 10 let.
Nevim nevim proc nezapojit
Nevim nevim proc nezapojit ten bagr rovnou na stavenisti do zasuvky? Je to tisickrat levnejsi nez baterie, je snadna udrzba oproti reseni s dieselovym motorem a ciste je to alespon ve smyslu ze to necadi okolo staveniste.
Jo, a co dodržování
Jo, a co dodržování nějakých bezpečnostních předpisů na stavbě a v blízkosti takového stroje. A co by se asi dělo při poruše bagru (izolační pevnosti) a při narušení inženýrských sítí, uložených v zemi. Ty by bylo výbuchů plynu a vyhořelých energetických zařízení a informačních sítí. A těch možných mrtvých.
To bych chtěl vidět, kdo by takové nasazení stroje na stavbě schválil a zodpovídal za jeho provoz – určitě by to skončilo u soudu jako trestný čin veřejného ohrožení.
A co takove svarecky,
A co takove svarecky, michacky na beton, etc? Vzdyt ta elektrika tam stejne je k dispozici. Stacilo by ten kabl nabarvit necim jasnym aby pres to hned kazdy nejezdil tatrovkou 🙂
Bagr není dílem pana
Bagr není dílem pana Affentrangera, ale studentů ETH, které vedl pan Dyntar. Pokud by Vás to zajímalo více ,tak přes rok staré video je zde. http://www.srf.ch/player/tv/schweiz-aktuell/video/solarbagger?id=682546ac-2856-4621-a75b-5e6c1304b55e
S panem Dyntarem jsem v úzkém kontaktu a tak pokud někdo bude mít zájem tak know-how máme a přestavíme bagr jistě levněji.
Elektřina v pracovních
Elektřina v pracovních strojích by byla pořádná pomoc. Ten randál a smrad, to je obvykle hrůza.
To je nesmysl, že by se
To je nesmysl, že by se takový bagr mohl nabít 240 kWh během obědové přestávky. Pokud ta přestávka trvá hodinu, tak by na to potřeboval příkon 240 kW. Potřebná plocha slunečních panelů by byla řádově tisíce metrů čtverečních.
Baterie má kapacitu 190 kWh
Baterie má kapacitu 190 kWh … spotřeba za hodinu 240 kWh … bagr se dobíjí přes oběd… z toho mi vychází, přestávka na oběd je každý 45 minut… jako ve škole… s tím rozdílem, že tam trvá 10 minut… za tu dobu se baterie asi nenabijou 🙁
240 kWh není spotřeba za
240 kWh není spotřeba za hodinu, ale za pracovní den (8 h). To znamená, že za 45 minut se nabije dostatek energie pro zbytek další pracovní doby.
Pred tukanim do klavesnice
Pred tukanim do klavesnice se doporucuje cist a pak myslet. V clanku stoji … za osmihodinovy pracovni den … spotrebuje 240kWh. Uz podle vykonu motoru neni mozne spotrebovat 240kWh behem jedne hodiny. Mozna neznate jednotky vykonu, energie atd. Tak priste nekydejte takove hlouposti.
Jenom mě zajímá, jak si s
Jenom mě zajímá, jak si s tímhle fešáci budou vylepšovat bagrohodiny… diesel normálně ráno načutne, nechát to hodinku na stavbě smrdět a dělat randál, dá si sváču, párkrát kopne a de se na oběd a 4 motohodiny v kapse.
Elektrobagr.. bez smradu a ten klídeček. Já ho chci taky!
Ve Švýcarsku to nejspíš
Ve Švýcarsku to nejspíš mají trochu jinak :).
Podobny problem byl s
Podobny problem byl s autobusy na CNG. Soferi protestovali kvuli nejakym hloupostem. Doopravdy to bylo tak, ze uz si zadnou „vysetrenou“ naftu nevzali domu.
No jo. Změna má vždy své
No jo. Změna má vždy své odpůrce a ti nemusí být hned na první pohled zřejmí. 🙂 českým bagristům je třeba připravit speciální zásuvku na dobíjení vlastního EV přímo z bagru. 🙂 Pak změna projde natošup.
Tak to je bomba!!!!! Nikoli
Tak to je bomba!!!!! Nikoli vlastní solární pracovní vozidlo, ale to kdo se na vývoji, výrobě a realizaci podílel. V ČR se v SPŠ spokojíme s obmněnou Fabie a vydáváme to za úspěch století. Švýcaři kromě bankovnictví dokáží nejen solární bagr ale i Solar Impulse II !!!
Zatím stále Solar Impulse
Zatím stále Solar Impulse stojí po své 8.rekordní etapě (8924km) Nagoya – Hawaii od 3.7.2015 na Hawaii.
Tento měsíc by měl startovat na druhou polovinu cesty kolem světa s cílovou stanicí Abu Dhabi. Tak snad již má nové baterie osazeny a do dvou let tak ten náš svět obletí.
Pěkné. Ale pozor! Je na
Pěkné. Ale pozor! Je na něj třeba viditelně umístit piktogram (navrhuji kanystr přeškrtnutý zlámaným vrtákem), aby jej mladíci nerozvrtali při hledání ‚ropného ložiska‘.
Stačí nápis Bagruju na
Stačí nápis Bagruju na proud!
a po šichtě napojit
a po šichtě napojit baterii na kastli – ať si prašivci užijou 🙂
jo, tak tohle dáva smysl
jo, tak tohle dáva smysl
Konec smradu při
Konec smradu při bagrování, super počin, jen tak dál pánové!
Přidávám se.
Ale
Přidávám se.
Ale zajímala by mne cena přestavby s návazností na návratnost investice.
Ano sany, ale někdo musí
Ano sany, ale někdo musí být prvním. A tak se mezi ty první zařadili vzdělaní a ekologicky myslící Švýcaři. Jistě v elektromobilitě také není pouze E. Musk a Tesla, ale i běžné majetné automobilky, které si uvědomují, že zaváháním firma zaostane. Je pravdou, že podobná firma jako je Tesla snad ani neexistuje. A to samé se dá aplikovat i na plyn a vodík. E. Musk je tedy jediným čistým průkopníkem, doby kdy svět bude muset se obejít bez ropných produktů, včetně plynu.
Taky velké plus
Taky velké plus